Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alexander, IL; Johnson, IL; Pulaski, IL; Union, IL.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Maries, MO; Phelps, MO; Pulaski, MO.

19 Apr 2024 08:34:22

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Attala, MS; Leake, MS; Madison, MS.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Greene, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Calhoun, IL; Lincoln, MO.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Scott, IL.

19 Apr 2024 08:34:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lincoln, MO; Warren, MO.

19 Apr 2024 08:34:21
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 08:43 uur | Bericht #433505
Onweerskansen week 29

Voor deze week staan er ook weer onweerskansen op het programma vanaf di/woe. Met als uitschieters donderdag en vrijdag die zaten al ruim een week in de verwachtingen en komen sterk terug iedere keer alleen nog er veel neerslag verschillen...maar daar moeten hirlam en harmonie nog bij en we zijn er nog niet.

Dinsdag en woensdag:

Opbouwende warmte komt dit keer uit de frankrijk hoek de kansjes van morgen en woensdag zijn voor het centrale gedeelte van belgie eveneens zuid-oost belgie van het neerslag signaal word ik vooralsnog niet enthousiast. Tevens is het weer mocht het van de grond afkomen mede door toedoen van de shear(10/15 kts) single cell/pulse onweer. Als het raak is heb je wel meteen een goeie te pakken,want de cape is bij vlagen wel hoog in de orde van 1000-1500 vaak. Je komt dan vaak op stationair onweer uit,het geen ook de lokaal verschillen verklaard we zagen deze allemaal terug afgelopen week in nl. Soms met net iets meer shear komen er wat meer bij en gaan ze naar multicell uitteraad heb je dan meteen al weer een stap hoger in de ladder en komen er meer regio's aan bod.

Dinsdag cape 1000-1500 shear 10-15 kts type onweer single cell/pulse kansjes ctrl belgie en zo-belgie


Woensdag cape 1000-1500 shear 10-15 kts (single cell/pulse) kansen zijn er voor ctrl belgie en zo belgie mischien dat nederlands limburg wat meepikt



Ik raad een ieder ook aan om dit stuk boven goed door te lezen het verheldert een hele boel


Donderdag 
Donderdag zien we al betere waardes in geheel benelux 1500-2500 shear 10-15 kts (Single cell/multicell) aan de zw kust zelfs 30-40 nowcasten tegen die tijd timing essentiel dan mogelijk zeer goed multicell.. Meer details rond woensdag hierover >>>Neerslag hirlam,harmonie randverschijnselen etc




En dan vrijdag voor vrijdag zien we amerikaanse waardes maar moet er nog veel duidelijk worden over neerslag signalen en randverschijnselen. Voorlopig hou ik het op goed multicell onweer alleen het gebied is weer zo groot dat het in geheel benelux op dit moment raak kan zijn.. Highlights zijn wel vanaf midden nl naar boven. Cape gemiddeld 1000-1500 met een piek van dik over de 3000 k/j in midden nl. Later echt meer details want laast genoemde zegt niks over dat het in midden nl los gaat dan. Ook de shear mag omhoog want met de huidige shear hoeven we alsnog geen grote onweerscomplexen verwachten..



Mvg Tatanka | Gewijzigd: 14 juli 2014, 08:57 uur, door Tatanka
there can be only one
Heesen
Lid
Woonplaats: Ulft
Berichten: 330
Lid sinds: 1 dec. 2013
14 juli 2014, 08:51 uur | Bericht #433508
Dat zijn behoorlijke waardes zeg voor vrijdag. Maar eerst de dagen ervoor maar eens genieten. Het word in ieder geval lekker warm.
Heesen
Waarom deze advertentie?
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 09:03 uur | Bericht #433509
Euhhhhm vlag zaterdag ook niet uit Tatanka foeiii ook details hierover later in de week persoonlijk ga ik ook voor zaterdag...want pakt  vrijdag goed uit dan zullen deze waardes wss in het niets vallen.. Of we kunnen 2 keer los mag ook :P

| Gewijzigd: 14 juli 2014, 09:05 uur, door Tatanka
there can be only one
Heesen
Lid
Woonplaats: Ulft
Berichten: 330
Lid sinds: 1 dec. 2013
14 juli 2014, 09:26 uur | Bericht #433510


Ja zeg dat wel ja. Zou wel gaaf zijn als deze ook daadwerkelijk uit komen. Het is altijd zo dubbel vind het super mooi om heftig weer te zien. Alleen de schade"s en gevaren zijn weer minder leuk. Maar denk voor vrijdag dat we serieus op moeten gaan letten. Ben heel benieuwd en hou het de komende dagen in de gaten. En ik wil even zeggen dat jullie echt een super goeie en leuke site hebben. Kijk echt elke dag super leuk om alles te volgen en leerzaam.

Heesen
Ries
Lid
Woonplaats: Brouwershaven
Berichten: 4470
Lid sinds: 3 jul. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 09:32 uur | Bericht #433511
Persoonlijk zou ik geen geld op de komende dagen zetten, GFS laat wel hoge waardes zien, maar is hier in ook het enigste model. Voor morgen en woensdag berekenen WRF en het ECMWF nauwelijks onstabiliteit in onze omgeving. Ook in de pluim is er weinig neerslag terug te vinden, vanaf zaterdag neemt deze pas toe. ECMWF komt ook voor vrijdag net als GFS met hoge Cape waardes, maar er wordt amper neerslag berekend. Kijkend naar de windrichting in de pluim voor vrijdag lijkt de wind nog vol in de oosthoek te zitten, waarmee warmere continentale lucht wordt aangevoerd. Pas in de loop van zaterdagochtend lijkt de wind naar het zuid-oosten te gaan en wordt er vochtigere lucht aangevoerd.















| Gewijzigd: 14 juli 2014, 09:34 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 09:46 uur | Bericht #433512
Citaat van Ries, maandag 14 juli 2014, 9:32 uur ECMWF komt ook voor vrijdag net als GFS met hoge Cape waardes, maar er wordt amper neerslag berekend. Kijkend naar de windrichting in de pluim voor vrijdag lijkt de wind nog vol in de oosthoek te zitten, waarmee warmere continentale lucht wordt aangevoerd. Pas in de loop van zaterdagochtend lijkt de wind naar het zuid-oosten te gaan en wordt er vochtigere lucht aangevoerd.
Het is die zelfde wrf die voor vrijdag al een flinke lijn MCS laat zien wel degelijk een aandachts punt tevens met potentieel hoge Cape waardes laat ik ze echt niet links liggen. Vandaar ik ook duidelijk in mijn stuk zet voor meer details later in de loop van de week. Tevens de kansjes voor morgen laat ik niet ook niet  liggen en neem ik gewoon mee op bassis van gfs ( Jij zet er geen geld op in ik neem ze mee kansje is kansje  en allemaal in aanloop naar het betere werk) Mischien heeft iemand morgen wel heel veel plezier van een kansje..of niet het zij zo. Ook de pluim vind ik de laaste tijden zeer onbetrouwbaar want die kunnen nooit een goed beeld geven over convectief neerslag dat zag je laast bij arnhem o.a.. de pluim is dan ook zeer bagger omdat dat komt door het type onweer waar modellen mee struggelen. En ecmwf en gfs hebben daar moeite mee

Kan geen heel stuk aan openings bericht zetten aan onweerskans helaas. Dus bedankt voor je aanvulling8)



We gaan gewoon lekker kijken welk model het bij het juiste eind heb

| Gewijzigd: 14 juli 2014, 12:00 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zeewolde
Berichten: 291
Lid sinds: 28 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 10:33 uur | Bericht #433514
Voor al deze mooie informatie en uitleg!!! Is een donatie aan giro 999 wel zo netjes | Gewijzigd: 14 juli 2014, 10:34 uur, door jan v donkersgoed
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
14 juli 2014, 10:51 uur | Bericht #433515
KMI houdt het voorlopig op Zaterdag....

Vooruitzichten voor woensdag tot zondag

Woensdag wisselen zon en wolken elkaar af. Het blijft overwegend droog alhoewel een lokale bui mogelijk blijft. De maxima schommelen rond 25 graden in het centrum. Donderdag wordt het meestal zonnig. Het kwik klimt dan tot 27 graden in het centrum.

Vrijdag is het nog zonnig en warmer met plaatselijke maxima tot 30 graden of lokaal iets meer. Waarschijnlijk blijft het nog droog. Ook zaterdag wordt een mooie warme dag maar later op de dag of 's avonds kan het fel onweren vanaf het zuidwesten. Het kan zaterdag nog ruim 30 graden worden. Zondag is het koeler en wisselvallig.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 11:04 uur | Bericht #433517
Citaat van Jo Capelle, maandag 14 juli 2014, 10:51 uur Waarschijnlijk blijft het nog droog. Maar ook al de lichte twijfel...persoonlijk mag het van mij ook op zaterdag..Dan word er optimaal geprofiteerd laat de benelux maar mooi onstabiel worden..eventuele kansen op vrijdag kunnen roet in het eten gooien op eventuele kansen zaterdag.

Word een leuk weekje in de aanloop er naar toe om weer de verschillen uit te pluizen


there can be only one
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Berichten: 836
Lid sinds: 6 jun. 2010
14 juli 2014, 11:21 uur | Bericht #433520
Citaat van Tatanka, maandag 14 juli 2014, 11:04 uur Citaat van Jo Capelle, maandag 14 juli 2014, 10:51 uur Waarschijnlijk blijft het nog droog. Maar ook al de lichte twijfel...
Helemaal mee eens, de timing is nu nog niet goed te bepalen inderdaad.
Dat zal woensdag wel een stuk duidelijker zijn.
Ik ga voor de hete zaterdag en dan eind van de middag vanuit het Zuidwesten........;)



Woonplaats: Hengelo ov
Berichten: 7
Lid sinds: 11 jul. 2014
14 juli 2014, 11:25 uur | Bericht #433521
Vette regenbui op Enschede ( centrum ) Zat ik mijn koffie break toen het los baste op de ramen, nou ja een goed begin en aanloop naar Vrijdag.
K.W.W.
Woonplaats:
Berichten: 4905
Lid sinds: 16 jun. 2007
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 12:16 uur | Bericht #433523
IK ga er lekker van genieten :) -  mooie cape en li waardes komen voorbij
Roel
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 200
Lid sinds: 1 mei. 2012
14 juli 2014, 12:41 uur | Bericht #433524
Nieuwe run GFS stuk extremer voor vrijdag en zaterdag. Cape op vrijdag tot 2250 J/Kg en zaterdag 3500 J/Kg. Li vrijdag -7 en zaterdag -10.





melvin344
Lid
Woonplaats: Ruinen
Berichten: 315
Lid sinds: 16 jun. 2009
14 juli 2014, 13:13 uur | Bericht #433526
Heerlijke waardes dit!
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 13:27 uur | Bericht #433528
Mooie kaarten laat de voorpret maar beginnen:)
Roel
Lid
Woonplaats: Eindhoven
Berichten: 200
Lid sinds: 1 mei. 2012
14 juli 2014, 13:55 uur | Bericht #433530
Ook de DLS en de LLS zijn in de nieuwe run hoger. LLS 20 tot 35 kts, DLS 30 tot 40 kts. Goed georganiseerde multicells of bow echo's zijn met deze waardes mogelijk en misschien kan er ook wel een supercel ontstaan.


Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 juli 2014, 14:05 uur | Bericht #433531
Klein kansje morgen centraal belgie en het oosten van belgie

Klein kansje dus voor morgen ook in mijn openings bericht meegenomen normaliter beslist geen apart topic kansje maar in aanloop van de grote neem ik ze allemaal mee. Ook woensdag,donderdag ongeacht hoe klein. Het maakt ook niet uit het zijn allemaal mooi meegenomen kansjes en maakt de aanloop een beetje fleuriger en leuker omtrent de voorpret van vrijdag en zaterdag.


Aandachtspuntjes in het zwart
SYNOPTISCHE SITUATIE:

Een complex frontaal, behorende bij een randstoring noord van Ierland, passeert in de loop van de middag ons land. Er achter stroomt drogere lucht het land binnen. Vanavond passeert een zwakke rug, waarna de stroming krimpt naar zuidwest. Morgen overdag passeert een zwak warmtefront, waarachter weer warmere en vochtigere lucht binnen stroomt.

Hier tussen zit dus de kansje tijdelijk heel kort even die opleving van het warmtefront met daarachter een zwak koufrontje neerslag modellen geven een zwak signaal hierdoor. Daarom ook het belang van nowcasten even




MODELBEOORDELING:
Fronten structuren zijn nog steeds heel lastig te herkennen, nog het beste op dauwpunten. Kijken we naar de dauwpunten, dan zien we toch wel een markante overgang naar lagere Td langs onze westkust van Engeland, maar ook boven België zijn de Td achter het zwakke koufront enkele graden lager geworden.

Helaas ligt de focus dus meer op nederland en kan ik voor de rest niks anders doen dan wat kaarten laten zien.





| Gewijzigd: 14 juli 2014, 14:08 uur, door Tatanka
there can be only one
markHt
Lid
Woonplaats: Amersfoort
Berichten: 407
Lid sinds: 10 jun. 2014
14 juli 2014, 17:38 uur | Bericht #433543
Dus.. Hoe de kaartjes er nu uitzien krijgt midden NL de volle laag?
Onweersdagen 2017: 7
Woonplaats: Drunen ( Noord Brabant)
Berichten: 293
Lid sinds: 15 apr. 2011
14 juli 2014, 18:03 uur | Bericht #433544
Wordt een mooi weekend denk ik.
het level3stormchasers team gaat zeker op pad.
Woonplaats: giethoorn
Berichten: 28
Lid sinds: 9 jun. 2014
14 juli 2014, 18:38 uur | Bericht #433545
Waar halen jullie deze kaarten vandaan??
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 137 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 137, lezen 2 mensen het topic "Stormchase 27 Augustus 2016: Seizoenstreffer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden