Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 3 okt. 2006
9 mei 2012, 13:57 uur | Bericht #347599
Zie mijn filmpje op:



Dit moet in mijn ogen een extreem krachtige ontlading zijn geweest, wat is jullie mening daarover? | Gewijzigd: 9 mei 2012, 14:03 uur, door Bronk
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2012, 15:06 uur | Bericht #347610
Dat lijkt mij ook een beste ontlading, als ik het goed heb begrepen knalt een boom uit elkaar als al het vocht in de boom in een fractie van een seconde verdampt waardoor deze uit elkaar spat met het gevolg als in het filmpje.

Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^
Waarom deze advertentie?
front
Lid
Woonplaats: zaandam
Berichten: 620
Lid sinds: 24 aug. 2009
9 mei 2012, 15:55 uur | Bericht #347623
Citaat van Thunder84, woensdag 9 mei 2012, 15:06 uur Dat lijkt mij ook een beste ontlading, als ik het goed heb begrepen knalt een boom uit elkaar als al het vocht in de boom in een fractie van een seconde verdampt waardoor deze uit elkaar spat met het gevolg als in het filmpje.

Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^

thunder wat je beschrijft zou heel goed kunnen!
mijn oma vertelde van vroeger, naast hun boerderij stond ook een aardige boom, er was heftig onweer gaande, en plots een lichtflits met lichtbol sloeg toe in die boom,
er was van die boom nagenoeg niets meer over, net over een houtversnipperaar erover heen was gegaan!
en de heel boerderij trilde, hier was dus sprake van een bolbliksem,
en het zou in bovenstaande filmpje ook zo kunnen zijn! en als dan ook nog het vocht in een keer verdampt, tja dan heb je een nare explosie!

mss heeft nog iemand een sugestie?


| Gewijzigd: 9 mei 2012, 15:56 uur, door front
Woonplaats: Kerkrade
Berichten: 111
Lid sinds: 26 mei. 2008
9 mei 2012, 16:03 uur | Bericht #347626
Citaat van Thunder84, woensdag 9 mei 2012, 15:06 uur Dat lijkt mij ook een beste ontlading, als ik het goed heb begrepen knalt een boom uit elkaar als al het vocht in de boom in een fractie van een seconde verdampt waardoor deze uit elkaar spat met het gevolg als in het filmpje.

Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^
Zou inderdaad heel goed kunnen dat de explosie door het verdampende vocht veroorzaakt wordt.De druk neemt dan razendsnel toe en kan nergens naartoe met als gevolg een explosie

Feel the thunder!!!
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
9 mei 2012, 17:26 uur | Bericht #347661
Citaat van front, woensdag 9 mei 2012, 15:55 uur Citaat van Thunder84, woensdag 9 mei 2012, 15:06 uur Dat lijkt mij ook een beste ontlading, als ik het goed heb begrepen knalt een boom uit elkaar als al het vocht in de boom in een fractie van een seconde verdampt waardoor deze uit elkaar spat met het gevolg als in het filmpje.

Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^

thunder wat je beschrijft zou heel goed kunnen!
mijn oma vertelde van vroeger, naast hun boerderij stond ook een aardige boom, er was heftig onweer gaande, en plots een lichtflits met lichtbol sloeg toe in die boom,
er was van die boom nagenoeg niets meer over, net over een houtversnipperaar erover heen was gegaan!
en de heel boerderij trilde, hier was dus sprake van een bolbliksem,
en het zou in bovenstaande filmpje ook zo kunnen zijn! en als dan ook nog het vocht in een keer verdampt, tja dan heb je een nare explosie!

mss heeft nog iemand een sugestie?

Een bol bliksem is iets heel anders. Een bol bliksem is een verschijnsel wat soms wordt gezien en altijd in verband met onweer. Wat een bol bliksem precies is is nog niet bekend, maar men vermoed dat het een soort plasma bol is. Het is namelijk een lichtgevende bol die zweefd, stuiterd en soms zelfs door muren heen kan zweven. Het heeft dus niks te maken met hoe hard een donder klinkt of dat een boerderij trild.

Verder is het verdampen van het vocht wat in de boom zit zeer waarschijnlijk de reden van de explosie. Een bliksem kan namelijk tot 30.000 graden worden. Dus het vocht in de boom warmt dan wel redelijk snel op:P



Rob63
Lid
Woonplaats: Rheden
Berichten: 402
Lid sinds: 16 jun. 2009
9 mei 2012, 21:08 uur | Bericht #347719
Vocht dat explosief overgaat van de vloeibare in de dampfase? Ja, lijkt me redelijk.
Zeker in het voorjaar, is er veel vocht aanwezig in de boom: de spastroom is goed ontwikkeld.
Overigens loopt niet elke boom evenveel schade op bij een blikseminslag.
Bomen met een ruwe bast (zoals de inlandse eik in dit geval), lopen vaak meer schade op dan een boom met een gladde bast, zoals bv. een kastanje.
Het lijkt erop, dat hoe gladder de bast hoe makkelijkr de stroom langs de boom de grond in kan en niet in de boom en de sapstroom terecht komt. | Gewijzigd: 9 mei 2012, 21:09 uur, door Rob63
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2012, 21:39 uur | Bericht #347723
Tijdens de bekende bui van Mei 2009 zijn dr voor in het weiland bij mij ook 3 zo aan hun einde gekomen..ook gewoon uitelkaar gespat...heb de vonken dr vanaf zien spatten die nacht..waren flinke bliksem ook Strak naar beneden en met flinke omvang...hoop dit jaar weer zulke ferme inslagen te zien
there can be only one
front
Lid
Woonplaats: zaandam
Berichten: 620
Lid sinds: 24 aug. 2009
9 mei 2012, 21:45 uur | Bericht #347724
Citaat van supercel, woensdag 9 mei 2012, 17:26 uur Citaat van front, woensdag 9 mei 2012, 15:55 uur Citaat van Thunder84, woensdag 9 mei 2012, 15:06 uur Dat lijkt mij ook een beste ontlading, als ik het goed heb begrepen knalt een boom uit elkaar als al het vocht in de boom in een fractie van een seconde verdampt waardoor deze uit elkaar spat met het gevolg als in het filmpje.

Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^

thunder wat je beschrijft zou heel goed kunnen!
mijn oma vertelde van vroeger, naast hun boerderij stond ook een aardige boom, er was heftig onweer gaande, en plots een lichtflits met lichtbol sloeg toe in die boom,
er was van die boom nagenoeg niets meer over, net over een houtversnipperaar erover heen was gegaan!
en de heel boerderij trilde, hier was dus sprake van een bolbliksem,
en het zou in bovenstaande filmpje ook zo kunnen zijn! en als dan ook nog het vocht in een keer verdampt, tja dan heb je een nare explosie!

mss heeft nog iemand een sugestie?

Een bol bliksem is iets heel anders. Een bol bliksem is een verschijnsel wat soms wordt gezien en altijd in verband met onweer. Wat een bol bliksem precies is is nog niet bekend, maar men vermoed dat het een soort plasma bol is. Het is namelijk een lichtgevende bol die zweefd, stuiterd en soms zelfs door muren heen kan zweven. Het heeft dus niks te maken met hoe hard een donder klinkt of dat een boerderij trild.

Verder is het verdampen van het vocht wat in de boom zit zeer waarschijnlijk de reden van de explosie. Een bliksem kan namelijk tot 30.000 graden worden. Dus het vocht in de boom warmt dan wel redelijk snel op:P
juist en deze bol kwam vanuit de bliksemstraal en stuiterde op de boom af en foetsie was de boom! en de bol explodeerde als het ware!
en als men niet weet wat een bolbliksem presies is, wat was dit dan?
ik weet ook wel dat een bolbliksem waar genomen kan worden waar onweers activiteit plaats vind!





Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2012, 22:22 uur | Bericht #347727
Citaat van Bovensmildefr1908, woensdag 9 mei 2012, 21:39 uur Tijdens de bekende bui van Mei 2009 zijn dr voor in het weiland bij mij ook 3 zo aan hun einde gekomen..ook gewoon uitelkaar gespat...heb de vonken dr vanaf zien spatten die nacht..waren flinke bliksem ook Strak naar beneden en met flinke omvang...hoop dit jaar weer zulke ferme inslagen te zien

Sta alsjeblieft niet nabij een boom met onweer, mocht deze zoals je beschrijft uit elkaar spatten dan zijn de stukjes boom ook voorzien van een behoorlijk aantal voltages en kan in sommige gevallen ook dodelijk zijn.

Ik mag aannemen dat menig bewonderaar van onweer deze tip al wist, al vond ik het toch de moeite waard om te vertellen | Gewijzigd: 9 mei 2012, 22:23 uur, door Thunder84
Woonplaats: Erm (Drenthe)
Berichten: 585
Lid sinds: 3 jun. 2008
9 mei 2012, 23:07 uur | Bericht #347737
Daar wil je niet rijden op het moment van de inslag!
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 3 okt. 2006
10 mei 2012, 02:47 uur | Bericht #347769
Allen bedankt voor de reacties tot dusver! Toch leuke discussies die ontstaan. Maar dat het een flinke ontlading is geweest kan dus niet missen mooi om jullie meningen te lezen. Was zelf op het moment van de inslag aan het werk elders in het land, heb de bui dus zelf (helaas) niet mee mogen maken. Mijn vriendin belde me op midden in die nacht, ze was wakker geworden van een vreselijk harde onweersknal. Zo hard, de ramen trilden en de flesjes zeep en shampoo vielen letterlijk van de plank in de badkamer. Ook mijn collega.s van de brandweer en andere mensen spraken nog dagenlang over deze 'gigantische' knal. Nu ben ik benieuwd of het hier om dezelfde knal gaat. De boom staat namelijk op zo'n 3 km afstand ten opzicht van Dedemsvaart zelf, waar dus de mega klap te horen was. Óf het was dezelfde, óf het waren gewoon 2 verschillende 'gigantische' ontladingen. Dat de ontlading bij de boom gigantisch mag heten spreekt voor zich maar de inwoners van Dedemsvaart spraken over de klap die ze hoorden dat ze dat nog nooit hadden meegemaakt zo hard. Maar lijkt mij toch te ver weg 3 km om dan thuis de ramen te laten trillen en de zeep van de plank af trilt.....? Zin in morgen!!!
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 454 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 454, lezen 2 mensen het topic "Sneeuwruimen op de Grossglockner Hochalpenstrasse".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden