Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
20 september 2012, 15:53 uur | Bericht #371369
Het weer actueel 5 jaar

Het allerbelangrijkste bij het maken van een weersverwachting is dat je, voor je eraan begint, weet hoe het weer daadwerkelijk is. Als je dat niet weet, hoef je ook niet aan het maken van een weersverwachting te beginnen. Waarnemingen zijn dus van het grootste belang. Nu bestaat in Nederland sinds jaar en dag het waarneemnetwerk van het KNMI, maar dat laat nog diverse gaten over waar geen waarnemingen vandaan komen.

Sinds de digitale revolutie hebben steeds meer weervolgers in Nederland weerstations aangeschaft, waarvan je de data in computers kunt invoeren. Daarmee doemden nieuwe mogelijkheden op, namelijk het creëren van een tweede netwerk, helemaal bestaand uit amateurweerstations. Het idee ervoor leefde bij Meteo Consult al een tijdje, maar kwam nog niet van de grond. Uiteindelijk was het Luc Verkoelen uit Kessel, zelf door z’n weerhobby gegrepen, die in het gat sprong, gisteren precies 5 jaar geleden. Hetweeractueel.nl werd geboren.



Deelnemers aan het HWA netwerk op bezoek bij Meteo Consult in juni 2011. Foto: Karin Broekhuijsen.

Uniformere manier
Luc: ‘Sinds 2005 publiceer ik de gegevens van mijn eigen weerstation op een website. Ik zag steeds meer soortgelijke lokale websites opduiken van andere weeramateurs. Echter gebruikten de meeste weeramateurs standaard (en in mijn ogen destijds lelijke) templates om de gegevens weer te geven. Toen kwam ik op een idee om alle gegevens van deze weerstations te verzamelen en op een uniforme manier te presenteren via een website. Het idee voor Hetweeractueel.nl was geboren. Tijdens het ontwikkelen van de website kreeg ik steeds meer ideeën om de data in verschillende vormen te presenteren, bijvoorbeeld het temperatuurkaartje.

Het initiatief werd snel een succes. Steeds meer weeramateurs sloten zich erbij aan. Inmiddels is het aantal actieve deelnemers aan Hetweeractueel.nl opgelopen tot 380. Ook bij Meteo Consult bleef het succes van Hetweeractueel.nl niet onopgemerkt. Zou het dan toch nog lukken om het waarnemingsnetwerk flink uit te breiden? We zochten contact met Luc en een samenwerkingsverband was zo op poten gezet. Inmiddels draait het alweer een paar jaar, tot tevredenheid van beide partijen. Daar waar Meteo Consult in z’n systemen kan beschikken over de gegevens van de meeste deelnemers aan het netwerk, maken wij in ruil daarvoor onder meer stationsverwachtingen voor de deelnemende stations. Verwachtingen die de deelnemers aan Hetweeractueel dan weer zelf kunnen gebruiken, onder meer op hun websites.


Een bezoek aan de weerkamer hoorde er natuurlijk ook bij. Foto: Karin Broekhuijsen.

Hoogtepunten
Luc noemt de samenwerking met Meteo Consult en later het KNMI als hoogtepunten van de afgelopen 5 jaar. ‘Dat we hebben kunnen bijdragen aaneen wetenschappelijk onderzoek naar het urban heat island effect, vind ik fantastisch. Verder vond ik het erg leuk om het kaartje met sneeuwhoogtes van Hetweeractueel terug te zien in het weerbericht van RTL4.’ Aan sneeuwhoogtemetingen bestaat grote behoefte.

Luc is niet de enige die aan Hetweeractueel werkt. Zo is er het levendige forum, waarop onder meer eendrachtig wordt gewerkt aan het oplossen van technische vraagstukken. Een van de moderators van het forum, en dat alweer sinds 4 jaar, is Frans Veenstra van Meteonoordwest.nl uit het Friese Dongjum (vlakbij Franeker). Hij leest alles op het forum, samen met drie anderen. Frans vindt het prachtig om te zien hoe de deelnemers aan Hetweeractueel elkaar op het forum helpen, bij voorbeeld met het beantwoorden van technische vragen. ‘Ook worden samen soms hele scripts geschreven. Iedereen draagt dan een stukje bij. Ik vind dat prachtig!’

Voor de komende jaren heeft Luc nog wel een aantal wensen: ‘Boven aan het verlanglijstje staat een HWA app voor iphone en android toestellen. Een eerste pre-beta versie draait inmiddels op mijn eigen telefoon. Het vergt echter veel vrije tijd om dit naast de andere dagelijkse dingen verder te ontwikkelen. Ik weet dus niet wanneer de app beschikbaar komt in de Apple Appstore en Google Play Store.’


Oprichter Luc Verkoelen van HWA wil ook de komende jaren door met het netwerk. Foto: Karin Broekhuijsen.

Luc gaat door
Hij twijfelt er niet over dat hij voorlopig door wil met Hetweeractueel. Luc hierover: ‘Zolang ik er plezier in houd en ik een goede balans blijf vinden tussen deze hobby en andere bezigheden ga ik door met Hetweeractueel.nl. Mede dankzij de hulp van enkele moderators, die de aangeleverde data en het forum in de gaten houden, lukt dat aardig. Ik zie me dus niet stoppen met HWA.’ Wel is het veel werk. ‘Ik heb bijna 10.000 mails ontvangen over HWA en (bijna) allemaal persoonlijk beantwoord de afgelopen 5 jaar.’ Er zaten bijzondere vragen tussen, zoals van iemand die vroeg of er ook een cd beschikbaar was met het weer erop. Of die van een weeramateur uit Duitsland die zijn weerstation op de Nederlandse kaart wilde laten toevoegen. En deze (die we bij Meteo Consult ook vaak krijgen: ‘We hebben volgende week zaterdag een BBQ. Weet u hoe laat er buien kunnen vallen? Dan kunnen we de BBQ een uurtje eerder of later starten.’

Ter gelegenheid van het 5-jarig bestaan van Hetweeractueel is overigens ook een prijsvraag uitgeschreven die hier te lezen is.

Bronnen: Meteo Consult, Hetweeractueel.nl
Every cloud has a silver lining
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 467 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 467, lezen 4 mensen het topic "17 juli 2004 DE onweersdag foto topic".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden