Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
ruben
Lid
Woonplaats: Ieper
Berichten: 508
Lid sinds: 22 mei. 2014
19 november 2014, 21:10 uur | Bericht #442523
Citaat van OnweerHoogkarspel, woensdag 19 november 2014, 21:01 uur Mijn kijk op de situatie:
Dit weekend wordt het zeer zacht, met vooral zaterdag kans op 15 graden in Limburg. Dit is zo'n 6 graden boven normaal.  Vervolgens is het maandag nog steeds iets te zacht, maar het blijft enigszins afkoelen: woensdag en donderdag lijkt de temperatuur zowaar onder normaal te komen, maar niet heel veel: een graad of 6. Wat daarna gebeurt is onzeker.
De kans lijkt mij het grootst op opnieuw een vrij geblokkeerd patroon met zuidelijke winden, wat tot gevolg heeft dat we weer langdurig temperaturen iets boven normaal hebben. Wel worden de temperaturen wat minder hoog dan tijdens de zuidenwind die hier tot een week geleden waaide, omdat ons continent wat afgekoeld is.
Daarnaast is er ook een kleine kans op iets te koud weer. Onder anderen de afgelopen runs van UKMO en ECMWF laten het Russische hogedrukgebied weer iets sterker worden, waardoor wij misschien onder invloed komen van dit hoog. Dit zou betekenen dat we hier te maken krijgen met zuidoosten winden, maar wel met lucht met als  oorspronkelijke afkomst Rusland. Let wel op, wat ik al zei, deze kans is op dit moment klein. We spreken dan echter wel over een moment op ongeveer 9 dagen, d.w.z. +216 uur. UGKB dus.
De komende runs zal blijken wat de uitkomst hiervan wordt.

Om positief te eindigen heb ik deze kaart nog. Wat te betrouwbaarheid hiervan is, valt te betwijfelen.

EDIT: Afbeelding invoegen blijkt niet te werken. Er worden door een langetermijn weerbureau temperaturen 3 graden onder normaal verwacht rond van 12 tot 22 december voor een groot deel van Europa, inlusief Nederland.

Ja , dat lijkt inderdaad het meest kans te hebben de komende weken, maar alles kan ineens veranderen want er is grote onzekerheid tussen de weermodellen. En zou je even de link kunnen geven van die site met die langetermijnverwachtingen?





/
rick87
Lid
Woonplaats: hoofddorp
Berichten: 162
Lid sinds: 11 nov. 2011
19 november 2014, 21:57 uur | Bericht #442524
Je bedoeld niet deze: http://m.accuweather.com/nl/nl/de-bilt/250542/extended-weather-forecast/250542

Edit stefanv: Link klikbaar gemaakt
| Gewijzigd: 19 november 2014, 22:45 uur, door Stefanv
Waarom deze advertentie?
Renssie
Lid
Woonplaats:
Berichten: 296
Lid sinds: 10 nov. 2011
19 november 2014, 22:24 uur | Bericht #442526
Winter in Amerika, is warm weer in grote delen van West- en Midden-Europa. Hoge-drukgebieden werken als een turbo voor depressie, die uit de Carriben komen. Deze worden met kracht richting Europa geslingerd. Opvallend verschil met vorig jaar, is het aantal 'stormen'. Aangezien 't nu een lagedrukgebied betreft, die de kou nu 't Amerikaanse continent veroorzaakt, zou ik me op voorhand nog niet druk maken, dat er uberhaupt geen winter komt in ons werelddeel.  | Gewijzigd: 19 november 2014, 22:30 uur, door Renssie
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
19 november 2014, 23:37 uur | Bericht #442531
Een week geleden was elke run nog beter dan de andere en leek het er toch op dat we een vroege winterinval konden verwachten. Menig één verguisde de lange termijn kaarten noemde ze "onbetrouwbaar, kou wordt toch wel weer naar achter geschoven, zuidelijke winden staan te trappelen om het roer weer stevig in handen te nemen.." en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk is de kans op een teleurstelling groter naarmate je verder in de modellen kijkt. Je kan je het bij de 5 dagen termijn houden of 10 dagen  en dan is de teleurstelling misschien wel minder, maar wat is er nou mooier dan het ontdekken van een lange termijn trend en daarop je theorieën loslaten die soms dan ook zelfs uitkomen. Want geef toe.. een 5 dagen verwachting kun je net zo goed bij het KNMI vandaan halen aangezien je eigen conclusie waarschijnlijk weinig zal verschillen met wat het KNMI binnen deze termijn schrijft is dit mij iets te makkelijk. Het wil natuurlijk niet zeggen dat er op de 5dgn geen eer te behalen is.

Ik weet nog dat er een bepaald moment was dat alle instanties riepen dat we zware sneeuwval zouden krijgen en iedereen moest thuisblijven of op z'n minst proberen thuis te blijven. Hier riepen we dat het wel mee zou vallen.. Sterker nog we zeiden zelfs dat er regen zou komen ipv sneeuw
De volgende dag was wel wat spannend want "wat nou als we er toch naast zaten.." dat al die instanties toch gelijk hadden en dat wij eigenlijk maar wat lulden (vergeef mijn taalgebruik) . De volgende ochtend bleek (gelukkig) dat we gelijk hadden gehad, het regende pijpenstelen en van de hele sneeuw was niets of nauwelijks wat terecht gekomen. Dus jawel ook op de 5 dgn valt wel degelijk eer te behalen.. alleen ik vind zelf de lange termijn iets leuker...

Goed; zoals het er nu uitziet heeft de lange termijn ons aardig in de loeren gelegd en lijkt het erop ( met de nadruk "lijkt erop") dat de warme winden gaan winnen en we met temperaturen op het gemiddelde of (ruim) boven het gemiddelde gaan eindigen in november.

Is het nou echt zo dramatisch als ik hierboven schets ?
Het KNMI en ook andere instanties gebruiken op dit moment zinnen als "op sommige dagen is er een spreiding van bijna ca. 17 graden w.b. de maximumtemperatuur (van -2 tot +15 C)." ( KNMI) hetgeen prima aangeeft dat er op dit moment geen enkele sprake is van een weerpatroon wat met enige zekerheid doorgang zal vinden.

Okey eens.. warme patronen genieten op dit moment de voorkeur maar ik weet zeker dat dit elke moment weer om kan en zal slaan en er weer vele koude patronen verschijnen in de modellen.
Het is niet gezegd dat we dan ook deze koude daadwerkelijk gaan krijgen, eigenlijk is het op dit moment bijna onmogelijk (of misschien wel helemaal ) om te zeggen waar het dadelijk heen zal gaan.

Ik zelf denk nog steeds dat de kansen 50/50 zijn. Nu lijkt dat een makkelijke verhouding maar je hoeft maar te denken aan vorig jaar en daar lag de verhouding richting koude lucht vele malen slechter. toen was het eerder 80/20 waarvan de 20 voor kouder weer gold.

Mooi dat getal van 50/50 maar daar hebben we nog steeds geen kou mee.. klopt.. alleen kan het niet anders gaan dan dat  er een moment gaat komen dat het dubbeltje de juiste kant op valt en we een periode van kou in duiken.

Ik heb het al vele malen gezegd maar ik doe het nog een keer Doordat de jetstream niet in een standvastig patroon zit ( zoals 2013/14) hebben de drukgebieden veel meer kans om zich binnen de atmosfeer te verplaatsen. Wat je op dit moment wel met regelmaat ziet is dat de jetstream tijdelijk aantrekt als ze er in Noord Amerika weer van langs krijgen met kou. Alleen je ziet ook elke keer weer dat de jetstream bijna stil gaat liggen waardoor allerlei patronen zich gaan ontwikkelen die daarvoor geen kans hadden.. te denken valt aan de opbouw van een groot hogedruk gebied boven Rusland.
Dit verklaard ook de hoge mate van onzekerheid.

Wat ik al vele malen gezien heb is dat er hogedruk opgebouwd wordt van 1040hPa of zelfs 1050hPa. Dit is wel typisch voor de winter maar in de afgelopen winter kwamen we niet verder dan 1025.. of heeeel soms 1035.

Het is absoluut realistisch om te zeggen dat er een periode gaat komen met koude als gevolg van zo een hoog. En ik denk nog steeds dat dat niet lang meer gaat duren. Ik had mijn geld op wijzigingen vanaf de 15de gezet (november) en kou zo eind november en zeker in december en hier sta ik nog steeds achter.

Dan nog even wat plaatjes, soms al een keer gepost.. maar goed nu met commentaar van mij

de pluim.. Er zou al een nieuwe EC pluim moeten zijn op dit tijdstip maar misschien is EC ook een beetje het spoor bijster




Bovenstaande pluim is een uitstekende pluim.. nou ja een pluim met mogelijkheden
trek eens een denkbeeldige lijn waar nou ongeveer het middelpunt van deze spreiding zich bevind.. ik denk vanaf de 26ste zo rond de 5 graden.. dat is toch best wel fris toch ?

Dan pakken we er een kaartje bij:
Ik ben even door de 500hPa kaarten gegaan maar die geven zulke rare resultaten met heel veel kleine drukgebiedjes op de meest vreemde plekken waardoor ik deze kaarten even skip en een 2mtr temp kaartje van Europa erbij pak..





Het is mooi blauw in het oosten en het komt zelfs een beetje in de buurt.. maar niet genoeg om ons in de vorst te storten.. tenminste niet volgens de huidige runs.
Maar wat de runs wel prima laten zien is een extreem hoge mate van onzekerheid over wat nou waar gaat gebeuren.. m.a.w. als de werkelijkheid ons straks achterhaalt zou het best mogelijk kunnen zijn dat een hoog of een laag net even goed ligt waardoor dat donkerblauwe in het hoge noorden toch even de lage landen gaat aandoen met wat blauwe kleuren.

Toch nog een plaatje wat ik graag zie.. de NAO index die mega onder de nullijn duikt.... ( betekend geen West circulatie) en de -2,3 heb ik hem nog niet zien aantikken de laatste weken..


Het is een heel lang verhaal geworden en ik heb eigenlijk niet echt veel nieuwe dingen kunnen zeggen om de simpele reden dat we nu even in fase zitten van afwachten. Wat ik met het bovenstaande stuk wel duidelijk probeer te maken is dat er echt geen enkele .. maar dan ook geen enkele reden is om te stellen dat we naar een langdurig warm patroon gaan sterker nog ik betwijfel dat zeer. 

Kortom keep up the faith, we komen echt nog aan de beurt en ik denk dat dat wel eens met aardig wat sneeuw gepaard zou kunnen gaan...

Dan op veler verzoek het aansteken van het stoplicht.
Ik had hem lekker veilig op rood kunnen zetten maar dat doe ik niet.. Ik zou dan eigenlijk mijn statements ook in de voet schieten. Dus ik zet het stoplicht op ORANJE/ROOD.




Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing

    Groen = winter binnen de gestelde termijn
    Oranje = winterweer staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
    Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op terugkeer naar  temperaturen op of boven het gemiddelde binnen de gestelde termijn
    Rood= Geen kans op winter binnen de gestelde termijn.


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen.
Dit stoplicht geeft dus niet aan dat er deze week geen winterweer zal zijn maar het verwijst puur naar het doorzetten van een stabiele winterse periode. Dus als ze groen is dan betekent dat dat we de winter in gaan met een langdurige periode van kou die mogelijk ook langer gaat blijven dan de betrouwbare termijn. (dus geen winterprik van 1 of 2 dagen
) | Gewijzigd: 20 november 2014, 08:04 uur, door Callie-P
Heesen
Lid
Woonplaats: Ulft
Berichten: 330
Lid sinds: 1 dec. 2013
20 november 2014, 06:27 uur | Bericht #442536
Mooi stuk hoor. Hoop dat je gelijk krijgt heb echt zin in de winter
Heesen
Woonplaats:
Berichten: 244
Lid sinds: 27 okt. 2012
20 november 2014, 07:04 uur | Bericht #442537
Super stukje Callie-p, lees ze altijd met veel plezier. Wat mij ook opvalt is dat er op termijn steeds meer kou wordt opgebouwd in het oosten, we hoeven dan maar keer een oosten wind te krijgen en we zittten met vorst!
Woonplaats: Workum
Berichten: 470
Lid sinds: 26 aug. 2014
20 november 2014, 07:10 uur | Bericht #442538
Geldig van zaterdag 22 november tot donderdag 04 december

Synoptische ontwikkeling

Een hoogterug bouwt morgen net ten westen van ons land op, verplaatst zich langzaam oostwaarts en maakt een smalle verbinding met een Scandinavisch hoog. Achter de oostwaarts verplaatsende hoogterug zien we rimpelingen (hoogtetrog en hoogterug) in de planetaire golven voor een tijdelijk toenemende en hierna afnemende wisselvalligheid zorgen. Na passage van deze secondaire hoogterug, zakt in vrijwel alle EPS-clusters kou vanaf de noordelijke Atlantische Oceaan richting Zuidwest-Europa met als gevolg dat het wegtrekkende hoog een push krijgt tot een significante rug net ten oosten van ons land. In een meerderheid van de oplossingen krijgt ons land te maken met een zuidwestelijke aanvoer van relatief zachte lucht. Echter, een minderheid van oplossingen laat de invloed van het hoog, noord van ons, belangrijk worden, waardoor er een oostelijke aanvoer met koude continentale lucht richting ons land tot stand komt.

Modelbeoordeling en onzekerheden

Tot zondag is de spreiding niet groot en lijkt een vrij zacht en licht wisselvallig weertype op te treden. Vanaf halverwege volgende week is er een kans van ca 60 % dat het uitzakkende hoogtelaag de aanvoerrichting bepaald, terwijl zo'n 30 % van de EPS-leden het hoog het dominante systeem voor ons land laat zijn.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Rustig en vrij zacht weer met af en toe zon en iedere dag kans op wat regen. Middagtemperatuur rond 10 graden en minima omstreeks 7 graden

Samenvatting EPS-periode:
Kans van 60 % op het aanhouden van het licht wisselvallig weertype met temperaturen rond de langjaargemiddelde waarden en 30 % kans op een kouder en droger weertype met temperaturen onder de normaal waarden voor de tijd van het jaar.



Bron:knmi | Gewijzigd: 20 november 2014, 07:10 uur, door Onweerfreak12
kukkie
Lid
Woonplaats: Noordoost-Veluwe
Berichten: 208
Lid sinds: 20 okt. 2014
20 november 2014, 08:20 uur | Bericht #442539


Het winterweer is uitgesteld, de tiendaagse pluim geeft minder winter aan. De kans van 30% is echter hoger dan de 20% van gisteren. Optimistisch blijven

If Winter comes, can Spring be far behind? (P.B. Shelley, Ode to the West Wind)
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2014, 09:53 uur | Bericht #442540
Citaat van Callie-P, woensdag 19 november 2014, 23:37 uur Een week geleden was elke run nog beter dan de andere en leek het er toch op dat we een vroege winterinval konden verwachten. Menig één verguisde de lange termijn kaarten noemde ze "onbetrouwbaar, kou wordt toch wel weer naar achter geschoven, zuidelijke winden staan te trappelen om het roer weer stevig in handen te nemen.." en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk is de kans op een teleurstelling groter naarmate je verder in de modellen kijkt. Je kan je het bij de 5 dagen termijn houden of 10 dagen  en dan is de teleurstelling misschien wel minder, maar wat is er nou mooier dan het ontdekken van een lange termijn trend en daarop je theorieën loslaten die soms dan ook zelfs uitkomen. Want geef toe.. een 5 dagen verwachting kun je net zo goed bij het KNMI vandaan halen aangezien je eigen conclusie waarschijnlijk weinig zal verschillen met wat het KNMI binnen deze termijn schrijft is dit mij iets te makkelijk. Het wil natuurlijk niet zeggen dat er op de 5dgn geen eer te behalen is.


Eigenlijk kan er geen sprake zijn van teleurstelling. Immers uit de dagelijkse pluimgrafieken is al direct af te leiden hoe de verwachtingen er vanaf 5 dagen uit zien. Hoe groter de spreiding van de leden, hoe onzekerder de verwachting wordt.
Echter het blijft fantastisch hoe er op een positieve wijze op dit forum gediscussieerd wordt. Compliment aan allen!!
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
20 november 2014, 10:20 uur | Bericht #442541
Goed stuk calliep. Wordt eens tijd dat alles goed valt (zeg ik de zoveelste keer).
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 november 2014, 10:55 uur | Bericht #442542
De Europese pluim van afgelope 3 ochtenden met gelijke dagen onder elkaar.

De onderste is van vandaag.
Daarin weinig spreiding de eerste vijf dagen. Daarna? De warmte van het weekend lijkt de Oper wel genoeg en wil van maandag op dinsdag gelijk naar 0 graden!
Maar daar is de spreiding gelijk hoog en kan het ook +10 in die nacht worden.

| Gewijzigd: 20 november 2014, 11:23 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
20 november 2014, 11:00 uur | Bericht #442543
Citaat van Ben47, donderdag 20 november 2014, 10:55 uur De warmte van het weekend lijkt de Oper genoeg en wil van maandag op dinsdag gelijk naar 0 graden!

Pluim

Opvallend vind ik ook morgen.. Fris dagje!
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2014, 11:21 uur | Bericht #442544
Citaat van Ben47, donderdag 20 november 2014, 10:55 uur De warmte van het weekend lijkt de Oper genoeg en wil van maandag op dinsdag gelijk naar 0 graden!

 

Deze pluim komt aardig overeen met de GFS 00h run van vandaag. In de lange termijn zien we een sterk hoog boven West-Rusland en Scandinavie. Mede door een actief laag die vanaf 26-11 van de oceaan de Middellandse Zee induikt (Johann noemde dit ook al in zijn weerblog!) komt een stevige NO-wind opgang
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2014, 11:34 uur | Bericht #442545
Weer wat een verbetering in de pluim, al blijft het natuurlijk onzeker
#KeepOnSmiling
Patrick E
Lid
Woonplaats: Lochem
Berichten: 83
Lid sinds: 16 jan. 2012
20 november 2014, 11:41 uur | Bericht #442546
Het wordt spannend op de weerkaarten van weerplaza: voor woensdag 3 december temperaturen van 2 graden overdag.
Er is nog hoop mensen
weerweer
Lid
Woonplaats: arnhem
Berichten: 578
Lid sinds: 10 jun. 2014
20 november 2014, 11:56 uur | Bericht #442547
Het word ook spannend of de bbq dit weekend aan kan. 16 graden
kukkie
Lid
Woonplaats: Noordoost-Veluwe
Berichten: 208
Lid sinds: 20 okt. 2014
20 november 2014, 12:56 uur | Bericht #442549
Waar zien jullie die verbetering, ik zie alleen een verslechtering
If Winter comes, can Spring be far behind? (P.B. Shelley, Ode to the West Wind)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 november 2014, 13:29 uur | Bericht #442550
Citaat van kukkie, donderdag 20 november 2014, 12:56 uur Waar zien jullie die verbetering, ik zie alleen een verslechtering Misschien zou het prettig zijn als mensen die ergens een verbetering zien die dan ook duidelijk aanwijzen, eventueel ondersteund met een plaatje,  net als de mensen die verslechteringen zien zouden kunnen doen? Het is maar een idee hoor? Dan weet weerweer ook gelijk wanneer die zijn BBQ uit de schuur kan halen en anderen hun schaatsen alvast kunnen gaan slijpen...Hoewel, het één sluit het ander niet uit. :P

| Gewijzigd: 20 november 2014, 13:29 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
20 november 2014, 13:39 uur | Bericht #442552
Citaat van cvandijk, donderdag 20 november 2014, 11:21 uur Deze pluim komt aardig overeen met de GFS 00h run van vandaag. In de lange termijn zien we een sterk hoog boven West-Rusland en Scandinavie. Mede door een actief laag die vanaf 26-11 van de oceaan de Middellandse Zee induikt (Johann noemde dit ook al in zijn weerblog!) komt een stevige NO-wind opgangDat sterk hoog boven Scandinavië/ Rusland is er al enige tijd en de mogelijkheid dat oceaandepressies via Frankrijk/Spanje richting Middellandse zee zouden schuiven ook, maar helaas bleven die depressies rond onze streken hangen. En zelfs wanneer er één doorschuift is het de vraag hoe snel een volgende depressie Ierland al weer bereikt en ons wederom een zzw stroming bezorgt. Overigens zie ik op GFS06Z die ontwikkeling niet meer dat de depressie naar Middellandse zee doorschuift. Misschien op de andere 20 GFS kaartjes voor hetzelfde tijdstip die we niet kunnen zien.

Maar ik blijf erbij, de ontwikkelingen zijn best interessant om te blijven volgen. Juist omdat het moeilijk te voorspellen is.


| Gewijzigd: 20 november 2014, 13:41 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 november 2014, 13:45 uur | Bericht #442553
Citaat van Ben47, donderdag 20 november 2014, 13:39 uur Citaat van cvandijk, donderdag 20 november 2014, 11:21 uur Deze pluim komt aardig overeen met de GFS 00h run van vandaag. In de lange termijn zien we een sterk hoog boven West-Rusland en Scandinavie. Mede door een actief laag die vanaf 26-11 van de oceaan de Middellandse Zee induikt (Johann noemde dit ook al in zijn weerblog!) komt een stevige NO-wind opgangDat sterk hoog boven Scandinavië/ Rusland is er al enige tijd en de mogelijkheid dat oceaandepressies via Frankrijk/Spanje richting Middellandse zee zouden schuiven ook, maar helaas bleven die depressies rond onze streken hangen. En zelfs wanneer er één doorschuift is het de vraag hoe snel een volgende depressie Ierland al weer bereikt en ons wederom een zzw stroming bezorgt. Overigens zie ik op GFS06Z die ontwikkeling niet meer dat de depressie naar Middellandse zee doorschuift. Misschien op de andere 20 GFS kaartjes voor hetzelfde tijdstip die we niet kunnen zien.

Maar ik blijf erbij, de ontwikkelingen zijn best interessant om te blijven volgen. Juist omdat het moeilijk te voorspellen is.

Klopt, de GFS 06H run van vandaag laat alweer een compleet ander beeld zien. Houdt de discussie levendig :).



Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 156 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 156, lezen 2 mensen het topic "Waarnemingentopic Winter 2016-2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden