Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Nonam77
Lid
Woonplaats: Ridderkerk
Berichten: 132
Lid sinds: 26 jan. 2011
5 augustus 2012, 22:59 uur | Bericht #365389

Vandaag kwamen we vanuit Breda gereden naar Rotterdam dit tegen onderweg. Zo gaaf dat we ook een paar keer gestopt zijn tussendoor. Maar met een kleine die honger heeft op de achterbank was het niet gemakkelijk. We waren niet aan het chasen ofzo maar kwamen dit per ongeluk tegen. Ik weet niet wat het allemaal is maar volgens mij staan er op de foto's een Wallcloud, een tail en een tuba of trechter. Er was veel rotatie!  Dit is dezelfde wolk die later in Putten de windhoos verookzaakt. Wie andere dingen ziet of meer ziet mag het zeggen want ik weet er niets vanaf allemaal.



Op deze eerste foto werd mijn aandacht gewekt door de donkere wolken in de verte en omdat er iets onder leek te hangen en vroeg ik om mijn man zijn I-phone. Helaas had ik mijn fototoestel niet bij me. Ik dacht hier in eerste instantie nog dat het om een shelf ging tot we verder kwamen.





Eenmaal hier gekomen dacht ik dat het ging om een beginnende wallcloud. Een shelf is het zeker niet.






Doordat we even gestopt waren tussendoor gingen we mooi mee met de wolk en zie je hoe hij langzaam uitgroeid in een (volgens mij) wallcloud.






De wolk begon steeds verder uit te zakken en in razend tempo ook! Er hingen ook steeds meer van die 'vlokken' onder die wat roteerden. Eerst langzaam maar later sneller.






Ietsje later was deze er ineens! En hij groeit nog verder uit zoals je kunt gan zien in de volgende foto's.







Mijn vraag is natuurlijk nu wat dit is? is dit een tailcloud? Of is dit al een tuba of trechter? of is het nog iets anders?
Op dat moment zelf best heftig en groot, leken wel amerikaanse taferelen. ik dacht even; zo komt er nog een f2 uit ;-p
Maargoed, we rijden verder en moeten de tunnel in(de drechttunnel bij Dordrecht). Er eenmaal uit ben ik hem kwijt. Achter de bomen ofzo geraakt. We schieten een parkeerplaats op en daar heb je zo'n loopbrug over de snelweg. Hij is overdekt dus veilig genoeg vind ik. Ik waag het erop en ga erheen, eenmaal boven zie ik dat hij net over ons heen is gekomen en ik zie flinke rotatie(helaas op foto's zo meilijk vast te leggen).Er is nu ook een echte tuba of trechter aanwezig! Zie op de volgende foto's de tuba/trechter ontstaan uit de 'vlokken':






je ziet hem op deze laatste foto langzaam uit elkaar vallen, maar met het blote oog zie ik dat het wel verder blijft draaien en zelf weer erger wordt verderop. Helaas is dit niet meer op de foto/film te krijjgen dus we gaan weer verder.(Ik heb het filmpje wel voor de liefhebber maar er is weinig op te zien, slechts nog maar hele lichte rotatie)
Eenmaal in mijn woonplaats aangekomen zien we dat hij hier is geweest. Overal flinke plassen en bladeren en takken op de weg.(sorry, geen foto's) Volgens de buurman die we later op de avond nog spreken was er  hagel van 1,5 cm geweest. Ik zie ineens de donkere lucht weer en we stoppen nog even om te zien of we nog iets zien en dat levert het volgende op:






Links een wit hagelgordijn en een wit wolkje hangt heel laag boven een weiland en wordt echt opgezogen door de wolk erboven.
Achter het witte wolkje hang de wallcloud. Mijn vraag is hoe het kan dat hier rotatie is terwijl de wallcloud met de bui veel verder weg hangen. En dit is niet de enige plek in de bui waar rotatie is. Op film zie je goed dat rechtsboven het wolkje ook rotatie is. twee flarden draaien daar om elkaar heen. Ik heb het op film hieronder.
Eerst is het of er niets gebeurd maar wacht rustig af en vergeet ook niet een tweede keer te kijken en dan de twee flarden te spotten(op 49sec).

http://www.youtube.com/watch?v=NUyLpetrHgY&feature=youtu.be





ingezoomd op de wallcloud die je hier vanachter ziet. Hieronder nog een keer, iets minder ver ingezoomd.






terwijl ik hier stond te fotograferen hoorde ik de wind bovenin heel raar razen. nog nooit zo gehoord. Leek alsof er een trein reed terwijl ik niet superveel wind voelde. Heel raar. Bovendien heb ik geen lichtflits gezien terwijl ik later zag op buienradar dat het ook flink had geonweerd in deze bui.
Nou ja, dit was het. ik hoop dat je genoten hebt!
Wel jammer dat deze bui later zoveel schade aan heeft gericht in Putten. Ik hoop dat daarbij geen gewonden zijn gevallen.

*Edit: later hoorde ik dat deze bui in Rotterdam ondergelopen kelders heeft verookzaakt. mijn ouders die in Rotterdam wonen zagen de regen bijna horizontaal door de straat gaan. Het was echt niet meer normaal, waren mijn moeders woorden.....




| Gewijzigd: 5 augustus 2012, 23:42 uur, door Nonam77
Woonplaats: Finsterwolde (Oost Groningen)
Berichten: 365
Lid sinds: 23 aug. 2006
5 augustus 2012, 23:07 uur | Bericht #365392
prachtige platen!!! mooi verslag ook!
ben ook erg nieuwsgierig naar wat dit allemaal precies is!
ik als amateurtje durf me er ook niet echt over uitlaten XD
mama van 2, gék op watersport,natuur,nieuws het weer en reizen. tevens brandweervrouw en gek op bijna alles wat een ander te gek is :)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 augustus 2012, 23:09 uur | Bericht #365393
Ik vermoed dat tuba was. Wel mooie foto's!
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 augustus 2012, 23:31 uur | Bericht #365399
De bovenste fotos tot aan de vermeende tube is een(wallcloud)de middelste fotos zijn idd bijna een Tuba nog steeds is dit de(wallcloud)het is de sterke updraft die zorgt voor deze taferelen....en dan waarom die wolkjes erin ingezogen wordt..is duidelijk infloww van de bui..gezien van deze fotos vind ik het niet gek dat hier een hoos uit voort is gekomen.......goeie fotos ook:D  Mvg Tatanka
there can be only one
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.362 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 118 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 118, lezen 2 mensen het topic "Nieuwe winterstorm Brutus bedreigt de USA".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden