Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
5 april 2012, 12:43 uur | Bericht #343658
De tornado super uitbraak van 3-4 april 1974, een overzicht

De tornado uitbraak van 3-4 april 1974 vond plaats in 14 staten van Mississippi tot Ontario. Tijdens deze super-uitbraak kwamen er maar liest 148 tornado's voor, waarvan vijf F4-F5 tornado's. Duizenden huizen en scholen werden met de grond gelijk gemaakt, een zeer wijdverspreide stroomuitval zette duizenden mensen in het donker en steden waren na de tornado's onherkenbaar geworden voor hun inwoners. 



De vice president marketing van accuweather, Lee Rainey, woonde destijds in Huntsvile, Alabama en herinnert zich de ravage:
"Het was ongeveer etenstijd op 3 april. De lucht kreeg een vreemd groen gelige kleur. Deze kleur wordt door inwoners van Alabama geassocieerd met tornado's. En jawel, terwijl we naar de radio luisterden en naar de tv keken die avond kreegen we te horen, dat een tornado al de kleine steden Harvest en Hazel Green - ongeveer 32 km van ons huis - zwaar had beschadigd. Onnodig om te vermelden, maar we bleven aan de radio en tv gekluisterd zitten. Later op die avond kwam er nog een melding van een andere tornado ten zuidwesten van Huntsville. We wisten dat het erg was, toen het personeel van een National Weather Service kantoor op een vliegveld ten zuidwesten van ons meldde, dat ze stopten met uitzenden om hun personeel in veiligheid te brengen. We stopten wat van onze meest waardevolle spullen  in de badkuip en gingen op de vloer liggen van een gang in het huis (zonder ramen). De geluid van de  wind werd steeds harder en harder. Het leek wel of er een goederentrein langs denderde. En daarna werd het stil.....



De stroom viel uit, maar we hadden een radio op batterijen. Maar de lokale radio stations zaten ook zonder stroom en we konden nergens informatie krijgen over de situatie. De volgende morgen hoorden we, dat er een tornado aan de grond was komen op zeer korte afstand van ons appartement op het terrein van Redstone Arsenal missile onderzoekslaboratorium van het leger en verder naar zuid Huntsville is getrokken. Op beide locaties werd enorme schade aangericht. Later zagen we huizen waarvan hele verdiepingen waren verdwenen. Het lokale nieuws meldde, dat er duizenden huizen en mobile homes waren verwoest of beschadigd. In Ohio zijn er meer dan 30 doden gevallen.

We hadden tot 5 april geen stroom. Die dag konden we eindelijk mijn ouders in Ohio bellen om te zeggen, dat we ongedeerd waren. Ze waren nog erg bezorgd om mijn broer in Xenia, Ohio. Ze hadden nog geen levensteken van hem ontvangen. Dit was de eerste indicatie voor ons, dat er ook tornado's buiten Alabama waren geweest. Een week later, toen de paasvakantie begon aan de universiteit, waar ik toen lesgaf, ben ik met de auto naar mijn broer gereden. Let wel, dit was in het tijdperk voor het internet. Het enige nieuws wat je kreeg, was het lokale nieuws. Ik had geen flauw idee, wat er buiten Alabama zich had afgespeeld. Ik was geschokt toen ik nog 7 andere "paden" van schade zag in Huntsville.


Xenia, 1974

Eenmaal aangekomen in Xenia, zag ik dat de stad nog vol reddingswerkers was. Ik moest lang wachten bij het controlepunt van de politie aan de buitenrand van de stad. Toen ik door mocht richting mijn broer's appartement, zag ik een ravage in de stad, die ik nog nooit van mijn leven had gezien. We weten nu, dat er een F5 tornado door het midden van de stad was getrokken. De zuidkant van de hoofdstraat was compleet verdwenen. Het nieuws sprak van 1.400 structuren, die volledig verwoest waren. Gelukkig waren mijn broer en zijn vrouw ongedeerd. Toen ik de ravage zag, zonk het bij mij in, dat mijn vrouw en ik aan een ramp zijn ontsnapt. Ik heb er een levenlang respect voor verwoestende kracht van tornado's aan over gehouden.

De technologie van de waarschuwingssystemen zijn sinds die tijd inmens verbeterd. We kunnen het weer niet veranderen, maar we kunnen ons wel veel beter voorbereiden op en beschermen tegen deze enorme imposante krachten van Moeder Natuur."

© onweer-online
Bron: Accuweather 
Every cloud has a silver lining
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 226 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 226, lezen 2 mensen het topic "Etna blaast smoke rings".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden