Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS; Stanton, KS.

26 Apr 2024 00:36:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:36:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haakon, SD; Jackson, SD; Pennington, SD.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, CO; Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wichita, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oglala Lakota, SD.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
5 juni 2012, 06:47 uur | Bericht #353940
Onweerskansen 6, 7 en 8 juni 2012

Het gaat goed dit jaar:) Waarschijnlijk is dit al het zevende of achtste onweerstopic. Vandaag trekt nog een klein hoge drukgebied van west naar oost over ons land. Maar vanaf morgen wordt ons weer bepaald door een lage drukgebied met zijn kern boven het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor krijgen we aanvoer van zachtere lucht waardoor de temperaturen iets hoger uitkomen dan de voorbije dagen. De maxima zouden vooral op donderdag kunnen oplopen tot 22-23 graden. Door de zuidwestelijke stroming krijgen we te maken met een wisselvallig weertype en trekken er regelmatig storingen over. Warme lucht, hoge vochtigheid, storingen ... de ideale cocktail voor onstabiliteit.

Woensdag trekt van in de nacht al een occlusie traag van zuid naar noord over beide landen. Vooral in de voormiddag lijkt de meeste regen te gaan vallen, mogelijk al met een donderklap. Na de middag komen we achter de storing en vallen er nog een aantal buien. Dit kunnen lokale onweersbuien zijn eventueel met wat hagel. Met een cape van 200-400 J/KG en een Lifted Index van -1 moeten geen extreme dingen verwacht worden. Op dit moment maakt het centrum van België en het zuidoosten van Nederland de meeste kans.



Neerslag


Kansenkaart


Cape & Li


Donderdag lijkt een dag met iets meer potentieel te worden op onweersbuien die stevig kunnen uitpakken. Rond de middag bereikt een nieuwe storing het zuidwesten van België. Vooral het westen kan wel eens te maken krijgen met veel neerslag. De cape loopt op tot een 800 J/KG en een LI van -4. Toch al iets onstabieler dan woensdag. Ook dynamisch ziet het er beter uit. Vooral de SRH-waarde valt hier op en loopt op volgens de recente GFS-run naar 400 m²/s² in het westelijk deel van beide landen. De LLS komt uit op 16-17 m/s en de DLS op 18-20 m/s. De STP(Significant Tornado Parameter) komt uit op waarden rond 1 a 2. Door de hoge SRH-waarde en de lage cape is de kans op een supercel reëel alsook kansen op een lokale tornado-windhoos zijn aanwezig.

Neerslag


STP


Storm relative helicity 0-3 km


Cape & Li


Kansenkaart


©Onweer-online | Gewijzigd: 6 juni 2012, 07:25 uur, door Bart Standaert
BartS
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
5 juni 2012, 07:10 uur | Bericht #353941
De wolkentoppen kunnen op donderdag uitgroeien tot 11-12 km hoogte waardoor ook de kans op hagel aanwezig is. Ook nog een zelfde kaartje betreffende de SRH 0-3 km maar iets meer close-up



| Gewijzigd: 5 juni 2012, 07:13 uur, door Bart Standaert
BartS
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
5 juni 2012, 08:20 uur | Bericht #353942
Voor donderdag behoorlijk wat convectieve neerslag volgens ECMWF.

BartS
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 juni 2012, 13:16 uur | Bericht #353962
KNMI heeft voor morgen al onweer op de kaarten staan voor Limburg, Noord-Brabant en Gelderland vanaf 14:00 gedurdende 6 uur.

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
5 juni 2012, 18:02 uur | Bericht #353971
Hoogste waardes momenteel op de vrijdag.

Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
5 juni 2012, 20:09 uur | Bericht #353977
En hij zag dat het goed was ^^
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
6 juni 2012, 07:00 uur | Bericht #353991
Waarschuwing van het KNMI voor het zuidoosten nog steeds aanwezig + kansenkaartje Wetteronline.

   | Gewijzigd: 6 juni 2012, 07:02 uur, door Bart Standaert
BartS
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
6 juni 2012, 08:08 uur | Bericht #353996
Update Severe Weather Outlook Benelux



woensdag 6 juni 2012

Deze middag/namiddag kan er in de oostelijke gebieden van BE een onweer voorkomen zonder veel erg.

Voorts is het uitkijken naar de situatie op donderdag.
Een kortgolvige hoogtetrog, gekoppeld aan de grootschalige trog met kern bij IJsland, trekt de komende 48 uur van de Atl. Oceaan naar onze streken waarbij de trog negatief gaat kantelen. Aangekomen over het continent wordt hierdoor een deel van de warme lucht uit Spanje/SW-FR naar het N/NE gestuwd onder de vorm van een prefrontale TE850 tong. Deze tong trekt via het oosten van FR en S-BE/LUX naar GE. Door de timing (overdag) wordt deze tong diep onstabiel en tevens is door de dynamische configuratie de windshear in de tong niet ondergeschikt.

Zoals het er naar uitziet zullen er vooral over NE-FR felle onweersbuien ontstaan met daar een latente onstabiliteit rond 1000 J/kg. Door de significante shear kunnen de buien er vrij makkelijk organiseren en door de LL (SR) shear kunnen supercells er eveneens tot ontwikkeling komen. De tong trekt dor de negatieve kanteling van de trog en snelle CAA achter het KF wel snel vooruit waardoor alles snel naar GE geëvacueerd lijkt te worden.

Mogelijk pikt het zuiden van BE nog een deel van deze buien mee. Door de niet overdreven hoge onstabiliteit verwacht ik toppen rond 10-11km, niet veel meer zodat extreme toestanden uitblijven. Ook wateroverlast is minder van toepassing. Wel is het uitkijken voor dynamische randfenomenen zoals lokale windschade, ook al omdat Ivens pot. gustst berekend rond 100 km/h wat uiteraard puur indicatief is.

Bron: Severe Weather Outlook Benelux | Gewijzigd: 6 juni 2012, 11:23 uur, door Bart Standaert
BartS
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
6 juni 2012, 08:31 uur | Bericht #353998
ECMWF komt met redelijke kansen voor vrijdag.



BartS
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 juni 2012, 09:26 uur | Bericht #354002
Citaat van Bart Standaert, dinsdag 5 juni 2012, 6:47 uur Onweerskansen 6, 7 en 8 juni 2012

Donderdag .
De STP(Significant Tornado Parameter) komt uit op waarden rond 1 a 2. Door de hoge SRH-waarde en de lage cape is de kans op een supercel reëel alsook kansen op een lokale tornado-windhoos zijn aanwezig.


Ik denk, da's wel leuk maar wat heb ik daar aan? kortom, ik zoek het eens op op Google.
Nu blijkt dat  STP van meer dan 1 de meeste F2's of meer  in de VS  op lijkt te leveren, minder dan 1  komt vaal niet  boven supercell uit.

Ik zie regelmatig (ook al dit jaar) kaatrjes met vrij hoge STP's voorbij komen hier, maar zelden of nooit komt daar een tonado uit, althans eentje die wordt opgemerkt (e het lijkt me dat een F0 nog wel eens gemist kan worden maar een F1/ F2 lijkt me wat moeilijker te missen. Kortom, minder  "tornados"in d elage landen dat STP zou doen vermoeden? Afgeleide vraag: "is het STP model wel  zo geschikt voor onze lage lnden?"

Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
6 juni 2012, 09:33 uur | Bericht #354003
Ik denk het wel. Meestal als er voor onze streken redelijk "hoge" waarden getoond worden, duikt er hier en daar wel een tornado-achtig verschijnsel op. Natuurlijk doet een tornado ons meestal denken aan overvliegende koeien enz.
BartS
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
6 juni 2012, 10:34 uur | Bericht #354006
Hier al een half uur matige regen. denk dat er vandaag al 20 mm gevallen is.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 juni 2012, 13:46 uur | Bericht #354015
Citaat van Bart Standaert, woensdag 6 juni 2012, 9:33 uur Ik denk het wel. Meestal als er voor onze streken redelijk "hoge" waarden getoond worden, duikt er hier en daar wel een tornado-achtig verschijnsel op. Natuurlijk doet een tornado ons meestal denken aan overvliegende koeien enz. We kijken teveel films... Ik heb  naar aanleiding van  een tornado/wervelwind/wervelstorm/windhoos-discussie eens  flink op betekenissen gegoogled, geyahoo'd en wat er   nog meer aan digitale opzoekmoeglijkheden zijn en  ik ben zelfs analoog gaan speuren (dat heet "boeken lezen"... jaja, vreselijk ouderwets).

Mijn voorlopige  conclusie:
wervelwind:  Verzamelnaam: Alle soorten wervelende winden, dus ook dustdevil, waterhoos, tronado en eigelijk ook van toepassing op een cycloon/hurricane/typhoon want ook dat zijn draaiende winden  maar wordt daar meestal niet voor gebruikt.

Op basis van de literatuur   ben ik van mening dat "Windhoos" de Nederlandse benaming is van "tornado", "tornado"wordt in de diverse bronnen zelfs expliciet genoemd als een uit het Spaans afgeleide benaming voor "windhoos"in Engelstalige landen.. (Dus ook die ene EF5 die Nederland misschien ooit eens zal raken is  in normaal Nederlands gewoon een "windhoos".)

Helaas is onder invloed van televisieseries en documentaires het woord "Tornado"inmiddels ingeburgerd, met als gevolg dat "tornado"  nu zo onderhand  gebruikt wordt voor alle soorten windhozen, en ook wel  voor dustdevils en waterhozen. Dat wekt verwarring want  de "tornado"waar de gemiddelde Amerikaan het over heeft is inderdaad een verschijnsel dat de koeien doet vliegen, al zal het in het van van EF1 à 2 wellicht maar een kalf zijn maar we doen niet moeilijk, ook dat zijn koeien. Dat wat menigeen hier al  "tornado"  noemt., daar zal de gemiddelde  Tornado Alley bewoner zijn zij schouders over ophalen en gewoon de  plantjes water blijven geven en het gras blijven maaien.

Maar goed, we  moeten leren leven met de praktijk.
Ik heb zo iets van laten gewoon het goed Nederlandse woord  blijven gebruiken voor  wervelende winden, niet zijnde waterhoos of dust devil die niet heel erg ongebruikelijk zijn in Nederlnd en "tornado" te reserveren voor  wervelwinden van een kaliber dat ook een inwoner van Tornado alley eventjes ophoudt met gras maaien. Zeg maar EF0 wat begint bij een windsnelheid van 105 km/u.
Ter vergelijking:
Een gemiddelde  snelheid van 105 km/u    komt neer op een "zeer zware storm/orkaanachtig" kracht 11. Rukwinden van 105 km/u zijn  niet ingebruikelijk bij een  kracht 8 ( "stormachtig") à 9 ("storm") . Ik denk ook niet dat je  bij een storm van minder dan 9  normaal gesproken rukwinden zult hebben die  koeien doen vliegen.







| Gewijzigd: 6 juni 2012, 13:52 uur, door jcroon
Woonplaats: Drunen ( Noord Brabant)
Berichten: 293
Lid sinds: 15 apr. 2011
6 juni 2012, 14:16 uur | Bericht #354017
Beste mede O-O,ers volgens mij ois dit het verkeerde topic ervoor maar ik weet niet in welke ik het moet plaasten.
Vanavond om 22.00 u is de 1e nieuwe aflevering van STORMCHASERS op Discovery te zien.
De meeste zullen het al wel weten maar toch.
Ken niet wachten tot vanavond.

Edit Marga:
Het is inderdaad het verkeerde topic. Dit soort mededelingen mogen in de koffiebar. Ik laat deze wel even staan hier
En dank je wel voor de mededeling. Ik wist het niet en ga zeker kijken.

En we gaan verder weer ontopic
| Gewijzigd: 6 juni 2012, 14:59 uur, door Marga
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
6 juni 2012, 15:13 uur | Bericht #354025


Miscchien ontstaat er hier nog onweer uit? Is wel al wat geactiveert..
Trekrichting: ZW naar NO
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
6 juni 2012, 15:30 uur | Bericht #354027
BartS
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
6 juni 2012, 15:32 uur | Bericht #354028
Citaat van Gilleeesss, woensdag 6 juni 2012, 15:13 uur (kaartje)

Miscchien ontstaat er hier nog onweer uit? Is wel al wat geactiveert..
Trekrichting: ZW naar NO

Dat vooruit kijken op de EU radar is niet betrouwbaar, 9 van de 10 keer is het fout. Nowcasten lijkt me het beste. Waardes voor vandaag zijn ook niet spectaculair hoog dus spektakel verwacht ik niet.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 juni 2012, 15:47 uur | Bericht #354029
Citaat van MarkB, woensdag 6 juni 2012, 15:32 uur Citaat van Gilleeesss, woensdag 6 juni 2012, 15:13 uur (kaartje)

Miscchien ontstaat er hier nog onweer uit? Is wel al wat geactiveert..
Trekrichting: ZW naar NO

Dat vooruit kijken op de EU radar is niet betrouwbaar, 9 van de 10 keer is het fout. Nowcasten lijkt me het beste. Waardes voor vandaag zijn ook niet spectaculair hoog dus spektakel verwacht ik niet.
niet helemaal met je eens, de trekrichting  klopt vaak vrij aardig maar het beeld wat je ziet is eigenlijk steeds het verplaatsen van het op dat moment bekende laatste plaatje,  je kunt dus niet zien of het groet of juist afneemt, en ja,  ook plotselinge koerwijzigingen  zie je niet, maar dta bedoel ik  ook met "het klopt vaak vrij aardig", soms dus ook niet..


Waardes van vandaag zijn althans de GFS kaarten niet zo veel langer dan voor morgen en overmorgen, volgens  mij zelfs hoger dan voor morgen
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
6 juni 2012, 16:01 uur | Bericht #354030
Het kan natuurlijk altijd he dat er iets ontstaat. Het kan soms rap gaan. Maarja die trekrichting, is meestel wel ongeveer juist hoor. MOmenteel gaat het nog zo  
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
6 juni 2012, 16:06 uur | Bericht #354031
Er onstaan buitjes momenteel rond Charleroi en Namen (Wallonië)
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 374 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 374, lezen 4 mensen het topic "Lente discussietopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden