Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS; Stanton, KS.

26 Apr 2024 00:36:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Rawlins, KS; Sheridan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:36:10

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Rawlins, KS; Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Haakon, SD; Jackson, SD; Pennington, SD.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, CO; Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Washington, CO.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wichita, KS.

26 Apr 2024 00:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Oglala Lakota, SD.

26 Apr 2024 00:26:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
2 februari 2013, 17:38 uur | Bericht #386475
Onder welke pluim valt (het noorden van) Friesland (m.u.v. De Waddeneilanden), Noord of Noord-Oost?
In januari kwam dit verhaal enkele keren terug en onderstaande beschouwing heeft alleen betrekking op de maand februari).


Als we over de periode 1981-2010 (dus warme en koude winters) kijken naar de hoe de gemiddelde temperatuur voor februari over heel Nederland verdeeld is, kunnen we stellen dat de gemiddelde temperatuur in Friesland over die periode toch meer de onder NO en Oost valt dan onder de Wadden (noord-pluim) of westelijke (kust)provincies. Ik moet hier bij eerlijk opmerken dat de kleuren geinterpoleerd zijn en de echte temperatuur voor het NW van Friesland niet feitelijke wordt vermeld. 

De langjarig gemiddelde temperatuurkaart voor februari


Februari 2012
Kijken we naar de maand februari 2012. Die maand begon heel koud. Ook het gemiddelde voor de hele maand lag ver onder het langjarig gemiddelde. Dan valt op dat Friesland (m.u.v. de Waddeneilanden) in drie temperatuurcategoriën is opgedeeld en de spreiding (0,9 graad) groot is. Alleen Zuid-Holland heeft met 1,2 graden een grotere spreiding.
De Friese ZW hoek was het koudst en niet alleen van Friesland maar (op Zuid-Limburg na) ook van Nederland. Hierbij speelt het bevroren IJselmeer denk ik een grote rol. De temperatuur van het overgrote deel van Friesland komt overeen met de hele oostelijke helft van Nederland tot Oost-Brabant en Noord-Limburg toe.
Het noordelijk deel van Friesland was warmer maar lang niet zo warm als in de zuidwestelijke kustprovincies of de Wadden. Ik zou zeggen in de buurt van De Bilt dus de pluim voor midden Nederland of Noord-Holland (dus de Noord-westpluim, maar hier dient opgemerkt te worden dat ook hier het bevroren IJselmeer van invloed is geweest bij oostelijke winden).

Het blijft dus moeilijk te zeggen. Alles hangt samen met vooral de windrichting. Bij wind uit het NW tot NO komt de wind geheel of deels over de Noordzee en wadden en dat brengt zachtere lucht. Dan geldt de Noord (wadden)pluim meer voor het noorden van Friesland.
Maar wanneer de waddenzee (deels) bevroren is heeft dat grote invloed op de temperatuur in het noordelijk deel van Friesland. Is de wind dan niet zo hard dan kan de temperatuur flink laag blijven alsof de NO-pluim geldt.

Komt de wind uit oostelijke richting (echt winters) dan zal de temperatuur ook in het noorden van Friesland dezelfde waarden aannemen als het ovegrote deel van Friesland/Groningen.
In dat geval zou zeker de pluim voor Noord-Oost gelden.

Samenvattend:
Aangezien we deze discussie meestal hebben tijdens winteraanvallen is het dus kijken of de wind uit het oosten tot zuid-oosten komt om te bepalen waaronder ook het noorden van Friesland valt.
- Is de wind oost tot zuidoost dan de NO-pluim raadplegen
- Is de wind noordwest tot noordoost dan de Noord(wadden) pluim raadplegen, (behalve bij ijs op de wadden en niet te veel wind).
Kortom, omstandigheden mee laten wegen!

De gemiddelde temperatuurkaart van februari 2012.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
2 februari 2013, 18:28 uur | Bericht #386476
Citaat van Ben47, zaterdag 2 februari 2013, 17:38 uur Onder welke pluim valt (het noorden van) Friesland (m.u.v. De Waddeneilanden), Noord of Noord-Oost?
In januari kwam dit verhaal enkele keren terug en onderstaande beschouwing heeft alleen betrekking op de maand februari).


Als we over de periode 1981-2010 (dus warme en koude winters) kijken naar de hoe de gemiddelde temperatuur voor februari over heel Nederland verdeeld is, kunnen we stellen dat de gemiddelde temperatuur in Friesland over die periode toch meer de onder NO en Oost valt dan onder de Wadden (noord-pluim) of westelijke (kust)provincies. Ik moet hier bij eerlijk opmerken dat de kleuren geinterpoleerd zijn en de echte temperatuur voor het NW van Friesland niet feitelijke wordt vermeld. 

Ik ben dat toch niet helemaal met je eens. De kaart met gemiddelde minimumtemperaturen laat een  duidelijke andere verdeling zien.






Zo ook het langjarig gemiddelde van de gemiddelde temperatuur voor januari:


en zelfs december:


Ik  hou het er zelf op dat Friesland een  grote provincie is en dat  het een  overgangsgebeoid is tussen  noord-oost en noord. die grensen zijn niet geheel scherp.
Afgelopen weken heb ik regelmatig gekeken op de siet van een  weerstation in Dongjum en de  resultaten lagen toch  meetsal dicheter tegen "nord"dan "noordoost"aan.

EDIT BEN47: Graag bron kaartjes vermelden | Gewijzigd: 2 februari 2013, 19:12 uur, door Ben47
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
2 februari 2013, 18:59 uur | Bericht #386479
Hmm, duidelijk dat je op een andere golflengte zit.

Ik begin met 'In januari kwam dit verhaal enkele keren terug en onderstaande beschouwing heeft alleen betrekking op de maand februari. Vervolgens kom jij met januari en december kaartjes aandragen (waarvan de bron ook niet vermeld wordt dus vergelijkingen niet mogelijk zijn) om te onderbouwen waarom je het niet helemaal met me eens bent'. Appels en peren geval?

Heb je ook dit gelezen?
Samenvattend:
Aangezien we deze discussie meestal hebben tijdens winteraanvallen is het dus kijken of de wind uit het oosten tot zuid-oosten komt om te bepalen waaronder ook het noorden van Friesland valt.
- Is de wind oost tot zuidoost dan de NO-pluim raadplegen
- Is de wind noordwest tot noordoost dan de Noord(wadden) pluim raadplegen, (behalve bij ijs op de wadden en niet te veel wind).
Kortom, omstandigheden mee laten wegen!






| Gewijzigd: 2 februari 2013, 19:27 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Sneek
Berichten: 566
Lid sinds: 15 jan. 2012
2 februari 2013, 19:09 uur | Bericht #386480
Citaat van Ben47, zaterdag 2 februari 2013, 17:38 uur Onder welke pluim valt (het noorden van) Friesland (m.u.v. De Waddeneilanden), Noord of Noord-Oost?
In januari kwam dit verhaal enkele keren terug en onderstaande beschouwing heeft alleen betrekking op de maand februari). 

 


Ben grotendeels met je eens. Als we (noord)oosten wind  hebben kijk ik altijd naar de pluim van noord oost. komt de wind iets meer van zee noord of noordwest pak ik die van de wadden. en noordoost en pak daar gemiddelde van. En Dan verschilt het nog heel erg welke plek je in friesland woond.  Water platteland stad, heeft allemaal oorzaken waardoor het kouder word of juist warmer.  Voor Sneek pak ik meestal noordoost. en zit kwa tempratuurs pluim meestal wel goed. Zelfs als de wind noord of noordwestelijk richting komt.

Alleen Februarie 2012. was het in zuidwest friesland het koudst. Kwam denk ik niet door ijsselmeer, maar door de sneeuw.
Die hoek was veel meer sneeuw gevallen dan in de rest van de provincie friesland. Denk dat eerder de oorzaak is geweest
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
2 februari 2013, 19:38 uur | Bericht #386483
De kaart van Nederland van KNMI verdeeld in vieren is door mij onderverdeeld (rode streeplijn) in 9 vakken voor het bepalen waar je woont. Let op! Dit is niet het zelfde als de indeling van regio's die voor pluimen wordt gehanteerd. Zo is de pluim voor regio noord bedoeld voor de wadden. Ook liggen grenzen m.b.t. regios voor pluimen niet zo vast. Voor bijvoorbeeld Friesland dat op onderstaand kaartje 'Noord' is kan dikwijls beter worden uitgegaan van pluim NO. Zie verder hierboven.
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37325/indeling-regios-en-pluimen/#message386475

| Gewijzigd: 3 februari 2013, 12:56 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
3 februari 2013, 01:09 uur | Bericht #386488
Citaat van Ben47, zaterdag 2 februari 2013, 18:59 uur Hmm, duidelijk dat je op een andere golflengte zit.

Ik begin met 'In januari kwam dit verhaal enkele keren terug en onderstaande beschouwing heeft alleen betrekking op de maand februari. Vervolgens kom jij met januari en december kaartjes aandragen (waarvan de bron ook niet vermeld wordt dus vergelijkingen niet mogelijk zijn) om te onderbouwen waarom je het niet helemaal met me eens bent'. Appels en peren geval?


Zelfde pagina als die  van jouw kaartje, de klimaatatlas van het KNMI.
De regio-indeling zal niet van maand to maand verschillen dus of we nu december of februari nemen zal  voor de discussie niet veel uitmaken.

Ik denk dat we op dezelfde golflengte zitten, hooguit in een andere fase.






Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
3 februari 2013, 13:16 uur | Bericht #386505
Citaat van jcroon, zondag 3 februari 2013, 1:09 uur Citaat van Ben47, zaterdag 2 februari 2013, 18:59 uur Hmm, duidelijk dat je op een andere golflengte zit.
Zelfde pagina als die  van jouw kaartje, de klimaatatlas van het KNMI.
De regio-indeling zal niet van maand to maand verschillen dus of we nu december of februari nemen zal  voor de discussie niet veel uitmaken.

Ik denk dat we op dezelfde golflengte zitten, hooguit in een andere fase.
Ik heb ze niet van klimaatatlas maar van KNMI hier: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/maand/anomalien/ano-tg201202.htm








Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
4 februari 2013, 16:38 uur | Bericht #386565
Citaat van Ben47, zondag 3 februari 2013, 13:16 uur Citaat van jcroon, zondag 3 februari 2013, 1:09 uur Ik heb ze niet van klimaatatlas maar van KNMI hier: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/maand/anomalien/ano-tg201202.htmNiet goed gelezen, ik dacht dat er bij jouw kaartjes ook "atlas"achter "klimaat" stond..

Ach ja, druk pre-carnavalsweekend achter de rug....
heb je punten over de "windafhankelijkheid"wel gelezen maar meestal wordt deze discussie gevoerd   in relatie tot een groot schaatsevenement.  Heb je het over heel Friesland dan is je verhaal    volkomen terecht maar  die tocht komt door een Friese kustplaats en blijft nog een heel stuk in de buurt van de kust en  daar heb je , afhankelijke van de sterkte van de  wind natuurlijk,    ook bij  (zuid-)oosten wind nog steeds een behoorlijke "waddeninvloed".

Of zoals een  vriend van me uit het gebied van de Friese Wouden eens verzuchtte "waarom scheren jullie heel Friesland altijd over 1 kam, alsof het 1 grote saaie groene vlakte is met wat water en een paar schaatsters,  dat is alleen maar zo in het grootste deel". En inderdaad, de schellen vielen van mijn ogen toe ik hem eens bezocht. Gaasterland is trouwens ook mooi.









Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 393 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 393, lezen 4 mensen het topic "Lente discussietopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden