Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ricky93
Lid
Woonplaats:
Berichten: 213
Lid sinds: 30 jul. 2008
3 augustus 2012, 01:31 uur | Bericht #364769

Hier volgt mijn fotoverslag van het onweer welke in de avond en nacht van 29 op 30 juli huishield in voornamelijk westelijk Nederland.

Na het zien van de KNMI quidance en Estofex verwachtingen hield ik in het achterhoofd dat er vandaag wel iets mogelijk was. Maar veel aandacht schonk ik hier niet aan aangezien het de laatste twee maanden nauwelijks had geonweerd in deze regio.

Niets bijzonders dus maar gezien de stroming was er wel potentieel voor de Drechtsteden(goede ervaringen met stroming uit de ZW hoek)

Uiteindelijk bleek het allemaal een stuk mooier te gaan worden dan ik had durven hopen . In de vroege avond lagen er meerdere kleine cellen boven Zeeland.  Rond 19.15 uur waren de eerste ontladingen daar ook een feit. Het oogde allemaal niet erg spectaculair maar toch iets om in de gaten te houden

Op dat zelfde moment was er ook een leuke formatie zichtbaar richting het zuidwesten.




Al snel waren er 3 verschillende onweershaarden ontstaan. De meest noordelijke stierf al snel uit terwijl de 2 zuidelijke verder aansterkten. Rond 20.00 uur begon zuidelijk de rechter cell dominantie te vertonen, niet lang daarna zakte de linker haard dan ook volledig in.

Gezien er enige aangroei richting het westen zichtbaar was op de radar was er een potentieel dat deze bui Zwijndrecht net zou gaan schampen. Na het afwachten van het laatste radarbeeld zag ik aan de horizon al iets van een arcus verschijnen. Het was dus tijd de apparatuur te pakken en een locatie met een beter zenit te zoeken dan mijn dakraam biedt. De skyline van het oude stadscentrum van Dordrecht leek mij mooi aftekenen met het naderende  noodweer. Eenmaal aangekomen op locatie heb ik snel mijn statief opgesteld, lightningtrigger op de camera geplaatst, juiste instelling  gezocht. Op het laatste moment zag ik dat de ISO op 1600 stond. Oei... snel terug naar 100 gezet en vervolgens plaatjes schieten.  Al snel  bleek de arcus  de vormen aan te nemen van een rafelige shelfcloud in ontwikkeling.

Op het moment dat ik de eerste foto kon schieten was het hele gebeuren een stuk dichterbij gekomen.  Beetje opschieten dus!



Vervolgens mijn lightningtrigger de rest van het werk laten doen ( bij elke IC maakt deze wel een foto) zodat ik in alle rust  de situatie kon twitteren voor geïnteresseerden. 

De shelfcloud denderde met een hoog tempo op de Drechtsteden af. Het contrast tussen de verschillende wolkenbanden en  het neerslagscherm werden steeds fraaier om te zien.



Rechts: Zwijndrecht. Links: Dordrecht.



De meeste bliksemactiviteit hing boven het zuidelijk gedeelte van Dordrecht. Dat is ook duidelijk te zien op de volgende foto



Een felle IC ontlading gaf een bijzondere en fraaie belichting aan de shelfcloud. Deze pakte mijn lightningtrigger ook mooi op, wat de volgende foto opleverde.



Gezien het feit dat het ondertussen al 21.00 uur werd begon alles een gele gloed te krijgen. Dit gaf alles nog een extra bijzondere sfeer.



De shelfcloud is al dicht genaderd. Ondertussen waren genoeg donders te horen richting het zuiden.



De wind trok inmiddels stevig aan en meerdere CC ontladingen waren zichtbaar achter de shelfcloud. Helaas slecht zichtbaar op de foto. Dit mede te danken aan het intense neerslaggordijn achter de shelfcloud.



De contrasten waren bijzonder fraai om te zien als liefhebber van dergelijke situaties als deze!



Het begon ondertussen al flink te regenen. Nog een laatste foto en dan  een schuilplaats zoeken!



En toen begon de lol pas echt. De enige schuilplaatsen in de omgeving waren bomen van pak'm beet 20 meter hoog. Dit aan een rivier met voor de rest alleen laagbouw. Geen verantwoorde keuze om daar onder te gaan staan! Gelukkig viel mijn oog al snel op een betonnen muurtje langs de kade waar  ik precies uit de regen zat. Tegelijk kon ik zicht houden op het onweer ten zuiden van mij.

Op het moment dat de ergste regen was weggetrokken pak ik mijn Xperia erbij en begon ik wat te filmen(just in case something happened) Niet veel later zag ik in de verte een fel-witte CG de grond in boren (vermoedelijk in de Biesbosch van Dordrecht) Gezien ik ervaring heb met dergelijke ontladingen wist ik dat ik een stevige dreun kon verwachten. Rustig doorfilmen dus. Al snel hoorde ik de eerste rommel, dit van een CC ontlading welke gelijktijdig boven mijn hoofd was. Na het geroffel van de CC hoorde ik het zwaardere gedreun van de CG komen. Al snel hoorde ik een immens harde dreun welke je niet vaak hoort! Ik kreeg gewoon kippenvel van dit zalige, krachtige geluid. Op datzelfde moment was mijn broer thuis aan het filmen met zijn GalexyS1, aldaar klapte het raam dicht van de drukgolf welke deze CG produceerde. En dit op een afstand van ruim 6 km! Een ontlading van zeer hoor amperage dus!  Helaas was deze CG mijn lightningtrigger te snel af waardoor er niets zichtbaar was op de foto...

Bij deze mijn filmpje van de CG. Geluid  vol aan en genieten maar!

Vanaf 1.18 minuut kijken.

Ps let goed op!

Op 02.05 minuut is er links boven het flatgebouw tijdelijk een wit object te zien wat langzaam uitdooft, Het lijkt haast op een bolbliksem?

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Filmpje op 1080P zetten voor de beste weergave.



Na deze CG was het wel gedaan met de bui op een enkele CC na.



Gezien er niets bijzonders waar te nemen was  besloot ik terug naar huis te gaan om daar de camera apparatuur  te laten drogen en rustig te gaan genieten van een bacardicola terwijl ik de berichten op weerwoord nog eens rustig nalas.  Niet gek veel later zag ik richting het noorden een nieuwe ijskap hangen. Snel de radar bekeken en ja hoor, kustconvergentie! Gezien ook deze nieuwe buien potentie hadden op onweer snel alles weer ingepakt en richting Hendrik Ido Ambacht gereden om daar vervolgens alles weer op te stellen. Al snel zag ik een muur van CB's hangen van zuidwest tot richting het noorden. Een CB noordwest was de dominantste en lichtte ook om de paar minuten fraai op. Foto's maken dus!



Het was weer een fraai gezicht, die oplichtende CB's.



Helaas was de basis niet erg hoog, waardoor er weinig kanalen zichtbaar waren.



Ingezoomd op het actiefste gedeelte,  met moeite enkele CG's zichtbaar en een IC/CC halverwege de top.




Nog een CC



Zuidelijk van deze bui weer nieuwe aangroei, welke snel samensmolt met zijn grotere broer.




Helaas trok het hele gebeuren al snel noordelijk weg waardoor het fototechnisch niet haalbaar was om kwalitatief mooie foto's te maken.





Spullen inpakken en weer terug naar huis. Aldaar rustig het beeldmateriaal bekeken en de camera accu aan de oplader gehangen( you never know).  Een slordige 2 uur later was het weer zo ver, een nieuwe serie buien was ontstaan in Zeeland en zag ik van uit mijn zolderraam regelmatig oplichten. Spullen pakken en snel weer richting de dijk.

Aldaar aangekomen zag ik nog 1 ontlading waarna ik vervolgens de anvil zag loswringen van de basis. Einde verhaal dus.



Dit is tevens de laatste foto welke ik nog kon maken. Ik hoop dat jullie dit verslag met plezier bekenen en gelezen hebben! | Gewijzigd: 3 augustus 2012, 01:32 uur, door Ricky93
Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
3 augustus 2012, 08:01 uur | Bericht #364773
Schitterende foto's en mooi verslag! Vooral die laatste buienfoto's zijn fantastisch. Flinke knal ook op het filmpje.
Onweersdagen 2013 : 1
Waarom deze advertentie?
AukeDr88
Lid
Woonplaats: Drachten Frl
Berichten: 59
Lid sinds: 21 nov. 2011
3 augustus 2012, 08:09 uur | Bericht #364774
Ook hier weer Wow echt genieten hier.
Echt mooie foto's weer.
En nog een filmpje ook geweldig.
En dat witte, Ik denk zelf aan een meeuw :p
Die vliegen daar wel meer rond.
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 augustus 2012, 13:28 uur | Bericht #364811
Wat een super foto's en de teksten lezen ook lekker weg. Over de bolbliksem op 2.05 zat ik meer aan een meeuw die wegdraait van jou af. De meeuwen reflecteren behoorlijk, met name als het donkerder word.
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
3 augustus 2012, 18:51 uur | Bericht #364863
heel mooi verslag! met ontzettend mooie foto's!!!
ik durf helaas niet buiten een gebouw/auto te komen tijdens onweer
ik blijf het dan ook bewonderen dat er mensen zijn zoals jij, die het toch maar ff doen!
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 augustus 2012, 21:16 uur | Bericht #364899
8| en nog eens 8| Echt zo prachtige foto's 8| je verdient zeker een dikke pluim! Van die witte bol. Ik heb zoiets ook meegemaakt bij vorige week maar op andere manier. 

Zie 1:51

Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
3 augustus 2012, 21:46 uur | Bericht #364909
Prachtige foto`s RIcky. Vooral de laatste foto vind ik echt geweldig. :D:D:D
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.841 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 173 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 173, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden