Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Furnas, NE; Gosper, NE; Harlan, NE; Phelps, NE.

16 Apr 2024 07:57:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Rooks, KS.

16 Apr 2024 07:57:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Furnas, NE; Harlan, NE.

16 Apr 2024 07:39:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hodgeman, KS; Ness, KS; Trego, KS.

16 Apr 2024 07:31:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Furnas, NE; Harlan, NE.

16 Apr 2024 07:25:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Norton, KS.

16 Apr 2024 07:22:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Finney, KS; Gray, KS; Hodgeman, KS; Lane, KS; Ness, KS; Trego, KS.

16 Apr 2024 07:03:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

16 Apr 2024 06:59:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Knox, NE; Pierce, NE.

16 Apr 2024 06:50:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Knox, NE.

16 Apr 2024 06:39:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS; Sheridan, KS.

16 Apr 2024 06:39:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Knox, NE.

16 Apr 2024 06:37:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Cedar, NE; Knox, NE; Pierce, NE.

16 Apr 2024 06:37:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hodgeman, KS; Ness, KS; Pawnee, KS; Rush, KS.

16 Apr 2024 05:38:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mellette, SD.

16 Apr 2024 04:44:28
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
dibrachio
Lid
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 139
Lid sinds: 18 dec. 2009
7 augustus 2012, 12:10 uur | Bericht #365634
Nu ook maar m'n eigen fototopic, na lang meegenieten met de rest. Dit ook omdat ik benieuwd ben naar het commentaar van anderen. Wat is goed, wat kan er beter?

6-7-2012
's Avonds valt het me op dat het harder gaat waaien. Ik kijk naar buiten en zie in het avondlicht een aankomende buienlijn, met daar vooruit een prachtig verlichte wolkenlijn met regenboog. Omdat de wolkenlijn voor de bui uitkomt, laag hangt, extra wind meebrengt en scherp begrensd is, doet het me ergens denken aan een shelfcloud. Daar houden de overeenkomsten echter wel op. Wat het wel is, geen idee. Maar de kleuren zijn schitterend. Helaas heb ik wat last van het huizenblok achter me, wat het uitzicht een beetje beperkt. Met wat acrobatische toeren weet ik toch een redelijk uitzicht te krijgen. 



De buienlijn komt steeds dichterbij, net als de wolken en de regenboog. Uiteindelijk krijgen de wolken een kleur zoals ik eigenlijk alleen ken van schilderijen. 






De wolken trekken recht over mijn appartement. 



En komen aan de andere kant weer tevoorschijn. 



Vanuit het westen kan je nog net de ondergaande zon zien die we moeten danken voor dit schouwspel.



Daarna nog een kort maar heftig buitje met wat hagel, en ik kon weer verder met zappen achter de tv.  

5-8-2012
Inmiddels verhuisd naar de andere kant van de stad met een significant beter uitzicht, komt de welbekende supercell recht over ons heen. Al vanuit de verte zie ik de wolk aankomen, met een ontzettend lage basis. Ik heb een redelijk vrij uitzicht, maar pas als de bui me tot op één kilometer is genaderd, kan ik de basis zien. Het doet me sterk denken aan een wallcloud, al lijkt het me gek dat deze aan de voorkant van een bui zit (of is dat niet gek?). Er zit in ieder geval een stevige rotatie in. 





Na het overtrekken van dit deel ging het flink tekeer. Harde wind die flinke takken deed breken en zeer stevige neerslag. Eerst alleen regen, later ook hagel tot 1 cm. 



Hier zie je de hagel letterlijk voorbij schieten, een mooie start voor m'n nieuwe woning.






Overige
Gisteravond zag ik ook nog een hondenkop. Dat is op zich niet zo bijzonder, er wonen hier nogal wat hondenbezitters, maar deze was wel erg leuk




5-1-2012
En nog een foto van een tijd terug. Wie kan mij vertellen wat voor een soort wolken dit zijn?



Bedankt voor uw aandacht!!

| Gewijzigd: 7 augustus 2012, 12:16 uur, door dibrachio
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 19:52 uur | Bericht #365684
Mooie foto's!

Die ene lage wolk lijkt mij idd een wallcloud. En dat die aan de voorkant zit kan heel goed, want dat is typisch voor high-precipitation (HP) supercells. Bij HP supercells zit de stijgstroom aan de zuidoostelijke kant van de bui (op buienradar was te zien dat de stijgstroom eerst aan de zuidkant zat, later aan de zuidoostkant en nog later bijna aan de oostkant, de bui kantelde dus bijna 90 graden van noord-zuid naar bijna oost-west, dat deed de HP supercell van 10 september 2011 trouwens ook). De wallcloud zit vaak verscholen achter de regen (hier dan ff niet maar bij mij wel, ik post zo nog wel wat plaatjes) of zit half in de neerslag. HP supercells geven vaak wateroverlast en dat was er zeker. Op buienradar hebben ze vaak een donkerrode/paarse kern en hebben een best wel ronde vorm. Deze op een gegeven moment ook. Op een zeker moment was er ook een V-notch te zien.

Dus daarom lijkt het mij een HP supercell (mijn lievelingsonweersbui:D)

Op foto 2 staat trouwens ook nog een secundaire regenboog.

De wolken op de op een na laatste foto lijken mij (langgerekte) mammatus. Erg mooie foto!:D Trouwens zaten die wolken aan de onderkant van een (onweers)bui of aan de onderkant van een wolkendek?
Waarom deze advertentie?
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 22:03 uur | Bericht #365698
Fraaie foto's! 8)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 22:25 uur | Bericht #365705
Foto nummer 2, deed mij "wauw" zeggen !!
dibrachio
Lid
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 139
Lid sinds: 18 dec. 2009
8 augustus 2012, 12:57 uur | Bericht #365753
Citaat van Robert96, dinsdag 7 augustus 2012, 19:52 uur(...)
De wolken op de op een na laatste foto lijken mij (langgerekte) mammatus. Erg mooie foto!:D Trouwens zaten die wolken aan de onderkant van een (onweers)bui of aan de onderkant van een wolkendek?

Op de achtergrond van die foto zie je in ieder geval mammatus, die had ik wel herkend. Dan zou het best kunnen dat het deel op de voorgrond ook mammatus is, maar dan in een vorm die ik nooit eerder heb gezien. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik stomverbaasd was om op dat moment mammatus te zien, omdat het voor de rest geen heel opvallend weer was. Geen onweer dus. Rond die tijd (5 januari 2012) had Nederland wel te maken met zeer stormachtig weer met fikse windstoten. Dat zal er vast iets mee te maken hebben gehad..
Coennn
Lid
Woonplaats: Poortvliet (Zeeland)
Berichten: 379
Lid sinds: 30 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 19:15 uur | Bericht #365795
Adembenemend mooie foto's!!!
There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather!
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
8 augustus 2012, 20:06 uur | Bericht #365797
Nette foto's, vooral die laatste is grappig.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 201 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 201, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden