Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
30 juli 2012, 08:06 uur | Bericht #363589
Het was afgelopen nacht voor de eerste keer sinds tijden, dat ik wakker geworden ben van onweer. (Naar mijn gevoel) heeft het de hele nacht geonweerd. Diepe doffe lange dreunen. 
Every cloud has a silver lining
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
30 juli 2012, 08:37 uur | Bericht #363591
Citaat van Marga, maandag 30 juli 2012, 8:06 uur Het was afgelopen nacht voor de eerste keer sinds tijden, dat ik wakker geworden ben van onweer. (Naar mijn gevoel) heeft het de hele nacht geonweerd. Diepe doffe lange dreunen. 
Altijd leuk wakker worden als onweersliefhebberster. Woensdag weer kansen en in de loop van de voormiddag een nieuw kansentopic
BartS
Waarom deze advertentie?
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
30 juli 2012, 08:43 uur | Bericht #363592
Citaat van Ben47, zondag 29 juli 2012, 22:34 uur Het KNMI is met z'n onweerwaarschuwingen de weg volledig kwijt. Voor sommige provincies waar het vanavond onweert (Utrecht, Gelderland en Flevoland), gaat het volgens hun verwachting morgenavond ca 21:00u pas onweren. Rara. Wat voor figuren zitten daarachter?
Niet iedere onweersbui is "waarschuwingswaardig" he.

Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 227
Lid sinds: 22 mei. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juli 2012, 08:53 uur | Bericht #363593
Vannacht weer nachtdienst gehad op de Maasvlakte. 

Ik ben weer getrakteerd op een fantastische lichtshow inclusief waterballet!!
Enkele foto's heb ik gemaakt, al zijn ze niet echt fantastisch ik wil ze wel effe delen.



Grts Martin
Woonplaats: Spijkenisse
Berichten: 227
Lid sinds: 22 mei. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 juli 2012, 08:55 uur | Bericht #363594
Citaat van jcroon, maandag 30 juli 2012, 8:43 uur Citaat van Ben47, zondag 29 juli 2012, 22:34 uur Het KNMI is met z'n onweerwaarschuwingen de weg volledig kwijt. Voor sommige provincies waar het vanavond onweert (Utrecht, Gelderland en Flevoland), gaat het volgens hun verwachting morgenavond ca 21:00u pas onweren. Rara. Wat voor figuren zitten daarachter?
Niet iedere onweersbui is "waarschuwingswaardig" he.

De bui die de mensen in de regio Haaglanden en ik op de Maasvlakte hebben gehad was dat zeker wel!!


Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
30 juli 2012, 10:05 uur | Bericht #363598
Citaat van jcroon, maandag 30 juli 2012, 8:43 uur Citaat van Ben47, zondag 29 juli 2012, 22:34 uur Het KNMI is met z'n onweerwaarschuwingen de weg volledig kwijt. Voor sommige provincies waar het vanavond onweert (Utrecht, Gelderland en Flevoland), gaat het volgens hun verwachting morgenavond ca 21:00u pas onweren. Rara. Wat voor figuren zitten daarachter?Niet iedere onweersbui is "waarschuwingswaardig" he.Dat klopt!
Niet de 'onweersbui' opzich, maar het aantal ontladingen is maatgevend. KNMI hanteert voor het uitgeven van een waarschuwing per provicie 'meer dan 1 ontlading in 5 minuten, al dan niet met hagel'.
En dit was echt wel het geval gisteren voor de provincie Utrecht en Flevoland.

Zie hier de ontladingenin in 5 minuten tussen 21:55 en 22:00 boven Utrecht. Reken er maar op dat dit er meer dan 1 is per 5 minuten!


Overigens gaat het mij erom dat de waarschuwingen te pas en te onpas worden gegeven. Die waarschuwingen zondagavond zijn uitgegeven voor vanaf ca 21:00u maandagavond, voor Utrecht, Gelderland en Flevoland, zijn nu weer komen te vervallen.
Nu wordt er voor bepaalde provincies voor gedurende 24 uur (voor 27 uur heb ik vanmorgen ook gelezen) een waarschuwing afgegeven. Kan je nooit een buil vallen...:| Daar stond Flevoland ook bij, maar die waarschuwing is nu weer geheel weg. Dus het ene moment waarschuw je voor een duur van 27 uur voor onweer en na een paar uur komt die geheel te vervallen...

Ach we zullen het er maar op houden dat ze met de huidige peperdure  intelligente apparatuur geen adequate verwachtingen kunnen maken, waardoor dit ge-jojo ontstaat.

EDIT:
Inmiddels zijn de waarschuwingen weer aanzienlijk uitgebreid. Pfff, het is bijna niet bij te houden. Vreemd ook om eerst een waarschuwing voor een provincie te verwijderen en even later weer op te voeren voor dezelfde periode.

| Gewijzigd: 30 juli 2012, 11:09 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
30 juli 2012, 11:11 uur | Bericht #363610
Citaat van Ben47, maandag 30 juli 2012, 10:05 uur Citaat van jcroon, maandag 30 juli 2012, 8:43 uur Citaat van Ben47, zondag 29 juli 2012, 22:34 uur Het KNMI is met z'n onweerwaarschuwingen de weg volledig kwijt. Voor sommige provincies waar het vanavond onweert (Utrecht, Gelderland en Flevoland), gaat het volgens hun verwachting morgenavond ca 21:00u pas onweren. Rara. Wat voor figuren zitten daarachter?Niet iedere onweersbui is "waarschuwingswaardig" he.Dat klopt!
Niet de 'onweersbui' opzich, maar het aantal ontladingen is maatgevend. KNMI hanteert voor het uitgeven van een waarschuwing per provicie 'meer dan 1 ontlading in 5 minuten, al dan niet met hagel'.
En dit was echt wel het geval gisteren voor de provincie Utrecht en Flevoland.

Zie hier de ontladingenin in 5 minuten tussen 21:55 en 22:00 boven Utrecht. Reken er maar op dat dit er meer dan 1 is per 5 minuten!


Maar een waarschuwing  kan pas worden gegeven als er een redelijke basis bestaat voor een verwachting van "waarschuwingswaardige weersomstandigheden"en ik geloof dat niemand (zelfs)  hier en bij het KNMI kennelik had voorzien dat het zo uit kon en zou gaan groeien.. Zelfs toen de  bui ontstaond postte hier niemand  dat het zo uit zou gaan groeien en over het algmeen groeien buien op dit forum harden dan in werkelijkheid. Volgens mij is het dit jaar voor het eerst dat de werkelijkheid het forum ingehaald heeft.

(Let op, ik heb het nu alleen over de bui van gisteravond, niet over het gebruikelijke gejojo...)





edje
Lid
Woonplaats: Den Haag Ypenburg.
Berichten: 164
Lid sinds: 26 jul. 2006
30 juli 2012, 21:50 uur | Bericht #363716
Citaat van Marga, maandag 30 juli 2012, 8:06 uur Het was afgelopen nacht voor de eerste keer sinds tijden, dat ik wakker geworden ben van onweer. (Naar mijn gevoel) heeft het de hele nacht geonweerd. Diepe doffe lange dreunen. 

Eigenlijk klopt het ook wel. Zondagavond begon met 2 onweersbuien die eigenlijk na het passeren van de Nieuwe Waterweg, boven onze regio activeerden en het tot Friesland/ Noord-Holland hebben volgehouden. Afgelopen nacht heeft het aan het begin van de nacht meerdere keren flink gerommeld in de buurt, en kregen we als toetje een redelijk zware bui rond 4.00 uur, die zeker een half uur boven Haaglanden heeft huisgehouden.Er zaten echt een paar fette inslagen bij. Een brug bij Het Delftse Hout, langs de A13 die het Sint Jorispad verbindt met Aan 't Verlaat is door blikseminslag volledig vernield en was maandag niet meer te gebruiken. Deze brug is gelegen aan een druk fietspad. Ik heb zelf dinsdag gekeken. De inslag heeft een krater geslagen in het brugdek. Een brandje dat ontstaan is direct na de inslag heeft de schade nog veel groter gemaakt. De brug is nu weer bruikbaar doordat de gemeente balken over het gat heeft gelegd en de brug voor de helft heeft afgezet. Tijdens deze bui is er ook rond de 15 mm regen gevallen. Ik vond dit persoonlijk het stevigste onweer in onze regio sinds 25/26 mei 2009. Die avond/nacht zal niet snel overtroffen worden, maar verrast door de bui van 4.00 uur was ik wel in ieder geval. | Gewijzigd: 31 juli 2012, 22:17 uur, door edje
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
30 juli 2012, 22:47 uur | Bericht #363730
piesen wij hier al weken naast de pot in oostgroningen...
was hier vanavond ineens een onweersbui! heb met de auto de kids uit het veld moeten ''redden''
dochtertje lief stond te rillen naast haar fietsje! toen ik mijn beide kids eenmaal veilig in de auto had toch nog even genoten van de bui!

maar wat schaam ik me als radar-addict dat ik dit niet had verwacht! te druk geweest
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 207 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 207, lezen 3 mensen het topic "Onweerskansen van 3 en 4 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden