Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cheyenne, KS; Logan, KS; Rawlins, KS; Sherman, KS; Thomas, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:47:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:47:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Sherman, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Decatur, KS; Rawlins, KS; Hitchcock, NE; Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hamilton, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yuma, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, CO; Sedgwick, CO.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Logan, KS; Wallace, KS.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Red Willow, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dundy, NE; Hitchcock, NE.

26 Apr 2024 01:36:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, SD.

26 Apr 2024 01:36:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rawlins, KS; Thomas, KS.

26 Apr 2024 00:38:25
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
10 september 2014, 13:46 uur | Bericht #439122
Citaat van Overbuurman, woensdag 10 september 2014, 13:37 uur Zeg, een paar posts hiervoor werd de winter al even aangehaald. Niet dat ik nou zo op de winter zit te wachten, maar ik vroeg me zomaar af of er al een weerkundige is geweest die zich gewaagd heeft aan een wintervoorspelling?
On topic: komend weekend ziet er natuurlijk heerlijk uit. Nu nog afwachten of er wat van terecht komt. Ruim een week geleden waren de jubelberichten van de diverse weeerbureau's niet van de lucht. En wat is er van tercht gekomen? Grijze wolkenluchten en achterblijvende temperaturen. Dus ik ben enigzins sceptisch. Het is nog geen weekend tenslotte, het moet nog vrijdag worden...

Ik heb al een wintervoorspelling gevonden, maar een winter kan je niet voorspellen. In de voorspelling staat zo'n beetje hetzelfde als wat er vorig jaar werd voorspelt. Namelijk dat we een bovengemiddeld strenge winter krijgen. Niet dat ik dat niet leuk zou vind, maar het hangt er compleet vanaf wat de straalstroom doet. vorige winter bleef die lekker op z'n plaats liggen. Zie mijn linkje voor de voorspelling. 

Edit: Kan de link hier niet neerzetten, dan veranderd die de site automatisch in onweer online.
| Gewijzigd: 10 september 2014, 13:59 uur, door Cookiebakker
Woonplaats: Alblasserdam
Berichten: 159
Lid sinds: 16 nov. 2011
10 september 2014, 13:50 uur | Bericht #439123
Ja, ik weet het. Meestal gaan die voorspellingen helemaal nergens over en zijn ze achteraf bezien bijna  nooit uitgekomen. Maar ik vind ze wel amusant om te lezen. Veel verder gaat m'n aandacht en interesse niet bij dat soort koffiedik-kijkerij.
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
10 september 2014, 15:07 uur | Bericht #439131
Citaat van Cookiebakker, woensdag 10 september 2014, 13:46 uur Citaat van Overbuurman, woensdag 10 september 2014, 13:37 uur Zeg, een paar posts hiervoor werd de winter al even aangehaald. Niet dat ik nou zo op de winter zit te wachten, maar ik vroeg me zomaar af of er al een weerkundige is geweest die zich gewaagd heeft aan een wintervoorspelling?
On topic: komend weekend ziet er natuurlijk heerlijk uit. Nu nog afwachten of er wat van terecht komt. Ruim een week geleden waren de jubelberichten van de diverse weeerbureau's niet van de lucht. En wat is er van tercht gekomen? Grijze wolkenluchten en achterblijvende temperaturen. Dus ik ben enigzins sceptisch. Het is nog geen weekend tenslotte, het moet nog vrijdag worden...

Ik heb al een wintervoorspelling gevonden, maar een winter kan je niet voorspellen. In de voorspelling staat zo'n beetje hetzelfde als wat er vorig jaar werd voorspelt. Namelijk dat we een bovengemiddeld strenge winter krijgen. Niet dat ik dat niet leuk zou vind, maar het hangt er compleet vanaf wat de straalstroom doet. vorige winter bleef die lekker op z'n plaats liggen. Zie mijn linkje voor de voorspelling. 

Edit: Kan de link hier niet neerzetten, dan veranderd die de site automatisch in onweer online.


Zoals je weet zie je mij met name in de winter dus ik hou alles zo een beetje in de gaten op dit gebied. En inderdaad winterverwachtingen of voorspellingen op lange termijn komen niet of zelden uit.
Ze komen inderdaad meestal niet verder dan dat jan -> februari koud gaat worden en dat we dan de meeste kans op winter hebben.
Het toeval kan natuurlijk altijd dat iemand een mooie winterverwachting heeft gemaakt die ook daadwerkelijk uitkomt maar dat is echt gokken.

Er is op dit moment 1 trend gaande die die ons een andere winter zou kunnen geven dan wij het voorgaande jaar gehad hebben.
Dit werd ook al opgemerkt door Supercell.
Het gaat erom dat de Jetstream erg rustig is in vergelijk met de vorige herfst.. Maar wat nou echt feitelijk de consequenties zullen zijn voor de winter kan ik je vertellen in Maart 2015

Hieronder de laatse kaart van de 6h run GFS.. ja zeer lange termijn maar ik kan elke kaart pakken uit deze run en deze zal een zelfde rustige 200hPa geven




| Gewijzigd: 10 september 2014, 15:20 uur, door Callie-P
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
10 september 2014, 15:35 uur | Bericht #439136
Citaat van Callie-P, woensdag 10 september 2014, 15:07 uurZoals je weet zie je mij met name in de winter dus ik hou alles zo een beetje in de gaten op dit gebied. En inderdaad winterverwachtingen of voorspellingen op lange termijn komen niet of zelden uit.
Ze komen inderdaad meestal niet verder dan dat jan -> februari koud gaat worden en dat we dan de meeste kans op winter hebben.
Het toeval kan natuurlijk altijd dat iemand een mooie winterverwachting heeft gemaakt die ook daadwerkelijk uitkomt maar dat is echt gokken.

Er is op dit moment 1 trend gaande die die ons een andere winter zou kunnen geven dan wij het voorgaande jaar gehad hebben.
Dit werd ook al opgemerkt door Supercell.
Het gaat erom dat de Jetstream erg rustig is in vergelijk met de vorige herfst.. Maar wat nou echt feitelijk de consequenties zullen zijn voor de winter kan ik je vertellen in Maart 2015

Hieronder de laatse kaart van de 6h run GFS.. ja zeer lange termijn maar ik kan elke kaart pakken uit deze run en deze zal een zelfde rustige 200hPa geven

*plaatje*

Wat zal het mooi zijn als de jetstream zo blijft tot maart! Eerst maar eens deze saaie herfst doorkomen, vanaf hopelijk november al kijken we verder 8)

ruben
Lid
Woonplaats: Ieper
Berichten: 508
Lid sinds: 22 mei. 2014
10 september 2014, 16:43 uur | Bericht #439140
Ik hoor er veel klagen over grijs weer... Hier de laatste dagen nog niks anders dan zon gezien en aangename temperaturen !! Het enige wat het vandaag koud laat aanvoelen is de wind :/ Maar mij hoor je niet klagen !
/
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 september 2014, 18:17 uur | Bericht #439150
Citaat van ruben, woensdag 10 september 2014, 16:43 uur Ik hoor er veel klagen over grijs weer... Hier de laatste dagen nog niks anders dan zon gezien en aangename temperaturen !! Het enige wat het vandaag koud laat aanvoelen is de wind :/ Maar mij hoor je niet klagen !

door de wind van zee hebben wij hier al een paar dagen last van bewolking van zee en tempraturen tussen de 14 en 16/17 graden. Nu is het hier nevelig met een doorbrekende zon. De vebetering komter aan :)
#KeepOnSmiling
ruben
Lid
Woonplaats: Ieper
Berichten: 508
Lid sinds: 22 mei. 2014
10 september 2014, 21:01 uur | Bericht #439160
Citaat van Lako, woensdag 10 september 2014, 18:17 uur
door de wind van zee hebben wij hier al een paar dagen last van bewolking van zee en tempraturen tussen de 14 en 16/17 graden. Nu is het hier nevelig met een doorbrekende zon. De vebetering komter aan :)

Als het nog beter zal worden kan ik zeker niet klagen !

/
Supercell
Lid
Woonplaats: België (Kortrijk)
Berichten: 240
Lid sinds: 25 aug. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 september 2014, 22:18 uur | Bericht #439163
Binnenkort komen wij met onze winterverwachting, stay tuned


Uw online platform tijdens onweer in de Benelux - www.noodweer.be
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2014, 06:45 uur | Bericht #439177
Hier trekken enkele buien over/langs. Donkere luchten en grote wolken
#KeepOnSmiling
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
11 september 2014, 09:53 uur | Bericht #439187
KNMI Beoordeling lange termijn (Uitgifte: 11/09/2014 03.07 uur)

Geldig van zaterdag 13 september tot donderdag 25 september

Synoptische ontwikkeling
Boven ons land hebben we te maken met een hoogterug die een onderdeel van een Omegablokkade is. Deze blokkade blijft tot het weekeinde in stand hetgeen tot gevolg heeft dat we met rustig nazomer weer te maken krijgen. In de onderste niveaus zien we de stroming meer een oost-component krijgen, waardoor de Noordzee-bewolking van afgelopen dagen zich niet weet te handhaven boven onze omgeving.

Na het weekeinde lijkt de blokkade afgebroken te worden door de ontwikkeling van een klein hoogtelaag boven Scandinavië die maandag boven ons land aankomt. Dit laag krijgt een verbinding met het westelijke laag van de Omegablokkade. Hierdoor zien we in vrijwel alle EPS-leden en clusters dat ons land halverwege volgende week te maken krijgt met een zuidwestelijke aanvoer van relatief warme lucht.
Hoge maxima i.c.m. verhoogde neerslagkansen gaan dan het weerbeeld bepalen.

Het weekeinde erop zien we de maxima dalen en qua bovenluchtpatronen zijn dan vrijwel alle fases van de Rossby-golven mogelijk.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met halverwege volgende week wordt de hierboven beschreven synoptische ontwikkeling door vrijwel alle EPS-leden onderschreven, Er zijn wat kleine verschillen, maar kijkende naar de spreiding in de pluim dan kan geconcludeerd worden dat de atmosfeer goed voorspelbaar lijkt te zijn.

Na volgende week is de voorspelbaarheid klein en zien groet spreiding in de diverse pluimen. De grootste gemene deler is dan wel een sterk dalende maximumtemperatuurpluim.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig nazomerweer met perioden met zon en droog. Middagtemperaturen van ongeveer 21 graden en minima rond 13 graden.

Samenvatting EPS-periode:
Aanvankelijk grote kans (70%) op een licht wisselvallig weertype met maximumtemperaturen ruim boven de normale waarden voor de tijd van het jaar,
aan het eind van de periode overgang naar grotere neerslagkansen en middagtemperaturen dalend naar waarden rond of beneden de langjaargemiddelden.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2014, 14:33 uur | Bericht #439208
Hier zo eindelijk mooi weer met aardi wat wind. De heel breekt op dit moment los in de Balkan, wat een regen zeg!
#KeepOnSmiling
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
11 september 2014, 16:17 uur | Bericht #439212
Aardige koudeput naast de deur op 5km hoogte. 10 graden verschil met de temperatuur op die hoogte boven de westkust van Nederland.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 september 2014, 17:06 uur | Bericht #439215
Tempraturen GFS komend weekend, niet slecht als je het mij vraagt:

v​rijdag:


zaterdag:


zondag:


#KeepOnSmiling
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 september 2014, 07:48 uur | Bericht #439239
KNMI Beoordeling lange termijn Uitgifte: 12/09/2014 04.43 uur

Geldig van zondag 14 september tot vrijdag 26 september

Synoptische ontwikkeling
Tot en met het weekeinde bevindt een hoogterug zich boven ons land. Deze rug is onderdeel van een Omegablokkade waarbij het westelijk laag boven de Atlantische Oceaan ligt (45N20W) en het oostelijke laag boven de Balkan.

Na het weekeinde verplaatst het hoog richting Scandinavië en wisselt stuivertje met een klein hoogtelaag dat van Scandinavië richting ons land komt afzakken. Aan de grond zien we na het weekeinde dan een zwakke trog, geassocieerd met het hoogtelaag, over ons land trekken met mogelijk wat buien.

Halverwege volgende week wordt het westelijke laag belangrijk voor ons weer, want de aanvoer wordt zuidelijk met aanvoer van tamelijk warme lucht, waarin buien tot ontwikkeling kunnen komen. In vrijwel alle EPS-leden en clusters zien we deze ontwikkeling terug. Hoge maxima i.c.m. verhoogde neerslagkansen gaan dan het weerbeeld bepalen.

Het weekeinde erop zien we de maxima dalen en qua bovenluchtpatronen zien we nu een voorkeur voor een zonale stroming met een westelijke aanvoer.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met halverwege eind volgende week wordt de hierboven beschreven synoptische ontwikkeling door vrijwel alle EPS-leden onderschreven,
Er zijn wat kleine verschillen, maar kijkende naar de spreiding in de pluim dan kan geconcludeerd worden dat de atmosfeer goed voorspelbaar lijkt te zijn.

Na volgende week is de voorspelbaarheid kleiner, maar de grote spreiding in stromingspatronen in de vorige run lijkt zich nu toe te gaan spitsen tot een zonale oplossing. Het meest opvallende is dat de maximumtemperatuur gaat dalen richting normale waarden

Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig nazomerweer met perioden met zon en kleine kans op een bui. Middagtemperaturen oplopend van ongeveer 21 graden naar circa 23 graden.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (70%) op een wisselvallig weertype met maximumtemperaturen aanvankelijk ruim boven de normale waarden voor de tijd van het jaar en later maxima dalend naar rond of beneden de langjaargemiddelden.


Temperatuurpluim over beschreven periode

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
marcuz
Lid
Woonplaats: obdam
Berichten: 1360
Lid sinds: 12 dec. 2009
12 september 2014, 11:55 uur | Bericht #439249
De NAO index (Om de kracht van de westcirculatie aan te geven wordt de zogenoemde NAO-index gebruikt. Deze is een maat voor het luchtdrukverschil tussen het zeegebied in de buurt van IJsland en dat rond de Azoren. Is de index sterk positief, dan is de luchtdruk bij IJsland laag en die bij de Azoren hoog. Boven de Oceaan vind je in dat geval vaak een westcirculatie terug die er in het winterhalfjaar voor zorgt dat het in ons deel van Europa zacht en wisselvallig is. Is de luchtdruk bij IJsland hoog en die bij de Azoren laag, dan geeft de NAO-index negatieve waarden aan. In dat geval is de kans tamelijk groot dat de westcirculatie geblokkeerd raakt. Onder voorwaarden – de drukgebieden moeten op de juiste plaats terechtkomen – kan het dan in de winter koud en stabiel winterweer worden) is de komende tijd beneden normaal. http://www.meteo-bleiswijk.nl/nao-index.html
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
12 september 2014, 17:44 uur | Bericht #439273

Warme derde week september

We bevinden ons midden in de nazomer van 2014. Prima weer met dit weekend temperaturen rond 22 graden. In de loop van volgende week verliest het Scandinavië-hoog grip op het Nederlandse weer en komen we langzaam onder invloed van een Atlantische depressie. Gevolg: minder stabiel weer, maar wel een stuk warmer!

Weekend: mooi en rustig nazomerweer

Zaterdag start de dag plaatselijk grijs. Nevel, mist en lage bewolking lossen gedurende de ochtend op en morgenmiddag is het zonnig en droog. Met enkele stapelwolken en een matige noordoostenwind komt de maximumtemperatuur uit rond 22 graden.

Ook zondag is een plaatselijk grijze ochtend mogelijk.’s Middags wisselen zon en stapelwolken elkaar af. Het blijft naar verwachting overal droog, wel komen waarschijnlijk in het zuidoosten vrij veel wolkenvelden voor. Het wordt opnieuw een graad of 22.

Maandag weten meer wolkenvelden vanuit het oosten het land te bereiken. Een enkele bui in het noorden is niet uit gesloten, maar op veel plaatsen blijft het droog. Er komt een oostelijke wind te staan en het wordt ongeveer 21 graden. Woensdag tot en met zaterdag 25 graden mogelijk in het oosten
Zes graden warmer dan normaal

In de loop van volgende week kunnen we een stijging van de temperaturen verwachten. Vanuit het (zuid)oosten wordt warme (tropische) lucht aangevoerd. Daarmee kan de temperatuur oplopen tot de “onlogische waarde” van 25 graden in het binnenland. Normaal moeten we het doen met 18,6 graden. Het is volgende week circa 6 graden warmer dan normaal! De nachttemperatuur stijgt vrolijk mee met waarden tussen 13 en 16 graden.

Naast hogere temperaturen moeten we in de loop van de week ook rekening houden met een toenemende buienkans. We krijgen, vanwege de geringe horizontale beweging in de atmosfeer, vooral met pulse storms te maken. Wateroverlast en onweer zijn dan zaken om rekening mee te houden.
Mogelijk meeste warme dagen ooit in september

Tot nu toe verliepen 10 van de 12 septemberdagen warm met temperaturen boven 20 graden. Ook komende week lijkt volgens de huidige verwachting warm te verlopen. Ook voor de laatste decade van de maand zijn de verwachtingen hoog gespannen.Voor het jaar met de meeste warme dagen moeten we terug naar 2006 toen maar liefst 26 dagen in september warm verliepen. In 2013 hadden we slechts 4 warme dagen in september.



Bron:weeronline.nl
rvb
Lid
Woonplaats:
Berichten: 145
Lid sinds: 9 jan. 2014
12 september 2014, 19:12 uur | Bericht #439279
Hoe is het met de neerslag deze herfst? is de bilt nog 0,0?

dan wordt het tijd om de tuin te sproeien? of overleeft de tuin de 1e herfstmaand zonder neerslag??? | Gewijzigd: 12 september 2014, 19:13 uur, door rvb
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 september 2014, 19:59 uur | Bericht #439281
Citaat van rvb, vrijdag 12 september 2014, 19:12 uur Hoe is het met de neerslag deze herfst? is de bilt nog 0,0?

dan wordt het tijd om de tuin te sproeien? of overleeft de tuin de 1e herfstmaand zonder neerslag???
Neerslag september t/m vanmorgen


Of je je tuin moet sproeien hang af van wat je in je tuin hebt staan. Ondiep gewortelde planten zullen het sneller nodig hebben dan diepgewortelden.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
12 september 2014, 23:48 uur | Bericht #439303
Citaat van Ben47, vrijdag 12 september 2014, 19:59 uurNeerslag september t/m vanmorgen
Of je je tuin moet sproeien hang af van wat je in je tuin hebt staan. Ondiep gewortelde planten zullen het sneller nodig hebben dan diepgewortelden.
Precies een stevig buitje gehad daar in het noorden!
Ziet er niet slecht uit volgende week, had dit weer ook besteld (heb een weekje vakantie)
Ook weer onweerskansen op komst?!



Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
13 september 2014, 09:23 uur | Bericht #439313
KNMI Beoordeling lange termijn (Uitgifte: 13/09/2014 03.18 uur)

Geldig van maandag 15 september tot zaterdag 27 september

Synoptische ontwikkeling
Deze week hebben we te maken met een hogedrukgebied boven Noord-Europa en een lagedrukgebied ten westen van Spanje. Met een oostelijke stroming wordt geleidelijk warmere lucht aangevoerd waarin vanaf halverwege de week zomerse temperaturen mogelijk zijn.
Op maandag passeert er nog wel een retrograad hoogtelaag met een bijbehorende frontale band.
Later in de week komt het laag west van Spanje geleidelijk dichterbij en verzwakt het hoog. De stroming wordt geleidelijk zuidelijk en stroomt er vochtigere lucht lucht naar onze omgeving.
Vanaf het volgende weekeinde wordt het stromingspatroon onzeker.


Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met het einde van de week wordt de hierboven beschreven synoptische ontwikkeling door vrijwel alle EPS-leden onderschreven, Er zijn wat kleine verschillen, maar kijkende naar de spreiding in de pluim dan kan geconcludeerd worden dat de atmosfeer goed voorspelbaar lijkt te zijn. Duidelijk is de stijgende lijn in de temperatuur richting zomerse waarden, zeker landinwaarts lijkt de grens van 25 graden haalbaar.

Na het duidelijk neerslagsignaal op maandag zijn dinsdag en woensdag waarschijnlijk droge dagen.

Later deze week zien we het neerslagsignaal weer groter worden, tot 70% op vrijdag. Gezien de zomerse temperaturen en de bijbehorende hogere CAPE-waarden duiden op serieuzere convectie met ook weer onweerskansen.

Vanaf het volgende weekeinde wordt de voorspelbaarheid kleiner waarbij er geen duidelijke voorkeur voor een bepaald stromingspatroon aangegeven kan worden. De temperatuur lijkt zich rond het langjarig gemiddelde te begeven en de neerslagkansen liggen rond 50%


Samenvatting meerdaagse-periode:
Maandag nog vrij veel bewolking en af en toe regen. In de loop van de week meer zon en temperaturen oplopend naar mogelijk zomerse waarden. Wel neemt aan het einde van de week de kans op een regen- of onweersbui toe.

Samenvatting EPS-periode:
De temperaturen dalen geleidelijk van ruim boven normaal naar waarden rond het langjarig gemiddelde. De neerslagkans ligt rond 50%.


Temperatuurpluim beschreven periode

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 344 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 344, lezen 2 mensen het topic "Foto's en filmpjes extreem weer USA (verzameltopic)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden