Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:58:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

16 Apr 2024 13:45:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Osage, KS; Shawnee, KS.

16 Apr 2024 13:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Antelope, NE; Knox, NE; Pierce, NE.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Graham, KS; Norton, KS.

16 Apr 2024 13:30:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, NE; Nemaha, NE; Pawnee, NE; Richardson, NE.

16 Apr 2024 13:20:25

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Osage, KS.

16 Apr 2024 12:54:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Colfax, NE; Dodge, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:46:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:46:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coffey, KS; Lyon, KS; Osage, KS.

16 Apr 2024 12:39:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, NE; Saunders, NE.

16 Apr 2024 12:37:50

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Somerset, MD; Worcester, MD.

16 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, TX.

16 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Henderson, NC; Transylvania, NC; Greenville, SC.

16 Apr 2024 12:32:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cumberland, VA; Fluvanna, VA; Goochland, VA; Powhatan, VA.

16 Apr 2024 12:32:24
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 mei 2013, 13:22 uur | Bericht #395570
300 tornado’s in Europa per jaar

Elk jaar komt de Verenigde Staten wel een keer in het nieuws met schade en slachtoffers door tornado’s. Vorige week was het ook weer raak met een zware tornado in Moore, Oklahoma. In Europa komen minder vaak (zware) tornado’s voor, maar zeer zeldzaam zijn ze ook weer niet.


Tornado’s in Europa in de periode 2000-2012. De kleuren en afmetingen van de driehoekjes geven de classificatie van de tornado op de Fujita-schaal aan.

1200 versus 300
In de Verenigde Staten worden jaarlijks circa 1200 tornado’s waargenomen, in Europa gemiddeld 300. De meeste tornado’s veroorzaken nauwelijks schade. Dit geldt zowel voor de VS als voor Europa. Het aantal tornado’s in Europa wordt bijgehouden in de European Severe Weather Database (ESWD) door het European Severe Storms Laboratory (ESSL). Het ESSL heeft als doel de kennis van extreem weer events in Europa te verhogen.

Zware tornado’s in Europa
De zwaarste, geobserveerde, tornado’s van de afgelopen vijf jaar kwamen voor in Polen, Frankrijk, Italië en Rusland. In augustus 2008 trokken meerdere zware tornado’s door Polen. Ook in Noord-Frankrijk kwamen in deze maand tornado’s voor. Één daarvan werd zelfs geclassificeerd als F4-tornado op de Fujita-schaal (zie rode driehoekje in het plaatje). Vorig jaar en dit jaar kwamen in Italië zware tornado’s voor en vorige week werd een voorstad van Moskou getroffen door een tornado.

Toename?
Pieter Groenemeijer, directeur van het ESSL, stelt in een interview dat het aantal waargenomen tornado’s in Europa de laatste jaren is toegenomen. Dit hoeft niet te betekenen dat het aantal tornado’s daadwerkelijk is toegenomen. De toename wordt waarschijnlijk vooral verklaard door het feit dat meer moeite wordt gedaan om de data te verzamelen.

Bron: Weeronline | Gewijzigd: 29 mei 2013, 13:22 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
babraaf
Lid
Woonplaats: Achterberg
Berichten: 211
Lid sinds: 24 jul. 2009
29 mei 2013, 13:48 uur | Bericht #395571
Even een sarcastische noot, maar volgens mij zijn wij dus : Tornado alley van Europa? oke, niet met de zwaarste, maar wel veel voorkomend zo te zien. En was het niet zo dat de meeste tornado's uit een supercel voortkomen?

ik herinner me nog de discussie van vorig jaar, het was zwaar weer geweest met hier en daar een tuba, MAAR, volgens diverse weerinstanties mocht er niet gesproken worden van een supercel want die kwam bijna nooit voor in NL..

please correct me if i'm wrong!
Waarom deze advertentie?
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 mei 2013, 13:54 uur | Bericht #395572
Citaat van babraaf, woensdag 29 mei 2013, 13:48 uur Even een sarcastische noot, maar volgens mij zijn wij dus : Tornado alley van Europa? oke, niet met de zwaarste, maar wel veel voorkomend zo te zien. En was het niet zo dat de meeste tornado's uit een supercel voortkomen?

ik herinner me nog de discussie van vorig jaar, het was zwaar weer geweest met hier en daar een tuba, MAAR, volgens diverse weerinstanties mocht er niet gesproken worden van een supercel want die kwam bijna nooit voor in NL..

please correct me if i'm wrong!

Klopt. Het rare is eigenlijk met die reports dat ook wind en waterhozen als tornado worden neergezet, vandaar  het hoge aantal in Nederland. :)

Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 mei 2013, 13:59 uur | Bericht #395573

Nederland windhoosland

Klein stukje uit een artikel:

Vergeet tornadoland Amerika als het gaat om windhozen, zou Nederland wel eens koploper kunnen zijn. Met tachtig tot 135 windhozen per jaar is Nederland in elk geval kampioen windhozen in Europa, zo blijkt uit Duits onderzoek. Twintig waargenomen windhozen boven land, en zestig boven watervlaktes als het IJsselmeer en de Waddenzee. Het is een twijfelachtig genoegen, maar met die cijfers mag Nederland zich het land met de meeste windhozen van Europa noemen

Voor volledig artikel klik hier

Bron: Wetenschap24
there can be only one
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
29 mei 2013, 14:35 uur | Bericht #395574
Ik voel weer een discussie opkomen van "hoe moeten we het nu noemen?".
Tornado is in feite een leenwoord van iets buitenlands, lijkt wel alsof het uit de VS komt maarook die hebben het weer gelend,  uit hetSpaans geloof ik, U weet wel, dan dat graan dat de orkaan heeft doorstaan.

Maar goed, in het stukje wordt al  gezegd dat:
Citaat van KNMI Het KNMI zag het aantal windhoosmeldingen in Nederland de afgelopen jaren fors stijgen. “Maar dat heeft alles te maken met de mobiele telefoon en internet. Men ziet iets, en belt ons meteen op.”
Het gaat om het aantal meldingen. Mobiel telefoon en internet make het melden makkelijker en ik heb zelf het sterke vermoeden dat daar war men vroeger gewoon zie dat het hard waaide, of dat er een stofhoos was,  men nu onder invloed van series  als "stromchasers"veel meer geneigd is te zeggen dat er een tornado of windhoos is omdat dat gewoon spannender klinkt (terwijl je juist meer kenis zou verwachten en dus minder vage meldingen) . Nog even  en we horen ook in Nederland "jaa ik zie een Torneejdoo"in plaats  van  "ja ik zie een Tornaadoo".

Zie ook:
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/33843/windhoos-treft-fruitteler-in-dongen/

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/windhoos-in-dongen-treft-fruitteler-1.232803






Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
29 mei 2013, 15:42 uur | Bericht #395583
Citaat van jcroon, woensdag 29 mei 2013, 14:35 uur Ik voel weer een discussie opkomen van "hoe moeten we het nu noemen?"......
zoiets? 8)
windhoos = Tornadust of Tornadroog
waterhoos= Tornatje

Aan het kaartje te zien komen de meldingen overwegend uit dichtbevolkte (bewoners/toeristen) kuststreken incl. grote merengebieden. Daar zijn ze ook het best waar te nemen. Dus bellen! Dat noemen we dan maar Tornabellen.








Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Overdinkel, Overijssel, Netherlands
Berichten: 5
Lid sinds: 11 mei. 2013
29 mei 2013, 15:56 uur | Bericht #395588
 denk dat men de meesten ook aan zien voor een tornado van wege een flinke bui die in een wig form is . en de amateurs die denke dat er een tornaod in zit of een hoosje .
maar het valt wel op dat er erg veel in europa zijn en dat ze wel dicht bij komen bij hun grote broers en zus uit de USA . en ook op plekken die je niet in 1e instantie aan denkt en in je op komt zo als in rusland en polen . zou dit komen doro de opwarming of dat de aarde een stukje is gekanteld ?
first aid and tornadoes are linked by their work. they let us both work.
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 mei 2013, 16:12 uur | Bericht #395593
Nu we het er toch over hebben..
leuke waarschuwing voor windhozen in het noorden8)
 
Wind- en waterhozen   Windhoos waargenomen bij een bui. Geldig: woensdag 29 mei 2013 vanaf ca 16 uur gedurende ca 2 uur
| Gewijzigd: 29 mei 2013, 16:14 uur, door onweerwoudenberg
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
29 mei 2013, 16:59 uur | Bericht #395599
Citaat van Ben47, woensdag 29 mei 2013, 15:42 uur  Dus bellen! Dat noemen we dan maar Tornabellen.Da's ouwerwets... Tornappen of Tornawazappen... En als we helemaal de kant van de Anglicismen op gaan hebben de TwiTwister. Maar daar ben ik geen voorstander van.

Citaat van Citaat van Lobke Barbara Van Oenen Plate, woensdag 29 mei 2013, 15:56 uur denk dat men de meesten ook aan zien voor een tornado van wege een flinke bui die in een wig form is . en de amateurs die denke dat er een tornaod in zit of een hoosje .Ook een plotse harde wind wordt heel vaak een "tornado"genoemd teriwjl het eigenlijk een valwind of "downburst"is. Tornado klinkt echter spannender (mede dankzij spannende tv-series en -beelden)  terwijl een beetje downburst minstens zo'n spektakel oplevert, en vaak in een wat groter gebied dan de meeste Laaglandige Windhozen.














| Gewijzigd: 29 mei 2013, 17:03 uur, door jcroon
Sa'ke
Lid
Woonplaats: herent/ Leuven BE
Berichten: 261
Lid sinds: 11 sep. 2011
29 mei 2013, 17:15 uur | Bericht #395602
Hier in België spreken ze ook regelmatig over plotse harde wind (vooral tijdens onweersbuien) en dan hebben ze het meestal ok over windhozen. Maar ik denk dat het dan vaak gaat over valwinden i.p.v windhozen. Pukkelpop was trouwens een zeer grote downburst met windsnelheden tot 180 km/u. Ik denk dat in België toch, de valwinden veel schadelijker zijn dan een evetuele windhoos.
Mogenar
Lid
Woonplaats: Antwerpen
Berichten: 177
Lid sinds: 11 jun. 2012
29 mei 2013, 22:09 uur | Bericht #395620
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
30 mei 2013, 09:15 uur | Bericht #395648
Citaat van Mogenar, woensdag 29 mei 2013, 22:09 uur Yep.

http://www.gva.be/regio-antwerpen-zuid/lint/stormschade-in-liint.aspx
is dat dan geen voorbeeld van een "elektrische storm"?

Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 91 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 91, lezen 13 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden