Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
22 mei 2013, 15:10 uur | Bericht #395102
Citaat van Sneeuwlove, woensdag 22 mei 2013, 14:24 uur Morgennacht kan er zelfs sneeuw gaan vallen in de Ardennen (kmi). Alsjeblieft en het is bijna juni! Waar gaat het toch heen?
De noordpool is nu ook niet het meest warme deel van de aarde en nu ligt er nog veel ijs en sneeuw en als de stroming ook nog eens vanuit die kant komt dan hebt je zulke taferelen. Een koude zak lucht zakt af naar het zuiden, zonder enige omweg en in rotvaart.
Allé volgende week zal de koude lucht een kleine omweg maken waardoor hij iets minder koud is.



deze kaart zegt genoeg denk ik.
| Gewijzigd: 22 mei 2013, 15:12 uur, door orioner
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 mei 2013, 15:11 uur | Bericht #395103
Van de pluim wordt je de komende dagen niet echt vrolijk...

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Waarom deze advertentie?
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
22 mei 2013, 15:14 uur | Bericht #395104
Citaat van Ries, woensdag 22 mei 2013, 15:11 uur Van de pluim wordt je de komende dagen niet echt vrolijk...


ik denk dat juni, allé de eerste helft een verlenging zal zijn van mei. Te koud en te nat .
als we nu eens allemaal ( fransen, belgen, nederlanders ) blazen....
toch zijn er voldoende leden die aangeven dat het hoog richting w-europa zal komen. khoop dat ze aan het rechte eind hebben.

| Gewijzigd: 22 mei 2013, 15:17 uur, door orioner
saswar
Lid
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 41
Lid sinds: 25 jan. 2012
22 mei 2013, 15:58 uur | Bericht #395105
Start kleine ijstijd?
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
22 mei 2013, 16:55 uur | Bericht #395108
Citaat van saswar, woensdag 22 mei 2013, 15:58 uur Start kleine ijstijd?

Ik denk dat het nog net iets te vroeg is om helemaal zeker vanuit te gaan dat we richting de kleine ijstijd gaan, maar als de aankomende drie zomermaanden ook te koud gaan verlopen zodat we al op 8 te koude maanden zitten en dus de aanhoudende koude maar niet verdreven wil worden, dan gaan we wel richting de kleine ijstijd(West-Europa dan) denk ik. Het is echt zeer indrukwekkend dat we al op 5 te koude maanden zitten met veel koude-extremen, je zult denken dat de meest extreem koude lentes vaak niet eens meer dan twee warme dagen(dagen boven 20 graden) hebben maar we zitten nu inmiddels op 7 warme dagen en dus dat betekent dat de koude zeer extreem geweest moet zijn willen we bijna net zo koude lente hebben als de koudste lente van 50 jaar geleden, wat ook opmerkelijk is dat de meeste koude dagen vooral later in de lentemaand plaatsvond. Na erg warme start in begin maart sloeg de winterkoude ongewoon hard toe die tot aan begin april wist te aanhouden en ook begin deze maand was het erg warm met dagen ruim boven de 20 graden en toen begon de koude lucht opeens weer toe te slaan, nu is de meimaad bijna afgelopen en  gaan we morgen wellicht nieuwe kouderecord tegemoet. Echt zeer bijzonder dat we ondanks redelijk wat warme dagen toch zo ongewoon koude lente te pakken hebben. | Gewijzigd: 22 mei 2013, 16:57 uur, door Sneeuwfit
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
22 mei 2013, 17:25 uur | Bericht #395112
ach.. we kunnen ook niet verwachten dat elke lente gewoon normaal verloopt ,er kunnen warme en koude tussen zitten.
En deze keer toevallig een koude.Maar om dan gelijk weer over een ijstijd te beginnen....
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Woonplaats: Arnhem
Berichten: 577
Lid sinds: 5 jun. 2011
22 mei 2013, 17:36 uur | Bericht #395113
De westcirculatie draait alweer op volle toeren nu we richting zomer gaan. Ik voorzie rond oktober wel weer een droge oostenwind als we er niks aan hebben, en dan weer in december een w circulatie
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
22 mei 2013, 17:43 uur | Bericht #395114
Citaat van onweerwoudenberg, woensdag 22 mei 2013, 17:25 uur ach.. we kunnen ook niet verwachten dat elke lente gewoon normaal verloopt ,er kunnen warme en koude tussen zitten.
En deze keer toevallig een koude.Maar om dan gelijk weer over een ijstijd te beginnen....


Ja, daar heb je gelijk in dat niet elke lente normaal kan verlopen. Maar de eerste 10 jaren deze eeuw waren bijna alle maanden vaak warm tot extreem warm met bijna elke zomer een hittegolf. Ook in jaar 2006 regende veel warmterecords met veel maanden die de warmste sinds drie eeuwen waren. Na 2007 hadden we al geen hittegolven meer en vooral na 2009 begonnen de eerste koudeperiodes die de jaren erna steeds hardnekkiger werden en nu houdt de koude veel langer dan een jaargetijde aan. Ik vind die snelle verandering toch zeer opmerkelijk.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
22 mei 2013, 18:04 uur | Bericht #395115
Citaat van Sneeuwfit, woensdag 22 mei 2013, 17:43 uur Citaat van onweerwoudenberg, woensdag 22 mei 2013, 17:25 uur ach.. we kunnen ook niet verwachten dat elke lente gewoon normaal verloopt ,er kunnen warme en koude tussen zitten.
En deze keer toevallig een koude.Maar om dan gelijk weer over een ijstijd te beginnen....


Ja, daar heb je gelijk in dat niet elke lente normaal kan verlopen. Maar de eerste 10 jaren deze eeuw waren bijna alle maanden vaak warm tot extreem warm met bijna elke zomer een hittegolf. Ook in jaar 2006 regende veel warmterecords met veel maanden die de warmste sinds drie eeuwen waren. Na 2007 hadden we al geen hittegolven meer en vooral na 2009 begonnen de eerste koudeperiodes die de jaren erna steeds hardnekkiger werden en nu houdt de koude veel langer dan een jaargetijde aan. Ik vind die snelle verandering toch zeer opmerkelijk.
Wacht eens even....
Eerst zijn de eerste 10 jaar warm en dan  is er opeens vanaf 2006  een kentering?
Je eerste  opmerking lopt geheel met de gegevens van het KNMI
(zie mijn post http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37850/lente-discussietopic-deel-2-2013/394769/#message394772 )
 
Toevallig was het twee jaar gelden koel te noemen maar vorug jaar was althans qua temperatuur   vrij normaal, al hadden we een warmere periode en een koudere periode die elkaar  in evenwicht hielden. Een pessimist zegt "we hadden een koude periode, een optimist zegt "we hadden  een warme periode".
Wat natuurlijk meespeelde is dat je maanden die men normaal gespreken met een (aankomende) zomer associeert (juni en juli) de koudere maanden waren en dat  tegen de tijd dat   veel mensen weer aan het werk moesten het pas mooi werd.
Maar, als we op basis van de laatste jaren een trend kunnen ontdekken dan moet je verder kijken dan 1 jaar, of 2, dan moet je meer jaren nemen en dan kan er geen andere conclusie zijn dat het warmer maar wellicht wat natter wordt. Dat er eens een wat kouder of, - oh gruwel voor de weerliefhebber - een normaal jaar tussen zit,  dat kan gewoon, dat kan zelfs twee jaar achter elkaar. Misschien wel 3 jaar.

En dat het voorlopig brrr en bibber blijft... Verwachten we niet teveel?
De gemiddelde maximum temperaturen  komen pas in de laatste decade van juni boven de 20 graden, eind mei zou dat  rond de 18.5 zijn en  in juni onder in de 19 graden. In de loop van de komende week komen we, op een paar runs tussendoor  na, toch  wel in die buurt.




| Gewijzigd: 22 mei 2013, 18:08 uur, door jcroon
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
22 mei 2013, 18:33 uur | Bericht #395116
Citaat van jcroon, woensdag 22 mei 2013, 18:04 uur  *knip*De gemiddelde maximum temperaturen  komen pas in de laatste decade van juni boven de 20 graden, eind mei zou dat  rond de 18.5 zijn en  in juni onder in de 19 graden. In de loop van de komende week komen we, op een paar runs tussendoor  na, toch  wel in die buurt.

Ja, dat de Aarde aan het opwarmen is is een feit die ik niet zal ontkennen. Maar ik zie de straalstroom de laatste jaren steeds meer bochtige bewegingen maken van noord en zuid en andersom en wie weet kan dat wel lokale afkoeling tot gevolg hebben in West-Europa, ik ben met je eens dat je meer jaren moet nemen om te kunnen zien of het ook in onze omgeving nog verder aan het opwarmen is of dat we een omkeerpunt maken en aan het afkoelen is.

Ja, wellicht verwachten we teveel. Wie weet krijgen we  juist een heel hete zomer, ik bedoel zie de huidige Russische hittegolf met warmterecords en het lijkt alsof die warmte van onze omgeving onttrekt, maar als we de zomerverwachtig van ECMWF mogen geloven dan hoeven we geen warme zomer te verwachten. http://www.express.be/joker/nl/platdujour/na-een-van-de-koudste-lentes-ook-koude-zomer/190602.htm
| Gewijzigd: 22 mei 2013, 18:46 uur, door Bronk
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
22 mei 2013, 21:50 uur | Bericht #395125
Citaat van Sneeuwfit, woensdag 22 mei 2013, 18:33 uur Ja, dat de Aarde aan het opwarmen is is een feit die ik niet zal ontkennen. Maar ik zie de straalstroom de laatste jaren steeds meer bochtige bewegingen maken van noord en zuid en andersom en wie weet kan dat wel lokale afkoeling tot gevolg hebben in West-Europa, ik ben met je eens dat je meer jaren moet nemen om te kunnen zien of het ook in onze omgeving nog verder aan het opwarmen is of dat we een omkeerpunt maken en aan het afkoelen is.

Ja, wellicht verwachten we teveel. Wie weet krijgen we  juist een heel hete zomer, ik bedoel zie de huidige Russische hittegolf met warmterecords en het lijkt alsof die warmte van onze omgeving onttrekt, maar als we de zomerverwachtig van ECMWF mogen geloven dan hoeven we geen warme zomer te verwachten. http://www.express.be/joker/nl/platdujour/na-een-van-de-koudste-lentes-ook-koude-zomer/190602.htm



al die lange termijn voorspelling... merendeel kloppen langs geen kanten. Ze kunnen nauwelijks het weer voorspellen op 10 d, ik kwam deze week een britse website tegen die een voorspelling heeft gemaakt van de lente met samenwerking van NOAA. Zij voorspelden een lente die 40% warmer ging zijn dan normaal. 40% warmer, volgens mij hadden ze van kleur gemist. het is 40% kouder. En al die websites die jaarlijks een horrorwinter voorspellen. vroeg of laat hebben ze aan het rechte eind, en ze zullen zeggen ' zie je wel, we hebben gelijk".

jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
22 mei 2013, 22:25 uur | Bericht #395127
Citaat van orioner, woensdag 22 mei 2013, 21:50 uur Citaat van Sneeuwfit, woensdag 22 mei 2013, 18:33 uur Ja, dat de Aarde aan het opwarmen is is een feit die ik niet zal ontkennen. Maar ik zie de straalstroom de laatste jaren steeds meer bochtige bewegingen maken van noord en zuid en andersom en wie weet kan dat wel lokale afkoeling tot gevolg hebben in West-Europa, ik ben met je eens dat je meer jaren moet nemen om te kunnen zien of het ook in onze omgeving nog verder aan het opwarmen is of dat we een omkeerpunt maken en aan het afkoelen is.

Ja, wellicht verwachten we teveel. Wie weet krijgen we  juist een heel hete zomer, ik bedoel zie de huidige Russische hittegolf met warmterecords en het lijkt alsof die warmte van onze omgeving onttrekt, maar als we de zomerverwachtig van ECMWF mogen geloven dan hoeven we geen warme zomer te verwachten.

al die lange termijn voorspelling... merendeel kloppen langs geen kanten. Ze kunnen nauwelijks het weer voorspellen op 10 d, ik kwam deze week een britse website tegen die een voorspelling heeft gemaakt van de lente met samenwerking van NOAA. Zij voorspelden een lente die 40% warmer ging zijn dan normaal. 40% warmer, volgens mij hadden ze van kleur gemist. het is 40% kouder. En al die websites die jaarlijks een horrorwinter voorspellen. vroeg of laat hebben ze aan het rechte eind, en ze zullen zeggen ' zie je wel, we hebben gelijk"
Naar aanleiding van sneeuwfit....
Die straalstrom die kronkelt wat af.
Gebruikelijker is een westelijke stroming, daar wachten we wel op. Zeggen er veel "maar dan wordt het nat".. Jaja, en nu dan?
Met een westelijke stroming kan het nooit veel natter worden dan nu, kan wel nat worden maar ook niet de heel tijd. Goed, de kronkels dan, nu komt het uit het noorden, geen reden dat het ook niet gewoon uit het zuiden kan komen. Misschien nu niet vanwege een hoog of laag dat ergens  zit te kleiren maar voor hetzelfde geld  schuift dat opeens op.
En natuurlijk kunnen we ook nog een oostelijke stroming krijgen, veul warm en droog.
Zo beschouwd 3/4 kans op wat beters dan nu... Allemaal blijven lachen mensen, het komt wel goed.

En n.a.v. Orioner, kou stond ook op heel veel pluimen in de LT....
Wat betreft die Briste site, ik heb dat ook gezien... tja... Die hele LT voorspellingen komen echt zelden uit. Je bent toch het meets betrouwbaar  als je zegt "dat het een hele normale zomer/najaar/winter/lente gaat worden.. Dat komt  va alle mogelijkheden dnek ik toch wel het meeste voor en als er een afwijkng is zit ie er gewoon boven of onder.en dan kun je vaak nog zeggen "ach het was maar een kleine afwijking" Als je zegt dat het hel warm of heel kou gaat worden is de kans op een scenario dat er heel veel naast zat  groter.
Kortom als je zegt dat je  een normaal sezoen verwacht heb je, zonder enige kennis van het weer, 1/3 kans dat je goed zit en 2/3  kans dat je er naast zit.
Zeg je het wordt erg koud of warm heb  je 1/3 kans dat je het goed hebt, 1/3 kans dat je er  naast zit (iin het geval van een normaal seizoen en maar liefst 1/3 kans dat je er flink naast zit. Ik weet het wel, ik voorspel een uiteindelijk vrij normale zomer, meeste kasn op succes zonder een kans op grote afgang.


Sa'ke
Lid
Woonplaats: herent/ Leuven BE
Berichten: 261
Lid sinds: 11 sep. 2011
22 mei 2013, 22:49 uur | Bericht #395131
Ik heb eens gelezen dat statistisch gezien is "Morgen is het hetzelfde weer als vandaag" zowat het meest betrouwbare "model" is om het weer voor de volgende dag te voorspellen. Geen idee of dat echt waar is, maar dat zegt wel iets over betrouwbaarheid van onze modellen.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
22 mei 2013, 23:37 uur | Bericht #395136
Citaat van Sa'ke, woensdag 22 mei 2013, 22:49 uur Ik heb eens gelezen dat statistisch gezien is "Morgen is het hetzelfde weer als vandaag" zowat het meest betrouwbare "model" is om het weer voor de volgende dag te voorspellen. Geen idee of dat echt waar is, maar dat zegt wel iets over betrouwbaarheid van onze modellen.Geen dag is echt hetzelfde maar meestal zijn de verschillen ook niet zo groot over een paar  achterenvolgende dagen. En je hebt steeds maar 2 dagen van min of meer htezelfde weer nodig om aan een betrouwbaarheid van ongeveer 50% te zitten. Soms is het 2 dagen, soms wel 4 dagen en dan scoor je alweer 75%. Maar "de dag van morgen" is tegenwoordig redelijk goed te voorspellen en als het afwijkt dan  is dat meer een idee omdat die ene bui net wel of net niet bij je over trekt.


Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
22 mei 2013, 23:44 uur | Bericht #395137
De nieuwe pluimverwachting gaat opnieuw voor de koude ondanks dat er in de vorige pluim heel veel lijntjes waren die voor veel warmer weer gingen. | Gewijzigd: 22 mei 2013, 23:45 uur, door Sneeuwfit
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2013, 00:08 uur | Bericht #395138
Erg extreem dit zeldzame koude pluim. Toch heb ik het idee dat dit later in de zomer gecompenseerd gaat worden. Zoals zo vaak droge periodes zoals in maart en april worden vaak gevolgt door natte periodes. Koud voorjaar warme zomer of najaar. We zullen zien maar denk dat julli erg warm wordt.
orioner
Lid
Woonplaats: Kluisbergen
Berichten: 365
Lid sinds: 8 jul. 2010
23 mei 2013, 08:00 uur | Bericht #395145
eind mei, en we zien heel frisse temperaturen in de ardennen.

erg hé, waar gaan we naar toe? zelfs de kaarten tonen toch maar weinig verbetering, alleen het blokkerend hoog kruipt  naar het zuiden en dan krijgen we een herfst WC, het ene laag na het andere met daar tussen een rugje van hoge luchtdruk die het uitknijpen niet waard is. wie ziet er verandering???

Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 mei 2013, 11:52 uur | Bericht #395160
Brrrrrr... :|

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Sneeuwfit
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 238
Lid sinds: 25 mrt. 2013
23 mei 2013, 12:30 uur | Bericht #395162
De Belgische weerman Eddy De Mey legt heel mooi uit en hij zou best wel eens gelijk kunnen hebben denk ik. In het artikel die je hier kan lezen http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/wat-is-er-aan-de-hand-met-het-weer/article-4000309428624.htm zegt hij het volgende: ‘Ons weer wordt normaal beïnvloed door stromingen van west naar oost. Door de opwarming van de aarde smelt het noordpoolijs. Daardoor verplaatst de koude lucht zich naar het zuiden. Ze komt er in conflict met de west-ooststromingen. Wanneer koude lucht botst met warmere lucht, haalt de koude altijd de bovenhand omdat ze zwaarder is.’ Zou dat misschien de reden kunnen zijn waarom de verstoring van de straalstroom die normaal van west naar oost maar toch steeds vaker van noord en zuid en andersom beweegt juist vooral de koude naar onze omgeving met zich meebrengt ipv warme lucht omdat de koude lucht vanuit het noorden zwaarder is dan de warme lucht vanuit het zuiden? Het is iets om bij stil te staan. | Gewijzigd: 23 mei 2013, 12:32 uur, door Sneeuwfit
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
23 mei 2013, 13:19 uur | Bericht #395164
Citaat van Sneeuwfit, donderdag 23 mei 2013, 12:30 uur De Belgische weerman Eddy De Mey legt heel mooi uit en hij zou best wel eens gelijk kunnen hebben denk ik. In het artikel die je hier kan lezen http://www.knack.be/nieuws/planet-earth/wat-is-er-aan-de-hand-met-het-weer/article-4000309428624.htm zegt hij het volgende: ‘Ons weer wordt normaal beïnvloed door stromingen van west naar oost. Door de opwarming van de aarde smelt het noordpoolijs. Daardoor verplaatst de koude lucht zich naar het zuiden. Ze komt er in conflict met de west-ooststromingen. Wanneer koude lucht botst met warmere lucht, haalt de koude altijd de bovenhand omdat ze zwaarder is.’ Zou dat misschien de reden kunnen zijn waarom de verstoring van de straalstroom die normaal van west naar oost maar toch steeds vaker van noord en zuid en andersom beweegt juist vooral de koude naar onze omgeving met zich meebrengt ipv warme lucht omdat de koude lucht vanuit het noorden zwaarder is dan de warme lucht vanuit het zuiden? Het is iets om bij stil te staanSmetend ijs  op zich   doet niks met de koude luchtverplaatsting meen ik alleen, alleen  komt er opeens een slok  behoorlijk fris water in de oceaan bij den dat kan wel invloed hebben. Maar goed, de koudere lucht  duikt onder de warme lucht, da's evident. Om de een of andere reden heeft dat ook weer invloed op de straalstroom die daar ver boven hangt. Dat kan d ereden zijn dat er  veel meer noord zuid of zoals je ok aangeeft zuidnoord stromingen kunnen zijn. Dat kan denk ik niet de verklaring zijn dat wij nu net te maken hebben met een noord-zuid stroming. Wat je schetst is een toegenomen  mogelijkheid op extremere verschillen die er mogelijk zijn, niet dat we altijd met noord-zuid opgescheept zitten.

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 169 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 169, lezen 4 mensen het topic "Discussietopic winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden