Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 september 2012, 23:23 uur | Bericht #371127
Nice one, geluid stond nog al hard dus denk dat er misschien buren zijn die nu naar buiten kijken met een blik van is er onweer haha :P
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
madeagle1
Lid
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 746
Lid sinds: 22 jan. 2008
17 september 2012, 00:17 uur | Bericht #371128
Wat een rotklap. Ik had niet graag aan boord van één van die bootjes gezeten...
Waarom deze advertentie?
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2012, 01:13 uur | Bericht #371129
Ik ben erg benieuwd wat de inslag met het wateroppervlakte doet :| alleen verdampen, of komt hier meer bij kijken?

Ik weet dat zand zo warm kan worden door de inslag, dat het zand in glas veranderd.

Heeft iemand een idee of site waar dit op verteld/uitgelegd wordt (?!)
Pgs3000
Lid
Woonplaats: Grijpskerke
Berichten: 1719
Lid sinds: 14 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2012, 09:41 uur | Bericht #371136
Citaat van Thunder84, maandag 17 september 2012, 1:13 uur Ik ben erg benieuwd wat de inslag met het wateroppervlakte doet :| alleen verdampen, of komt hier meer bij kijken?

Ik weet dat zand zo warm kan worden door de inslag, dat het zand in glas veranderd.

Heeft iemand een idee of site waar dit op verteld/uitgelegd wordt (?!)


zo wordt bier gemaakt.
-- Live fast, Die young and leave a beautiful corpse! --
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2012, 10:06 uur | Bericht #371137
Citaat van Thunder84, maandag 17 september 2012, 1:13 uur Ik ben erg benieuwd wat de inslag met het wateroppervlakte doet :| alleen verdampen, of komt hier meer bij kijken?

Ik weet dat zand zo warm kan worden door de inslag, dat het zand in glas veranderd.

Heeft iemand een idee of site waar dit op verteld/uitgelegd wordt (?!)

Het water geleidt de stroom, maar de bliksem blijft aan de oppervlakte van het water. Onder het wateroppervlak neutraliseert de stroom.Wanneer het onweert en bliksemt kun je beter niet in het water zijn. Het water geleidt de stroom. Wanneer de bliksem het water raakt gaat de stroom alle kanten uit en het zal jou raken wanneer je aan het zwemmen bent. De elektriciteit van de bliksem kan zich namelijk goed verspreiden over het wateroppervlak. Maar hoe zit het met vissen? Als de bliksem in het water in slaat zijn die vissen dan dood? Nee, vissen gaan niet dood, zolang ze onder water blijven zijn ze veilig. De bliksem blijft aan de oppervlakte van het water. Onder het wateroppervlak neutraliseert de stroom. Vissen in een vijver lopen een groter risico omdat vijvers vaak niet zo diep zijn. De kans dat een vis te dicht aan het wateroppervlak zwemt en geraakt wordt is groter. Aan de andere kant staan er ook vaak bomen bij een vijver en die bomen zijn eerder een doelwit van de bliksem dan het water eronder. De bliksem zoekt namelijk het hoogste punt in de omgeving. Wanneer je een vis in het zwembad zwemt, zal de vis na een blikseminslag wel dood gaan . In het zwembad zijn metalen roosters die de electriciteit erg goed geleiden. De elektrische schok zal door het hele zwembad gaan!
Bron: WillemWever


Dus lucht is in feite een goede isolator; nu is zeer zuiver water ook een goede isolator; toch reageert het water dat we dagelijks gebruiken (leidingwater, regenwater, grondwater of oppervlaktewater in rivieren en beken, ...) geheel anders nl. door de aanwezigheid van voldoende zouten is dit water zelfs een goede geleider geworden (water met opgeloste zouten noemt men daarom een elektrolyt); dus dit water is te vergelijken met de bodem (denk aan de aarding als veiligheid op elk elektrisch circuit bij u thuis) als goede geleider voor elektrische stroom; wanneer de bliksem hierop inslaat zullen de grote ladingen snel worden afgevoerd in alle richtingen en zal de schade beperkt blijven. Zoals reeds vermeld slaat de bliksem veelal in op verhoogde, scherpe punten die deze grote ladingen het felst aantrekken; dus een plat wateroppervlak is zeker geen ideaal punt waar de bliksem op inslaat; men zou enkel aan hoge golven kunnen denken op zee waar een ontlading kan plaatsgrijpen maar een schip is natuurlijk wel zeer kwetsbaar als enig hoog punt op zee. Dus het is belangrijk te onthouden dat water met opgeloste zouten geen enkele bescherming biedt tegen het vloeien van een elektrische stroom en dat indien er contact wordt gemaakt, met water als verbindingsstof, tussen een stroomvoerende geleider en uw lichaam, de stroom zeer snel naar uw lichaam zal afbuigen en dus zeer gevaarlijk kan zijn.
Bron: hidrodoe


Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Woonplaats: Halle
Berichten: 391
Lid sinds: 16 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2012, 11:54 uur | Bericht #371144
Het gebeurt vaak. Ik heb al vele filmpjes gezien met die soort situatie. In echt heb ik ook gezien maar ver. Ik weet nog dat ik filmde en 2 mensen wandelden op het strand en de bliksem viel op de zee en die mensen liepen weg. Het kon dat de bliksem viel op hen in plaats van de zee maar gelukkig gebeurde het niet. 
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
17 september 2012, 23:07 uur | Bericht #371193
Die uitleg van Willem Wever roept bij mij vraagtekens op.
Een basisprincipe in de electrotechniek is dat zogauw er een bliksem is, er een stroomkring is, met een stroom die in de kring overal even groot is.
De bliksem zal wanneer die in contact komt met water ook het pad opzoeken van de minste weerstand.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de stroom wordt afgevoerd aan het oppervlak van het water, tenzij dit de weg is van de minste weerstand.
Het lijkt mij logisch dat de bliksem ook onder water zijn pad opzoekt. Dit pad zal dan zeker breder zijn dan in de lucht, omdat (verontreinigd) water minder weerstand heeft.
Dus een vis die in de stroomkring zwemt, krijgt ook gewoon een tik mee, al is deze lang niet zo groot als in de lucht. De stroom is lager door de grotere spreiding, dus dan is de spanning (U = I x R) ook lager.

@ Thunder84; Wat er met het water gebeurt? Het kan eigenlijk alleen maar verdampen, en dan zeer plaatselijk. Wat ik zeer interessant vindt is dat waar de bliksem het water raakt, de kleur oranje is. Misschien komt dit door electronen die tijdens terugval fotonen uitzenden, of misschien is dit net een stukje bliksem onder water...
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 september 2012, 23:42 uur | Bericht #371195
Hier nog een interessant stukje er over, plaats even de link ipv het hier te zetten. 
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Thunder84
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 444
Lid sinds: 25 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 september 2012, 00:14 uur | Bericht #371199
Het is me een stuk duidelijker geworden wat er zo al gebeurd.
Wil één ieder bedanken voor zijn bijdrage

* Ik duik dus ook voortaan het water in om gratis bier te drinken xD
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 228 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 228, lezen 3 mensen het topic "Weer Zuid-Frankrijk".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden