Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 09:22:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Archer, TX; Baylor, TX; Knox, TX; Wilbarger, TX.

20 Apr 2024 08:53:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
3 oktober 2012, 15:02 uur | Bericht #372414
Winterverwachting 2012 --- 2013



Ik hoorde zonet kloppen op de deur. Raar, want ik was nochthans niemand verwachtende. Ik deed nieuwsgierig open en ja hoor, de winter stond voor de deur Al is oktober pas gestart en is de herfst eigenlijk nog maar een maand ver, aan de reacties te zien in het herfsttopic wordt er rijkhalzend uitgekeken wat er voor deze winter op het programma staat. Eigenlijk weten we allemaal dat op deze vraag geen kant en klaar antwoord is en dat het veelal bij gokken en hopen blijft. Vorig jaar eindigde december op de 4de plaats in de rangschikking van zachtste decembermaanden in de laatste eeuw. Eigenlijk is de winter pas gestart na Nieuwjaar met het hoogtepunt in februari 2012. Toen kwam het kwik ongeveer 14 dagen niet meer boven het vriespunt. 


Temperatuurcurve februari 2012 van de 1ste tem de 12de

Wat er ons dit jaar te wachten wordt dus opnieuw afwachten zoals ik hierboven al zei. Mijn ideale winterverloop is toch wel eentje die gespreid verloopt. In de maand december mogen er al enkele vorstdagen gaan voorkomen met af en toe al eens een verrassing bij het opstaan. Niets is leuker dan wakker worden en zien dat er een vers laagje sneeuw gevallen is. Naar het eind van de maand neemt de spanning dan weer toe of er een witte kerst komt of niet. In 2009 en 2010 is er een witte kerst geweest, wat bijzonder is: sinds het begin van de meetreeksen was in Nederland nog nooit twee keer achter elkaar een witte kerst voorgekomen. De maanden januari en februari  mogen persoonlijk in het teken staan van vrieskou. Zelfs als Vlaming zou ik ook nog eens een Elfstedentocht willen mee maken. Het was dit jaar kantje boordje en hopelijk komt het er in 2013 dan toch eindelijk eens van. Als we kijken naar "CFS Forecast of Seasonal Climate Anomalies", zien we dat enkel december iets kouder zou verlopen dan normaal en februari zelfs zachter dan normaal. Normaal gezien gebruik ik de verwachtingen van WSI (Weather Services International) maar hun verwachting komt pas rond het eind van deze maand. Die wordt hier uiteraard dan toegevoegd aan dit topic.


Hier en daar zijn er ook winterverwachtingen op het internet te vinden, de ene al wat sensationeler dan de ander. Toch zitten er ook goede stukken bij waarvan ik er hier van eentje, een stukje ga plaatsen:

Wordt de winter 2012 - 2013 streng of wordt het een kwakkelwinter ?
Wordt de komende winter 2012 - 2013 streng, kunnen we wellicht een Elfstedentocht tegemoet zien. Of wordt het weer een ouderwetse Nederlandse kwakkelwinter ? Een analyse en weersvoorspelling. 

Het weer. 
Over weinig zaken wordt zo veel gesproken als over het weer. Met name in Nederland met zijn sterk wisselende weerkarakter, zijn bespiegelingen over actueel en te verwachten weer aan de orde van de dag. Met de afgelopen winter nog vers in het geheugen, voornamelijk vanwege de Elfstedentocht - komt hij wel of komt hij niet -, is het toch weer tijd om eens vooruit te blikken en eens na te gaan of er al signalen zijn, die een voorspelling voor de winter 2012 - 2013 min of meer realistisch maken.

We moeten ons er natuurlijk wel van bewust zijn dat het weer op een bepaalde plek op aarde afhankelijk is van heel veel factoren, zoals geografische ligging, zeetemperaturen, zeestromingen, natuurrampen, invloed van de zon en  invloed van de mens. Weer is altijd een kwestie van oorzaak en gevolg ; binnen de invloedssfeer van de aarde spelen zich continu meteorologische processen af, waarbij  onder invloed van verschillen in temperatuur boven land- en zeeoppervlak hoge- en lagedrukgebieden gevormd worden en luchtmassa's zich op diverse hoogten verplaatsen en er stromingspatronen ontstaan, aan de hand waarvan weersvoorspellingen kunnen worden gedaan.

Het Nederlandse weer wordt voornamelijk bepaald door de invloed van de Noordzee en de Atlantische Oceaan. Met name het relatief warme noordzeewater zorgt bij ons voor gemiddeld genomen gematigde temperaturen. Het sterk wisselende karakter van ons weer is inherent aan het hier heersende zeeklimaat.

Lees verder: Wordt de winter 2012 - 2013 streng of wordt het een kwakkelwinter ? 
Bron: http://www.plazilla.com

©onweer-online



| Gewijzigd: 3 oktober 2012, 16:20 uur, door Bart Standaert
BartS
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
3 oktober 2012, 15:06 uur | Bericht #372416
Yesss eindelijk!
Mooie tekst!
Ik heb er weer enorm veel zin in:D | Gewijzigd: 3 oktober 2012, 15:07 uur, door Stefanv
Waarom deze advertentie?
Goran
Lid
Woonplaats: Voorhout
Berichten: 26
Lid sinds: 30 sep. 2012
3 oktober 2012, 15:36 uur | Bericht #372417
Weer een horrorwinter op papier ?
Door: Marc E. Putto

Het is oktober en de herfst dient zich allengs aan in de Lage landen. Sommige bomen en struiken etaleren hun onvermijdelijke herfstverkleuringen alweer in optima forma. Fraaie schakeringen uiteenlopend van okergeel via roestbruin naar scharlakenrood zijn waarneembaar in bos en beemd voor de oplettende waarnemer.

Rond de tijd dat de blaadjes beginnen te vallen druppelen links en rechts ook de winterprognoses binnen en opvallend daarbij is het hoge de-wens-is-de-vader-van-de-gedachte-gehalte. Iedere prognotiseur opteert a priori voor een koude en sneeuwrijke winter. Nooit hoor of lees je dat iemand met een buitengewoon zachte winter komt. Het lijkt er overigens op alsof (net als met de pepernoten en chocoladeletters die dit jaar al op de laatste dag van augustus(!) in sommige supermarktschappen lagen) men verlangt naar steeds vroeger geventileerde winterprognostieken.

Een jaar gelden was er plots hilariteit toen een niet helemaal bonafide (buitenlands) weerinstituut ineens met een zogenaamde ‘Horrorwinter’ kwam. Het journaille, tegenwoordig steeds minder wars van dit soort sensationele scoops, pikte het opmerkelijke bericht prompt op en de vermeende Horrorwinter ging als het ware een eigen leven leiden. Nu zou het gaan gebeuren: een megawinter, ‘de winter des doods’ die z’n weerga niet zou kennen, inclusief drie maanden sneeuw en ijs met tenminste twee elfstedentochten in theorie. De intense koude-uitbraak zou al begin november op de rails staan voor West-Europa en de Kleine IJstijd stond warempel voor de deur.

Het meest opmerkelijk is misschien nog wel dat ondergetekende die in oktober 2008, 2009 en 2010 expliciet koude en sneeuwrijke winters in het vooruitzicht stelde, uitgerekend vorig jaar met een vrij zachte variant op de proppen kwam. We weten hoe het is afgelopen. Niets kwam van die Horrorwinter terecht, alleen begin februari beleefden we een ongemeen felle koudegolf. De winter in toto (gemiddeld over december, januari en februari) was inderdaad vrij zacht.

Hoe gaat het straks in de winter van 2012-2013?
De vrij recente, zeer snelle en omvangrijke afsmelt van het Arctische zee-ijs kan een rol gaan spelen.
Een andere verdeling van de lage – en hogedrukgebieden in de Poolgebieden met als gevolg onder meer een afname van de straalstroom, zou de kans op koudere winters doen toenemen op onze breedten. Door die mutatie van de drukgebieden en een andere verdeling van de weersbepalende barometrische pendanten nemen de temperatuurverschillen tussen de Poolgebieden en onze gematigde breedten af. De al genoemde straalstroom komt daardoor veel minder uit de verf en inherent daarmee de reguliere depressieactiviteit tussen IJsland en Schotland. De straalstroom kan eerder gaan meanderen en blokkades in de atmosfeer werpen zich daardoor eerder op. Koudebrengende weersystemen krijgen als gevolg daarvan frequenter en ook langer de kans om zich met het West-Europese weer te gaan bemoeien. Op grond van deze theorie is de kans op relatief koude winters bij ons tamelijk groot. Dit moge contradictoir klinken, immers minder ijsbedekking in het Noordpoolgebied geeft indirect koudere winterseizoenen op onze gematigde breedten.    
We gaan het zien.

Bekijk www.weerprimeur.nl eens voor alvast enkele inleidende winterbeschietingen en andere weerinfo.         

Weer(ad)visionair Marc E. Putto

http://www.amsterdampost.nl/weer-een-horrorwinter-op-papier/  | Gewijzigd: 3 oktober 2012, 16:13 uur, door Bart Standaert
Goran Bakic
Goran
Lid
Woonplaats: Voorhout
Berichten: 26
Lid sinds: 30 sep. 2012
3 oktober 2012, 15:42 uur | Bericht #372418
Goran Bakic
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
4 oktober 2012, 11:40 uur | Bericht #372483
Leuk!! Ben benieuwd wat de winter ons gaat brengen.
En sneeuw net zoals op de foto van Bart heb ik al heeeeeeel lang niet meer gezien. | Gewijzigd: 4 oktober 2012, 11:42 uur, door reedtimmer
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
4 oktober 2012, 12:29 uur | Bericht #372485
@reedtimer, ik weet niet hoe het toen in enschede was uiteraard maar in december 2010 lag hier bij ons 28 cm, had ik nooit eerder meegemaakt zo dicht aan de kust.
Was overigens op 1e kerstdag bijna op 1 avond weg door een flinke dooiaanval met veel regen.
Woonplaats: Izegem/WestVlaanderen.
Berichten: 1748
Lid sinds: 14 dec. 2010
4 oktober 2012, 12:33 uur | Bericht #372486
 Ik verlang er al naar
(CFS is de laatste runs totaal niet goed meer op LT, maarja LT telt eigenlijk niet. Maar een week of 2 geleden gaf die echt vriestemperaturen uit voor dec/jan
We zien well..

En WITTEKERST. Ja ik weet dat ook nog, in avond was alles weg, terwijl dat er op vele andere plaatsen gewoon 20cm extra bij was gevallen? | Gewijzigd: 4 oktober 2012, 12:46 uur, door Gilleeesss
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
4 oktober 2012, 13:05 uur | Bericht #372488
Citaat van Goran, woensdag 3 oktober 2012, 15:36 uur Weer een horrorwinter op papier ?
Door: Marc E. Putto
[...]
 A : Het meest opmerkelijk is misschien nog wel dat ondergetekende die in oktober 2008, 2009 en 2010 expliciet koude en sneeuwrijke winters in het vooruitzicht stelde, uitgerekend vorig jaar met een vrij zachte variant op de proppen kwam. We weten hoe het is afgelopen. Niets kwam van die Horrorwinter terecht, alleen begin februari beleefden we een ongemeen felle koudegolf. De winter in toto (gemiddeld over december, januari en februari) was inderdaad vrij zacht.

[...]

B : De straalstroom kan eerder gaan meanderen en blokkades in de atmosfeer werpen zich daardoor eerder op. K

[...]

Leuk stukje, een opmerking en iets wat ik me eigenlijk afvraag...
De opmerking:
A: Juich niet te vroeg, juist die prik  in februari heeft menig "koude wintervooprpseller" er toe gebracht om toch "zie je wel? ik had gelijk, het heeft alleen wat langer geduurd maar dat is wel goedgekomen" te roepen....

B: Ik ken dat verschijnsel maar het gekke is dat juist bij meanderen voor mijn gevoel juist in principe vele grote verschillen voorbij zouden moeten kunnen komen. Juist bij een constante straalstroom zou je steeds hetzelfde moeten kunnen verwachten

Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
4 oktober 2012, 16:23 uur | Bericht #372498
Citaat van jcroon, donderdag 4 oktober 2012, 13:05 uur Citaat van Goran, woensdag 3 oktober 2012, 15:36 uur Weer een horrorwinter op papier ?
Door: Marc E. Putto[...]
 A : Het meest opmerkelijk is misschien nog wel dat ondergetekende die in oktober 2008, 2009 en 2010 expliciet koude en sneeuwrijke winters in het vooruitzicht stelde, uitgerekend vorig jaar met een vrij zachte variant op de proppen kwam. We weten hoe het is afgelopen. Niets kwam van die Horrorwinter terecht, alleen begin februari beleefden we een ongemeen felle koudegolf. De winter in toto (gemiddeld over december, januari en februari) was inderdaad vrij zacht. [...]
B : De straalstroom kan eerder gaan meanderen en blokkades in de atmosfeer werpen zich daardoor eerder op. K [...]
Leuk stukje, een opmerking en iets wat ik me eigenlijk afvraag...
De opmerking: A: Juich niet te vroeg, juist die prik  in februari heeft menig "koude wintervooprpseller" er toe gebracht om toch "zie je wel? ik had gelijk, het heeft alleen wat langer geduurd maar dat is wel goedgekomen" te roepen....
B: Ik ken dat verschijnsel maar het gekke is dat juist bij meanderen voor mijn gevoel juist in principe vele grote verschillen voorbij zouden moeten kunnen komen. Juist bij een constante straalstroom zou je steeds hetzelfde moeten kunnen verwachten

met B ben ik het niet eens omdat een meanderende straalstroom er blokkades kunnen ontstaan,bij een constante en dus rechte is dat veel moeilijker
| Gewijzigd: 5 oktober 2012, 13:26 uur, door Marga
RayZor
Lid
Woonplaats: Eext
Berichten: 1135
Lid sinds: 19 jun. 2007
4 oktober 2012, 16:46 uur | Bericht #372501
Goran
Lid
Woonplaats: Voorhout
Berichten: 26
Lid sinds: 30 sep. 2012
4 oktober 2012, 18:04 uur | Bericht #372508
Dit is wel een pracht kaart voor 13 december van het CFS -16 graden aan de oostkant van NL.
Volgens de laatste CFS run Zal de temparatuur vanaf 6 december amper meer boven het vriespunt stijgen
| Gewijzigd: 4 oktober 2012, 18:10 uur, door Goran
Goran Bakic
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
4 oktober 2012, 19:25 uur | Bericht #372509
Dat was nog eens een winter.:P Krijg er maar niet genoeg van om het elke keer opnieuw te bekijken.:P Wie weet deze keer opnieuw?:D8)

http://www.youtube.com/watch?v=4BuW7s5CWbc
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
4 oktober 2012, 23:55 uur | Bericht #372522
Citaat van thunderstorms_4ever, donderdag 4 oktober 2012, 19:25 uur Dat was nog eens een winter.:P Krijg er maar niet genoeg van om het elke keer opnieuw te bekijken.:P Wie weet deze keer opnieuw?:D8)

http://www.youtube.com/watch?v=4BuW7s5CWbc
Zitten we zeker zonder stroom in België :p

Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 oktober 2012, 12:20 uur | Bericht #372552
Citaat van jenssweerts, donderdag 4 oktober 2012, 16:23 uur Citaat van jcroon, donderdag 4 oktober 2012, 13:05 uur Citaat van Goran, woensdag 3 oktober 2012, 15:36 uur Weer een horrorwinter op papier ? B : De straalstroom kan eerder gaan meanderen en blokkades in de atmosfeer werpen zich daardoor eerder op. K [...]B: Ik ken dat verschijnsel maar het gekke is dat juist bij meanderen voor mijn gevoel juist in principe vele grote verschillen voorbij zouden moeten kunnen komen. Juist bij een constante straalstroom zou je steeds hetzelfde moeten kunnen verwachtenmet B ben ik het niet eens omdat een meanderende straalstroom er blokkades kunnen ontstaan,bij een constante en dus rechte is dat veel moeilijker
Hmmm het wintertopic... de Haagse beer gaat wakker worden
Sommige zullen mij kennen, sommige niet.. maar ik schrijf hoofdzakelijk en alleen in het wintertopic ( al een paar jaar) dus mocht je denken waar komt die flippo vandaan ? Ik kom net uit de grot waar ik mijn zomerslaapje gehouden heb

De laatste 2 maanden ben ik al een beetje aan het snuffelen op internet of er al leuke artikelen zijn die een hoop op een goede winter voor de lage landen kan doen groeien. Ik heb een simpele analyse gemaakt van het effect van la Nina maar eigenlijk is mijn conclusie gebaseerd op de status van dit verschijnsel in december en vervolgens de status van het weer in NL dat er zeker kwa temperatuur totaal geen effect is van dit verschijnsel op ons weer in NL .
Iets wat ik niet kan verklaren is dat het stukje van Wikepedia zegt dat er in 2010 met een zeer sterke La Nina zeer veel neerslag is gevallen in Europa.. Nou weet ik niet hoe het in de rest van Europa was maar onderstaand plaatje laat zien dat het juist droog was in NL terwijl er een enorme plens koud water voor de kust van Amerika lag, dus mogelijk dat er stukken zijn in Europa waar veel  meer neerslag valt als gevolg van La Nina . Maar aan de hand van het onderstaande is het tegendeel waar voor NL.






Mochten er mensen zijn die even een simpele uitleg willen van "la Nina".. wikipedia brengt soelaas

Source: http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Ni%C3%B1a
Na El Niño komt er vaak La Niña (Spaans voor het meisje). Ze wordt wel gezien als het zusje van El Niño.
Het warme water voor de Zuid-Amerikaanse kust wordt weggedreven en een koude stroom komt hiervoor in de plaats. Het warme oppervlaktewater verschuift naar Australië, verder dan in een ‘normaal’ jaar, waardoor er meer regen valt in Azië en Amerika. Dit noemt men de Walker circulatie.
Meer uitgesproken Las Niñas kwamen voor in de periode 1988-1989 en 1998-2001, de La Niña van 1995-1996 was tamelijk zwak. De La Niña van 2007-2008 was de sterkste ooit gemeten en zorgde voor kouderecords in onder andere China en Noord-Amerika. In 2010-2011 zorgde La Niña onder andere voor hevige regenval en overstromingen in Australië en Europa en voor modderstromen in Brazilië.







De verkoeling stelt in vergelijking met de verwarming niet veel voor. Toch heeft La Niña wel degelijk invloed. De effecten van La Niña zijn meestal precies omgekeerd aan El Niño. Zo zal op plaatsen waar het tijdens El Niño heel droog was nu veel regenen en omgekeerd. Vroeger dacht men dat La Niña niet bestond en zag men haar als de normale situatie. Tegenwoordig weet men wel dat La Niña iets anders is, mede dankzij metingen en satellietgegevens. La Niña is echter veel minder erg dan El Niño en richt ook niet veel schade aan. Men kan haar beter zien als een versterking van de normale omstandigheden.

Maar goed het zoeken gaat verder, maar ik moet zeggen dat ik op het smeltend poolijs na ( waarvan ik nog beter wil snappen wat de effecten voor ons zijn) eigenlijk (nog) geen hoopgevende artikelen gevonden heb. Maar goed zoals Bart al zei “al deze prognoses komen vaak niet of nauwelijks uit.

Dan nog even een reactie op het citaat wat ik bovenin aangehaald heb.
Een meanderende straalstroom KAN idd voor een blokkade zorgen ( in de negatieve of positieve zin).. maar als deze straalstroom een golfslagbad blijkt en de straal dus constant opschuift  dan krijgen we onstabiel knudde weer.. met het ene moment wat koude en het volgend moment zitten we weer met hoge temps.
Dus ja de straalstroom zien we het liefst in een golf maar deze golf moet wel still liggen want anders krijgen we kwakkelweer en niet onbelangrijk de straalstroom moet voor NL precies op de juiste positie liggen.

Als we iets de afgelopen 2 winters wel vaak gezien hebben is dat de straalstroom vaak boven NL een bocht maakt met als gevolg, kwakkelweer.





Kortom we gaan het zien de komende maanden en jullie zullen mij vaker zien naarmate we interessantere ontwikkelingen zien in het weer.

| Gewijzigd: 5 oktober 2012, 13:27 uur, door Marga
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
5 oktober 2012, 13:05 uur | Bericht #372557
Welkom ''terug'' Calliep!

Altijd leuk om jou berichten te lezen.

Hier nog een leuk filmpje!
Wie weet wat brengt winter 2012/2013 ons:D

http://www.youtube.com/watch?v=8cTSP_UBclE

Grtzz | Gewijzigd: 5 oktober 2012, 18:17 uur, door Sanwa
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
5 oktober 2012, 13:11 uur | Bericht #372559
Citaat van Calliep, vrijdag 5 oktober 2012, 12:20 uur Kortom we gaan het zien de komende maanden en jullie zullen mij vaker zien naarmate we interessantere ontwikkelingen zien in het weer.Nou, welkom  terug, je hebt niet veel gemist in je grotje, echt spektakel heb ik niet meegekregen, of  je moet de eerste maanden van de zomer spectaculair onzomers willen noemen



Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
5 oktober 2012, 13:25 uur | Bericht #372560
Hmmm het wintertopic... de Haagse beer gaat wakker worden
Ah welkom terug Kijk alweer uit naar je bijdragen!



BartS
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 oktober 2012, 15:23 uur | Bericht #372574
Thanks allemaal voor dit warme welkom ! We gaan ons best doen en die bijdragen komen wel goed mits de winter wel een beetje spannend blijft..
anders duik ik me grot weer in
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 oktober 2012, 20:07 uur | Bericht #372582
Citaat van Calliep, vrijdag 5 oktober 2012, 15:23 uur Thanks allemaal voor dit warme welkom ! We gaan ons best doen en die bijdragen komen wel goed mits de winter wel een beetje spannend blijft..
anders duik ik me grot weer in
Dan trekken we je er aan je haren weer uit! :P


Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
6 oktober 2012, 16:09 uur | Bericht #372628
kan iemand mij vertellen wat het verband ook weer was tussen de temperatuur van de noordzee en de aanmaak van sneeuwbuien?
Ik meen ooit in het winterdiscusssietopic gelezen te hebben dat hoe kouder de noordzee hoe kouder en sneeuwrijker de winters.
op onderstaande statistiek is te zien dat de noordzee nu al koeler is tov voorgaande jaren.
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm | Gewijzigd: 6 oktober 2012, 16:20 uur, door Wittekerst
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 204 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 204, lezen 3 mensen het topic "Een weerpluim lezen: erg belangrijk!".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden