Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
16 november 2013, 11:34 uur | Bericht #412219
Prachtige run van GFS 8) (06z)
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
16 november 2013, 11:46 uur | Bericht #412220
een redelijke run ja,op LT wel iets minder goed,wel koud aan de grond maar in de bovenlucht warm,typisch inversieweer zoals vandaag dus maar al bij al een goede run,en wat belangrijker is geen stevige lagedrukgebieden op de oceaan
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
16 november 2013, 12:11 uur | Bericht #412221
Citaat van jenssweerts, zaterdag 16 november 2013, 11:46 uur een redelijke run ja,op LT wel iets minder goed,wel koud aan de grond maar in de bovenlucht warm,typisch inversieweer zoals vandaag dus maar al bij al een goede run,en wat belangrijker is geen stevige lagedrukgebieden op de oceaan
Ja de hogedruk blijft ervoor zorgen dat we geen WC krijgen.. En als je op laatste kijkt zie je dat de opbouw van het hogedrukgebied terug begint en dat het weer alle kanten kan op gaan. En het belangrijkste aan deze run vind ik dat het serieus koud gaat worden in siberië en rusland, met serieuze bakken sneeuw daar ook. Dus moesten we binnen 2 weken een koude aanvoer krijgen vandaar( als het loopt volgens deze run) dan kunnen we zeker zijn dat er koude aanwezig is... Nu is het nog allemaal wat minder, dus moet het allemaal van Groenland of de pool komen. 

Kortweg geen WC en dus een veranderlijk, maar leuk weertype waarbij alles weer mogelijk is;)


EDIT: Zaterdag misschien een ijsdag? --> http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html?region=belgium&period=2

K
MI heeft er iig zin in.. Word kouder met de dag, nu nog max. van 2 graden, en -3 tot -5 's nachts (zaterdag) ;) | Gewijzigd: 16 november 2013, 12:27 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
16 november 2013, 13:14 uur | Bericht #412223
Zowaar bijna een ijsdag joh door de mist, halfuur geleden +1 op de meter.
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
16 november 2013, 17:32 uur | Bericht #412229
Normaal schrijf ik zelf een stukje maar ik heb op weer.nl een mooi stukje gevonden dat "jawel" een 30daagse verwachting beschrijft.
We weten dat we eigenlijk niet verder dan 10 dagen moeten kijken ( al is dat wel leuk ) maar het onderstaande stukje is denk ik wel realistisch te noemen aangezien de wissel van de wacht bij elk model zo rond de 18de is

Hoe ver de winter (en of)  ze door zal gaan is echt niet te zeggen met de huidige kaarten die we in die periode zien, aangezien het echt elke run weer anders is.
Een kleine verandering in de straalstroom zal ons in 8 graden temperaturen kunnen doen belanden of in de kou ( en denk dan nog steeds aan temperaturen van hoogstens een graad of 4 onder nul in de nacht).

Zelf denk ik ook niet dat we echt een diepe winterperiode ingaan maar waar ik al eerder of gesproken heb lijkt wel doorgang te vinden ( rond de 5 graden overdag en net onder nul ( net waar je woont ) in de nacht/vroege ochtend).
Persoonlijk vind ik het echt een top periode aangezien ik liever veel sneeuw/koude in december en verder heb dan in november en daarna niets meer.:)

Ik heb hier als voorbeeld 2 kaarten staan van EC en GFS elk hetzelfde tijdstip en zie de verschillen.( en dan zitten we in een termijn van 7 dagen !)





Het onderstaande is slechts een stukje van het geheel maar ik denk dat ik wel de kern hier heb staan.
Mocht je willen dan kun je het volledige stuk lezen op de volgende  URL : http://www.weer.nl/30-daagse-verwachting.html


Rond 17 november zien we in de kaarten het één en ander veranderen. Zo zien we in de pluimgrafieken de temperatuur dalen tot rond normaal of soms zelfs een fractie er onder. Daarbij neemt de spreiding ook toe. Er zijn berekeningen waarbij het met kwikstanden van 10 graden of zelfs iets meer, aan de zachte kant blijft. Maar er komen ook oplossingen uit de computer rollen waarbij het ronduit fris is met ’s nachts soms een graadje vorst en overdag een graad of 5. Met een aanhoudend wisselvallig weertype –in de neerslagpluim zien we namelijk nog altijd behoorlijke uitslagen- is er dus sprake van een overgang naar een wat guurder weertype.

Ondanks dat deze oplossing niet ondersteund wordt door alle 50 modelberekeningen, is het wel heel duidelijk dat net na het midden van de maand de weerkaarten er anders uit gaan zien. De westelijke stroming op hoogte wordt minder sterk en zal gaan meanderen. Hierdoor kan een rug zich wat makkelijker opwerken en ons “trakteren” op een ander weerregiem.

Omdat de overgang rond 17 november ook valt in de 15 daagse periode, kunnen we ook daadwerkelijk kijken wat de 12 uur run, waar de maandverwachting op gebaseerd is, voor opties laat zien en zelfs de 00 uur kunnen we er nog even bijpakken.

Op hoogte begint inderdaad de boel te meanderen. Gevolg; een uitzakkende trog boven onze regio, gevuld met koudere lucht of zelfs een mogelijk dat een rug zich gaat uitbreiden richting Scandinavië. Deze twee koelere opties nemen ongeveer 40% in beslag, de overige 60% van de berekeningen gaan nog altijd voor een voortzetting van het huidige zachte weertype. Ook het Amerikaanse weermodel wil van verkoeling weinig van weten. Die kiest pas rond 22 of 23 november voor een eventueel wat guurder weertype.

De maandverwachting laat tot 27 november een beeld zien met regelmatig neerslag, misschien wel als natte sneeuw of hagel en verder temperaturen die tijdens nachtelijke opklaringen makkelijk richting het vriespunt kunnen zakken.

Tijdens de laatste novemberdagen en de eerste week van december wordt de spreiding alleen maar groter.
Kort door de bocht, alles is mogelijk. Een vrij normaal weertype met regelmatig regen of buien, mogelijk wat winters is het meest reëel.  Andere opties zijn, gezien de enorme spreiding in de grafieken en het feit dat we aan het eind van de verwachtingsperiode zitten, niet uit te sluiten.

Samenvattend:

Tot 17 november weinig verandering. Het blijft wisselvallig met geregeld regen of buien, soms even veel wind en temperaturen rond normaal. Bewolkte nachten zijn redelijk zacht, maar klaart het ’s nachts een keer goed op, dan is een graadje nachtvorst best haalbaar.

Vanaf 17 november zien we dat er in de atmosfeer het één en ander gaat veranderen.  Depressies trekken minder snel en kunnen zich op bepaalde plaatsen gaan nestelen. Daardoor kan koude lucht vanaf de pool zich zuidwaarts gaan uitbreiden. Of die koude lucht onze streken gaat bereiken is de vraag, maar een overgang naar een wisselvallig en guurder weertype is zeker aanwezig.

Kalm herfstweer onder invloed van hogedrukgebieden zit er voorlopig niet in en ook een serieuze winterinval lijkt ook (nog) niet aan de orde te zijn.


En hieronder wel even een ijsdagkaartje voor de liefhebbers





| Gewijzigd: 16 november 2013, 17:44 uur, door Callie-P
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
16 november 2013, 17:36 uur | Bericht #412230
Citaat van Wittekerst, zaterdag 16 november 2013, 13:14 uur Zowaar bijna een ijsdag joh door de mist, halfuur geleden +1 op de meter.

Helaas dat de temp al ver boven nul is geweest
Woonplaats: Sint-jansteen (zeeuwsch-vlaanderen)
Berichten: 248
Lid sinds: 10 okt. 2010
16 november 2013, 17:42 uur | Bericht #412232
Citaat van marcuz, zaterdag 16 november 2013, 17:36 uur Citaat van Wittekerst, zaterdag 16 november 2013, 13:14 uur Zowaar bijna een ijsdag joh door de mist, halfuur geleden +1 op de meter.

Helaas dat de temp al ver boven nul is geweest

Uiteindelijk is de temperatuur vanmiddag nog geklommen naar 5 graden. In de ochtend was het echt vrieskoud.
Mist is niet weg geweest en nu weer wat hardnekkiger geworden.
Frans24
Lid
Woonplaats: Weeze (D)
Berichten: 1874
Lid sinds: 6 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 november 2013, 18:58 uur | Bericht #412235
Meteodiensten aan deze kant vd grens waarschuwt dat men voor woensdag de winterbanden erop moet hebben ( NordRhein Westfalen ) vanwegen hoge sneeuwkansen vanaf dinsdag.
"Only A Biker Knows Why A Dog Sticks His Head Out Of A Car Window"
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
16 november 2013, 19:39 uur | Bericht #412236
GFS run is nu weer mooi voor LT en redelijk op MT vind ik... Of zie ik dat nu verkeerd? EC ziet er ook niet slecht uit.. Aleen nog even wachten tot hij binnen is (volledig)
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
16 november 2013, 19:48 uur | Bericht #412237
calliep verwacht jij natte sneeuw tijdens buien dinsdagnacht en woensdag?het lijkt me wel mogelijk in het binnenland
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
16 november 2013, 20:22 uur | Bericht #412238
Moet normaal lukken.. Temperatuur op 850 hPa is -5 a -6 en de 2m temps zijn onder of net rond 0..; Dus zullen wel wat natte vlokjes tussen zitten denk ik.. 
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
16 november 2013, 20:43 uur | Bericht #412240
Citaat van thunderstorms_4ever, zaterdag 16 november 2013, 20:22 uur Moet normaal lukken.. Temperatuur op 850 hPa is -5 a -6 en de 2m temps zijn onder of net rond 0..; Dus zullen wel wat natte vlokjes tussen zitten denk ik.. 

Als deze waardes serieus gaan komen dan zijn dit droge vlokken
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
16 november 2013, 20:50 uur | Bericht #412244
Citaat van marcuz, zaterdag 16 november 2013, 20:43 uur Citaat van thunderstorms_4ever, zaterdag 16 november 2013, 20:22 uur Moet normaal lukken.. Temperatuur op 850 hPa is -5 a -6 en de 2m temps zijn onder of net rond 0..; Dus zullen wel wat natte vlokjes tussen zitten denk ik.. Als deze waardes serieus gaan komen dan zijn dit droge vlokken
Ow..., zie nu pas dat de neerslag in de vroege avond zou afnemen, en aleen nog een beetje neerslag in de hoge venen/oosten zou geven dus daar misschien een natte sneeuwvlok. Alleen aan de kust nog wat buitjes mogelijk 's nachts;.. Maar moesten die wat meer landinwaarts trekken kan het even wit worden denk ik idd . ;)

Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
16 november 2013, 22:01 uur | Bericht #412248
Citaat van jenssweerts, zaterdag 16 november 2013, 19:48 uur calliep verwacht jij natte sneeuw tijdens buien dinsdagnacht en woensdag?het lijkt me wel mogelijk in het binnenland
Tijdens het acht uur journaal werd er al gesproken dat dit met name op woensdag zeker tot de mogelijkheden behoort.
Hieronder de kaarten waarop je "denk ik"deze uitspraken wel kunt staven. Hierbij pak ik alleen even het GFS model wat op dit moment tot de meest conservatiefsten modellen behoort  aangezien EC elke keer meer koude ziet en ik maar even wat voorzichtiger wil zijn dus het kan alleen maar beter uitpakken

1 van de basis eisen die er is,is dat de 850hPa koud genoeg moet zijn zodat de neerslag ons als sneeuw kan bereiken.
Op de onderstaande kaart zie je dat we binnen de -5 vallen maar buiten de -10. Ideaal voor Sneeuw moet deze luchtlaag toch wel zo een -8 zijn.
Maar goed onderstaande kaart zegt niet dat het "maar" -5 is, Voor wat natte flatsen is de 850hPa zeker goed genoeg.



Dan een stapje verder.

We hebben natuurlijk geen vorst in de grond, dus de bodem is gewoon nog warm. Echter de temperatuur voor die nacht ligt zeer dicht bij het vriespunt in het binnenland ( zo rond de 2 graden) Dus de kans dat de "natte flatsen"ook daadwerkelijk in deze substantie beneden komen is zeer aannemelijk. ( ipv regen)





Volgende vraag, kant het (tijdelijk) Wit worden. Al is de bodem nog warm met deze twee temperaturen (2mtr en 850hPa) zou dit zeker mogelijk kunnen zijn mits de buien intensief zijn waardoor de temperatuur op ons niveautje gaat zakken.Dan zou het kunnen dat het tijdelijk even wit wordt.

Maar goed daar is net even het knelpunt. We zitten op de rand van een lagedruk en een hogedruk gebied waardoor we een beetje in niemandsland zitten.
1015 =Hoog lager is Laag



Het model GFS berekent niet echt veel spannende neerslag , maar goed je ziet op de kaart hoe de lijnen liggen en die hoeven zich maar een fractie te verplaatsen en we zitten volledig in het hoog of in het laag. Zouden we in het Laag terecht komen dan is er een kansje dat er wat intensievere buien ontstaan. Bedenk dat de zee warm is en de bovenlucht koud dus veel verdamping.

Zoals de Straalstroom zich nu gedraagt ziet het er niet naar uit dat we in dat hoog terecht komen en dat de kans dat we in het laag terecht komen zeer groot is. (hetgeen je ook kan zien in de daaropvolgende kaarten bij de Wetterzentrale)

Hieronder de straalstroom waarbij we in een schitterende trog zitten...




Om niet nog meer kaarten te posten.. als je de daarop volgende uren bekijken zou dan zie je dat het laag zich volgens GFS inderdaad over de Benelux gaat uitstrekken.  Dus ik ga het KNMI zeker niet tegen spreken want ik denk inderdaad ( met bovenstaande kaarten in gedachte) dat vanaf dinsdag/wo nacht de neerslag die er gaat vallen zeker in de vorm van winterseneerslag zal zijn. Naar gelang van de intensiviteit van de buien kan het dan volgens mij zelfs even tijdelijk wit worden.

Edit: Onthoudt met bovenstaande in gedachten wel dat er door GFS nauwelijks neerslag berekent wordt dus het hele bovenstaande verhaal kan zo de prullenbak in als de neerslag niet meewerkt. Met deze situatie zal het waarschijnlijk op "now-casten" uitlopen al is het natuurlijk wel schitterend om gewoon te hopen dat de kaarten gelijk krijgen

Edit2: Toch voor jullie nog even de neerslag kaarten van beide modellen waarin je dus inderdaad ziet dat GFS nauwelijks neerslag verwacht en EC pas op woensdag in de loop van de dag ( 18h) maar goed kijk naar de temperaturen vanaf woensdag die zakken alleen maar. ( neerslag van voor de rode streep is regen met de huidige kaarten aangezien de 850hPa dan nog rond de nul graden is)



| Gewijzigd: 16 november 2013, 22:35 uur, door Callie-P
Woonplaats: Boom(Antwerpen)
Berichten: 2258
Lid sinds: 8 mei. 2012
17 november 2013, 02:17 uur | Bericht #412255
Geen mist hier meer te zien... Is allemaal aangevrozen ;)
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
17 november 2013, 10:20 uur | Bericht #412268
Citaat van thunderstorms_4ever, zondag 17 november 2013, 2:17 uur Geen mist hier meer te zien... Is allemaal aangevrozen ;) Hier niks van vorst gemerkt, ook niet aan de grond. Merkte gisteravond bij de late hondewandeling al op dat de mist  flink was verdwenen EN dat het rond half 12 alweer warmer was dan eerder op de avond.

Frans24
Lid
Woonplaats: Weeze (D)
Berichten: 1874
Lid sinds: 6 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 november 2013, 10:55 uur | Bericht #412272


"Only A Biker Knows Why A Dog Sticks His Head Out Of A Car Window"
Woonplaats: melsbroek (België)
Berichten: 683
Lid sinds: 21 jun. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 november 2013, 10:59 uur | Bericht #412273
volgens mij wordt het gewoon wat kouder maar meer niet
sneeuw zal volgens mij ook gewoon voor de Ardennen worden, het centrum en het westen waarschijnlijk gewoon regen( natte sneeuw zou mooi zijn hoor )
geen onderbouwing maar gewoon gevoel
onweersdagen 2016 (0)
C.A.D.
Lid
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 131
Lid sinds: 7 okt. 2013
17 november 2013, 14:16 uur | Bericht #412294
Meteoconsult heeft weer een leuk stukkie geschreven over de verwachte kou:


Het wordt winter! Of toch nog niet?
17.11.2013 12:52

De winter komt eraan, zo was vanochtend op diverse plaatsen te lezen. Steenkoude nachten komen er later, misschien wel een natte sneeuwvlok in de Limburgse heuvels en dat allemaal omdat extreem koude lucht vanuit het noorden Nederland gaat bereiken.

Tsja. De temperaturen gaan later deze week inderdaad omlaag, naar 3 tot 6 graden boven nul overdag en iets onder nul gedurende de nachten, maar dan alleen als het ook echt opklaart. En die natte sneeuw zou ook op andere plaatsen dan alleen Limburg kunnen vallen, als een neerslaggebied dat voor de woensdag staat gepland op een strategisch tijdstip binnenkomt en het voor de neerslag uit niet al te warm geworden is. Wit wordt het dan vrijwel zeker nog niet


Stromingspatroon wijzigt
Wat van belang is, de komende week, is dat het stromingspatroon wijzigt. De huidige herfst werd lange tijd gedomineerd door een langgerekte band met sterke westelijke winden die vanaf de oceaan op Europa was gericht. Storingen, die in deze westelijke wind meedreven, konden Europa vrijwel ongehinderd bereiken. En brachten om de haverklap regen en soms ook veel wind, zoals op 28 oktober toen we een zware herfststorm hadden, vooral in het noordwesten en noorden.

Inmiddels is die westcirculatie, want zo heet een dergelijke band met westelijke winden vanaf de oceaan, vrijwel geheel aan banden gelegd. De straalstroom, die tijdens de westcirculatie in een strakke lijn van de oceaan naar Europa blies, vertoont intussen dezelfde grote golven als die, die we de laatste jaren zo vaak hebben gezien. Vorige week beschreven we op deze site nog een aantal van de mogelijke oorzaken hiervan, zoals het warme zeewater op de oceaan, vooral in de buurt van Groenland, dat bij de huidige, positieve fase van de AMO-index hoort. De temperatuurverschillen tussen het noorden en zuiden zijn hierdoor kleiner dan anders. En dat resulteert in een straalstroom die vaker dan anders gaat golven. Zoals we nu dus ook weer zien gebeuren.

Zuidwest en noordoost
Windrichtingen die in onze omgeving bij zo’n golvende straalstroom horen, zijn zuidwest en noordoost. Van beide richtingen krijgen we de komende dagen voorbeelden voorgeschoteld. Morgen (maandag) beginnen we met een zuidwestelijke wind, aan de voorzijde van een storing die vanuit het westen dichterbij komt, maar pas vanaf de avond invloed krijgt op het weer in Nederland. Het is bewolkt, het blijft op de meeste plaatsen droog en het wordt in het binnenland 5 of 6 graden, in de kustgebieden kan het kwik nog tot 7 of 8 graden oplopen. De storing hoort bij een lagedrukgebied, heel ver naar het noorden in het Poolgebied, dat in de omgeving naar het oosten trekt.

Terwijl de storing dinsdag overdag met af en toe regen via het oosten ons land weer verlaat, stroomt met een naar noordwest draaiende wind koudere lucht binnen, via de Noordzee. Het klaart op, maar aan zee kan nog een enkele bui vallen, mogelijk met hagel. Tegelijkertijd bouwt zich boven de oceaan een hogedrukgebied op, ook in de hogere etages van de atmosfeer. Aan de oostflank hiervan stroomt met noordelijke winden op alle niveaus koudere lucht Europa binnen. Daarin komt ook een volgend lagedrukgebied mee dat woensdag over de Noordzee naar het zuiden trekt.

Natte sneeuw
De bijbehorende storing krijgt het weer bij ons woendagmiddag in de greep. Na een nacht met opklaringen en minimumtemperaturen rond het vriespunt neemt overdag de bewolking toe, in de middag en avond gevolgd door af en toe regen, in het binnenland misschien wel korte tijd door natte sneeuw voorafgegaan. Al heel snel wordt het overal regen. De wind wordt weer zuidwestelijk en trekt aan zee flink aan. En uiteindelijk wordt het opnieuw tussen 5 en lokaal 8 graden.|

Koude lucht
Donderdag lijkt het lagedrukgebied precies boven Nederland aan te komen, vrijdag en zaterdag trekt het verder naar de centrale delen van het Middellandse Zeegebied. Het hogedrukgebied op de Oceaan stuurt vanuit het noorden dan een rug van hogedruk onze kant op. Tussen deze rug en het lagedrukgebied in de buurt van Italië in gaat de wind bij ons uit het noorden tot noordoosten waaien. In de aanvoer van koude lucht vanuit het noorden is hiermee voorzien. Verder kan vooral donderdag nog een, mogelijk winterse bui vallen. Vrijdag en wellicht ook zaterdag lijkt het op de meeste plaatsen droog te blijven. Met in de nacht tijdens opklaringen lichte vorst en overdag bij een afwisseling van wolken en zon temperaturen zo tussen 3 en 6 graden boven nul.

Dus, ja! Het wordt kouder, later deze week. Maar of we nu echt al van een winterinval mogen spreken, lijkt dubieus. Zo koud is het nog niet. Je zou eerder kunnen stellen dat iets gebeurt wat in de tweede helft van november heel normaal is. We mogen een klein beetje aan de winter ruiken.

Bent u benieuwd naar de actuele lange termijnverwachtingen van Meteo Consult, bel dan eens de weerlijn (0900-9725, 60 ct/min). Door voor optie 5 te kiezen, krijgt u de verwachting voor de komende 10 dagen te horen. Optie 6 brengt u bij de verwachting voor de komende 4 weken.

Bron: Meteo Consult
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
17 november 2013, 14:34 uur | Bericht #412295
Slecht voor m'n score bij winterplaza, maar t ziet er naar uit dat het volgende week en de we(e)k(en) erna een beetje winter wordt. We wachten af.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 165 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 165, lezen 2 mensen het topic "Berichtgeving orkaan Matthew".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden