Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
18 augustus 2012, 23:01 uur | Bericht #368226
Kunnen dieren een orkaan voelen naderen?

Hoewel dit onderwerp nog steeds flink wat stof doet opwaaien, geloven veel mensen in het feit, dat dieren in staat zijn om een dreigende orkaan te "voelen". Er zijn ontelbare meldingen van haaien, die naar dieper water zwemmen, vogels, die beschutting gaan zoeken en andere dieren, die hoger gelegen grond gaan opzoeken voorafgaande aan een storm. Heben dieren een scherpere waarnemingsvermogen, die hen "in de gelegenheid stelt" om dreigende rampen "te voorspellen"?

Sommige dieren zijn gevoelig voor de laag frequente geluidsgolven, die uitgezonden worden door orkanen. Zij kunnen ook de miniscule regendruppels voelen. Tevens is de waterdruk ook een voorteken van een naderende storm. 



Wetenschappers melden, dat bepaalde vogels gevoelig zijn voor de veranderingen in de luchtdruk, welke een teken zijn van de storm. Als een storm nadert, zoeken de vogels vaste grond onder hun pootjes en blijven zitten totdat de storm voorbij is, volgens pbs.org. Net voordat een orkaan een bepaalde plek bereikte, zwommen de aanwezige (getagde) haaien naar dieper water. 

Niet alle wetenschappers zijn overtuigd, dat dieren vluchten om stormen en aardbevingen te ontlopen. Anderen geloven, dat de dieren reageren op het geluid van een naderende storm of op het trillen van de aarde, door naar bosgebieden te vluchten. De reden waarom dieren vluchten zal nog onderwerp van discussie blijven. Boven water staat echter, dat (sommige) dieren een "zesde zintuig" hebben als het gaan om naderende natuurrampen.

© onweer-online
Bron: Accuweather | Gewijzigd: 20 februari 2017, 13:20 uur, door Joyce.s
Every cloud has a silver lining
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2012, 09:14 uur | Bericht #368285
Hoi Marga,

Meeste dingen kan ik bevestigen wat je hier noemt. Al ben ik geboren in den haag en ben er 22 jaar opgegroeid, daarna verhuisd naar zeeland waar ik al jaren kwam in de vakanties. Hier ben je al snel op het platte land en zie je de koeien, varkens, geiten en de rest rond lopen. Omdat je hier woont heb je ook contact met de boeren voor je aardappels en noem maar op. In die tijd keek je door je slaapkamerraam over de landerijen heen waar gewassen stonden en de dieren. Hier heb ik heel veel hits gezien in het schrikdraad, bomen, de grond en ja ook het vee.

Hier op OO zijn 90% onweer liefhebbers en ben ik er zeker 1 van. Ik ga dan ook regelmatig als er iets dreigt te gebeuren, in de auto en een mooi plekje zoeken voor foto's of gewoon te kijken. 9 van de 10x is dat op een landweggetje omringt door bomen, grasvelden, bruggetjes en ook het vee. Tijdens deze perioden heb ik al heel vaak gezien dat enkele minuten voor dat er iets gaat gebeuren het vee onrustig word. Dat hangt natuurlijk af van de intensiteit van wat er staat te gebeuren. Is het een onweersbuitje dan gaan de koeien allemaal bij elkaar liggen ruim 10min voordat het begint. Paarden gaan vaak naar binnen als er een open stal is en anders gaan ze bij elkaar liggen. Voor degene die het niet weten, vee gaat bij elkaar liggen omdat ze dan minder kans hebben geraakt te worden door de bliksem. In praktijk blijkt dat ook zo alleen word er dan wel eentje geraak 'by mistake' dan is de rest van de groep ook direct het haasje. Dus of het wat uit maakt dat ze bij elkaar gaan liggen, ik heb er mijn twijfels over maar het is de natuur.... dat ter zijde :o)

Vorig jaar toen de hemel vol was met ontladingen rond deze tijd gingen het vee compleet van het pad af en was best scary. Wilden overal en nergens schuilen maar dat ging niet en rende het complete land af opzoek naar beschutting. Sommige dieren werden dan ook het slachtoffer van een direct hit in een boom waar ze van ellende maar onder gingen liggen. Het is triest, maar de natuur heeft het voor het zeggen in dit geval.

De kleinste trillingen kunnen de dieren voelen in tegenstelling tot ons, hoe stil we ook zullen liggen. Net als dat dieren bijvoorbeeld, honden kunnen hogere frequenties waarnemen dan wij, ergens bij een optimaal gehoor horen wij ~ 20 - 20.000 Hz. Een hond ~ 15 - 50.000 Hz (sommige bronnen spreken zelfs van 100.000 Hz), Honden zijn verder in staat over een afstand van 25 meter frequenties rond de 1 à 2 Hz te horen. (bron:mijn vriendin dierenarts). Sommige zeggen dat het gehoor van honden honderden keren beter is dan die van ons de mens en dat zeker ook voor alle andere dieren gelden. Trillingen = geluid en dus als er een aardbeving dreigt te komen kunnen beesten dit horen aan komen. Wellicht is er iemand uit Groningen die dit kan bevestigen.?

Ook privé thuis heb ik meerdere malen deze voorbodes meegemaakt met mijn honden. Die gingen compleet flippen ruim uren van te voren als er iets dreigde te gebeuren. Mensen hebbe ook zovaak een 'voorgevoel' van iets en dat gebeurt of het gebeurt niet. Ik heb vroeger heel veel gedroomd over dingen en somme kwamen ook daadwerkelijk uit, verklaar dat eens.

Kijk naar kinderen als ze zich gedragen als super ad-hd'ers, dan zeggen we ook  'er is storm op komst'. Die uitspraak bestaat al eeuwen en 'like it or not' bij die twee kinderen van mij, verrek als het niet waar is maar dan gebeurt er ook echt wat. Een lekkere storm of een vette onweersbui.

Conclusie;
Ja ik geloof en weet uit ervaring dat dieren het kunnen (aan)voelen of horen. Mensen hebben deze vaardigheden niet maar wel weer andere zoals een voorgevoel over iets. Maar een 6e zintuig is niet mijn ding, daar geloof ik niet in.
| Gewijzigd: 19 augustus 2012, 09:20 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Waarom deze advertentie?
Fluffje
Lid
Woonplaats: Veenendaal
Berichten: 243
Lid sinds: 26 jul. 2008
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2012, 12:12 uur | Bericht #368349
Misschien een beetje kort door de bocht en gebrek aan onderbouwing maar voor mij is het simpel.
Als een mens kan aanvoelen dat er slecht weer komt, wat img vaak is, zal het bij veel dieren zeker het geval zijn!
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2012, 13:16 uur | Bericht #368392
Citaat van Fluffje, zondag 19 augustus 2012, 12:12 uur Misschien een beetje kort door de bocht en gebrek aan onderbouwing maar voor mij is het simpel.
Als een mens kan aanvoelen dat er slecht weer komt, wat img vaak is, zal het bij veel dieren zeker het geval zijn!
Och ik weet het niet. Ik kan niet direct aanvoelen dat er slecht weer op komst is. Het is een combinatie van allerlei factoren uiteindelijk. We zien de wolken, we horen de voorspellingen en we lezen de verwachtingen. Dat alles bij elkaar vormt onze conclusie.
Bij dieren blijft het bij zien en (aan)voelen..


Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
19 augustus 2012, 14:27 uur | Bericht #368474
de kat van mijn oma ook,die word onrustig als het gaat onweren
peepee
Lid
Woonplaats: capelle aan den ijssel
Berichten: 324
Lid sinds: 19 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2012, 14:42 uur | Bericht #368485
is mij wel eens opgevallen dat de vogels stoppen met fluiten de paarden in de wei gaan rennen en de schapen gaan bij elkaar staan ik denk dus dat zij het wel aan kunnen voelen.
aan mijn hond heb ik nooit wat  gemerkt.
ron12
Lid
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 914
Lid sinds: 25 aug. 2011
20 augustus 2012, 19:27 uur | Bericht #369032
hier vorig jaar met die aardbeving in september rond nijmegen zat de kanarie van ons die avond niet op het stokje maar op de bodem van kooi.doet die anders nooit.want hij zit altijd op het stokje.bang dat die eraf valt???beesten hebben een soort voor gevoel voor wat er komen gaat
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 135 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 135, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen van 21 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden