Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, FL; Leon, FL; Brooks, GA; Thomas, GA.

27 Mar 2024 11:14:35
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 april 2014, 18:01 uur | Bericht #421104
Geomagnistische storm: Heldere aurora's zichtbaar rond de poolcirkel



In de late avonduren van 11 april boog het interplanetaire magnetische veld (IMF) richting het zuiden. Er ontstond een barst in het magnetische veld van de aarde. Onze planeet staat nu onder invloed van de coronal hole high speed stream (CH HSS). De effecten van de CH HSS zullen vanaf 14 april zichtbaar zijn. De laatste run van het WSA/Enlil  model laat een piek wind zien van 500 km/s tot 550 km/s bij deze CH HSS. De geomagnetische K-index drempel van 4 werd bereikt op 01.12 UTC op 12 april. Hierbij waren heldere aurora's zichtbaar rond de poolcirkel. De geomagnetische K-index drempel van 5 werd bereikt om 0.18 UTC. Dit een G1 kleine magnetische storm op de NOAA schaal:
  • Potential Impacts: Area of impact primarily poleward of 60 degrees Geomagnetic Latitude.
  • Induced Currents - Weak power grid fluctuations can occur.
  • Spacecraft - Minor impact on satellite operations possible.
  • Aurora - Aurora may be visible at high latitudes, i.e., northern tier of the U.S. such as northern Michigan and Maine.
NOAA SWPC verwacht een 40% kan op polaire magnetische stormen gedurende de komende 24 uur.

Duration of event will influence severity of effects.




© onweer-online
Bron: The watchers
Every cloud has a silver lining
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 april 2014, 18:03 uur | Bericht #421105
Taken by Aurora Addicts on April 11, 2014 @ Near Boden, Sweden (image via SpaceWeather)








Every cloud has a silver lining
Waarom deze advertentie?
alien
Lid
Woonplaats: Stadskanaal
Berichten: 267
Lid sinds: 11 jul. 2010
12 april 2014, 19:11 uur | Bericht #421106
Marga, kun je misschien iets meer uitleggen van het stukje tekst boven de fotos? Kunnen wij misschien iets te zien krijgen?
Het is nog nooit zo donker west of het werd altied wel weer licht (Ede Staal)
Marga
Lid
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 17643
Lid sinds: 25 jul. 2006
12 april 2014, 19:50 uur | Bericht #421107
Het interplanetair magnetisch veld behoort tot het magnetisch veld van de zon. Dit deel wordt de ruimte tussen de planeten in gesleurd door de zonnewind. Je kunt het vergelijken met de stralen van een tuinsproeier. Door een verschuiving van dit veld richting het zuiden is er een "barst" of dunne plek in het magnetisch veld van de aarde. De zonnewind (deeltjes komende vanaf de zon) kan hierdoor makkelijker de aarde bereiken.


Bron: Spacepage.be

Doordat de zonnewind afkomstig is van een coronaal gat. Dit is een plek op de zon waar het magnetisch veld anders is dan op de rest van de zon. Het hete gas wordt hier niet gevangen door het magnetisch veld van de zon en ziet er op speciale foto's uit als een donkere plek. Op deze plaats ontsnapt dus met hoge snelheid zonnewind en deeltjes.

Voor een prima uitleg over de K index verwijs ik je graag naar: http://www.poollicht.be/nl/help/de-kp-index
Op deze pagina is ook een tabel te zien. Op een hoge breedtegraad is volgens poollicht te zien bij een Kp waarde van 4. Hier in Nederland en België hebben we een Kp waarde van 7 nodig. Ik verwacht dus, dat wij geen poollicht te zien krijgen, tenzij we naar de poolcirkel gaan

Ik hoop, dat het zo iets duidelijker is geworden. | Gewijzigd: 12 april 2014, 19:51 uur, door Marga
Every cloud has a silver lining
alien
Lid
Woonplaats: Stadskanaal
Berichten: 267
Lid sinds: 11 jul. 2010
12 april 2014, 22:36 uur | Bericht #421108
Jazeker, dank je. Blijf hopen ooit eens de aurora te zien.
Het is nog nooit zo donker west of het werd altied wel weer licht (Ede Staal)
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
14 april 2014, 00:39 uur | Bericht #421128
Hey,

Ik woon momenteel in Noorwegen, maar weet nu dat je niet per definitie Kp 7 nodig hebt... Ik woon in midden noorwegen en nu redelijk ervaring met hoe Noorderlicht eruit ziet. Hier kan ik het goed zien waarneer het Kp4 is. Maar er zijn altijd impulsen ofzo. Heel kort een sterke toename van noorderlicht. Op zoon moment kun je het verder zuiderlijker zien dan dat de Kp waarde kaart aan geeft(die doet dat eens per 3 uur).  Het is wel zo dat in Nederland het noorderlicht niet zomaar zichtbaar is, moet echt iets gebeurt zijn op de zon voordat je het kan zien met de blote oog. Met een camera(op een plek zonder te veel lichtvervuiling) kan je het veel eerder en mooier zien. 
Maar het is nu eigenlijk al te laat in het seizoen om het goed te kunnen zien.
Verder kijk ik hier meerdere malen per dag op solarham.net. Dit is zover ik weet de site waar de meeste informatie gebundeld is over de zon en het voorspellen van mogelijk noorderlicht.

Gr,
Niels
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 128
Lid sinds: 27 jul. 2006
14 april 2014, 20:06 uur | Bericht #421143
Citaat van alien, zaterdag 12 april 2014, 22:36 uur Jazeker, dank je. Blijf hopen ooit eens de aurora te zien.
Van de foto's kun je al genieten, laat staan het eens boven je hoofd in het echt te zien gebeuren......dus ik met je mee alien
Carpe Diem! maar niet uit mijn tuin....
alien
Lid
Woonplaats: Stadskanaal
Berichten: 267
Lid sinds: 11 jul. 2010
14 april 2014, 22:27 uur | Bericht #421148
Misschien kunnen we met z'n allen naar Niels om het Noorderlicht te zien.....
;)
Het is nog nooit zo donker west of het werd altied wel weer licht (Ede Staal)
supercel
Lid
Woonplaats: zuidlaren
Berichten: 339
Lid sinds: 4 jul. 2008
15 april 2014, 13:20 uur | Bericht #421156
Je bent welkom, maar de kanst dat ik dit jaar het noorderlicht nog zie, schat ik niet heel groot, het is hier om 22 uur nog schemerig... Gaat echt moeilijk hard...
Eind april, begin mei blijf je de schemering altijd aan de horizon zien... Dus dan wordt de kans dat je het noorderlicht ziet heel klein... 
Vanaf mei gaa ik mij focussen op NLC's =) Hopen dat dit een gunstig jaar daarvoor is... En juni zit mijn studietijd er hier weer op... 

krienie
Lid
Woonplaats: Hoenderloo
Berichten: 246
Lid sinds: 24 nov. 2009
15 april 2014, 18:29 uur | Bericht #421167
Fantastisch om te zien. Ik heb het vorig jaar maart in lapland gezien. Zo bijzonder. Daar kan zelfs geen onweersbui tegenop hoor!! Fantastisch mooie fotos trouwens....ik heb wel fotos gemaakt maar dat viel nog niet mee omdat het komt en gaat en je echt geduld moet hebben meestal....net zolang wachten tot het moment dat het mooi helder voorbij danst
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 198 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 198, lezen 2 mensen het topic "Sneeuw/onweerskansen week 5+6 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden