Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, NE; Fillmore, NE; York, NE.

21 May 2024 17:44:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, IA; Marshall, IA; Poweshiek, IA.

21 May 2024 17:11:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, IA; Marshall, IA; Poweshiek, IA; Story, IA.

21 May 2024 17:00:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Polk, IA; Warren, IA.

21 May 2024 16:32:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Nemaha, NE; Otoe, NE.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Audubon, IA; Carroll, IA; Cass, IA; Crawford, IA; Guthrie, IA.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Benton, IA; Iowa, IA; Linn, IA.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Carroll, IA; Crawford, IA; Sac, IA.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Pottawattamie, IA.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Fremont, IA; Mills, IA; Montgomery, IA; Page, IA.

21 May 2024 16:30:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fremont, IA; Mills, IA; Montgomery, IA; Page, IA.

21 May 2024 16:30:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jasper, IA; Mahaska, IA; Marion, IA; Marshall, IA; Polk, IA; Poweshiek, IA; Story, IA; Warren, IA.

21 May 2024 16:26:33

Er zijn de afgelopen 3 uur 500 ontladingen geregistreerd.

21 May 2024 16:23:14

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Harrison, IA; Monona, IA; Burt, NE; Cuming, NE; Dodge, NE; Thurston, NE; Washington, NE.

21 May 2024 16:14:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Harrison, IA; Monona, IA; Burt, NE; Cuming, NE; Dodge, NE; Washington, NE.

21 May 2024 16:14:12
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
6 januari 2013, 22:25 uur | Bericht #381177
Citaat van steffantje, zondag 6 januari 2013, 22:20 uur
ja dat kan wel kloppen alleen bij 13 en 14 januarie zitt het gemiddelde weer hoger dan vanmorgen.
vanmorgen lag gemiddelde bijna allemaal rond nu en je zit nu toch wel weer een stijging. met alle leden
daarna gaan meer leden weer voor kou

Je moet er echter echt rekening mee houden dat de pluimen de komende week echt als een gek gaan stuiteren.. er zijn nu zoveel scenario's mogelijk dat het ook zo kan zijn dat we volgende week helemaal geen wintersweer hebben volgens de pluimen... en een pluim later weer vorst...
Kijk voor de gein eens naar de hele GFS run en dan de 500hPa kaarten. het is net een soort plopsa-land... elke keer ploppen er lagedruk of hogedruk gebiedjes op en die zijn dan ook weer net zo snel verdwenen..en dat gaat zoooooo ons weer bepalen...

To be snow or not that will be the pressure  ( low or high)

jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4156
Lid sinds: 26 aug. 2011
6 januari 2013, 22:28 uur | Bericht #381178
Citaat van Gijs, zondag 6 januari 2013, 19:00 uur Wat een geklaag hier zeg. Eén slechte run er tussen en het hele forum staat op z'n kop. 
Zul je zien dat het gewoon een warme oper is. Nog lang geen man overboord, maar natuurlijk
zijn er altijd mensen die nu menen dat ze 'gelijk' hebben omdat ze niet op de kou vertrouwen.
Jammer, laten we er allemaal positief tegen aankijken en niet na een mindere run alweer direct moord en brand
schreeuwen. Dank u!
Maar  het is eigenlijk net andersom,  in de kwakkelweken  ging de dicussie traaaagggggggg. Het is juist de kou die er vaart in brengt.... Die en slechte run houdt de vaart een heek klein beetje op....  Die ene  slechte run is veel kouder dan we de afgelopen weken gehad hebben. Z

Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Veluwe
Berichten: 13
Lid sinds: 28 dec. 2012
6 januari 2013, 22:30 uur | Bericht #381179
Hopen dat de winter nu doorzet!:D
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
6 januari 2013, 22:37 uur | Bericht #381180
Gemiddelde genomen is de Uitvoer van vandaag een bevestiging dat we vanaf donderdag voor lange tijd naar koud weer voor de tijd van het jaar zullen gaan.

Tot woensdag hebben we nog met de huidige drukverdeling te maken. Dus stevige hogedruk ten zuiden/zuidwesten en lagedruk dat ten noorden van ons gebied overtrekt.
Een langzaam iets toenemende ZW na 48 uur meer NW aanvoer van zachte en vochtige lucht, waarin qua weerbeeld en temp de vergelijking met gisteren zal opgaan.

Na passage van de lagedruk richting Scandinavie,  zal koudere bovenlucht instromen, hierbij neemt de kans op winterse buien toe en de temp gaan richting de normale 5 C. De nacht naar vrijdag kan het lokaal al tot lichte nachtvorst komen.

Op vrijdag trekt er dan een kern van lagedruk ten zuiden langs oostwaarts, de neerslag die er zal vallen kan winters van karakter zijn en de maxima leveren nog iets in tov donderdag.

Het weekend, en ook begin volgende week . Meest droog weer, redelijk wat zon en lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag waarden tussen -1/+2 C.

De volgende fase, zo tegen midden volgende week, wordt gekenmerkt door een verschuiving van lagedruk richting het gebied Groenland/ijsland.
Stroming wordt hierdoor tijdelijk meer NW, en vooral in de kustgebieden zal het  voor een dag of 2 tot temp boven nul komen. De kans op winterse buien neemt hierbij wel toe.

Daarna, zie 4e kaart, gaan we naar een fase die wel enige tijd kan aanhouden. Met een stevige westelijke rug, en zeer actieve en ook zeer koude (gedeelte poolwervel) lagedruk boven Scandinavie en zich geleidelijk uitstrekkend tot het zuiden van Europa. Deze situatie heeft wel iets gemeen met december 2010, dus koud zonder schaatsaspiraties wegens een te grote kans op -flinke- sneeuwval.


Mvg, Ronald de Wildt



winterman
Lid
Woonplaats: Drachten
Berichten: 356
Lid sinds: 21 okt. 2012
6 januari 2013, 23:36 uur | Bericht #381182
Was de vorige Run van het gfs nog wat teleurstellend dat is nu weer totaal anders geworden, de winterkou zit al weer lekker in de kaarten
ik denk dat het wel goed gaat komen met de winter in januari.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 januari 2013, 00:18 uur | Bericht #381183
Citaat van winterman, zondag 6 januari 2013, 23:36 uur Was de vorige Run van het gfs nog wat teleurstellend dat is nu weer totaal anders geworden, de winterkou zit al weer lekker in de kaarten
ik denk dat het wel goed gaat komen met de winter in januari.

 


lol jij zwabbert ook he.. ene moment vertrouwen andere moment mineur   Geeft niet hoor ! GFS gaat nog veel zwabberen en ook in deze run blijven de sneeuwkansen aanwezig.. 8)
Onderstaand kaartje is wel leuk.. dit heb ik ook nog niet gezien deze winter. Een 850hPa die tot in Spanje toe op -5 zit... Sneeuwkansen ....



Kijk ook eens naar de kaarten van 17 januari 18h run GFS... dikke vette sneeuwkansen...
Als dit zo doorgaat zitten we volgende week echt wel op de slee.... ( de dag weet ik nog niet ...maar ergens in de week lijkt het toch te gaan gebeuren..

Zoals je wellicht merkt word ik wat enthousiast van de huidige ontwikkelingen en of het nou diep winters wordt of net niet.. het is gewoon leuk !
Hieronder een 500hPa kaartje wat de soep laat zien waarmee we elke keer te maken hebben.. al deze gebiedjes kunnen ons weer gaan bepalen..dus je kan zelf wel bedenken hoe onzeker alles is..en het dus echt wel nog een hoop kanten op kan.

| Gewijzigd: 7 januari 2013, 00:36 uur, door Callie-P
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
7 januari 2013, 00:38 uur | Bericht #381184
mmmm ik zie  de  gele  vinger  das altijd goed hahaha............. laa
t het maar goed koud worden veel  sneeuw/ijs plezier  en weg met die  vreselijke  bacterieen!!!
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
7 januari 2013, 00:50 uur | Bericht #381185
Citaat van joep, zondag 6 januari 2013, 22:37 uur Gemiddelde genomen is de Uitvoer van vandaag een bevestiging dat we vanaf donderdag voor lange tijd naar koud weer voor de tijd van het jaar zullen gaan.


Mvg, Ronald de Wildt

Gelukkig, want de afwijking tov normaal is zorgwekkend tot nog toe. Nu snap ik ook wel dat januari nog jong is, maar zie dit:


        TEMPERATURE (°C), 
                                                       DEP.                                        
              MEAN    MEAN                FROM 
YR MO  MAX       MIN       MEAN  NORM 
------------------------------------------------------------------------------------
13  1       9.7         7.4        8.7          5.7   

De Temp. ligt gemiddeld maar liefst 5,7 graden te hoog!
Om na de helft van de maand gemiddeld op normaal uit te komen in januari moet de temp dus tussen de 5 a 6 graden lager dan normaal uitkomen en dan moet het flink afkoelen.

Maar goed, zoals het er nu naar uitziet, gaan we straks weer een heel eind de goede richting in.

(Bron: Mijn eigen Davis station in Midden-Delfland. Waarden elders in NL kunnen afwijken)






| Gewijzigd: 7 januari 2013, 00:51 uur, door Raymond
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
7 januari 2013, 01:08 uur | Bericht #381186
Citaat van Raymond, maandag 7 januari 2013, 0:50 uur
De Temp. ligt gemiddeld maar liefst 5,7 graden te hoog!
Om na de helft van de maand gemiddeld op normaal uit te komen in januari moet de temp dus tussen de 5 a 6 graden lager dan normaal uitkomen en dan moet het flink afkoelen.

Maar goed, zoals het er nu naar uitziet, gaan we straks weer een heel eind de goede richting in.

(Bron: Mijn eigen Davis station in Midden-Delfland. Waarden elders in NL kunnen afwijken)

kijk maar eens naar de lijst zoals hij opgegeven wordt door het KNMI.. dan staat deze Januari op de warmste Januari ooit gemeten..al is het "slechts"7 dagen het zijn een heleboel graden die Januari nog goed moet maken...
Maar goed dit record gaat Januari niet halen.. al sluit ik een top 10 prestatie zeker (nog) niet uit. ( dat zien we volgende week wel )
| Gewijzigd: 7 januari 2013, 01:19 uur, door Callie-P
oudekem
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 15
Lid sinds: 18 jan. 2010
7 januari 2013, 01:35 uur | Bericht #381187
Citaat van Callie-P, maandag 7 januari 2013, 0:18 uur Citaat van winterman, zondag 6 januari 2013, 23:36 uur Was de vorige Run van het gfs nog wat teleurstellend dat is nu weer totaal anders geworden, de winterkou zit al weer lekker in de kaarten
ik denk dat het wel goed gaat komen met de winter in januari.
lol jij zwabbert ook he.. ene moment vertrouwen andere moment mineur   Geeft niet hoor ! GFS gaat nog veel zwabberen en ook in deze run blijven de sneeuwkansen aanwezig.. 8) Edit Marga: knip
 

Helemaal mee eens Callie-P. Het valt me wel op dat GFS er beduidend meer LD "soep" van maakt dan ECMWF en de straalstroom volgende week ook veel zuidelijker laat wegduiken. Hoewel ik normaliter meer vertrouwen heb in ECMWF, heb ik het beeld dat GFS qua model beter reageert op de stratosferische vortex veranderingen die momenteel plaatsvinden. 

Zoals ik al eerder schreef is het voor mij vrij zeker dat het weer de komende weken gedomineerd gaat worden door meridionale stromingen (en dat we die ellendige WC een tijdje kwijt zijn) echter zonder dat er een duidelijke en stabiele blokkade op de kaarten staat. Dit laatste is symptomatisch voor de troposferische situatie die de komende week ontstaat maar laat ook zien dat LDgebieden "vrij spel" hebben en dat de modellen daar van run-tot-run enorm veel variatie in kunnen laten zien.

Ik wil alle lezers en schrijvers in dit forum oproepen niet te veel te reageren op individuele runs want In deze situatie krijg je nu eenmaal te maken met grote verschillen.  Ik denk dat er na 11 januari een vrij "smerig" wintertype gaat ontstaan: 's nachts lichte vorst, regelmatige (vrij onvoorspelbare) sneeuwkans maar geen directe natuurijswinter. Als schaatsliefhebber vind ik dat niet het allerbeste maar zo staat het voor mijn gevoel op de kaarten.

| Gewijzigd: 7 januari 2013, 12:21 uur, door Marga
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
7 januari 2013, 02:31 uur | Bericht #381188


  Ik denk dat er na 11 januari een vrij "smerig" wintertype gaat ontstaan: 's nachts lichte vorst, regelmatige (vrij onvoorspelbare) sneeuwkans maar geen directe natuurijswinter. Als schaatsliefhebber vind ik dat niet het allerbeste maar zo staat het voor mijn gevoel op de kaarten.


Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Ook ik houd van sneeuw, maar van schaatsen houd ik nog meer!

Mijn droomescenario:
1 veel sneeuw om mee te beginnen voordat er ijs ligt
2 door de sneeuw de T flink onderuit bij heldere nachten
3 een flinke laag ijs als gevolg hiervan.

Gevolg: schaatsen op mooi ijs in een besneeuwd landschap!

@ Callie P.Als ik naar die tabel kijk die je plaatste:
De laatste top 10 januari is maar liefst van 26 jaar geleden!

Wat is de exacte link van die tabel?
Kan m zo snel niet vinden.

Berichten samengevoegd door Ben47
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
7 januari 2013, 07:33 uur | Bericht #381190
Meerdaagse KNMI:

Modelbeoordeling en onzekerheden
Meest opvallend is de overgang naar kouder weer vanaf a.s. vrijdag. Daarna laten de meeste leden (70-80%) het hoog verplaatsen naar de omgeving van Ierland of net west daarvan. Dit resulteert in een noord tot noordwestelijke stroming. De positie van het hoog is uiteraard erg bepalend voor het temperatuurverloop. In het bovenstaande scenario is waarschijnlijk wel lichte vorst in de nacht, maar overdag enkele graden boven nul. In de staafdiagrammen voor De Bilt zijn de kansen op maxima beneden nul 20-30%.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Eerst vrij zacht en bewolkt met soms wat (mot)regen of een bui. Aan het einde van de week overgang naar overwegend droog en kouder weer met in de nacht lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70-80%) op een vrij koud weertype met in de nachten meest lichte vorst, overdag enkele graden boven nul en soms een (winterse) bui.

Bron: KNMI
BartS
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4156
Lid sinds: 26 aug. 2011
7 januari 2013, 08:43 uur | Bericht #381195
Citaat van Raymond, maandag 7 januari 2013, 2:31 uuDaar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ook ik houd van sneeuw, maar van schaatsen houd ik nog meer! Edit Marga: KNIP

Nou ben ik niet zo'n winterliefhebber maar dat is wel een horror scenario. Ik ga toch liver voor vorst en dan sneeuw. Ik ga meer voor het visuele dan het sportieve,  ook een mooie witte laag op de wateren is toch prachtig? En als  er niet geschaatst kan worden heb je ook niet al die felgekleurde schaatsers
 die het sneeuwlandschap  verpesten. (Om nog maar te zwijgen van de  wikels van energierepen en dergelijkr troep die je opeens op plaatsen vind waar je anders nooit rotzooi hoeft op te ruimen).

Voorlopig denk ik eigenlijk dat we geen van  beiden zullen krijgen wat we willen. | Gewijzigd: 7 januari 2013, 12:21 uur, door Marga
Woonplaats: Zeist
Berichten: 24
Lid sinds: 6 jan. 2013
7 januari 2013, 10:10 uur | Bericht #381198


De nieuwe pluim! Op de korte termijn is hij kouder dan de vorige pluim, voor de lange termijn weer warmer. Maargoed, de lange termijn is minder relevant, want dat verandert nog heel veel keren voordat het zover is.



Berichten samengevoegd door Ben47
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
Berichten: 2744
Lid sinds: 15 jun. 2007
7 januari 2013, 10:12 uur | Bericht #381200
En opnieuw een erg winterse 15-daagse pluimgrafiek!

BartS
MaikelNL
Lid
Woonplaats: Berkelland
Berichten: 332
Lid sinds: 13 dec. 2010
7 januari 2013, 10:48 uur | Bericht #381203
Helaas zitten nog best veel leden boven 0.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
7 januari 2013, 11:13 uur | Bericht #381209
Citaat van Raymond, maandag 7 januari 2013, 2:39 uur @ Callie P.Als ik naar die tabel kijk die je plaatste:
De laatste top 10 januari is maar liefst van 26 jaar geleden!

Wat is de exacte link van die tabel?
Kan m zo snel niet vinden.
Ik weet niet wat je bedoelt met '...van 26 jaar geleden!' maar het is de actuele tabel van KNMI en hier is de link http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/mndextremen/mnd_xtr_act.html

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
7 januari 2013, 11:31 uur | Bericht #381210
15 daagse ECMWF-temperatuurpluimen

De 15 daagse ECMWF-temperatuurpluimen regio midden met gelijke dagen recht onder elkaar.  Boven die van 5 januari 10u tot onder van 7 januari 10u

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
7 januari 2013, 11:48 uur | Bericht #381211
Citaat van Ben47, maandag 7 januari 2013, 11:13 uurIk weet niet wat je bedoelt met '...van 26 jaar geleden!' maar het is de actuele tabel van KNMI en hier is de link http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/mndextremen/mnd_xtr_act.html

Ik bedoel: Het is 26 jaar geleden dat er een januarimaand in de top 10 van de koudste maanden viel.
In 1987 was dat voor het laatst.

EDIT Ben47: OK duidelijk! Tx. | Gewijzigd: 7 januari 2013, 12:22 uur, door Marga
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
7 januari 2013, 12:09 uur | Bericht #381212
Wat mij wel opvalt in de pluim is dat op lange termijn ook lekker koud blijven. dat de meeste optie toch voor kou gaan enkele gaan voor een kwakkel senario maar meeste toch ijsdagen. zou wel wat betrouwbaars kunnen zijn op lange termijn. 
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.858 topics, welke bij elkaar 448.384 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.584 leden.
Het nieuwste lid is Rooie bert.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 116 mensen aan het browsen op het forum. 7 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 116, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden