Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR.

19 Apr 2024 08:00:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:25:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Floyd, IN; Bullitt, KY; Jefferson, KY; Oldham, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Breckinridge, KY; Hardin, KY; Meade, KY.

19 Apr 2024 06:10:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cleburne, AR; Independence, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 06:10:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Independence, AR; Izard, AR; Stone, AR.

19 Apr 2024 05:36:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IN; Crawford, IN; Floyd, IN; Harrison, IN; Orange, IN; Perry, IN; Washington, IN; Meade, KY.

19 Apr 2024 05:35:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, IL; Hamilton, IL; Jefferson, IL; Wayne, IL.

19 Apr 2024 03:29:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gallatin, IL; Hamilton, IL; Saline, IL; White, IL; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, IN; Daviess, IN; Greene, IN; Knox, IN; Sullivan, IN; Vigo, IN.

19 Apr 2024 03:29:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Madison, MO.

19 Apr 2024 03:29:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bollinger, MO.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clark, IL; Coles, IL; Crawford, IL; Cumberland, IL; Jasper, IL.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Llano, TX.

19 Apr 2024 03:16:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Edwards, IL; Wabash, IL; White, IL; Gibson, IN; Posey, IN.

19 Apr 2024 03:16:34
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
13 januari 2013, 22:55 uur | Bericht #382164
De gemalen gaan pas uit als het waterpeil laag genoeg is. Na de natte Decembermaand staat het water in veel sloten en meren nog te hoog. Dus zijn ze druk bezig met water lozen in het ijsselmeer en de waddenzee. Waarschijnlijk gaan de gemalen wel binnen een paar dagen uit, aangezien de vooruitzichten er ook goed uitzien
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 januari 2013, 22:59 uur | Bericht #382165
Pluimen zien er heerlijk uit. Ook voor friesland na woensad nog lagere temps. Ik zeg zet die gemalen uit. Al hebben we nog steeds zeker 14 tot 18 dagen vorst nodig. Voordeel t.o.v. Vorig jaar is dat er voorlopig geen sneeuw wordt verwacht in Friesland. En als bv medio volgendbweekend er wat sneeuw zou vallen is misschien de ijsvloer dik genoeg om te vegen.Weet tis allemaal koffiedik kijken maar zoals deze vorstperiode zich ontwikkelt doet de burger cq Fries hoop geven. Dit soort vorstperiodes zijn zeldzaam.
Waarom deze advertentie?
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
13 januari 2013, 23:05 uur | Bericht #382166
Geweldig dit:D Volgens de nieuwste hirlam (18z) vanaf morgenochtend 11 uur tot dinsdagavond 5 uur sneeuw:) GFS voor derest van Nederland iets minder.. voor belgie beter geen dooi meer. | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:08 uur, door Stefanv
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
13 januari 2013, 23:06 uur | Bericht #382167
Citaat van jrisput, zondag 13 januari 2013, 22:59 uur Pluimen zien er heerlijk uit. Ook voor friesland na woensad nog lagere temps. Ik zeg zet die gemalen uit. Al hebben we nog steeds zeker 14 tot 18 dagen vorst nodig. Voordeel t.o.v. Vorig jaar is dat er voorlopig geen sneeuw wordt verwacht in Friesland. En als bv medio volgendbweekend er wat sneeuw zou vallen is misschien de ijsvloer dik genoeg om te vegen.Weet tis allemaal koffiedik kijken maar zoals deze vorstperiode zich ontwikkelt doet de burger cq Fries hoop geven. Dit soort vorstperiodes zijn zeldzaam. Het is ver kijken en vorst hebben we zeker nodig en heel weinig wind. En zelf denk ik dat de winter ons voorlopig wel goed in de greep houd. Het blijft ieder geval weer super spannend. En net zoals jij zegt dit geeft wel hoop. Fries of geen Fries word wel weer eens tijd voor een mooi groot feestje.

| Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:08 uur, door steffantje
fries1984
Lid
Woonplaats: Balk (Fryslan) 11-steden route
Berichten: 147
Lid sinds: 19 dec. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 januari 2013, 23:07 uur | Bericht #382168
In tegenstelling tot vorig jaar meld balk nu een prachtig mooi spiegelachtig "dun" stukje ijs... Hopen op geen sneeuw of door een ijs zakkend rayonhoofd.... Met name de "ijs-aangroei" kaart doet hoop geven.... Media-park Balk is er klaar voor.. | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:08 uur, door fries1984
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
13 januari 2013, 23:09 uur | Bericht #382169
Citaat van fries1984, zondag 13 januari 2013, 23:07 uur In tegenstelling tot vorig jaar meld balk nu een prachtig mooi spiegelachtig "dun" stukje ijs... Hopen op geen sneeuw of door een ijs zakkend rayonhoofd.... Met name de "ijs-aangroei" kaart doet hoop geven.... Media-park Balk is er klaar voor..
In balk hebben ze toch ook al aanpassing getroffen voor de luts? zodat het ijs sneller aangroeit? | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:11 uur, door steffantje
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 januari 2013, 23:11 uur | Bericht #382170
++ 13/01 21Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL OP MAANDAG EN DINSDAG ++

Aan de zuidoost flank van een hogedrukgebied boven Noorwegen wordt polaire landlucht naar onze regio gestuurd.

De situatie op de weerkaarten is ietwat complex door de nadering van een compact hoogtelaag vanuit DU. Dit low komt morgen aan over N-NL en kantelt vervolgens richting Denemarken. Intussen zakt een kleine koudeput af vanuit het gebied nabij IJsland. Gekoppeld daaraan is een frontale structuur en een uitdiepend laagje. Dit hoogtelaag koppelt zich maandag aan het eerder genoemde hoogtelaag over N-NL en trekt vervolgens langsheend de zuidflank oostwaarts. Vraag is nu welk traject dit hoogtelaag volgt. Dit heeft immers directe gevolgen voor het bijhorende uitdiepend grondlaag en sneeuwstoring. Volgens de meeste modellen trekt het hoogtelaag over BE richting Duitse grens. Het Britse model (UKMO) laat het laag zuidoostwaarts trekken via het westen van BE richting FR.

Een eerste gevolg van het naderende hoogtelaag (met een T500 rond -37°) is dat aan de voorzijde de lucht flink destabiliseert over de Noordzee en er met een noordoostelijke hoogtestroming buien langs de kust scheren. Dit betekent in de westelijke regio's, vooral dan deze nabij de kusten) er kans is op sneeuwbuien, eerst over NL vannacht en later morgen ook over BE. Dit kan lokaal om enkele cm gaan. Vooral de zuidelijke kusten van NL/Zeeland, maken meeste kans op enkele felle sneeuwbuien.

Maandag


Vervolgens is het uitkijken naar de komst van eerder genoemde depressie vanuit de UK met bijhorende occlusie. We volgen de meerderheid van de modellen en gaan uit van een traject over BE. In dit geval trekt de occlusie door van west naar oost en stagneert over zuidelijk/centraal NL. De eerste sneeuw bereikt de kust in de avond en maandagnacht trekt de storing door naar het oosten met een intensiteit rond 3-5 mm/6h. Dit houdt dus een sneeuwcumulatie in rond 3-5 cm, regionaal eventueel iets meer. Met dit traject kan de stroming in de onderste luchtlagen tijdelijk noordwestelijk tot noordelijk worden en worden de westelijke regio's bedreigd door iets zachtere zeelucht, welke tot over een groot deel van Vlaanderen kan doordringen. Ik hou echter rekening met slechts lichte dooi in het centrum van BE (+1° als prikwaarde) en in het uiterste westen waarden rond +2°. Hoe meer oost/noordoostwaarts, hoe waarschijnlijker dat de dooi uitblijft, dat is zeker het geval voor NL, waar de stroming een sterk oostelijke component zou moeten houden.

Dinsdag


Dinsdag overdag vult de depressie op over de Benelux en blijft het grijs met nog wat sneeuwval met lichte intensiteit. Deze sneeuw wordt vooral bij de noordflank van het laag geproduceerd, nabij de ingedraaide occlusie dus. In de loop van dinsdagnacht wordt het droog in een grot deel van de regio met breder wordende opklaringen. Hierdoor kan boven de sneeuwlaag het kwik vrij diep zakken.

Link naar pagina Karim hamid  http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Bron: Severewheatheroutlook
there can be only one
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
13 januari 2013, 23:11 uur | Bericht #382171
Ik wil even jullie nuchter maken. Een elfstedentocht is nog heel ver weg, de voorloper 11merentocht is een goede aanduiding op een elfstedentocht, daarbij zou nu voor Friesland een licht laagje sneeuw niet ongunstig zijn aangezien op de route weinig tot geen ijs ligt en door sneeuw word voorst sterker! De gemalen gaan voorlopig niet uit maar zullen in overleg wel.vertragen zoals het nu staat, als Waterstaat gaan we morgen met de ijsbond en piet om tafel om de draaiboeken open te gooien aldus een bekende van me die bij rijkswaterstaat werkt, ze willen 5cm onder peil zodat ze een buffer kunnen bouwen en dan pas gaan alles op stil.... Dat is wat ik vandaag te horen heb gekregen,,mensen nogmaals een elfstedentocht heb je temperaturen in de nacht van rond -10plus nodig en overdag ook onder nul blijven en dat sowieso 2a3week!!! Voor nu richten we eerst maar op de marathons en wie weet over anderhalve week een 11merentocht dat is de voorloper op de elfsteden tocht! Vorig jaar was een teleurstelling en nu ook de kaarten laten nog steeds een spreiding zien.... Dus we zullen zien....
Woonplaats: Zeist
Berichten: 24
Lid sinds: 6 jan. 2013
13 januari 2013, 23:17 uur | Bericht #382172


Wie had nou van deze 2 grafieken kunnen dromen? Over een weekje kunnen we massaal op de schaats!
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
13 januari 2013, 23:19 uur | Bericht #382173
Citaat van driver01, zondag 13 januari 2013, 23:11 uur Ik wil even jullie nuchter maken. Een elfstedentocht is nog heel ver weg, de voorloper 11merentocht is een goede aanduiding op een elfstedentocht, daarbij zou nu  Ja dat ben ik met je eens; de vooruitzichten zijn wel gunstig en ik weet zelf ook wel dat het voorlopig nog lang moet gaan vriezen. 11merentocht lijkt me wel haalbaar met deze vooruitzichten. en wie weet de rest. zolang de sneeuw het maar niet weer bederft. | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:20 uur, door steffantje
fries1984
Lid
Woonplaats: Balk (Fryslan) 11-steden route
Berichten: 147
Lid sinds: 19 dec. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 januari 2013, 23:21 uur | Bericht #382174
Citaat van steffantje, zondag 13 januari 2013, 23:09 uur Citaat van fries1984, zondag 13 januari 2013, 23:07 uur In tegenstelling tot vorig jaar meld balk nu een prachtig mooi spiegelachtig "dun" stukje ijs... Hopen op geen sneeuw of door een ijs zakkend rayonhoofd.... Met name de "ijs-aangroei" kaart doet hoop geven.... Media-park Balk is er klaar voor..
In balk hebben ze toch ook al aanpassing getroffen voor de luts? zodat het ijs sneller aangroeit?


Klopt, zodra het gaat vriezen kunnen ze de "stroming" welke normaal door de luts gaat uit zetten, hierdoor een snellere ijsaangroei. @Driver01; Natuurlijk blijven we met z'n allen realistisch, en zou een 11 merentocht al geweldig zijn! Maar wat is nu een wintertopic zonder "HET" woord te hebben laten gevallen? Hoop doet leven? Toch...
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
13 januari 2013, 23:28 uur | Bericht #382176
Tuurlijk hoopt iedereen er op het word wel weer eens tijd en de kaarten laten iets leuks zien. Maar zolang er stroming om het water zit en ook als de gemalen uit gaat duurt het nog 2dagen tot de onderstroming tot rust is gekomen.... Dus ja we wachten af maar een beetje sneeuw nu is nog niet zo erg voor de route...l maakt de vorst sterker en beter voor ijs groei zolang het maar niet sneeuwt als het dicht gevroren is haha... Maar de toekomst zal het uitwijze... En ik zeg eerlijk de condities zijn nu al beter dan vorig jaar qua temps van water door de voor winter is het al lekker afgekoeld....
winterman
Lid
Woonplaats: Drachten
Berichten: 356
Lid sinds: 21 okt. 2012
13 januari 2013, 23:35 uur | Bericht #382177
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
13 januari 2013, 23:47 uur | Bericht #382178
Citaat van winterman, zondag 13 januari 2013, 23:35 uur http://www.yr.no/sted/Nederland/Friesland/Drachten/langtidsvarsel.html
Als dit waar zou zijn kan ''it giet oan'' eindelijk weer eens uitgesproken worden! | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:47 uur, door Cookiebakker
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
13 januari 2013, 23:56 uur | Bericht #382179
Cookiebakker..... Lees eens wat er staat boven....... De gemalen staan nog aan en gaan morgen niet geheel uit..daarbij nogmaals 11 meren eerst en dan elfsteden....het is een leuke run maar zonder ijs op de sloot kan er moeilijk geschaatst worden
Woonplaats: Harkstede (Gr.)
Berichten: 32
Lid sinds: 13 jan. 2012
13 januari 2013, 23:59 uur | Bericht #382180
Hmm het vriest nog maar net en ik hoop dat het niet gaat sneeuwen, ja ik kan het niet helpen, maar als noordeling hoop ik ook vurig op mooi schaatsijs voor o.a. de Noorder rondritten in Groningen en de Elfstedentocht   | Gewijzigd: 13 januari 2013, 23:59 uur, door Spiderlady
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
14 januari 2013, 00:05 uur | Bericht #382181
Citaat van driver01, zondag 13 januari 2013, 23:56 uur Cookiebakker..... Lees eens wat er staat boven....... De gemalen staan nog aan en gaan morgen niet geheel uit..daarbij nogmaals 11 meren eerst en dan elfsteden....het is een leuke run maar zonder ijs op de sloot kan er moeilijk geschaatst worden
Hopen kan altijd toch! Met stroming kan er ook wel ijsvorming optreden, gaat alleen wat langzamer. Dus als de gemalen uitgaan en als de stroming dan tot stilstand komt kan het daarna mooi dikker worden!
driver01
Lid
Woonplaats: DROGEHAM
Berichten: 107
Lid sinds: 29 nov. 2011
14 januari 2013, 00:11 uur | Bericht #382182
Citaat van Spiderlady, zondag 13 januari 2013, 23:59 uur Hmm het vriest nog maar net en ik hoop dat het niet gaat sneeuwen, ja ik kan het niet helpen, maar als noordeling hoop ik ook vurig op mooi schaatsijs voor o.a. de Noorder rondritten in Groningen en de Elfstedentocht  

Tuurlijk hoop ik het ook wel ...maar voor nu ben ik heel erg nuchter.... En wil mensen alleen op wijzen voor ze zoals vorig jaar teleurgesteld worden....
oudekem
Lid
Woonplaats: Nieuwegein
Berichten: 15
Lid sinds: 18 jan. 2010
14 januari 2013, 00:43 uur | Bericht #382183

Ik ben er op de LT nog niet echt gerust op. Het valt me echt op hoezeer de modellen daar gaan verschillen. Daar waar GFS na 21/1 gaat voor SW stroming in de kaarten houdt ECMWF vast aan het scandi-hoog. In de pluim zie je echter heel opvallend dat de OPER (CTR) van GFS boven in de pluim gaat zitten (warme uitbijter) en ECMWF er helemaal onderin (koude uitbijter). Je zou dus kunnen zeggen dat GFS erg pessimistisch is en ECMWF erg optimistisch. Het vervelende is dat beiden gelijk kunnen krijgen maar dat de werkelijkheid ook ergens in het midden kan liggen.

 

Ensemble verwachtingen temperatuur voor Wageningen

 
Ik vind het wel opvallend dat rond die tijd (21/1, 22/1) de stratosferische Vortex flink verstoord raakt ("weggeduwd" wordt van de pool en misschien wel helemaal gaat splijten). Het is dan de grote vraag hoe sterk de troposferische Vortex (verantwoordelijk voor de WC) nog is en, misschien wel belangrijker, waar deze terecht komt. 
Ik neig er op basis van stratosferische modellen nog steeds naar dat de laatste minder krachtig wordt en ook een meer zuidelijker koers gaat volgen waardoor HD zich kan blijven vormen ten N van ons.


Poider
Lid
Woonplaats: Sneek (Friesland)
Berichten: 1017
Lid sinds: 27 nov. 2010
14 januari 2013, 00:58 uur | Bericht #382184
temp gaat nu snel naar beneden hier in Snits. Tact -5.2 graden. En kraakhelder. Welterusten.
Onweersdagen 2013 : 1
Terug naar boven
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 170 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 170, lezen 5 mensen het topic "Waarnemingentopic Zomer 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden