Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 mei 2012, 17:58 uur | Bericht #353020
Chase Elst-Doornenburg-Bemmel-Lent-Oosterhout-Eimeren/Valburg-Homoet

Na de geweldige klapper van 20 mei 2012 was het alweer zover. Na een aantal heerlijke zomerse dagen met ook al lokaal een enkele bui moest het wel een keer goed gaan gebeuren. De instabiliteit in de atmosfeer was abnormaal hoog, dus de potentie voor mooie buien was er zeker. Goed voorbereid ging ik opweg naar school, bewapend met camera, statief en een goede moet begon ik de dag.



We hadden op school een practicum: verplichte aanwezigheid dus. Enfin, wij hoopten dat we extra vroeg naar huis konden als we de opdracht eerder af hadden. Dat was gelukt! Om twee uur klaar, dus we konden gaan, althans, dat dachten we. Van de leraar moesten we verplicht blijven tot iedereen klaar was. Op dit moment begonnen de eerste cumili al stevig op te bollen en heb ik maar een timelapse gestart op het schoolterrein. Nou wat er al dik in zat gebeurde ook: de opbollende cumili begon ineens flink te rommelen, en dit met het idee dat je nog tot zeker 4 uur op school moest bijven.

Eindelijk was het dan zover, school was uit en we mochten eindelijk gaan. Natuurlijk als gekken naar t treinstation gegaan omdat ik verder niks wilde missen. De cumili plofte overal hard naar boven, de een mooier als de andere, maar ik kon geen foto's maken omdat ik tussen de huizen zat. Maar de NS is de NS niet als er natuurlijk geen treinen rijden, dus meteen weer naar de bus toe dan maar.

Eindelijk aangekomen bij mijn chasemobiel was de lucht al dichtgesmeerd met hoge bewolking van de ambeelden. Jammer maar helaas, maar wellicht zagen de buien zelf er nog wel leuk uit. Dus de koers richting Doornenburg was ingezet. Eenmaal aangekomen in Doornenburg wilde ik de buienradar bekijken. En jahoor, mobieltje leeg, dus chasen zonder buienradar. Het zicht op de buientoppen was ook verdwenen, dus alles moest maar gewoon op zicht en instinct gebeuren. Maar ik zag dat ik goed stond, was aan de horizon kleurde de lucht helemaal donker.



De bui kwam erg langzaam maar dichterbij. Zonder radarbeelden was het maar lastig in te schatten wat de ontwikkelingen van die bui waren. Ik zag zelf dat het zich in een gestrekte lijn positioneerde die over de lengte over deze regio zou trekken, tenminste, dit was af te lezen aan de lang gerekte donkere streep in de lucht zoals op de foto te zien is.

Toen de bui bijna boven me hing zag ik de vage contouren van een woeste shelfloud. Totaal geen strakken lijnen noch contrast waren in de lucht te zien. Op nadering van een pikzwarte lucht was het wel een prachtig gezicht hoe deze shelfcloud het noodweer zal gaan inleiden.





Aangezien het erg langzaam trok kon ik heel lang blijven staan om een goede poging te wagen om wat meer van de bui op de foto te krijgen. Dat wachten werd ook beloond. Al het droge zand op de waalstrandjes was opgewaaid en een vrij fors gustfront leek zich mijn kant op te verplaatsen. Het was een erg indrukwekkend gezicht! Toen de windstoten toenamen naar ongeveer 70-75km/h ben ik weer voor de bui uit gereden om verdere ontwikkelingen op het oog te kunnen volgen.





Na ongeveer 2 minuten rijden zat ik alweer ruim 2,5km voor de bui. Ook hier kon ik rustig de ontwikkelingen volgen. De shelfcloud die ik 5 minuten eerder zag, zag er een stuk beter uit. De contrasten in de lucht waren mooier en het geheel was minder woest en strakker. Het bleef alsnog erg lastig foto's maken omdat het een erg donkere lucht was waar ik al ruim een uur tegenaan keek.



Ook nadat hier de bui erg dichtbij kwam ben ik weer verder gereden naar Lent/Oosterhout met het idee dat de shelfcloud mooier mijn kant op kwam. Helaas maakte ik hier de verkeerde inschatting omdat de bui zich over de lengte voort bewoog. Met radarbeelden had ik dit wel gezien, maar met het blote oog zat ik er flink naast. Helaas moest ik de bui hiervoor laten voor wat het was en ben ik me gaan positioneren voor de donkere horizon die vanuit het noord-noordoosten kwam opzetten. Hiervoor was ik naar Valburg gereden. Maar ook deze buien schoten niet op in de treksnelheid, en ik had me verkeken op de afstand (ik dacht dat de buien boven de lijn Driel-Elst hing, maar het bleek ter hoogte van Velp te zijn).

Omdat het arriveren van de bui zo lang duurde ben ik maar huiswaarts (Homoet) gereden. Hier bekeek ik de radarbeelden en werd me bewust van mijn verkeerde inschattingen. Omdat het toch nog even zou duren had ik eindelijk de tijd om even rustig te eten omdat de bui toch recht op me af kwam.

Na bijna 2 uur gewacht te hebben kwam er een hele mooie bui mij kant uit. De whalesmouth was prachtig en het neerslagscherm was erg intensief! Maar het onmogelijke gebeurde, de bui zakte 2km voor Homoet compleet in elkaar en ik hield er 0,4mm aan over van de ruim 30 die in Driel was gevallen (4km verderop). Jammer maar helaas, maar de dag was nog niet om (blijkt achteraf).



Ik dacht bij mezelf dat het wel beter kon, maar dat ik er het beste van heb gemaakt kijkende naar de omstandigheden. Met een toch enigszins tevreden gevoel gaan slapen met de gedachte dat er wel weer een volgende bui zou komen. Die kwam ook, maar dan midden in mijn slaap om half 2 in de nacht.

Mijn mobiele telefoon begon te rammelen omdat er ontladingen in de buurt werden geregistreerd, dus ik heb halsoverkop mijn camera gepakt en naar buiten gegaan om wat bliksemfoto's te maken. Ik heb er erg veel kunnen schieten, maar nu helaas niet de tijd om ze allemaal te nabewerken etc. Hier maar twee foto's:





Gezien de omstandigheden mag ik achteraf niet klagen. Wel vind ik het jammer dat ik niet het maximale uit deze dag heb kunnen halen, maar dankzij deze beperkingen heb ik weer heel erg veel geleerd wat betreft wolkenkijken en het verplaatsen kijkende naar de bui. Ik heb ook geluk gehad dat de buien langzaam trokken, was dit niet het geval, dan had ik een complete bust gehad!

Wilfred Janssen
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
25 mei 2012, 18:07 uur | Bericht #353021
Top verslag weer, en mooie foto's. Echt netjes! :)
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Waarom deze advertentie?
hj32
Lid
Woonplaats:
Berichten: 84
Lid sinds: 9 aug. 2011
25 mei 2012, 18:10 uur | Bericht #353022
Je hebt het beter gedaan als hj, maar ik kan vodafone de schuld geven, dus dat scheelt weer
doppie
Lid
Woonplaats: Someren
Berichten: 487
Lid sinds: 27 jul. 2006
25 mei 2012, 20:09 uur | Bericht #353031
tja, of je rijd door het slechte zicht door de heftige regen compleet de verkeerde kant op, om vervolgens maar niet uit de regen te komen en als dat dan EINDELIJK lukt en je hebt een prachtig uitzichtpunt, zakt de bui compleet in en blijft er niets anders dan regen over... Dat overkwam een ander lid en mij woensdag. Resultaat: welgeteld 1 bliksemfoto, maar wel een ervaring rijker!
Woonplaats: Homoet (Overbetuwe)
Berichten: 1134
Lid sinds: 9 jun. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 mei 2012, 12:06 uur | Bericht #353171
Tnx voor de reacties!!
barbara
Lid
Woonplaats: twente
Berichten: 15
Lid sinds: 26 mrt. 2012
27 mei 2012, 13:35 uur | Bericht #353182
mooi verslag en foto's great . i'm loving it . thanx .
like a tornado I was born like a hurricane I will die and what I do in between that is chasing storms.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 178 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 178, lezen 2 mensen het topic "Foto van de weekwedstrijd (week 35)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden