Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juli 2012, 09:00 uur | Bericht #362191
Prognosekaarten (850HPa) deze week ; FLINKE daling!




Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 juli 2012, 09:10 uur | Bericht #362194
Uit 'Beoordeling lange termijn (Uitgifte: 24/07/2012 01.28 uur)
Geldig van donderdag 26 juli tot dinsdag 07 augustus

Een afzwakkende hoogterug boven West-Europa trekt oostwaarts. Deze wordt gevolgd door een uitzakkende hoogtetrog waarvan het cyclonaliteitscentrum uiteindelijk boven de Britse Eilanden terechtkomt. Hierdoor wordt de bovenstroming (zuid)westelijk. Aan de grond is aanvankelijk sprake van een zwakke (thermisch bepaalde) luchtdrukverdeling.
Vanaf vrijdag passeert een thermisch laag waarachter de stroming noordwestelijk wordt Samenhangend met de genoemde hoogtetrog bevindt zich aan de grond ook een laag boven de Britse Eilanden vanaf komende weekend.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot vrijdag is het model net als bij de vorige runs eensluidend: droog en warm.

Vrijdag passeert het genoemde (thermisch) laag met daar vooruit een gebied met flinke onstabiliteit. De exacte evolutie van deze systemen blijft een kwestie van nowcasten, het lijkt er wel sterk op dat de kans op extremer weer zich vrijdagavond, begin zaterdagnacht zal gaan afspelen, hierbij Cape waarden die variëren tussen 1000 en 2000 J/Kg in het Ensemble.

Daarna een zeer duidelijke afkoeling, staafdiagrammen laten dit ook mooi zien. In loop van volgende week neemt de bandbreedte van de pluim als vanzelfsprekend wel toe maar de oplossingen van de stromingspatronen in het Ensemble zijn tamelijk eenduidig: Een tamelijk doorstroomd westelijk bovenlucht patroon, er zijn wat variaties in de breedtegraad waarop de jet (en het polaire front) zich uiteindelijk zal gaan bevinden, en dit heeft zijn weerslag in temperatuur en neerslaghoeveelheden. Dit staat garant voor opnieuw koele, (licht) wisselvallige periode.


Samenvatting meerdaagse-periode: (eerste 5 dagen)
Tot en met vrijdag warm en zonnig, daarna onweersbuien en afkoeling.

Samenvatting EPS-periode: (na 5 dagen tot 7 augustus)
Zeer waarschijnlijk maxima onder normaal en wisselvallig.

De Amerikaanse en Europesche pluim (bron weerplaza)

De Europesche is onvernaderd. De Amerikaan geeft nu voor volgende week weer lagere temperaturen dan in de runs van gisteren.





Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
24 juli 2012, 09:58 uur | Bericht #362198
Citaat van dfromdwgn, dinsdag 24 juli 2012, 9:00 uur Prognosekaarten (850HPa) deze week ; FLINKE daling!
Zeker een flinke daling van de temperatuur. Zondag 17-19 graden aan onze oostgrens met Duitsland. Dan zal het aan zee wel 14/16 graden worden.





Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 juli 2012, 12:30 uur | Bericht #362229
Volgende week dinsdag is het gedaan met de zomer volgend het KMI
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
24 juli 2012, 12:50 uur | Bericht #362236
Citaat van svenne, dinsdag 24 juli 2012, 12:30 uur Volgende week dinsdag is het gedaan met de zomer volgend het KMI Edit Sanwa: Plaatje verwijderd Haha, gewoon hilarisch!:D


| Gewijzigd: 24 juli 2012, 22:58 uur, door Sanwa
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 juli 2012, 12:59 uur | Bericht #362237
Citaat van thunderstorms_4ever, dinsdag 24 juli 2012, 12:50 uur Citaat van svenne, dinsdag 24 juli 2012, 12:30 uur Volgende week dinsdag is het gedaan met de zomer volgend het KMI Haha, gewoon hilarisch!:DIs niet de eerste keer da ze deze fout maken in de zomer, paar weken terug zouden er ook winterse buien vallen!



Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
24 juli 2012, 13:19 uur | Bericht #362239
Citaat van svenne, dinsdag 24 juli 2012, 12:59 uur Citaat van thunderstorms_4ever, dinsdag 24 juli 2012, 12:50 uur Citaat van svenne, dinsdag 24 juli 2012, 12:30 uur Volgende week dinsdag is het gedaan met de zomer volgend het KMI Haha, gewoon hilarisch!:DIs niet de eerste keer da ze deze fout maken in de zomer, paar weken terug zouden er ook winterse buien vallen!Ja das juist. Maar toen stond er, dacht ik, dat het licht of matig kon sneeuwen. Allé ja, het is en blijft iets raar dat ze zo'n grote fout kunnen maken. Wie denkt er nu aan van in de zomer een sneeuwverwachting te zetten. Dat moet toch direct opvallen.:| Mischien is het wel een truc om meer bezoekers te trekken.:P


Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
24 juli 2012, 14:43 uur | Bericht #362243
Citaat van thunderstorms_4ever, dinsdag 24 juli 2012, 13:19 uuJa das juist. Maar toen stond er, dacht ik, dat het licht of matig kon sneeuwen. Allé ja, het is en blijft iets raar dat ze zo'n grote fout kunnen maken. Wie denkt er nu aan van in de zomer een sneeuwverwachting te zetten. Dat moet toch direct opvallen.:| Mischien is het wel een truc om meer bezoekers te trekken.:P
Nou, voor de  tijd van het jaar vond ik het allemaal zo niet winters dan toch herfstachtig  guur aanvoelen. gelukkig is het vandaag en de komende dagen wat beter maar veuls te kort. Maar goed misschien krijgen we  nog een dagje extra, veel weersveranderingen zijn dit jaar een dag  of wat opgeschoven. 
Blij dat het nu ergens op lijkt.

Er is nu tenminste een slok uit het  bekende halflege dan wel haflvolle glas. Zit er nog wel veel in dat glas maar  oppassen dat het bier niet verschraald.



Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
24 juli 2012, 18:35 uur | Bericht #362258
Duitsland lijkt te gaan verzuipen tegen augustus.:P



Door dit: :$



Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Joeke12
Lid
Woonplaats: Friesland , Ternaard (NoordWest Zeedijk).
Berichten: 225
Lid sinds: 26 nov. 2010
24 juli 2012, 20:58 uur | Bericht #362281
Nou wil ik niet vervelend worden, al deze negativiteit, maar het word kouder na dit weekend, klopt. maar direct na vrijdag.. zo het er nu voor staat blijft het toch zonnig nog voor 2 dagen .. wel lagere temperaturen.. maar goed te doen! 20 graden nog.. komop, misschien blijft het mooi weer wel nog een week, (dit doet me zwaar denken aan de koude 2 weken winter laatst).
Maar alsnog, blijft nederland. Wees blij met de zon nu nog, ik kan er niet van genieten in ieder geval.. ik moet werken nu ik net klaar bent met examens mbo. 
Maar alsnog, wat nou als het kouder wordt? 20 graden is warm genoeg... als dat daarna nog aantal dagen blijft, vind ik het ook allemaal best!
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
24 juli 2012, 22:19 uur | Bericht #362292
Voor de ene is 20 Gr. Goed, voor de andere liefst meer dan 30. We moeten wel toegeven dat deze zomer nog niet veel soeps gegeven heeft. 1 week. Ik ben amateur astronoom, ik fotografeer hemelobjecten, voor mij zijn heldere nachten en rustige bovenluchten heel belangrijk. Wel ik doe dit al meer dan 10 jaar, tussen mei en eind juli heb je ongeveer 35 goede nachten, wel dit jaar zit ik nu nogmaar aan 14. Er zullen er nogeen 3tal bijkomen. vorig jaar zat ik eind juli op 21. Wat mij ook opvalt dat de seeing dit jaar veel slechter is dan voorgaande jaren. Seeing is de turbulentie in de luchtlagen. De meeste zullen nu denken,,je ziet toch sterren s,avonds. Ok maar om een foto te nemen ben je à vlug een paar uur kwijt. Ik kan 1 ding zeggen, tot nu toe was het nt goed.
Joeke12
Lid
Woonplaats: Friesland , Ternaard (NoordWest Zeedijk).
Berichten: 225
Lid sinds: 26 nov. 2010
24 juli 2012, 23:22 uur | Bericht #362301
Blijft nederland he xd, nee maar ik hoop dat het nog tijdje 20 graden blijft met beetje zon, dan heb ik het huis voor me alleen paar weken.. Want me ouders gaan op vakantie.. Haha xd wel in nl daarom.. Maar vandaar dat ik wat actief ben.. En natuurlijk wil ik in het weekend nog buten kunnen zitten , maar lijkt gunstig nog, eerst omslag direct vrijdag. Nu pas maandag..hoop dat het uitstellen blijft en dat de omschakeling pas volgende week gebeurd op het eind haha xd
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 juli 2012, 23:30 uur | Bericht #362302
Straalstroompositie weer onder NL prognose
Ne0
Lid
Woonplaats: Borger, Drenthe
Berichten: 111
Lid sinds: 9 jun. 2007
25 juli 2012, 06:12 uur | Bericht #362309
Onder én Boven. Dat ding gaat precies om ons heen, de hufter!>:(
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
25 juli 2012, 09:11 uur | Bericht #362325
Mogen we eigelijk niet naar kijken wegens te lange termijn maar toch :D

BartS
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
25 juli 2012, 09:50 uur | Bericht #362333
@ Bart S. wou het net gaan posten. Zat de 00z ook ff te bekijken en op 240h tipt de 15 graden op 1500m grens alweer aan het ZO des lands. Die depressie ligt ook op een hele gunstige plek... Ver weg ten ZW van Ierland... Geen last van een Azorenhoog Maar een mooie 00z run... Ben benieuwd naar de pluim! | Gewijzigd: 25 juli 2012, 10:03 uur, door Poider
Onweersdagen 2013 : 1
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
25 juli 2012, 11:00 uur | Bericht #362341
Citaat van Poider, woensdag 25 juli 2012, 9:50 uur @ Bart S. wou het net gaan posten. Zat de 00z ook ff te bekijken en op 240h tipt de 15 graden op 1500m grens alweer aan het ZO des lands. Die depressie ligt ook op een hele gunstige plek... Ver weg ten ZW van Ierland... Geen last van een Azorenhoog Maar een mooie 00z run... Ben benieuwd naar de pluim! ja ik zit ook al te kijken.... Nogal wat regionale verschillen in Nederland wat dnek ik meer duidt op onzekerheid dan op grote verschillen in het land maar van sommige pluimgrafieken krijg je haast het idee dat in plaats van wat we tt nu toe gehad hebben - een paar dagen redelijk tot mooi te midden van weken bagger -  nu even een wat koudere nattere week krijgen temidden van wat mooiers.

Nou ja, ik wete me van vroeger, toen ik nog jong en onschuldig was te  herinneren dat augustus wel eens de warmste uitschieters gaf.

Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 juli 2012, 11:12 uur | Bericht #362344
Citaat van Ne0, woensdag 25 juli 2012, 6:12 uur Onder én Boven. Dat ding gaat precies om ons heen, de hufter!>:( Pas maar op met dat schelden anders krijg je nog eens een zeer plaatselijke straalstroom die boven jouw hoofd blijft cirkelen. :D

Citaat van Joeke12, dinsdag 24 juli 2012, 23:22 uur
...En natuurlijk wil ik in het weekend nog buten kunnen zitten , maar lijkt gunstig nog, eerst omslag direct vrijdag. Nu pas maandag..hoop dat het uitstellen blijft en dat de omschakeling pas volgende week gebeurd op het eind haha xd

Waar heb jij gelezen dat de omslag niet a.s vrijdag komt? Ik ben benieuwd. KNMI gaat er nog steeds vanuit dat het wel vrijdag/zaterdag gebeurt. Maar misschien begrijp ik je verkeerd en dan lees ik het wel van je.


Uit 'Beoordeling lange termijn'(Uitgifte: 25/07/2012 01.45 uur)
Geldig van vrijdag 27 juli tot woensdag 08 augustus

Een afzwakkende hoogterug boven West-Europa trekt oostwaarts. Deze wordt gevolgd door een uitzakkende hoogtetrog waarvan het cyclonaliteitscentrum uiteindelijk boven de Britse Eilanden terechtkomt. Hierdoor wordt de bovenstroming (zuid)westelijk. Aan de grond is aanvankelijk sprake van een zwakke (thermisch bepaalde) luchtdrukverdeling.

Vanaf vrijdag passeert een thermisch laag waarachter de stroming noordwestelijk wordt. Samenhangend met de genoemde hoogtetrog bevindt zich aan de grond ook een laag boven de Britse Eilanden vanaf komende weekend.


Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot vrijdag is het model net als bij de vorige runs eensluidend: droog en warm.

Vrijdag passeert het genoemde (thermisch) laag met daar vooruit een gebied met flinke onstabiliteit. De exacte evolutie van deze systemen blijft een kwestie van nowcasten, het lijkt er wel sterk op dat de kans op extremer weer zich vrijdagavond, begin zaterdagnacht zal gaan afspelen, hierbij Cape waarden die variëren tussen 1000 en 2000 J/Kg in het Ensemble.
Daarna een zeer duidelijke afkoeling, staafdiagrammen laten dit ook mooi zien. In loop van volgende week neemt de bandbreedte van de pluim als vanzelfsprekend wel toe maar de oplossingen van de stromingspatronen in het Ensemble zijn tamelijk eenduidig: Een tamelijk doorstroomd cyclonaal westelijk bovenlucht patroon, er zijn wat variaties in de breedtegraad waarop de jet (en het polaire front) zich uiteindelijk zal gaan bevinden, en dit heeft zijn weerslag in temperatuur en neerslaghoeveelheden. Dit staat garant voor opnieuw koele, (licht) wisselvallige periode.


Samenvatting meerdaagse-periode: (komende 5dagen)
Vanaf zaterdag beduidend koeler, meer bewolking en van tijd tot tijd regen of enkele buien.

Samenvatting EPS-periode: (na 5 dagen tot 8 augustus)
Zeer waarschijnlijk voortzetting van het te koele wisselvallige weertype met maximumtemperaturen van krap 20 graden.'

Nu is die beoordeling weliswaar gebaseerd op de run van gisteren 14u locale tijd en kan met de run van 2 uur afgelopen nacht wat veranderd zijn, maar dat het vrijdag niet omslaat lijkt me wat te ver gaan.

De pluim waarop de KNMI beoordeling gebaseerd is (geproduceerd 14u gisterenmiddag).


De latere Amerikaanse pluim van 10u vanmorgen. Ook hier nog steeds de omslag op vrijdag/zaterdag.



Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
25 juli 2012, 11:28 uur | Bericht #362348
De nieuwe pluim: 

BartS
Limbo
Lid
Woonplaats: Midden-Nederlands-Limburg / Brussel
Berichten: 72
Lid sinds: 26 jan. 2011
25 juli 2012, 12:48 uur | Bericht #362355
Het is al aardig opgewarmd zo op het middaguur:

Temperaturen vandaag (woensdag 25 juli 2012) om 12:00 uur:





Bron: KNMI en KMI
| Gewijzigd: 25 juli 2012, 12:50 uur, door Limbo
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 190 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 190, lezen 3 mensen het topic "Estofex Level 3 forecasts".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden