Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 17:59 uur | Bericht #340729
Vervolg schadefoto's Branson



damagealongstrip.jpg

damageinbranson.jpg

damageinbranson2.jpg

highwayf.jpg

legends.jpg

legends2.jpg

midtowncafe.jpg

welcomecenter.jpg

Bron: KSDK | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:41 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 18:04 uur | Bericht #340730
Minstens 10 doden in Harrisburg

Minstens 10 personen zijn omgekomen woensdagmorgen bij de doortocht van een tornado in het stadje Harrisburg. Dat zei een woordvoerster van het Emergency Management Agency. De plaatselijke begrafenisondernemer meldde dit ook aan de plaatselijke autoriteiten, zei Patty Thompson. "Harrisburg" werd geraakt door een ernstige tornado en er is heel wat schade aangericht.

© onweer-online
Bron: Reuters
| Gewijzigd: 29 februari 2012, 20:33 uur, door Debbieke
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 18:21 uur | Bericht #340734


















Bron: KY3 | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 18:36 uur | Bericht #340735
Foto's Newburgh en Evansville IN, Harrisburg IL































Bron: WBKR | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 18:42 uur | Bericht #340736








| Gewijzigd: 29 februari 2012, 18:45 uur, door Debbieke
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Robin B
Lid
Woonplaats: Tussen Alkmaar & schagen
Berichten: 945
Lid sinds: 18 mei. 2009
29 februari 2012, 18:59 uur | Bericht #340738
Al bekend wat de ratings van de tornado's zijn?


erg die schade natuurlijk
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 19:18 uur | Bericht #340739
Tot op heden nog geen info over de hoe zwaar de tornado's waren. Ik heb her en der al berichten gelezen van EF3 of 4, maar nog niks bevestigd gezien. | Gewijzigd: 29 februari 2012, 19:21 uur, door Debbieke
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Woonplaats: Utrecht
Berichten: 571
Lid sinds: 8 jul. 2008
29 februari 2012, 19:25 uur | Bericht #340741
Als ik kijk naar andere schade meldingen met F scale rating, lijkt het erop, dat er EF3 of zelfs EF4 is langs gekomen.
Maar dat is maar gissen, ik kijk een paar foto's en die vergelijk ik met foto's van vorig jaar.
Maar er is nog niks bevestigd en ik hoop ook niet dat er meer van dit soort tornado's door dicht bevolkte gebieden razen!!

Ik hou van extreem weer, zoals tornado's, maar als ik veel leed zie, is dat de andere kant van dat extreme weer en dat gun je echt niemand.
'' It's the wonder of nature baby''
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 19:33 uur | Bericht #340742
Foto's uit verschillende getroffen gebieden











660162_G.jpg

660166_G.jpg





















Bron: KFVS12 | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:43 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 19:43 uur | Bericht #340746












Bron: Chicagotribune | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:43 uur, door Joyce.s
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 20:12 uur | Bericht #340747
Het zuiden van Illinois getroffen

Om 4:56 a.m (plaatselijke tijd) woensdagmorgen trof een tornado Harrisburg. Minstens 3 mensen overleefden dit niet, ongeveer 100 personen raakten gewond, en zo'n 250 à 300 huizen zijn verwoest. De tornado vernielde ook ongeveer 25 handelszaken.

Op dit moment word er aan de kijklustigen gevraagd om niet naar Harrisburg te komen. Verschillende elektriciteitsverbindingen zijn verwoest, en er lekt op diverse plaatsen gas. Vele straten zijn er versperd en aan de bewoners gaf men het advies om alle elektriciteitskabels, die op de grond liggen, nog als werkende en dus gevaarlijk te beschouwen.

Het National Weather Service is onderweg naar Harrisburg om de schade vast te stellen, en zal daar later op de morgen arriveren.

Er is een opvangcentrum geopend voor de slachtoffers in de First Baptist Church in Harrisburg. Aan de bevolking wordt ook gevraagd om niet naar het 911 nummer te bellen voor stroomstoringen, maar om het rechtstreekse nummer van de elektriciteitsvoorziening te gebruiken. De firma kan nog niks zeggen over wanneer de schade zal hersteld zijn.

Er zijn verschillende schademeldingen door de tornado's gemeld in het zuiden van Illinois deze morgen. Het zuidoosten van Harrisburg heeft serieuze schade opgelopen. CEO Vince Ashley van het Harrisburg Hospital bevestigd dat er 3 doden zijn bevestigd. In het ziekenhuis zijn ze al vanaf 9:00 a.m (plaatselijke tijd) in de weer met 40 personen te verzorgen, die gewond zijn geraakt door de tornado. Er zijn nog 3 slachtoffers onderweg. Het ziekenhuis zelf heeft ook aanzienlijke schade opgelopen.

Er is grote schade gemeld aan een Wallmart alsook aan verschillende gebouwen in een winkelstraat nabij het ziekenhuis.

De directeur van de Harrisburg School heeft ondertussen laten weten, dat alle lessen opgeschort zijn voor de rest van de week.

Woordvoerster Bridget Rice van de Illinois State Police deelt mee dat ze genoeg vrijwilligers hebben in Harrisburg, maar dat ze wel nog mensen zoeken die kettingzagen bezitten en/of ermee kunnen werken.

Ook op verschillende andere plaatsen zijn er schademeldingen. In Ridgeway is een ambulanciersgebouw met de grond gelijk gemaakt, en is er ook nog verdere schade in de omgeving.

Voorbijgangers melden ook omgewaaide bomen en beschadigde huizen in het zuiden van Marion.

Er is ook schade gerapporteerd door mensen van de nooddiensten in het Wolf Lake area in Union County.

Ameren Illinois (die instaat voor de elektriciteit) liet weten dat er ongeveer 12 000 klanten zonder stroom zitten vanaf 8:00 a.m (plaatselijke tijd). De zwaarst getroffen gebieden zijn Saline County,Gallatin County, Pulaski County en Union County.

© onweer-online
Bron: WSILTV
| Gewijzigd: 29 februari 2012, 20:34 uur, door Debbieke
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Debbieke
Lid
Woonplaats: knesselare. oost-vlaanderen belgië
Berichten: 8924
Lid sinds: 7 aug. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 februari 2012, 20:52 uur | Bericht #340751







Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
29 februari 2012, 21:24 uur | Bericht #340752
De tornado in Harrisburg, Illinois heeft voorlopig de classificatie EF-4 gekregen van het NWS.

527817114.jpg

PUBLIC INFORMATION STATEMENT
NATIONAL WEATHER SERVICE PADUCAH KY
204 PM CST WED FEB 29 2012

***PRELIMINARY INFORMATION ONLY...ASSESSMENT ONGOING***

THE FOLLOWING IS AN INITIAL REPORT IN...FROM A DAMAGE ASSESSMENT
ONGOING FOR THE CITY OF HARRISBURG IN SOUTHERN ILLINOIS.

* EVENT DATE - WEDNESDAY FEBRUARY 29 2012

* EVENT TIME - 456 AM CST

* EVENT TYPE - PRELIMINARY EF4 TORNADO

* EVENT LOCATION - SOUTHERN PART OF HARRISBURG

* PEAK WIND - ESTIMATED 170 MPH

* AVERAGE PATH WIDTH - ESTIMATED 200 YARDS

* DISCUSSION/DAMAGE - STRIP MALL NEAR WAL MART SUFFERED MAJOR
DAMAGE. ADDITIONAL INFORMATION REGARDING DAMAGE...INJURIES AND
FATALITIES WILL BE ADDED TO THIS PRELIMINARY REPORT...AS WILL
PATH LENGTH. AS OF RIGHT NOW...THE LATEST IS 6 DEATHS HAVE BEEN
REPORTED.

$$

Update 21:38h

De NWS heeft inmiddels bevestigd, dat het om een EF-4 tornado gaat in Harrisburg Illinois. | Gewijzigd: 29 februari 2012, 21:39 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
29 februari 2012, 21:49 uur | Bericht #340756
NWS: Het was een EF-4 tornado

De dodelijke tornado in Harrisburg is officieel geclassificeerd als een EF4 met maximale windsnelheden van 273,5 km/h, zegt een official van de National Weather Service, die in het rampgebied aanwezig was. De tornado kwam aan de grond om 4:56 a.m. (lokale tijd). De officials zeggen, dat de tornado zeker 183 meter breed moet zijn geweest. De NWS hebben de tornado geclassificeerd op basis van de mate en de ernst van de verwoesting in de woongemeenschap. Er is voornamelijk gekeken naar winkelstraat nabij het Wal-Mart Super Center langs de U.S. 45., welke compleet van de aardbodem werd gevaagd. De storm in Harrisburg heeft zes dodelijke slachtoffers gemaakt. Vier vrouwen en twee mannen kwamen om het leven door de tornado. De namen van de slachtoffers zijn niet bekend gemaakt.

© onweer-online
Bron: The Southern
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Voorst (Ten oosten van Apeldoorn)
Berichten: 384
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 februari 2012, 21:55 uur | Bericht #340757
Ik snap nog steeds niet waarom ze de bouwvoorschriften daar niet zo maken dat elk gebouw niet minstens bestand moet zijn tegen een EF3. In Azië moet zowat elk gebouw bestand zijn tegen aardbevingen van een bepaalde kracht, waarom dan in de US met zijn vele tornado's niet? Het kost inderdaad heel wat meer om dan gebouw te bouwen maar kijk eens hoeveel leed het kan besparen. En op termijn bespaar je meer geld omdat je lang niet zo veel hoeft te herbouwen. Ik denk dat het de kosten meer dan waard is. Je hebt glas waar je een volledig magazijn van een mitrailleur kan op leegschieten en nog niet kapot is, dus stuk puin dat aan komt waaien met 200km/u moet ook tegen te houden zijn.

Als ze nou eens beginnen met trailerparks en houten huizen (tenminste de binnenmuren en het geraamte niet van hout) te verbieden in gebieden waar een hoog risico is op dit weer. Wat er al staat kan blijven staan maar nieuwbouw of verbouwing moet aan de nieuwe eisen voldoen.

Of praat ik nu poep?
Klapper
Lid
Woonplaats: vlissingen
Berichten: 1071
Lid sinds: 2 jan. 2010
29 februari 2012, 22:06 uur | Bericht #340759
Citaat van vossejongk, woensdag 29 februari 2012, 21:55 uur Ik snap nog steeds niet waarom ze de bouwvoorschriften daar niet zo maken dat elk gebouw niet minstens bestand moet zijn tegen een EF3. In Azië moet zowat elk gebouw bestand zijn tegen aardbevingen van een bepaalde kracht, waarom dan in de US met zijn vele tornado's niet? Het kost inderdaad heel wat meer om dan gebouw te bouwen maar kijk eens hoeveel leed het kan besparen. En op termijn bespaar je meer geld omdat je lang niet zo veel hoeft te herbouwen. Ik denk dat het de kosten meer dan waard is. Je hebt glas waar je een volledig magazijn van een mitrailleur kan op leegschieten en nog niet kapot is, dus stuk puin dat aan komt waaien met 200km/u moet ook tegen te houden zijn.

Als ze nou eens beginnen met trailerparks en houten huizen (tenminste de binnenmuren en het geraamte niet van hout) te verbieden in gebieden waar een hoog risico is op dit weer. Wat er al staat kan blijven staan maar nieuwbouw of verbouwing moet aan de nieuwe eisen voldoen.

Of praat ik nu poep?


je hebt wel gelijk denk ik alleen tegen een ef4 of ef5 tornado valt niet tegen te bouwen tenzij je een bunker bouwt.
en het voordeel van die houten huizen is zo kapot maar ook zo weer opgebouwd. het is alleen zonde van die mensen levens.
heb trouwens weleens op tv gezien dat als op alle spanten in het huis een simpele zwaluwstaart verbinding van metaal word geplaatst het grootste gedeelte van de huizen hun dak zouden houden.
maar goed als hier in vlissingen de dijken breken dan vragen die amerikanen zich wss ook af waarom ik in godsnaam onder zeeniveau leef

edit : die kapotte huizen en dorpen is trouwens ook gewoon goed voor de economie alle makelaars en huizenbouwers electriciens die hebben gouden tijden na zo'n tornado seizoen. ik kan me best voorstellen dat daar ook rekening mee word gehouden.

en nog een keer edit haha : als die mensen hun huis verzekerd hebben en hun huis word vernietigd dekt de verzekering alleen maar wat een houten huis kost en aangezien een houten huis 10 keer zo goedkoop is als een stenen huis hebben de meeste mensen geen keuze helaas. | Gewijzigd: 29 februari 2012, 22:14 uur, door Klapper
you are a god amongst insects
Woonplaats: Amsterdam-West
Berichten: 62
Lid sinds: 28 jun. 2011
29 februari 2012, 22:16 uur | Bericht #340761
tjonge wat een schade, wens sterkte voor hun!
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
29 februari 2012, 22:19 uur | Bericht #340762
Bevestigd: Tornado in Hardin County was een EF2 tornado

De National Weather Service heeft bevestigd, dat een EF2 tornado grote schade heeft veroorzaakt in delen van Elizabethtown en het zuidwesten van Hardin County. Een huis op Sportsman Lake Road werd verwoest, waarbij een vrouw voor korte tijd vast kwam te zitten. Een garage op Overall Philips Road in Elizabethtown heeft zware schade opgelopen. De huizen en andere constructies aan Rhudes Creek Road liepen minder zware schade op. De Harry Owen Trucking Company op Lincoln Parkway heeft zware schade opgelopen. In het nabijgelegen trailerpark vlogen de daken van de sta caravans af. Er is op zijn minst één persoon licht gewond geraakt.

In nabijgelegen LaRue County is er ook schade ontstaan door tornado's. In Hodgenville viel de stroom uit. Er zijn geen meldingen van gewonden binnen gekomen. De Nationale Garde is naar LaRue County gegaan ivm de schade.







© onweer-online
Bron: Wave3
| Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:43 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
29 februari 2012, 22:31 uur | Bericht #340763
Foto's


Beschadigde vrachtwagenpark in Hardin County


Hodgenville


Hodgenville


Springfield


Springfield


Stormschade langs KY 210


Stormschade langs KY 210


Stormschade langs Ky 210

Bron: Wave3 | Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:44 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
29 februari 2012, 22:45 uur | Bericht #340765
Noodtoestand afgekondigd in West Liberty, Morgan County



De politie van West Liberty meldt, dat de noodtoestand is afgekondigd wegens de zware schade, die ontstaan is door de zware stormen. Bomen zijn omgevallen, een tapijthandel is beschadigd, een kerk is met de grond gelijk gemaakt net als een huis van twee verdiepingen. Er zijn tot nu toe geen gewonden gevallen. Autoriteiten hebben het stadhuis geopend als crisiscentrum.

©onweer-online
Bron: Lex18
| Gewijzigd: 22 februari 2017, 10:44 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 230 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 230, lezen 3 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2023".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden