Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clinton, MO.

18 Apr 2024 12:37:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Buchanan, MO; Clinton, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 12:28:09

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Apr 2024 12:00:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:28:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Ray, MO.

18 Apr 2024 11:02:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Wyandotte, KS; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:57:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:24:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Johnson, KS; Leavenworth, KS; Wyandotte, KS; Buchanan, MO; Clay, MO; Clinton, MO; Jackson, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 10:17:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS; Leavenworth, KS; Buchanan, MO; Platte, MO.

18 Apr 2024 09:57:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:44:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atchison, KS.

18 Apr 2024 09:31:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Douglas, KS; Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Jefferson, KS; Shawnee, KS.

18 Apr 2024 09:15:26

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, KS; Pottawatomie, KS.

18 Apr 2024 08:39:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
8 september 2014, 18:07 uur | Bericht #439042
Op de Oceaan ten westen van Portugal nabij de Azoren ligt vrij vaak een hogedrukgebied. Het Azorenhoog. Vaak in de winter stoorzender voor winters weer.

Op dit moment ligt er echter een depressie en die blijft naar verwachting daar lang rondtollen en stuurt heel wat neerslag richting Portugal, waarbij ook veel onweer kan voorkomen.

De depressie zuigt aan de NW-kant zeer koude lucht aan en op 1500 m wordt zelfs een bel aangezogen die onder het vriespunt ligt.





Iets om in de gaten te houden

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Supercell
Lid
Woonplaats: België (Kortrijk)
Berichten: 240
Lid sinds: 25 aug. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 september 2014, 21:34 uur | Bericht #439047
Wat onweer voor België en Nederland zou ik wel opnieuw kunnen smaken
Uw online platform tijdens onweer in de Benelux - www.noodweer.be
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
8 september 2014, 22:27 uur | Bericht #439050
Citaat van Supercell, maandag 8 september 2014, 21:34 uur Wat onweer voor België en Nederland zou ik wel opnieuw kunnen smaken Boem!!

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
9 september 2014, 15:04 uur | Bericht #439071
De Azoren krijgen van die depressie aardig wat wind in de buurt. Windkracht 8 en omdat het laag stationair is kan dat lang aanhouden.



Het veld met windstoten tot 100 km/u lig in de buurt. Een kleine verschuiving van het laag en ze krijgen de volle mep.
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 september 2014, 14:49 uur | Bericht #439129
Zoals verwacht!

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Wijchen
Berichten: 233
Lid sinds: 30 nov. 2011
10 september 2014, 15:09 uur | Bericht #439132
zit toch liever in italie
Als je niet weet wat je doet, doe het dan wel goed!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
10 september 2014, 15:28 uur | Bericht #439133
Citaat van Bas de Leeuw, woensdag 10 september 2014, 15:09 uur zit toch liever in italie
 
Dan moet je hier zitten, haha. http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41303/depressie-slaat-toe-in-centraal-middellandse-zee/#message439128

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 september 2014, 16:44 uur | Bericht #439141
Squall line formed over Portugal
A squall line with a number of thunderstorms has now formed over Portugal. Conditions are in place mainly for multicell thunderstorms although with the favourable SE low level flow some supercells may form. Moderate instability with about 1000 J/kg MLCAPE overlaps with marginal shear in 20-30 kt range. Coupled with moderately favourable QG forcing storm coverage is expected to be moderate to high. Main threats with these storms are heavy rainfall and marginally large hail. The system is moving NE-wards.


Bron: Severe Weather Europe | Gewijzigd: 10 september 2014, 16:45 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Ritme SY
Lid
Woonplaats: Bergen aan Zee
Berichten: 1
Lid sinds: 12 sep. 2014
12 september 2014, 11:22 uur | Bericht #439248
Heeft iemand een idee hoe het kan dat dit lagedruk gebied hier nu is. Ik hoor dat het erg ongebruikelijk is. Het lijkt erop dat ook een 2e llage drukgebied eraankomt. Ik ben momenteel in Portugal en ook de lokale mensen snappen het niet.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
12 september 2014, 14:10 uur | Bericht #439254
Citaat van Ritme SY, vrijdag 12 september 2014, 11:22 uur Heeft iemand een idee hoe het kan dat dit lagedruk gebied hier nu is. Ik hoor dat het erg ongebruikelijk is. Het lijkt erop dat ook een 2e llage drukgebied eraankomt. Ik ben momenteel in Portugal en ook de lokale mensen snappen het niet.
Er is momenteel sprake van een luchtdrukverhouding waarbij lagedrukgebieden een zuidelijkere koers moeten volgen. Een omegablokkade met een hoog boven Scandinavië en lagen die naar lagere breedtes koersen. Zoals nu west van Portugal ter hoogte van de Azoren ook een laag ligt en blijft stationair, schuift slechts gering heen en weer.
Erg ongebruikelijk is het niet, hoogstens dat het in september weinig voorkomt. De omegablokkade zoals die er nu geeft in de winter bij ons een lange vorstperiode, maar heel vaak ligt er een hogedrukgebied boven de Azoren en hebben we bij ons meestal een westcirculatie met gematigde temperaturen.

Volgens GFS komt er pas de 23e weer een hoog boven de Azoren, maar dat is te ver weg om iets met zekerheid over te zeggen.


Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 september 2014, 10:07 uur | Bericht #439319
Estofex:
  • A level 1 and level 2 were issued for E Spain mainly for large hail and severe wind gusts.

... E Spain ...

With moderate southwesterly mid-level flow, an elevated mixed layer from Morocco overspreads southern and eastern Spain and the adjacent Mediterranean Sea. Over the maritime boundary layer with dewpoints around 20°C, moderate to high CAPE will result, possibly up to 2000 J/kg (refer to Fri 12 UTC's Palma sounding). Deep-layer shear increases from 10 m/s to more than 20 m/s from northwest to southeast across the Iberian Peninsula.
Onshore and upslope flow is forecast to feed some moisture inland along the Spanish east coast, where the sea breeze front with dryline characteristics will act as the main trigger mechanism for thunderstorms. On synoptic scales, the passage of a weak short-wave trough indicates that some lift will be present until noon, followed by subsidence afterwards. Due to this unfavorable timing, storm coverage will likely not be too high, but any forming storm may turn into a well-organized multi- and supercell with a risk of large hail (possibly even exceeding 5 cm in size) and severe downbursts.
A level 2 was issued for a small area in eastern Spain where convective initiation appears likely enough under the robust CAPE-and-shear overlap. It is surrounded by a level 1 to the south, where the stronger capping makes convective initiation less likely, and to the north, where vertical wind shear is weaker. However, some models suggest that activity may go on through the evening and well into the night in Catalonia, which seems plausible in case outflow boundaries trigger secondary convection. Flash floods would become an additional risk in this case.
Storms will quickly decay when they move offshore, where a strong cap is in place.

... Portugal and NW Spain ...

Rich Atlantic moisture is advected inland and allows some hundred J/kg of CAPE in response to daytime heating. Scattered, mostly unorganized storms are expected, especially in the afternoon. Severe weather is unlikely.

#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 september 2014, 10:55 uur | Bericht #439373
Zware buien in Spanje
Gisteren werden delen van Spanje opnieuw geplaagd door zware buien met lokaal wateroverlast, grote hagel en aan de Middelandsezee kust met waterhozen. Deze foto's werden gemaakt van een supercell in de buurt van de Spaanse stad Zaragoza










Bron: Severe Weather Europe | Gewijzigd: 14 februari 2017, 10:42 uur, door Joyce.s
#KeepOnSmiling
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
16 september 2014, 17:26 uur | Bericht #439461
Wederom zwaar onweer met zware windstoten en veel regen in Portugal. Het lagedrukgebied te westen van Portugal speelt nu al lange tijd de hoofdrol voor onrustig weer voor Portugal en het einde daarvan is nog niet op korte termijn te verwachten.


Buienradar van vandaag 16 sept 2014
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
23 september 2014, 08:47 uur | Bericht #439993
De depressie waarmee dit draadje op 8 september begon ligt nog steeds te westen van Portugal en zorgt voor bar slecht weer in Spanje en Portugal.



Even schuilen in Metrostatio Lissabon









Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 september 2014, 16:53 uur | Bericht #440009
Tromba de agua

De herfst is nu echt begonnen voor de Spanjaarden. Filmpjes van de overstromingen in het zuidoosten van Spanje laten het duidelijk zien. Na de lange droge zomer is het in Murcia en omgeving gisteren heel erg los gegaan. Langdurige onweersbuien hebben straten blank gezet, van wegen snelstromende rivieren gemaakt en auto’s en containers in de ontstane waterkolken meegevoerd. Het zijn de bekende beelden die worden afgesloten met het bekende resultaat; kapotte wegen, opgestapeld afval en hozende en dweilende inwoners. ‘De zomer neemt afscheid met overstromingen’, zo kopt dagblad La Verdad.

Al anderhalve week zag men de regenval aankomen. Deze hele periode hadden de weerberichten continu aandacht voor het lagedrukgebied dat zich volhardend ten westen van Portugal ophield. Deze depressie tolde op de plaats rond en eromheen ontstonden allerlei kleinere lagedrukwervels. Die wervels waren vervolgens weer de bron van een aantal buien dat geleidelijk al over het Iberisch schiereiland trok. In Spanje waren het eerst voornamelijk het noordwesten en westen waar de buien overheen schoven. De weerpresentatoren toonde de radarbeelden, die bij tijden echte ‘ploffers’ van buien lieten zien. Ook werd er gezegd dat het zuidoosten van het land, de droge hoek, wel op regen zit te wachten. Ook al is het vaak net niet de neerslagvorm die ze hopen. Immers, landbouw heeft meer baat bij gestage lichte regen, dan bij een uur een hoosbui. Ook nu hebben hagel en slagregens oogsten verwoest.


Dit zijn de standaard wegen in de Spaanse dorpen, dus al snel
wateroverlast.


Felle onweersbui
Een 'tromba de agua' behelst slagregens. Het komt dan met bakken uit de lucht en straten lopen al snel onder. Naarmate het lagedrukgebied het afgelopen weekeinde langzaam Spanje kwam binnenlopen, nam de kans op forse buien in het zuidoosten ook toe. En daar hadden ze het nodig. In het jaar tot afgelopen zaterdag aan toe, was er in de wijde regio rondom Murcia slechts een kwart van de normale neerslaghoeveelheid gevallen. Volgens het meteorologische instituut van de overheid is het hydrologische jaar (lopend van oktober 2013 tot en met eind deze maand) in een aantal gebieden van deze regio het droogste sinds het beginnen van de waarnemingen in 1941. En dus kan het jaar worden getypeerd als extreem droog.



When it rains, it pours. Dit geldt tegenwoordig ook vaker voor Nederlandse zomerbuien. Voor Spanje geldt het al heel lang. De intense hitte en het dampende water van de Middellandse Zee zijn daar debet aan. De vele dorpen en steden zijn vaak echter niet gebouwd voor dit soort hoosbuien. Smalle geasfalteerde straatjes met direct daaraan huizen op een heuvelig terrein. Het zijn ingrediënten voor overstromingen. Bovendien zijn heel wat bewoonde gebieden in zogeheten ‘arroyos’ gebouwd. Dit zijn beddingen die alleen volstromen bij een extreme bui. Bij gevolg gaan er meestal decennia voorbij, zonder dat die arroyos benut worden. Tot dat ene moment. En dan sleurt het water alles mee dat het op zijn weg vindt.

De komende dagen verdwijnt het huidige Spaanse lagedrukgebied. Maar er komen daarna weer nieuwe voor in de plaats. De herfst is begonnen, blijft, al zullen de temperaturen nog lange tijd tussen 21 en 28 graden uitkomen.

Bron: weer,nl | Gewijzigd: 23 september 2014, 16:53 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.849 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 79 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 79, lezen 1 mensen het topic "Hogedruk weet van geen wijken, Kaiserwetter in de bergen".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden