Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
7 augustus 2012, 12:54 uur | Bericht #365641
Nederland in de ban van de 'supercell'

Nederland heeft er de afgelopen dagen wat nieuwe 'weertermen' bijgeleerd. De wallcloud, de shelfcloud en vooral de supercell zijn veelvuldig genoemd in verklaringen voor het plotselinge noodweer, dat her en der is opgetreden.  ''Het gebeurt iedere zomer, zware buien met stortregen, hagel en wind. Het waren er nu veel achter elkaar met opvallende gevolgen'', aldus weerbureau MeteoConsult in Wageningen.

Volgens het weerbureau hebben de zogenoemde supercells een rol gespeeld bij de plotsklapse overstroming in het Zuid-Limburgse Slenaken, op het festival in Steenwijkerwold, bij de windhoos die zondagavond in Putten op de Veluwe grote schade veroorzaakte. De komende dagen zijn dergelijke atmosferische storingen nog steeds mogelijk. Pas vanaf vrijdag lijkt het op grote hoogte stabieler te worden.

Wat is een wallcloud?


Een wallcloud in de Verenigde Staten.

Die heet ook wel mesocycloon en ontstaat op grote hoogte. Het is een draaiende wolk, die vanuit alle richtingen lijkt te komen met een rotatiepunt aan de zuidoostpunt van de bui. Zo'n rotatiepunt kan uitzakken en een windhoos vormen, zoals Putten trof. Een wallcloud is een voorwaarde voor de vorming van de supercell.

Wat is een shelfcloud?


Een shelfcloud, of rolwolk, boven Papendrecht. (Foto: Sebastiaan Terlouw)

Een buienwolk die wordt gevormd door warme wind aan de voorzijde en koude lucht aan de achterkant van de wolk. De vorming van zo'n donkere wolkenkraag is te voelen aan de harde wind die vaak aan een fikse bui voorafgaat. Radarbeelden hebben aangetoond dat bij Steenwijkerwold wolkenvelden met grote snelheid aansloten bij de bui die er al aan kwam.

Wat is een supercell?


Een supercell boven de Verenigde Staten.

Een superzware bui die zijn eigen circulatie tot stand brengt, eenvoudig gezegd. De wallcloud gaat om zijn eigen as draaien. In de buienwolk is sprake van een daalstroom. Die kent iedereen, want dat zijn de windstoten die vlak voor een bui te voelen zijn. Minder vaak speelt een stijgstroom mee, die er voor zorgt dat wind naar de bui toe gaat waaien. Omdat er de afgelopen tijd weinig wind aan het aardoppervlak was, slaagde vrijwel elke bui er in om wind naar zich toe te trekken. Beide luchtstromen, in combinatie met zeer harde wind uit het zuidwesten op grote hoogte, zorgen voor de vorming van een supercell.

Hoe lang duurt zo'n supercell?
Zo'n enorme bui kan zichzelf lang in stand houden en zelfs uitgroeien tot een tornado. De bui die Steenwijkerwold trof, ontstond in de vroege middag aan de Frans-Belgische grens, zorgde voor pittige buien boven Zeeland, kwam over Amsterdam en trok tenslotte boven het warme IJsselmeerwater nog eens extra vocht aan, waarna boven land een ontlading volgde met veel onweer en neerslag.

Bron: Nu.nl | Gewijzigd: 2 februari 2017, 14:11 uur, door Joyce.s
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
alwin112
Lid
Woonplaats: nieuwerkerk aan den ijssel
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jun. 2012
7 augustus 2012, 13:00 uur | Bericht #365642
bedankt man leuk en handig even telezen
Waarom deze advertentie?
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
7 augustus 2012, 14:48 uur | Bericht #365658
Klopt alle tekst wel? bv het onderschrift van de 2e foto: shelfcloud oftewel rolwolk.
Men moet eens ophouden met die onwaarheden, een rolwolk is los van de bui, een shelf zit eraan vast.

En vervolgens: een bui die zijn eigen circulatie tot stand brengt?
De circulatie ontstaat toch uit verschillende windrichtingen op verschillende hoogten?
Een wallcloud is een mesocycloon?
Een bui uitgroeien tot een tornado? (dat wordt een flinke tornado)

Kortom: zou je niet eerst eens de tekst controleren voordat dat hier wordt getoond?
Of is dit forum niet bedoeld om de juiste kennis te delen? | Gewijzigd: 7 augustus 2012, 14:56 uur, door Arends
Woonplaats: Honselersdijk (Zuid-Holland)
Berichten: 1483
Lid sinds: 26 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 14:59 uur | Bericht #365660
Citaat van Arends, dinsdag 7 augustus 2012, 14:48 uur
Een bui uitgroeien tot een tornado? (dat wordt een flinke tornado)



Dat wilde ik net net zeggen :P
heerlijke onwetendheid ook weer.
met vriendelijke groet,

Marcel
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
7 augustus 2012, 15:13 uur | Bericht #365661
Allereerst: Sanwa is geen man maar een vrouw..

Vervolgens wil ik het volgende zeggen: op dit forum worden nieuwsberichten geplaatst zoals ze in de media verschijnen. Dit hebben we altijd zo gedaan en dat zullen we altijd blijven doen. Het is dus onzin om degene, die het bericht plaatst, aan te vallen op onwaarheden of een aanmatigende toon aan te slaan. Discussiëren over de inhoud is natuurlijk prima. Zeker als de media onwaarheden vertelt, maar maakt het niet persoonlijk. Dat wordt niet getolereerd.



Every cloud has a silver lining
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
7 augustus 2012, 16:53 uur | Bericht #365668
Waar wordt dan gezegd dat Sanwa een man is?? Nog meer onwaarheid...

Het is mij helaas duidelijk wat de strekking is van dit forum.
Mijn excuses dat ik zulke dingen zeg, maar ik word gek van al die onwaarheden in de media (op alle gebied overigens).
De media is erg belangrijk, en wordt steeds belangrijker. Mensen zonder referentiekader nemen alles voor waar aan,
en ik vind het jammer dat OO hier op deze manier aan mee werkt.
Het is erg inefficient om na een hele discussie er achter te moeten komen wat de waarheid is,
vooral als er mensen reageren die nog minder weten.
Dergelijke topics zijn onleesbaar en de juiste info wordt niet samengevat.

Nogmaals excuses, het startbericht schoot mij echt compleet in het verkeerde keelgat. | Gewijzigd: 7 augustus 2012, 17:01 uur, door Arends
babraaf
Lid
Woonplaats: Achterberg
Berichten: 211
Lid sinds: 24 jul. 2009
7 augustus 2012, 17:02 uur | Bericht #365669
Citaat van Arends, dinsdag 7 augustus 2012, 14:48 uur Klopt alle tekst wel? bv het onderschrift van de 2e foto: shelfcloud oftewel rolwolk.
Men moet eens ophouden met die onwaarheden, een rolwolk is los van de bui, een shelf zit eraan vast.

En vervolgens: een bui die zijn eigen circulatie tot stand brengt?
De circulatie ontstaat toch uit verschillende windrichtingen op verschillende hoogten?
Een wallcloud is een mesocycloon?
Een bui uitgroeien tot een tornado? (dat wordt een flinke tornado)

Kortom: zou je niet eerst eens de tekst controleren voordat dat hier wordt getoond?
Of is dit forum niet bedoeld om de juiste kennis te delen?


mens, erger je niet... voor mensen die zich er net voor interesseren is de benaming rolwolk toch hastikke leuk... tis toch immers een grote... rollende wolk? en shelfcloud, laten we alles gewoon lekker Hollands houden.. schelpwolk..tja.. dan is rolwolk toch beter.
En ik denk niet dat dit forum is bedoeld om enkel en alleen de juiste kennis te delen.. Voornamelijk om elkaars intersse te delen.. al dan niet op juistheid gebaseerd.
Zippy79
Lid
Woonplaats: Boskoop
Berichten: 197
Lid sinds: 15 jun. 2009
7 augustus 2012, 17:14 uur | Bericht #365670
Citaat van Arends, dinsdag 7 augustus 2012, 16:53 uur Waar wordt dan gezegd dat Sanwa een man is?? Nog meer onwaarheid...

Het is mij helaas duidelijk wat de strekking is van dit forum.
Mijn excuses dat ik zulke dingen zeg, maar ik word gek van al die onwaarheden in de media (op alle gebied overigens).
De media is erg belangrijk, en wordt steeds belangrijker. Mensen zonder referentiekader nemen alles voor waar aan,
en ik vind het jammer dat OO hier op deze manier aan mee werkt.
Het is erg inefficient om na een hele discussie er achter te moeten komen wat de waarheid is,
vooral als er mensen reageren die nog minder weten.
Dergelijke topics zijn onleesbaar en de juiste info wordt niet samengevat.

Nogmaals excuses, het startbericht schoot mij echt compleet in het verkeerde keelgat.

Ik  ben het toch wel eens met Arends, het is toch wel belangrijk dat de informatie die wordt geplaatst toch wel klopt. Arends zeurt niet maar geeft alleen aan dat de post een aantal onwaarheden bevat, die kritiek moeten kunnen, en de fouten desnoods worden aangepast. Zo leren we er allemaal van.
Zie je in april meeuwen dan gaat het in augustus sneeuwen.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
7 augustus 2012, 17:17 uur | Bericht #365671
@ Arend: In het bericht boven dat van jou werd Sanwa als man aangesproken. Niets onwaarheid, alleen heb je waarschijnlijk niet gekeken naar andere berichten dan die van jou.

De strekking van dit forum is al jaren duidelijk: het delen van interesse en van informatie. Echter ook het delen van nieuwsberichten. Onweer-online plaatst ongecensureerd berichten, die betrekking hebben op het weer. Deze berichten komen van over de gehele wereld. Misschien is het niet opgevallen, maar er wordt enorm veel gebruik gemaakt van niet-nederlandstalige artikelen, die voor het gemak van de lezers worden vertaald. Wederom is de strekking hierbij: informatie verschaffen ook voor degenen, die niet zo makkelijk (meteorologische) engels lezen. 

In de media wordt zo vaak van termen gebruik gemaakt, die óf niet de juiste lading dekken óf zwaar overtrokken zijn (denk hierbij aan de sneeuw des doods en de onweer des doods). Onweer-online heeft ervoor gekozen om niet mee te gaan in de sensatiemakerij, maar wij zijn van mening, dat de lezers van het forum "recht" hebben op alle (voor zover mogelijk) berichten in de media, die betrekking hebben op het weer. Als er onwaarheden in een bericht staan, is het aan de kunde van de forumgebruikers om hier op gepaste wijze over te discussiëren - nogmaals zonder iemand persoonlijk aan te vallen - . 

Uiteraard mag een bericht in een verkeerd keelgat schieten en kun je hierover jouw onvrede uiten. Daar is het forum ook voor. Maar nogmaals persoonlijke aanvallen worden niet getolereerd. 
Every cloud has a silver lining
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
7 augustus 2012, 17:31 uur | Bericht #365674
Marga, ik heet Arends, niet Arend.....

Juist dat bericht van die voor mij is een goed voorbeeld van hoe sommige leden hier klakkeloos info voor waar aannemen.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
7 augustus 2012, 17:41 uur | Bericht #365675
Excuus Arends, ook ik maak wel eens een typfout.

Je hebt helemaal gelijk in het feit, hoe mensen klakkeloos berichten uit de media overnemen. Dit is niet alleen zo met nieuwsberichten hier online, maar dat is in de hele media zo. Zeker met de sociale media hedentendage is een verkeerd bericht zo de wereld - letterlijk - ingeslingerd. Maar dat neemt niet weg, dat de manier van aanspreken van een crewlid wel respectvol dient te gebeuren, zoals wij een ieder ook respectvol benaderen. 
Every cloud has a silver lining
babraaf
Lid
Woonplaats: Achterberg
Berichten: 211
Lid sinds: 24 jul. 2009
8 augustus 2012, 09:35 uur | Bericht #365729
pfff, ik wilde al zeggen (net voordat het laatste bericht verscheen) Ik denk dat Boonstra zelf te lui is  om te gaan chasen in Nederland: ( '.. een Amerikaanse chaser zou er de deur niet voor uit komen.....')  Gebeurt er een keer iets leuks in Nederland, met duidelijke beelden van rotatie én een windhoos.. Het enthousiasme laadt op en het wordt gelijk gebagetaliseerd door meneer de expert..

Rolwolk, shelfcloud, roterende wolk, supercel of niet.. het zag er even uit als op Discovery.... voor een doorgewinterde weerliefhebber is het misschien van belang om te weten of het écht om een supercel ging, maar voor iemand die zich er tot zover niet in geinteresserd heeft, maakt het toch niet uit hoe het 'beesie' heet.. Dat leren ze vanzelf wel op O-O

Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 10:35 uur | Bericht #365737
Dan had Boonstra zondag toch echt even moeten kijken hier;)

En het KNMI beschikt volgens mij niet (meer) over dopplersnelheidsbeelden. Ik had een keer een mail gestuurd met de vraag of er beelden met radial en base velocity waren maar ze zeiden dat ze er niet de juiste software voor hadden... ook sneu zeg heb je zo'n goede radar, doe je er niets mee.

Ik vind het goed dat de mensen in Nederland nu weten dat er ook hier supercells zijn maar dan moet dat wel goed uitgelegd worden want nu weten de mensen nog niet wat supercells zijn en straks gaan ze elke zware bui voor supercell aanwijzen. | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 10:37 uur, door Robert96
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
8 augustus 2012, 14:18 uur | Bericht #365765
In mijn hoofd is de bui inmiddels uitgeregend.
Ik had niet de aanmatigende toon aan moeten slaan, dus excuses Sanwa en Marga.
Ik ben serieus blij dat jullie (en natuurlijk ook de rest van de crew) je zo inzetten voor dit forum.
Bovendien ben ik over het feit gestapt dat dit een FORUM is, een plek voor discussie....
Ik hoop hier nog lang te mogen komen.

Edit Marga: Dank je wel voor jouw reactie. :) | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 15:49 uur, door Marga
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jul. 2006
8 augustus 2012, 15:38 uur | Bericht #365773
Citaat van Arends, woensdag 8 augustus 2012, 14:18 uur In mijn hoofd is de bui inmiddels uitgeregend.
Ik had niet de aanmatigende toon aan moeten slaan, dus excuses Sanwa en Marga.
Ik ben serieus blij dat jullie (en natuurlijk ook de rest van de crew) je zo inzetten voor dit forum.
Bovendien ben ik over het feit gestapt dat dit een FORUM is, een plek voor discussie....
Ik hoop hier nog lang te mogen komen.


Goede reactie, had gisteren een heel stuk zitten tikken op jouw eerste reactie. Niet gedaan omdat ik zeker wist dat je zou gaan inzien dat juist het overdragen van kennis versneld wordt door misverstanden uit de weg te werken samen. Dat is de kracht van dit forum! Elkaar aanvullen en verbeteren waar nodig.

Van mij mag je ook nog lange tijd blijven kerel! [ik ga zowiezo nergens heen ]
Carpe Diem! maar niet uit mijn tuin....
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 257 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 257, lezen 1 mensen het topic "Foto's van de maansverduistering van 3 op 4 maart 2007".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden