Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX.

28 Apr 2024 22:28:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:28:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 22:06:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 22:01:06

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX; Milam, TX; Robertson, TX.

28 Apr 2024 22:01:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Freestone, TX; Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:55:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX; Milam, TX.

28 Apr 2024 21:33:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor DeWitt, TX; Gonzales, TX; Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 21:20:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Limestone, TX.

28 Apr 2024 21:17:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Karnes, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:27:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Guadalupe, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 20:03:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 19:30:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atascosa, TX; Bexar, TX; Wilson, TX.

28 Apr 2024 18:26:49

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Falls, TX.

28 Apr 2024 16:45:28
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
23 mei 2012, 11:26 uur | Bericht #351248
Citaat van pannelat, woensdag 23 mei 2012, 9:04 uur Goedenmorgen,....



Beste Pannelat,

Het is me al een paar keer opgevallen dat je manier van berichten schrijven irritaties opwekken.
Weet niet hoe het komt maar je berichten lijken niet onderbouwd en verder ik weet niet wat het is.
Misschien kun je hier op letten?

Edit Sanwa: Citaat ingekort

| Gewijzigd: 23 mei 2012, 11:47 uur, door Sanwa
ron12
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 914
Lid sinds: 25 aug. 2011
23 mei 2012, 11:27 uur | Bericht #351249
komt leven in de brouwerrij boven duitsland,volgens de neerslagrader
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Waarom deze advertentie?
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2012, 11:27 uur | Bericht #351250
Citaat van Bart Standaert, woensdag 23 mei 2012, 11:21 uur Waarschuwing kustprovincies ingetrokken:


das jammer

veel plezier, rest van Nederland
| Gewijzigd: 23 mei 2012, 11:28 uur, door Pgs3000
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
px1
Lid
Woonplaats: weert (limburg)
Berichten: 23
Lid sinds: 23 dec. 2010
23 mei 2012, 11:28 uur | Bericht #351251
Hier in Weert nog volledig bewolkt al wil dit misschien snel door de zon wegsmelten. Dan kan het ook hier gaan opwarmen met vanmiddag misschien een lokale bui. Je moet net geluk hebben.... 
Selma74
Lid
Woonplaats: Heerlen, zuidoost Limburg
Berichten: 155
Lid sinds: 3 jul. 2010
23 mei 2012, 11:29 uur | Bericht #351252
Citaat van px1, woensdag 23 mei 2012, 11:28 uur Hier in Weert nog volledig bewolkt al wil dit misschien snel door de zon wegsmelten. Dan kan het ook hier gaan opwarmen met vanmiddag misschien een lokale bui. Je moet net geluk hebben.... 
Hier in Heerlen ook nog hardstikke bewolkt, maar de zon begint er langzaam doorheen te prikken. Mag nu ook wel langzaamaan, tis op dit moment nog geen 19 graden!
HHaveman
Lid
Woonplaats: Heerenveen
Berichten: 14
Lid sinds: 25 mei. 2009
23 mei 2012, 11:34 uur | Bericht #351253
@RobertBuisman Voorzie jij onweders voor vandaag in HRV?
En nu als het weerlicht onweer kijken!!!
https://twitter.com/#!/Haveman1976
Woonplaats: Panningen
Berichten: 714
Lid sinds: 27 jun. 2011
23 mei 2012, 11:36 uur | Bericht #351254
het is fris hier, terwijl fe zon wel schijnt, vooral de koude wind!
Onweersdagen 2012: - nog niets - :)!
Nooms
Lid
Woonplaats: apeldoorn
Berichten: 196
Lid sinds: 17 jul. 2009
23 mei 2012, 11:36 uur | Bericht #351255
ben jaloers hier al weer tegen de 28 graden ben net de straat uit gelopen en baadde al in het zweet het lijkt nu al wel warmer dan gister op zijn warmst
ook de hele nacht pokke warm +/- 19 graden
zelfs mijn anders jonge hypere (goldenretriever) hond liep nu als een ouwe sul achter me aan te sjokken
Wendy
Lid
Woonplaats: Schiphol-Rijk
Berichten: 9
Lid sinds: 23 mei. 2012
23 mei 2012, 11:37 uur | Bericht #351256
Hier op Schiphol-Rijk blauwe lucht maar er komt langzaam een wit roesje over heen :(
Wel erg warm dus ik hoop toch stiekem dat het allemaal even doorzet hierheen...
We zullen zien!
doppie
Lid
Woonplaats: Someren
Berichten: 487
Lid sinds: 27 jul. 2006
23 mei 2012, 11:43 uur | Bericht #351258
Citaat van px1, woensdag 23 mei 2012, 11:28 uur Hier in Weert nog volledig bewolkt al wil dit misschien snel door de zon wegsmelten. Dan kan het ook hier gaan opwarmen met vanmiddag misschien een lokale bui. Je moet net geluk hebben.... 
hm, dan zit je net op de grens, want een stukje naar het noorden (horst) is het hardstikke zonnig, geen wolkje meer te zien!
Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
23 mei 2012, 11:43 uur | Bericht #351259
Citaat van Wendy, woensdag 23 mei 2012, 11:37 uur Hier op Schiphol-Rijk blauwe lucht maar er komt langzaam een wit roesje over heen :(
Wel erg warm dus ik hoop toch stiekem dat het allemaal even doorzet hierheen...
We zullen zien!


Dat zijn Aerosols in combi met wat vocht hoger in de lucht en smog omdat er bijna geen beweging in de Atmosfeer zit.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
EdwardvG
Lid
Woonplaats: Dalfsen
Berichten: 278
Lid sinds: 5 jul. 2010
23 mei 2012, 11:44 uur | Bericht #351260
Citaat van joep, woensdag 23 mei 2012, 11:26 uur Citaat van pannelat, woensdag 23 mei 2012, 9:04 uur

Beste Pannelat,

Het is me al een paar keer opgevallen dat je manier van berichten schrijven irritaties opwekken.
Weet niet hoe het komt maar je berichten lijken niet onderbouwd en verder ik weet niet wat het is.
Misschien kun je hier op letten?

Ik heb wel een idee waardoor het nog meer kan komen, naast dat het niet echt onderbouwd is is het naar mijn idee ook een beetje overdreven, maar waar ik mijzelf het ergste aan stoorde was dat om de 2/3berichtjes er weer een berichtje van hem kwam. 
Waar vorig jaar er al veel gespam/gechat was op het forum(overigens niet extreem vervelend) is dat naar mijn idee nu nog meer, kan natuurlijk ook komen omdat Jan weg is zodat er minder gevraagd wordt aan hem specifiek, ik heb dus ook het idee dat er veel meer mensen zijn op het forum die veel zeggen maar eigenlijk niet al teveel weten over het weer. Het niveau is naar mijn idee een beetje gedaald, en dat is natuurlijk jammer aangezien veel mensen hier komen om te leren over het weer. Gelukkig zijn er nog wel leden die veel verstand hebben van het weer en dit willen delen, maar er is niet meer een persoon waar iedereen alles aan vraagt en die bijna overal antwoord op geeft, het is wat rommeliger nu.

Edit Marga:
Het moderatieteam probeert alles in goede banen te leiden en te corrigeren waar nodig. Personen, die hinderlijk voor anderen aanwezig zijn worden hierop aangesproken. Doordat er niet meer aan één persoon de vragen worden gesteld, krijgen nu meer mensen de kans - met verschillende niveaus van kennis - de gelegenheid om iets te zeggen. Hiervoor is ook de discussie bedoeld. Ik kan mij goed voorstellen, dat dit een beetje rommelig overkomt. We doen ons best om het allemaal zo duidelijk mogelijk te houden. Uiteraard hebben we onze weerman BartS, die voor jullie vragen klaar staat.



| Gewijzigd: 23 mei 2012, 12:11 uur, door Marga

Woonplaats: Rozenburg(Rotterdam)
Berichten: 1821
Lid sinds: 3 jul. 2010
23 mei 2012, 11:45 uur | Bericht #351261
Moet zeggen als ik de Satalliet bekijk en de pluk in Duitsland bekijk dat ik het nog vrij redelijk vind trekken. Niet echt slepend te noemen.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Wendy
Lid
Woonplaats: Schiphol-Rijk
Berichten: 9
Lid sinds: 23 mei. 2012
23 mei 2012, 11:47 uur | Bericht #351262
Ah thunderfreak, bedankt weer iets geleerd.
Lees al jaren mee maar eigenlijk nooit een account aangemaakt. :)



Woonplaats: Scheerwolde
Berichten: 262
Lid sinds: 5 jun. 2011
23 mei 2012, 11:48 uur | Bericht #351263
Citaat van Raymond, woensdag 23 mei 2012, 11:20 uur Citaat van NitroGenetics, woensdag 23 mei 2012, 11:08 uur kijk hier of je onweer krijgt

www.hoelaatkrijgikonweer.tk


Mooie site, en klopt tot dusverre precies. Bij mij in de straat begint het om 20:31 uur.
Een aanrader!;)


ja haha srry moest gewoon mensen lopen altijd te klagen enzo dus vandaar die link maar effies vond het wel een geweldig moment voor een schepje humor
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2012, 11:48 uur | Bericht #351264
Citaat van pannelat, woensdag 23 mei 2012, 10:28 uur Citaat van Bart Standaert, woensdag 23 mei 2012, 10:19 uurZoals gevraagd de CIN kaartjes voor vandaag Wat houd Cin kaarten in  ? ....
Is dit de kans op onweer, ? Regen ? Offf.... ??
Graag kleine/brede uitleg
Uitleg: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/27150/cin/#message266704
Gelieven geen afbeeldingen te quoten. Dit om het topic overzichtelijk te houden. Dank je

Het is moeilijk om het zo compleet, eenvoudig en correct mogelijjk uit te leggen, maar ik zal het proberen.

CIN staat voor Convective INhibition, convectieve remming.

Als een luchtpakketje vanaf de grond stijgt koelt deze adiabatisch af. Adiabatisch' betekent 'zonder warmteuitwisseling met de omgeving' (de omringende lucht dus), want lucht is een slechte warmtegeleider. Het luchtpakektje koelt af omdat hoog in de atmosfeer de luchtdruk lager is dan op het aardoppervlak, waardoor het volume van het luchtpakketje groter wordt. Als gevolg van de toename van het volume van het luchtpakketje wordt de inwendige energie van het luchtpakketje over een groter volume verspreidt, waardoor de temperatuur afneemt.

Het condenseren van waterdamp levert energie (warmte) op. Dit wordt ook wel latente warmte (latent heat) genoemd. Als het luchtpakketje stijgt en de luchtdruk lager wordt, kan de lucht minder water bevatten. Op den duur is de luchtdruk zo laag geworden dat de lucht verzadigd is met waterdamp. Vanaf dit moment komt er waterdamp vrij als de lucht nog verder stijgt.

Totdat het luchtpakketje verzadigd is met waterdamp, koelt deze droogadiabatisch af. Er komt immers nog geen condensatiewarmte vrij. Nadat het luchtpakketje verzadigd is met waterdamp, komt er wél condensatiewarmte vrij. Aangezien de lucht adiabatisch (dus zonder warmteuitwisseling met de omringende lucht) stijgt, wordt al de energie die bij het condenseren vrijkomt voor het luchtpakketje zelf gebruikt. Hierdoor kan het luchtpakketje warmer blijven dan de omgeving. En aangezien warme lucht een kleinere luchtdichtheid heeft dan koude lucht (warme lucht is lichter dan koude lucht), heeft het luchtpakketje in dat geval een positief drijfvermogen (positive buoyancy, een 'buoy' is een 'boei' in het Engels), waardoor deze stijgt.

Maar waar komt de CIN vandaan? Aangezien het luchtpakketje in het begin droogadiabatisch stijgt, komt er nog geen condensatiewarmte vrij. Vaak koelt het luchtpakketje daardoor sterker af dan de omgeving (aangezien er geen warmteuitwisseling met de omgeving plaatsvindt kan het luchtpakketje naast warmer dus ook kouder dan de omringende lucht worden). Het luchtpakketje is dan zwaarder (kouder) dan de omringende lucht en heeft dus een negatief drijfvermogen en zal dus weer zinken. Het stijgende luchtpakketje wordt dus tegengewerkt, geremd. De CIN is dus de totale hoeveelheid energie die een luchtpakketje tegenwerkt om bij het level of free convection (LFC) te komen. Bij het LFC is het luchtpakketje dus even zwaar als de omgeving. Na dit punt is het luchtpakketje lichter dan de omgeving en zal dus vrij kunnen stijgen.

Het punt in de atmosfeer waar het stijgende luchtpakketje op den duur opnieuw (naast het LFC) even zwaar is als de omgeving noem je het equilibrium level (EL). Het aambeeld van een onweersbui bevindt zich ongeveer op deze hoogte. Boven het EL is het luchtpakketje zwaarder dan de omringende lucht, maar dit is geen CIN want het heeft geen preventieve werking op convectie.

pfoe... hele lap tekst. als je iets niet begrijpt vraag het dan maar | Gewijzigd: 23 mei 2012, 11:48 uur, door Robert96
michaelvr
Lid
Woonplaats: Hilversum - Noord Holland
Berichten: 401
Lid sinds: 24 apr. 2011
23 mei 2012, 11:51 uur | Bericht #351266
Dit moet hem worden dan.

Deze buien zijn op de plaats van de verwachte convergentielijn.

Hopen dat er nog wat buitjes noorderlijker van de lijn ontstaan.

Tophoogtes al 8km.

| Gewijzigd: 23 mei 2012, 11:53 uur, door michaelvr
Spicificaties extreem weer Hilversum 2013:
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
23 mei 2012, 11:53 uur | Bericht #351267
Citaat van NitroGenetics, woensdag 23 mei 2012, 11:08 uur kijk hier of je onweer krijgt

www.hoelaatkrijgikonweer.tk
Hehe,  ze overdrijijijijven wel met hun schrijijijijijfwijijijijze:
Citaat van hoe laat krijg ik onwerr? JIJ KRIJGT GEEEEEEEN ONWEER!!!!!Dat slaat dus op mijn plekje Nederland....

Nou ja  voor de fotografie ben ik daar niet rouwig om, de ideale bui is er eentje die langzaam aan mij voorbij trekt ( wel in een goede hoek zonder obstakels natuurijk) op een kilometer of 6-10 en geen regen tussen mij en de bui zodat ik rustig foto's kan maken zonder me zorgen  te hoeven maken over bliksemflitsen die mijn statief doen verdampen. Helaas komt dat  heel weinig voor.




Maxim1110
Lid
Woonplaats: Nijmegen(ma-vr), Eindhoven(weekend)
Berichten: 4041
Lid sinds: 25 okt. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2012, 11:55 uur | Bericht #351269
Citaat van jeroenelf, woensdag 23 mei 2012, 11:22 uur Pfff vannacht niet kouder geweest als 19.2C in Zwolle stad, viese plak nacht. Airco staat op volle toeren, nu alweer 25.6C op na de 2e 30C-er vant jaar.
De eerste bedoel je neem ik aan ;)
Helemaal vernieuwd: mijn eigen fotografiewebsite: www.maximvanasseldonk.com
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Woonplaats: Panningen
Berichten: 714
Lid sinds: 27 jun. 2011
23 mei 2012, 11:56 uur | Bericht #351270
die noordelijke bui in duitslang wow wat gaat die snel! denk dat die zuid limburg nog wel gaat raken!
Onweersdagen 2012: - nog niets - :)!
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.855 topics, welke bij elkaar 448.367 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.581 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 143 mensen aan het browsen op het forum. 6 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 143, lezen 4 mensen het topic "Algemeen onweerskansentopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden