Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 21:38 uur | Bericht #365693
Hier zijn wat foto's de de ontwikkeling van een wallcloud bij een jonge supercell laten zien.


Eerst is er nog niet echt veel te zien (of de wallcloud zit achter de inflow tail of een boom):


Hieronder zijn 4 screenshots uit een filmpje (dus niet zo goede kwaliteit):




Hier is de wallcloud met tailcloud (uitsteeksel aan de rechterkant van de wallcloud) goed te zien:



Hierna begon de wallcloud vager te worden door de regen en verdween uiteindelijk in de regen (HP supercell):



Dus dat was de eerste wallcloud die ik ooit van mijn leven gezien heb!:D
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 22:00 uur | Bericht #365697
Gezien de laatste foto's vind ik het meer een shelfcloud dan een wallcloud, maar het zijn fraaie plaatjes! 8)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Waarom deze advertentie?
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 augustus 2012, 22:28 uur | Bericht #365706
Wat het ook mag mogen zijn?

Ik noem alles te samen, een leuke reportage over een beste wolkenpartij !
WimOude
Lid
Woonplaats: Oudewater
Berichten: 168
Lid sinds: 23 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 03:45 uur | Bericht #365718
Laatste 3 fotos zijn richting de voorzijde van de bui als ik  t goed zie. Overigens denk ik niet dat je de voorzijde van de bui op de foto hebt staan, gezien het neerslagbeeld bij die laatste fotos. En waar jij zegt wat een tailcloud is, dat kan niet, omdat die dan in de trekrichting van de bui gericht staat. Zou raar zijn voor een tail cloud niet? Wat je wel ziet is een duidelijke scheiding van up en downdraft. Op je zesde foto, aan de linkerkant van het midden op de foto, aan de zuidoostflank van de bui, daar zou de meest logische plek zijn voor de wall cloud, en volgens mij zie je er wel iets van, hetzij in een vroeg stadium. Ook zie je daarop als ik het goed zie, arcus op de rear flank outflow / downdraft, helemaal links op de foto.
Nog sterker, volgens mij zie je, juist op de eerste foto nog het meest interessante | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 14:51 uur, door WimOude
Coennn
Lid
Woonplaats: Poortvliet (Zeeland)
Berichten: 379
Lid sinds: 30 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 10:36 uur | Bericht #365738
Wow jammer dat ik die bui net gemist heb...

Mooie foto's!!! Complimenten
There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather!
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 11:15 uur | Bericht #365742
Citaat van WimOude, woensdag 8 augustus 2012, 3:45 uur Laatste 3 fotos zijn richting de voorzijde van de bui als ik  t goed zie. Overigens denk ik niet dat je de voorzijde van de bui op de foto hebt staan, gezien het neerslagbeeld bij die laatste fotos. (???) En waar jij zegt wat een tailcloud is, dat kan niet, omdat die dan in de trekrichting van de bui gericht staat. Zou raar zijn voor een tail cloud niet? Wat je wel ziet is een duidelijke scheiding van up en downdraft. Op je zesde foto, aan de linkerkant van het midden op de foto, aan de zuidoostflank van de bui, daar zou de meest logische plek zijn voor de wall cloud, en volgens mij zie je er wel iets van, hetzij in een vroeg stadium. Ook zie je daarop als ik het goed zie, arcus op de rear flank downdraft, helemaal links op de foto.
Nog sterker, volgens mij zie je, juist op de eerste foto nog het meest interessante

Ik stond ten noordoosten, later oosten en nog later ten zuidoosten van de bui, dus niet aan de voorzijde van de bui, bij de cyane stip. De trekrichting van de bui is met oranje aangegeven. Beeld om 16:00



Tail clouds ontstaan waar koele en vochtige lucht de bui wordt ingezogen en wijzen dus richting de neerslag en dat is hier geen uitzondering. Ook zit de neerslag vaak aan de voorkant van de bui dus wijzen tail clouds wél in de trekrichting van de bui.

De wallcloud leek precies hoe ik hem altijd voorstelde en zo stel ik mij een wallcloud met tailcloud voor:



De wallcloud zat aan de zuidoostelijke kant van de bui, aan het einde van de inflow tail. Arcus heb ik niet gezien. De inflow lijkt op het eind wel op een arcus/shelf, maar is het niet.
WimOude
Lid
Woonplaats: Oudewater
Berichten: 168
Lid sinds: 23 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 14:10 uur | Bericht #365764
En dan laat ie een shot zien van een zuidelijk halfrond supercell(maakt overigens ook niet uit hoor, t is een leuk plaatje :) )

Tail cloud ontstaat door rear inflow dacht ik toch. Och nee, stom, je hebt gelijk, ben even in de war met een beaver tail :S
Over je positie, vrijwel exact hoe ik je positionering verwacht had aan de hand van je fotos, toch denk ik dat je er verder vandaan zat. Mijn fotos in het topic welke ik gepost heb, van dezelfde zijn aan de oost kant geschoten, recht op de zuidoostflank, welke vrijwel over me heen komt. Er staat ook een link naar een filmpje.
Onze positionering tegenover de bui komt overeen, alleen zit ik een stukje ten noord oost van je. Om precies te zijn heb ik hier de fotos genomen: http://maps.google.nl/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&q=52.02279+4.78878&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c5d6117bd81929:0x29cdf801a979fc0e,%2B52%C2%B0+1%27+22.03%22,+%2B4%C2%B0+47%27+19.59%22&gl=nl&sa=X&ei=5l8iULOdPMaZ0QX9gYHYDA&ved=0CAgQ8gEwAA

En arcus heb je niet gezien? 8| Dan heb je dus ook geen wall cloud gezien...... :|
Cumulonimbus arcus
NL: Plankwolk (Eng: Shelfcloud)
       Muurwolk (Eng: Wallcloud)
       Rolwolk (Eng: Rollcloud)
| Gewijzigd: 8 augustus 2012, 14:53 uur, door WimOude
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 15:41 uur | Bericht #365775
Citaat van WimOude, woensdag 8 augustus 2012, 14:10 uur En dan laat ie een shot zien van een zuidelijk halfrond supercell(maakt overigens ook niet uit hoor, t is een leuk plaatje :) )

Tail cloud ontstaat door rear inflow dacht ik toch. Och nee, stom, je hebt gelijk, ben even in de war met een beaver tail :S
Over je positie, vrijwel exact hoe ik je positionering verwacht had aan de hand van je fotos, toch denk ik dat je er verder vandaan zat. Mijn fotos in het topic welke ik gepost heb, van dezelfde zijn aan de oost kant geschoten, recht op de zuidoostflank, welke vrijwel over me heen komt. Er staat ook een link naar een filmpje.
Onze positionering tegenover de bui komt overeen, alleen zit ik een stukje ten noord oost van je. Om precies te zijn heb ik hier de fotos genomen: http://maps.google.nl/maps?oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&q=52.02279+4.78878&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x47c5d6117bd81929:0x29cdf801a979fc0e,%2B52%C2%B0+1%27+22.03%22,+%2B4%C2%B0+47%27+19.59%22&gl=nl&sa=X&ei=5l8iULOdPMaZ0QX9gYHYDA&ved=0CAgQ8gEwAA

En arcus heb je niet gezien? 8| Dan heb je dus ook geen wall cloud gezien...... :|
Cumulonimbus arcus
NL: Plankwolk (Eng: Shelfcloud)
       Muurwolk (Eng: Wallcloud)
       Rolwolk (Eng: Rollcloud)

ja ik zat ook al te denken... Australië:P maar goed zoals je zegt maakt dat niets uit.

maareh beaver tail zit toch op de grens van warme en koude lucht aan de noordkant van de updraft? (kijk op http://www.extremeinstability.com/storminfo.htm en ga dan naar 'beaver tail') De beaver tail zou aan de oostkant/voorzijde moeten zitten maar die is hier niet te zien. arcus is toch alleen rolwolk en shelfcloud?

en over die positie heb je wel gelijk ja. het radarbeeld was 5 minuten na de laatste foto hier en was bedoeld om de V-notch te laten zien en om te laten zien dat het zuidoostelijkste puntje van de bui over kwam. de eerste foto was om 15:40 en laat de hele oostzijde zien (dus ik moet er even op terug komen dat de voorzijde toch wel op de foto staat). de andere foto's zijn van 15:44 tot 15:55. dus de bui was wat verder weg dan op het radarbeeld. | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 15:42 uur, door Robert96
WimOude
Lid
Woonplaats: Oudewater
Berichten: 168
Lid sinds: 23 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 15:44 uur | Bericht #365777
Nee, Cumulomnibus Arcus roller, shelf en wallcloud

Over die tail cloud en beaver tail, nu raak ik zelf een beetje in de war. Daarom hier maar eens NOAA uitleg:
Beaver Tail -  A particular type of inflow band with a relatively broad, flat appearance suggestive of a beaver's tail. It is attached to a supercell's general updraft and is oriented roughly parallel to the pseudo-warm front, i.e., usually east to west or southeast to northwest. As with any inflow band, cloud elements move toward the updraft, i.e., toward the west or northwest. Its size and shape change as the strength of the inflow changes. See also inflow stinger. Spotters should note the distinction between a beaver tail and a tail cloud. A "true" tail cloud typically is attached to the wall cloud and has a cloud base at about the same level as the wall cloud itself. A beaver tail, on the other hand, is not attached to the wall cloud and has a cloud base at about the same height as the updraft base (which by definition is higher than the wall cloud). Unlike the beaver tail, the tail cloud forms from air that is flowing from the storm's main precipitation cascade region (or outflow region). Thus, it can be oriented at a large angle to the pseudo-warm front. | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 15:50 uur, door WimOude
Robert96
Lid
Woonplaats: Sint Philipsland (Zeeland)
Berichten: 484
Lid sinds: 3 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 augustus 2012, 16:35 uur | Bericht #365784
Citaat van WimOude, woensdag 8 augustus 2012, 15:44 uur Nee, Cumulomnibus Arcus roller, shelf en wallcloud
Een rolwolk hoort toch niet (per se) bij een cumulonimbus? Er kwam er van het jaar 1 aanrollen die niet bij een bui hoorde. En de morning glory's horen ook niet bij een bui. Verder noem ik de shelfcloud en de rolwolk arcus maar de wall cloud niet. Het woord 'arcus' betekent voor zover ik weet 'boog' en een wall cloud lijkt nou niet echt op een boog. Wat dacht je van de naam 'cumulonimbus muralis'?

Dus hoe ik ze atm noem:

shelfcloud = cumulonimbus arcus
rolwolk = (stratus?) arcus of cumulonimbus arcus (indien het bij een cumulonimbus hoort)
wallcloud = cumulonimbus muralis

Mensen bedankt voor de reacties!:D | Gewijzigd: 8 augustus 2012, 18:22 uur, door Robert96
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.335 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 209 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 209, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden