Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Sanwa
Lid
Woonplaats: winkel
Berichten: 5550
Lid sinds: 3 jul. 2009
24 juli 2013, 17:27 uur | Bericht #402039
Laarzen redden leven van Britse bij blikseminslag

De Britse moeder Deborah Kendall herstelt vandaag van een blikseminslag die haar gisteren trof. Dankzij het feit dat ze rubberen laarzen droeg, houdt ze er niets aan over. Deborah werd door een bliksemschicht geraakt toen ze haar tweejarige dochter in haar auto stopte tijdens een onweer in het Britse Smalley. De vrouw getuigt: "Ik had pumps aan, maar het was ontzettend aan het regenen, dus ruilde ik ze in voor waterdicht schoeisel. In mijn hand had ik een paraplu, tot ik plots een lichtflits zag. Ik hoorde een knal en voelde dit in mijn hand en vervolgens meteen een knal in mijn voeten. De elektriciteit ging naar beneden langs de paraplu, door me heen en terug naar buiten. Toen besefte ik dat ik door de bliksem was geraakt."


© Thinkstock.

"Ik voelde overal tintelingen en belde de hulpdiensten, die zeiden me meteen naar de spoedopname te gaan. Na heel wat tests bleek dat ik gezond was. Miiljoenen volts gingen door mijn lichaam, maar volgens de artsen hebben de laarzen voorkomen dat de bliksem geaard werd. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd was als ik ze niet droeg. Mijn spieren zijn nog pijnlijk, maar voor de rest voel ik me goed", aldus Deborah.

De bliksem heeft minder kans in te slaan op iets dat uit rubber gemaakt is, aangezien dit materiaal een elektrische isolator. Experts zeggen dat er geen bewijs is dat de dunne laag van de zolen bescherming biedt tegen een blikseminslag. De beste manier om dit te vermijden is weg te blijven van grote objecten en zo snel mogelijk in je auto te stappen. Het ijzeren carrosserie zal namelijk de elektrische straling van je weg leiden. Als je toch geraakt bent, kun je best plat op de grond gaan liggen. De kansen dat je door bliksem getroffen wordt is 1 op 500.000.

Bron: HLN
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
25 juli 2013, 00:19 uur | Bericht #402098
Het flauwekulgehalte is weer te hoog, en ik voel me verplicht om hier op te reageren.
Zolang er dit soort info wordt verspreid, zal onweer en bliksem omgeven zijn met mystiek en sterke verhalen.


Citaat:  volgens de artsen hebben de laarzen voorkomen dat de bliksem geaard werd.
Als er sprake is van bliksem (behalve CC), dan is er altijd aarding, laarzen of geen laarzen.

Citaat: De bliksem heeft minder kans in te slaan op iets dat uit rubber gemaakt is, aangezien dit materiaal een elektrische isolator.
Ik vraag me af oof deze bewering juist is. Isolatoren spelen een grote rol bij statische electriciteit.

Citaat: Miiljoenen volts gingen door mijn lichaam.
Volt is de eenheid van spanning. Ampere is de eenheid van stroom. Spanning staat, stroom stroomt.
Dus: volts staan op een lichaam, stroom stroomt door een lichaam.
Miljoenen volts (klinkt sensationeel) kun je heel goed overleven, mits de stroom daarbij maar laag genoeg is.

Citaat: De elektriciteit ging naar beneden langs de paraplu, door me heen en terug naar buiten.
In de eerste plaats is niet bekend of het een negatieve- of positieve CG was.
Ten tweede is een mens volgens mij niet in staat om bij dergelijke snelheden een stroomrichting te detecteren.

Citaat: Dankzij het feit dat ze rubberen laarzen droeg, houdt ze er niets aan over.
Dat is niet bewezen. De vrouw heeft het overleefd simpelweg omdat er niet genoeg stroom op de juiste plek door haar lichaam liep.
De ene bliksem is de andere niet. Het zou zelfs ook nog een kleine vangontlading geweest kunnen zijn, of een indirecte inslag.

Tot slot ook nog iets positiefs:
Citaat: Experts zeggen dat er geen bewijs is dat de dunne laag van de zolen bescherming biedt tegen blikseminslag.
Dat bewijs zal er ook niet komen. Bliksems slaan ook op auto's in, daar zit nog veel meer rubber in het stroompad.


Waarom deze advertentie?
stef-c
Lid
Woonplaats: Groningen
Berichten: 329
Lid sinds: 7 dec. 2006
25 juli 2013, 10:57 uur | Bericht #402123
Ik heb nog n andere theorie. Uit eigen ervaring.
Ik heb jaren geleden meegemaakt dat de bliksem insloeg in een boom, waar ik op n meter of 8-9 vandaan stond.
Door de kracht van de inslag werd ik tegen de grond geworpen (verwacht je ook niet).
Gevolg: tijdje suizende oren en n paar dagen spierpijn.
Wat ik vaak zie is als mensen geraakt worden door de bliksem (die t overleefd hebben) dat ze toch brandwonden etc hebben opgelopen.

Als ik dit verhaal zo lees is zij eerder geraakt door de kracht van een nabije inslag dan dat ze daadwerkelijk zelf geraakt is.
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 125 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 125, lezen 4 mensen het topic "Discussiepagina winter 2023-2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden