Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Osborne, KS; Phillips, KS; Rooks, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 12:33:33

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

25 Apr 2024 08:00:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 09:25:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coleman, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 04:06:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Jones, TX; Shackelford, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Callahan, TX; Nolan, TX; Runnels, TX; Taylor, TX.

24 Apr 2024 03:18:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scurry, TX.

24 Apr 2024 01:16:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 17:37 uur | Bericht #422453
Hier over de grens thv Noord-Duitsland gerommel, echter het is ver weg...
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
Woonplaats: Velden
Berichten: 36
Lid sinds: 21 apr. 2014
27 april 2014, 18:47 uur | Bericht #422455
Hier in Venlo GEEN EEN donderslag gehoord deze hele week,dit wordt waarschijnlijk het meest onweerarme jaar ooit in Venlo->:(
En de tempratuur stort na woensdag ook nog in een diepe mineurstemming,en dan natuurlijk helemaal GEEN onweerkansen.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
27 april 2014, 20:13 uur | Bericht #422466
Gaat hier net zo hoor in pekela, ook al waren hier de grootste kansen dan nog niks..maar het mooiste moet nog komen dus laten we maar positief blijven!! Als het meezit komt iedereen vast nog wel aan zijn/haar trekken
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 20:19 uur | Bericht #422467
''In ons land onweert het jaarlijk gemiddeld op 25 dagen'' (KNMI).

Nou we hebben dit jaar nog niet veel gehad, dus er komen nog genoeg dagen met onweer mensen!!

| Gewijzigd: 27 april 2014, 20:20 uur, door Floris-Jan
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
27 april 2014, 20:47 uur | Bericht #422472
die lange buienlijjn over   groningen  zit tot  diep in duitsland...  als  dat   nog  overkomt hier, hebben we  en veel regen en  er zit onweer in... zo te zien   lijkt het  wel over  noord-oost  groningen te komen..nachtwerk? of  moeten we  er niks meer  van verwachten?
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 21:26 uur | Bericht #422477

4 seizoentje, ik reken er niet op. Voor dat die buien hier zijn, blijft er slechts wat regen over.
Zo gaat het de hele week eigenlijk al

Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
27 april 2014, 21:34 uur | Bericht #422478
yep  erg he...  zoveel kansen   en   elke  keer  weer net  niks....  moet toch een keer lukken?.. mss  wel  als  we het juist niet verwachten..gebeurt ook   wel  eens...   
Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 21:37 uur | Bericht #422479
Citaat van 4 seizoentje, zondag 27 april 2014, 21:34 uur yep  erg he...  zoveel kansen   en   elke  keer  weer net  niks....  moet toch een keer lukken?.. mss  wel  als  we het juist niet verwachten..gebeurt ook   wel  eens...   
Wij in het Noorden hebben statistisch gezien (volgens het KNMI) de minste kans op onweer.. Gemiddeld 21 dagen per jaar onweer (gemiddelde van Nederland ligt op  25).
In Brabant ligt het gemiddelde al gauw op 34 dagen onweer per jaar. Balen, maar het is niet anders ^^

Vanavond heb ik wat gerommel gehoord uit Duitsland, jij niet vanuit Winschoten?



| Gewijzigd: 27 april 2014, 21:38 uur, door Floris-Jan
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
27 april 2014, 21:43 uur | Bericht #422480
Citaat van Floris-Jan, zondag 27 april 2014, 20:19 uur ''In ons land onweert het jaarlijk gemiddeld op 25 dagen'' (KNMI).

Nou we hebben dit jaar nog niet veel gehad, dus er komen nog genoeg dagen met onweer mensen!!

Ik moet je teleurstellen, we hebben nog 1 dag  tegoed:
Maar laat ik eerst even zien wat ik gedaan heb om daar achter te komen:
Ik heb alle  kaarten van inslagen van het KNMI tot nu toe heel eenvoudig op elkaar geplakt.
Om een wat voor ons Nederlanders interessanter beeld te krijgen heb ik alle kaarten met inslagen bovenzee of buiten de landsgrenzen weg gelaten.
Zo hebben we dus een kaartje van alle plekken met inslagen in 2014 tot nu toe. Let op, sommige plekken hebben misschien wat meer gehad dan anderen maar als je ergens een stip ziet weet je zeker dat daar tenomste 1 ontlading geweest is.
Sommige kaarten toonden veel ontladingen, anderen maar 1 of 2.

Waarom nog maar 1 dag te gaan?
Met de hierboven genoemde criteria hield ik 24 kaarten over.
Opvallend:
Achterhoek heel rustig
Groningen, ach, ze zeggen zelf "er gaat niets  boven Groningen"en de onweder luisteren netjes.
Friesland is daarvan misschien mede slachtoffer, het onweer denkt, we blijven uit  de buurt.
Ik vind de scheiding tussen Drente en Groningen wel opvallend, zou de Hondsrug zoveel invloed hebben?
Meest opvallend vind ik Zeeland, al jaren lezen we hier arme Zeeuwen die zeggen nooit wat te krijgen, al jaren  horen we dat Zeeland en het Westen tot later in het jaar moeten wachten en kijk dit jaar eens.


Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 21:53 uur | Bericht #422481

Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.

De Hondsrug in Drenthe is zeker een fenomeen.. Ik heb mij altijd al afgevraagd, wat nou precies de invloed is van de Hondsrug op het weer in de omgeving.
Ik hoor van mensen uit Stadskanaal dat neerslag vaak langs hun woonplaats trekt, terwijl dorpen in de buurt de volle lading krijgen.

Maar dit kan ik niet met bronnen onderbouwen, wellicht meer mensen uit de omgeving die hier wat van afweten?  

Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
27 april 2014, 22:06 uur | Bericht #422483
Citaat van Floris-Jan, zondag 27 april 2014, 21:53 uur

Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.

Dat snap ik, verder heb ik eens gekeken wat ze nu eigenlijk een "onweersdag" noemen, ik dacht eigenlijk dat een onweersdag een dag met onweer was, maar het gaat er om dat de donderklap op 1 van de KNMI weerstations gehoord is. Dat zal ook wel wat minder het geval zijn met dagen met maar 1 of 2 ontladingen.

Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 22:20 uur | Bericht #422485
Citaat van jcroon, zondag 27 april 2014, 22:06 uur Citaat van Floris-Jan, zondag 27 april 2014, 21:53 uur

Wow! Knappe analyse Jcroon! Zeer netjes. Natuurlijk praten we over gemiddeldes, dus het kán nog boven de 25 uitschieten.

Dat snap ik, verder heb ik eens gekeken wat ze nu eigenlijk een "onweersdag" noemen, ik dacht eigenlijk dat een onweersdag een dag met onweer was, maar het gaat er om dat de donderklap op 1 van de KNMI weerstations gehoord is. Dat zal ook wel wat minder het geval zijn met dagen met maar 1 of 2 ontladingen.
Inderdaad.. dan zou je zeggen: je zit zo op die 25 dagen..



Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
Woonplaats: winschoten
Berichten: 923
Lid sinds: 20 dec. 2009
27 april 2014, 22:40 uur | Bericht #422490
Citaat van jcroon, zondag 27 april 2014, 21:43 uur Citaat van Floris-Jan, zondag 27 april 2014, 20:19 uur ''In ons land onweert het jaarlijk gemiddeld op 25 dagen'' (KNMI).

Nou we hebben dit jaar nog niet veel gehad, dus er komen nog genoeg dagen met onweer mensen!!

Ik moet je teleurstellen, we hebben nog 1 dag  tegoed:
Maar laat ik eerst even zien wat ik gedaan heb om daar achter te komen:
Ik heb alle  kaarten van inslagen van het KNMI tot nu toe heel eenvoudig op elkaar geplakt.
Om een wat voor ons Nederlanders interessanter beeld te krijgen heb ik alle kaarten met inslagen bovenzee of buiten de landsgrenzen weg gelaten.
Zo hebben we dus een kaartje van alle plekken met inslagen in 2014 tot nu toe. Let op, sommige plekken hebben misschien wat meer gehad dan anderen maar als je ergens een stip ziet weet je zeker dat daar tenomste 1 ontlading geweest is.
Sommige kaarten toonden veel ontladingen, anderen maar 1 of 2.

Waarom nog maar 1 dag te gaan?
Met de hierboven genoemde criteria hield ik 24 kaarten over.
Opvallend:
Achterhoek heel rustig
Groningen, ach, ze zeggen zelf "er gaat niets  boven Groningen"en de onweder luisteren netjes.
Friesland is daarvan misschien mede slachtoffer, het onweer denkt, we blijven uit  de buurt.
Ik vind de scheiding tussen Drente en Groningen wel opvallend, zou de Hondsrug zoveel invloed hebben?
Meest opvallend vind ik Zeeland, al jaren lezen we hier arme Zeeuwen die zeggen nooit wat te krijgen, al jaren  horen we dat Zeeland en het Westen tot later in het jaar moeten wachten en kijk dit jaar eens.

ach jee...    arme  provincie   groningen...   mogen  we   soms ..heelll soms   dan  ff klagen?...tis net  niks he  voor hier....   zal het   van  de  vakantie,s moeten hebben   ..elk jaar   een  feest...  ja  in  drente  ...   kom  zelf uit  stadskanaal..  mijn  opa  zei  ook altijd   dat  de hondsrug   wel  degelijk  er mee  te maken had...   of   de bui  kwam  er niet over of  bleef juist hangen....   kan  alle kanten op...   



Woonplaats: Oude Pekela
Berichten: 286
Lid sinds: 11 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2014, 23:21 uur | Bericht #422499


Hmm oke.. ik denk dan aan begrippen als 'loef en lijzijde' die dat soort verschijnselen kunnen verklaren. (waarom het in Stadskanaal en plaatsen rond de Hondsrug minder regent), Maar ik kan de plank flink misslaan haha.

| Gewijzigd: 27 april 2014, 23:21 uur, door Floris-Jan
Prachtige ontlading (06-08-13') op film vastgelegd: http://youtu.be/1KIWtsZxQ7g?t=2m45s
front
Lid
Woonplaats: zaandam
Berichten: 620
Lid sinds: 24 aug. 2009
28 april 2014, 02:29 uur | Bericht #422511
hondsrug, utrechtseheuvelrug,de rivieren,terugkerende onweersbuien,het ijsselmeer,gaat altijd om ons dorp stad heen,
wanneer houden we eens op met deze onzin! sinds wanneer hebben onweers(buien) een voorkeur?! hebben deze dan een navigatie ofzo?
o, we gaan daar maar langs vinden we leuk!en die krijgen weer niets,schrijven ze vast op o,o van dat het zo is!
onweer en buien hebben geen verstand of strategie!, het is een samenloop van omstandigheden,en vooral de opbouw van buien in onze atmosfeer.
er zijntriggers nodig om alles op zn plaats telaten vallen. het is vaak n complex geheel!
zoals afgelopen vrijdag!
mooi voorbeeld:afgelopen vrijdag waren er veel die het onweer niet in het westen noordwesten, en ijsselmeer gebied hadden verwacht,zelfs mijn persoon niet.
meestal komt dan de wind van zee,en dan blijft het bij of veel wind en weinig regen.
maar er was geen wind van zee het was muisstil en de trekrichting van de buien was van zuid-oost naar noord-noord-west.
de temp bleef hoog en de buien activeerden inplaats dat ze langzaam uitdoofden!
zelfs het knmi was hier niet op bedacht! zo zie je maar het weer laat zich in vooral deze omstandigheden niet voorspellen!
dat er gemiddeld meer neerslag valt in het westen dan in het oosten kan zijn dat heeft temaken met storingen die van de noorzee temp. opeens boven een warme of andersom kan ook koeler land komen, en geven meerneerslag of in het westen dan in het oosten ,maar er is geen stemmetje die zegt laten we omgeving drenthe,en groningen nu maar overslaan (als voorbeeld)!
heuvels hebben geen invloed, gebergte des temeer!;)



jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
28 april 2014, 11:11 uur | Bericht #422536
Citaat van front, maandag 28 april 2014, 2:29 uur heuvels hebben geen invloed, gebergte des temeer!;)En volgens mij is de "hondsrug"zo'n beetje de laagste heuvelrug van Nederland.
Ik betwijfel het ook. Een vriend van mij is molenaar en dat zijn mensen die heel praktsche weerszinzichten hebben en ook die zegt dat  dergelijke heuvels maar ook rivieren. Wel van invloed kunnen zijn ( lang niet altijd want het gaat dan om de positie, grootte en vorm ten opzichte van de stromingen die het weer al dan niet aanvoeren) zijn bossen en bebouwing/grote wegen. Bossen kunnen door hun vorm (opgaande bomen) de lagere luchtstromen beinvloeden wat dan weer invloed heeft hogerop en bebouwing en grote wegen hebben  door warmte vaak een stijgende luchtbeweging.
Nu met die invloed niet overdreven worden, als een bui of een systeem  eenmaal ontwikkeld is dan is er in Nederland geen bos stad of weg die dat kan beïnvloeden. Maar het kan wel van invloed zijn op  een  bui in ontwikkeling of een bui die toch al aan het uitdoven is.



Sepp
Lid
Woonplaats:
Berichten: 430
Lid sinds: 3 nov. 2011
28 april 2014, 12:58 uur | Bericht #422541
KNMI waarschuwt voor onweersbuien met mogelijk veel regen In Overijssel kunnen dinsdag 's middags en aan het begin van de avond onweersbuien voorkomen. De buien gaan mogelijk gepaard met hagel en veel regen. Weerinstituut KNMI heeft een code geel afgegeven voor de provincie. Volgens het KNMI kan er lokaal veel regen vallen, omdat de buien naar verwachting langzaam over de provincie trekken. De code geel geldt ook voor Gelderland, Utrecht en Flevoland.
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 april 2014, 13:10 uur | Bericht #422542
Niet alleen voor Overijsel. ;)



NEERSLAG:
Aandacht gaat vooral uit naar de buien vanmiddag. Grootste kans nabij de vore in het noorden en oosten. Bij een convectietemperatuur van 20 C zou dit onweer kunnen opleveren, maar voorlopig achten we die kans zeer klein. In het zuiden is een enkele bui ook niet uitgesloten in de polaire lucht, maar daar veel minder diepe convectie aanwezig. Convectiemodus single cell. Weinig CAPE, dito schering (max. 10 kn). Vannacht kans op buien(restanten) vanuit Duitsland. Dinsdag overdag in de vore lokaal stevige buien als de temperatuur wel naar warden van 20 of iets meer kan oplopen. Er staat dan nauwelijks stroming, lokale effecten gaan dan een rol spelen en plaatselijk kan in korte tijd misschien veel neerslag vallen (PPW-waarden 23-28). Harmonie komt (indicatief uiteraard) hier en daar met 20-40 mm/uur. Dit model suggereert de start van de convectie in een strook van de Achterhoek naar het Gooi. Kans op onweer is dinsdag ook groot, Indecs en ook Harmonie geven dat duidelijk aan. Ook dan is er nauwelijks schering, 15-20 kts wel meer CAPE maximaal 700-1000 J/kg, dus Single cell's en Pulse storm mogelijk Multi Cells. Langs de kust is de met een aanlandige wind de kans op convectie nihil. 

Bron: KNMI | Gewijzigd: 28 april 2014, 13:11 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
28 april 2014, 13:25 uur | Bericht #422544
GFS tussen 12z (14:00) t/m 18z (20:00)







Harmonie 12z (14:00_ t/m 18z (20:00). Harmonie laat de buien iets zuidelijker dan GFS. Zal nowcasten worden om te kijken welk model het goed heeft.




| Gewijzigd: 28 april 2014, 13:26 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
28 april 2014, 13:47 uur | Bericht #422548
Ik wil die opbouwende wolkenmassa bij drielandenpunt wle in de gaten houden. Zo'n snelle opbouw zou wel eens hierheen kunnen gaan met de langverwachte en vooral gehoopte regen. Als er een klapje bij zit, aardig maar  sinds de buien van 7-9 april (totaal 15 mm)  geen noemenswaardige regen meer gehad.
En maart was ook al 40 mm te droog.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 245 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 245, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden