Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Morgan, CO; Washington, CO.

25 Apr 2024 23:07:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD; Fall River, SD.

25 Apr 2024 23:07:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Custer, SD.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kit Carson, CO; Sherman, KS.

25 Apr 2024 22:43:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 21:13:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, KS; Osage, KS.

25 Apr 2024 21:08:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Converse, WY; Niobrara, WY.

25 Apr 2024 20:36:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 20:07:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lyon, KS; Morris, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 19:59:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jasmine
Lid
Woonplaats: Wanneperveen
Berichten: 4
Lid sinds: 26 mei. 2014
26 mei 2014, 21:21 uur | Bericht #426440
Ik ben nieuw hier ik dacht dat jullei mij kunnen afhelpen van mijn angst.
Even voorstellen in het kort:
Ik ben Jasmine en hou van dieren en ben bang voor onweer:(
Ik vind het op youtube wel mooi.
Enne mijn angst zou afgelopen zijn als we dakpannen hadden.
Want daar slaat het minder snel in.
Ik voel me bij mijn vriendin en buurvrouw veel veiliger onder het dakpan dak.
Dan ben ik nog een beetje bang.


Paar vraagjes:


1. We hebben geen bliksemafleider maar werken die wel?
2. Slaat rieten dak sneller in?
3. Iemand tips?



xx Jasmine

Halloo
mrijkhals
Lid
Woonplaats: Goes
Berichten: 1200
Lid sinds: 1 dec. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 mei 2014, 21:30 uur | Bericht #426444
Citaat van Jasmine, maandag 26 mei 2014, 21:21 uur Paar vraagjes:

1. We hebben geen bliksemafleider maar werken die wel?
2. Slaat rieten dak sneller in?
3. Iemand tips?

Hi en welkom.

Bang voor onweer, dan zit je hier op zeker goed er zijn al meerdere mensen hier van hun angsten verlost door onze onweer gekte

-Een afleider werkt wel degelijk. Op het dak staan dan allemaal metalen puntjes die met elkaar verbonden zijn en uiteindelijk 3 of meer meter de grond in gaan om het zo af te voeren.
-Neen, dit slaat niet sneller in tenminste daar is mij niets van bekend. Het slaat net zo makkelijk in een schoorsteen als in een rieten dak. Met die verstande dat een schoorsteen uit elkaar spat maar je rieten dak 'opbrand', niet om je verder banger te maken maar dit had je zelf denk ik ook al wel door. Een rietendak staat mooi maar als er iets aan de hand is met een vonkje of een inslag ben je de pineut. En je verzekering zal ook wel aan de prijs zijn met een rieten dak.

Dus, als het even kan lekker een pannendak erop.
Ik zou zeggen geniet van onze gekte hier en go with the flow.....




| Gewijzigd: 26 mei 2014, 21:32 uur, door mrijkhals
Radiografische Hobby's ?..kijk op: http://www.mrdracing.nl
Waarom deze advertentie?
MarkB
Lid
Woonplaats: Nijkerk
Berichten: 1786
Lid sinds: 6 mei. 2011
26 mei 2014, 21:35 uur | Bericht #426447
Ten eerste: Welkom op dit forum!

1. Bliksem slaat vaak in objecten die hoog in de lucht staan, als het goed is zouden bliksemafleiders dus moeten werken anders heb je er niets aan.
2. Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk dat het geen verschil moet maken tussen een pannendak of een rietendak.
3. Vooral niet bang zijn voor het onweer, de kans dat onweer inslaat op je huis is echt ongelooflijk klein.
Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Jasmine
Lid
Woonplaats: Wanneperveen
Berichten: 4
Lid sinds: 26 mei. 2014
26 mei 2014, 21:35 uur | Bericht #426448
Nou we hebben wel een boerderij
Halloo
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
26 mei 2014, 22:32 uur | Bericht #426478
Bang zijn komt ook vaak voort uit onwetendheid, ik zou dus veel gaan lezen hier want er is een berg info. De bliksem is alleen maar een electrische vonk die langs het pad van de minste weerstand gaat. Alleen met een dusdanige hoge stroomsterkte dat de lucht zeer snel uitzet wat een donder produceert.
Bliksem slaat niet altijd op het hoogste punt in (op zee onweert het ook), wel langs de weg van de minste weerstand.

Je bent even veilig onder een rieten dak als onder een pannendak. Dat het eerder op een rieten dak inslaat is kolder.
Een rieten dak is misschien wat brandschade gevoeliger.

Als je echt veilig wilt zijn (en dan neem ik aan dat je met veilig bedoelt dat je niet geelectrocuteerd wordt), dan moet je in de auto gaan zitten, of een bliksemafleider laten aanleggen. Beide situaties bieden veiligheid dmv een metalen raamwerk die bliksemstromen opvangen.
Ik zou eens informeren bij je verzekering of het premie scheelt als je een alfeider laat installeren. Een afleider kost enkele duizenden euro's.

Doe je geen afleider, dan de volgende tips:
- Geen kranen aanraken tijdens onweer,
- Niet bellen met vaste lijn,
- Niet douchen,
- Geen radiatoren aanraken,
- Geen stekkers eruit halen zogauw en zolang je donder kunt horen,
- Buiten moet je niet het hoogste object zijn.

Succes.
Jasmine
Lid
Woonplaats: Wanneperveen
Berichten: 4
Lid sinds: 26 mei. 2014
27 mei 2014, 16:38 uur | Bericht #426668
Bedankt ik zal het proberen ik voel me nu al een stuk veiliger.
Halloo
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
27 mei 2014, 19:08 uur | Bericht #426692
Citaat van Jasmine, dinsdag 27 mei 2014, 16:38 uur Bedankt ik zal het proberen ik voel me nu al een stuk veiliger. Wat voor soort rieten dak hebben jullie op de boerderij? Een traditioneel rieten dak of een "nieuw"dak waarbij het riet direct op platen die geisoleerdzijn geschroefd is?
Traditionele rieten daken kun je behoorlijk ook goed laten impregneren tegen brand, maar dat gaat maar een paar jaar mee, zeker niet de 5 tot 10 jaar wat meestal gedacht wordt.

(Maar rieten daken op  zichzijn zeker niet inslag gevoeliger)
| Gewijzigd: 27 mei 2014, 19:10 uur, door jcroon
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
27 mei 2014, 19:09 uur | Bericht #426693
Citaat van Arends, maandag 26 mei 2014, 22:32 uur Doe je geen afleider, dan de volgende tips:
- Geen stekkers eruit halen zogauw en zolang je donder kunt horen,
Succes.
Alles er in laten zitten kan ook niet het beste zijn, zeker als je een vage donder hoort en ziet dat er flink wat aankomt trek ik toch vaak alles er nog snel even uit. Ik ben dan ook vaak off line  tijdens veel onweersdraadjes :D.

Jasmine
Lid
Woonplaats: Wanneperveen
Berichten: 4
Lid sinds: 26 mei. 2014
27 mei 2014, 19:23 uur | Bericht #426694
Citaat van jcroon, dinsdag 27 mei 2014, 19:08 uur Citaat van Jasmine, dinsdag 27 mei 2014, 16:38 uur Bedankt ik zal het proberen ik voel me nu al een stuk veiliger. Wat voor soort rieten dak hebben jullie op de boerderij? Een traditioneel rieten dak of een "nieuw"dak waarbij het riet direct op platen die geisoleerdzijn geschroefd is?
Traditionele rieten daken kun je behoorlijk ook goed laten impregneren tegen brand, maar dat gaat maar een paar jaar mee, zeker niet de 5 tot 10 jaar wat meestal gedacht wordt.

(Maar rieten daken op  zichzijn zeker niet inslag gevoeliger)


Eh daar heb ik als 10-jarige geen verstand van:|
Halloo
Woonplaats: noordwolde (frl)
Berichten: 192
Lid sinds: 10 jun. 2010
27 mei 2014, 19:26 uur | Bericht #426695
Jasmine misschien kan je vader of je moeder je het wel vertellen en misschien helpt het je zo wat van de angst af!
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
27 mei 2014, 20:01 uur | Bericht #426696
Citaat van jcroon, dinsdag 27 mei 2014, 19:09 uur Citaat van Arends, maandag 26 mei 2014, 22:32 uur Doe je geen afleider, dan de volgende tips:
- Geen stekkers eruit halen zogauw en zolang je donder kunt horen,
Succes.
Alles er in laten zitten kan ook niet het beste zijn, zeker als je een vage donder hoort en ziet dat er flink wat aankomt trek ik toch vaak alles er nog snel even uit. Ik ben dan ook vaak off line  tijdens veel onweersdraadjes :D.

Voor jezelf wel het beste, voor de apparatuur niet.
In de praktijk gaat stekker trekken bijna altijd wel goed. Maar als je geen persoonlijk risico wil lopen moet je het niet doen.
Een bliksem kan gemakkelijk 10 kilometer afleggen.

Ikzelf haal alleen de voeding van de laptop eruit en ga op de accu verder. Behalve gisteren, de bui duurde zo lang en de accu raakte leeg, toen heb ik de voeding maar weer aangesloten. Ik ben er niet zo bang voor, in een huis ben je voldoende omgeven met allerlei goede geleiders die de hoofdstroom afvoeren. Je krijgt misschien hooguit een tik spanning mee, en je schrikt je even helemaal rot.


Damski
Lid
Woonplaats: Emmen
Berichten: 20
Lid sinds: 28 feb. 2014
27 mei 2014, 21:46 uur | Bericht #426708
Hallo Jasmine.Welkom bij onweer online.Wat er al geschreven is,is dat je omringt bent door onweerfanaten.Dus met al jouw onweervragen kun je hier terecht.Er is altijd wel iemand die jou kan helpen om over jou onweerangst heen te helpen.En misschien word je wel net zo`n onweerfanaat als wij.
Jasmine
Lid
Woonplaats: Wanneperveen
Berichten: 4
Lid sinds: 26 mei. 2014
29 mei 2014, 11:50 uur | Bericht #426792
Citaat van Damski, dinsdag 27 mei 2014, 21:46 uur Hallo Jasmine.Welkom bij onweer online.Wat er al geschreven is,is dat je omringt bent door onweerfanaten.Dus met al jouw onweervragen kun je hier terecht.Er is altijd wel iemand die jou kan helpen om over jou onweerangst heen te helpen.En misschien word je wel net zo`n onweerfanaat als wij.
haha laat ik het hopen
Halloo
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 223 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 223, lezen 2 mensen het topic "Chase omgeving Zuidholland zuid".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden