Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 2
Lid sinds: 13 dec. 2014
13 december 2014, 10:51 uur | Bericht #444285
Afgelopen donderdagochtend fietste ik naar mijn werk en ik zag in de verte wat onweer. Toen ik bij mij werk aankwam en van de fiets afstapte werd werkelijk alles wit met een giga knal. Op dat moment trokken ook al mijn spieren samen en kreeg ik even geen ademhalen. Wat daarna is gebeurd weet ik niet meer. De eerst volgende herinnering is dat ik gewoon aan het werk ben. Wel met erge pijn. 2 uur later besef ik mij eigenlijk een beetje wat er gebeurd is en ga ik naar huis. De dokter gebelt en ik mag langskomen. Jammer genoeg wist hij hier vrij weinig over en hebben we het een en ander opgezocht. Reflexen getest, naar het hart&longen geluisterd en even mijn bloeddruk gecheckt (141/104 hoog dus) verder zou hij er zich wat meer in verdiepen. Ik heb verder nogal wat klachten (zal ik jullie wel even besparen ) Mijn vraag is eigenlijk of hier mensen zijn die hier wat meer info over hebben of ervaring hier mee. Verder ben ik gisteren nog bij de huisartsenpost geweest omdat ik al de hele middag misselijk was met het gevoel van hartkloppingen op de borst, schouder en hals. Daar werd ik eigenlijk niet serieus genomen en werd naar huis gestuurd dat ik gewoon geschrokken ben van de knal want anders was ik wel dood geweest.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 december 2014, 11:45 uur | Bericht #444287
Je mag wel van geluk spreken Kyra  8|
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
vera63
Lid
Woonplaats: wenduine
Berichten: 92
Lid sinds: 5 nov. 2014
13 december 2014, 12:59 uur | Bericht #444292
Beste Kyhra,ik zou je aanraden om terug naar het ziekenhuis te gaan en eventueel een holtermonitor (dit is een kastje dat je hartfunctie opmeet bv. gedurende 24 u )te vragen ,bij ons hier in belgie is de gezondheidswet wel anders geregeld maar je klachten zijn wel als ernstig te beschouwen.Ik wil je hiermee niet bang maken hoor maar zefs als je niet direct door de bliksem getroffen bent kan de statische ontlading je hele systeem ontregelen (ook wij mensen hebben een soort van elektrisch circuit in ons lichaam).Ik hoop dat alles goed met je komt ...........maar blijf goed naar je lichaam luisteren.mvg. van Vera Broes 

Edit jenssweerts : ik heb even je post verplaatst naar het juiste topic | Gewijzigd: 13 december 2014, 13:06 uur, door Jenss
wie niet aan zee woont weet niet wat waaien is
Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 2
Lid sinds: 13 dec. 2014
13 december 2014, 13:50 uur | Bericht #444295
Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik denk dat ik na het weekend mijn eigen huisarts maar weer bel. Hier in Nederland mag je niet gelijk naar het ziekenhuis (word je geweigerd+boete) Je moet dus eerst een verwijsbrief hebben van de huisarts of de huisartsenpost (als de huisarts dicht zit in de avond of in het weekend)
vera63
Lid
Woonplaats: wenduine
Berichten: 92
Lid sinds: 5 nov. 2014
13 december 2014, 14:03 uur | Bericht #444296
Graag gedaan Kyra , nog een rustig en fijn week-end.     groetjes ,Vera.
wie niet aan zee woont weet niet wat waaien is
pkd19
Lid
Woonplaats: Burdaard
Berichten: 631
Lid sinds: 9 feb. 2013
13 december 2014, 14:30 uur | Bericht #444298
Citaat van Kyra Bachmann, zaterdag 13 december 2014, 13:50 uur Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik denk dat ik na het weekend mijn eigen huisarts maar weer bel. Hier in Nederland mag je niet gelijk naar het ziekenhuis (word je geweigerd+boete) Je moet dus eerst een verwijsbrief hebben van de huisarts of de huisartsenpost (als de huisarts dicht zit in de avond of in het weekend)

Ik had ooit een keer mn teen zwaar gekneusd,dus gelijk naar ziekenhuis voor foto's zonder verwijsbrief,maarja was dan ook voor huisartsen toen bijna sluitingstijd,dus kon gelijk door in ziekenhuis voor foto's,dus lijkt me wat sterk dat je zomaar geweigerd wordt,zolang je het maar ernstig genoeg maakt of laat lijken;)
Wolkje
Lid
Woonplaats: Zuid Veluwe
Berichten: 25
Lid sinds: 25 aug. 2014
13 december 2014, 14:48 uur | Bericht #444299
Hallo Kyra. Misschien heb je hier wat aan; http://en.m.wikipedia.org/wiki/Lightning_injuries Praat me niet van huisartsen....sommige zijn echt prutsers. Als je zonder je bij een huisarts te melden, in geval van echte spoed, naar de eerste hulp gaat, mogen ze je nooit weigeren. Maar...je bent al bij verschillende huisartsen geweest dus dat is lastig. Je hebt echter een slechte ervaring terwijl je wel lichamelijke klachten hebt. Ik zou in het weekend dan gewoon met de spoedeisende hulp van het ziekenhuis bellen en aangeven dat je echt klachten hebt waar de huisartsen kennelijk de kennis missen.... misschien dat ze je dan toch even langs laten komen. Hier nog een wat uitgebreidere link http://www.modernmedicine.com/modern-medicine/content/summer-injuries-series-lightning-strikes?page=full 

Edit justinos: je linkjes even aanklikbaar gemaakt. | Gewijzigd: 13 december 2014, 16:14 uur, door Justin
vera63
Lid
Woonplaats: wenduine
Berichten: 92
Lid sinds: 5 nov. 2014
13 december 2014, 16:20 uur | Bericht #444302
Hallo kyra ,wat je ook kan doen moesten de klachten aan houden is een ziekenhuis opzoeken net over de grens en daar je verhaal doen.  mvg. Vera
wie niet aan zee woont weet niet wat waaien is
Justin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 1281
Lid sinds: 2 feb. 2012
13 december 2014, 16:24 uur | Bericht #444303
Hallo Kyra,

We hebben op onze Facebook pagina ook de mensen naar hun ervaring gevraagd. Daar ontvingen we de volgende reactie:

Citaat van Sandra Steinvoort van der Sar (via Facebook) misschien kan Kyra ook op gezondheidsplein posten of bij een groep die heet durf te vragen .. Mag het daar niet weten ze vast wel in welke groep het wel kan /mag .. Heb er ook nog niet van gehoord, anders had ik wel een pb gestuurd.In ieder geval heel veel sterkte en beterschap
Sterkte verder, ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt en je van je klachten verholpen kan worden. | Gewijzigd: 13 december 2014, 16:24 uur, door Justin
Woonplaats: Arnhem, Netherlands
Berichten: 2
Lid sinds: 13 dec. 2014
13 december 2014, 20:11 uur | Bericht #444320
Bedankt voor alle informatie! En wat onwijs lief dat jullie dit gedeelt hebben op Facebook . Toevallig ben ik vanmiddag in contact met iemand gekomen die dit heeft meegemaakt ergens in 1998. Erg fijn. Ook ben ik vandaag terug geweest naar de plek waar het gebeurd is zodat ik wat beter de sittuatie kan uitleggen. Nu weet ik naast dat ik mijn fiets vast had ook tegen een ijzer kozijn stond met een ijzere vensterbank.
Woonplaats: Leersum (utrecht)
Berichten: 1352
Lid sinds: 10 mei. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
13 december 2014, 20:24 uur | Bericht #444321
Oehh heftig verhaal! je mag van geluk spreken dat het niet ernstiger is afgelopen!
Ik hoop dat je weer snel van je klachten af bent... Zelf ben ik 2 jaar terug op de zolder een keer tegen de grond geslagen door de bliksem 
die wel heel dichtbij insloeg tijdens het filmen:   Onweer is een heel mooi verschijnsel maar blijft erg onvoorspelbaar en gevaarlijk.

| Gewijzigd: 13 december 2014, 20:26 uur, door onweerwoudenberg
Klapper van 2012: http://www.youtube.com/watch?v=uDkqolJIpZ8&feature=player_embedded


Woonplaats: Overdinkel, Overijssel, Netherlands
Berichten: 5
Lid sinds: 11 mei. 2013
25 maart 2015, 12:23 uur | Bericht #453196
hallo best weer mensen

ik ben zelf ook indrirect geraakt door de bliksem .
mijn ervaring was , een samen trekking van de spieren pijnlijke speieren ( spier pijn ) en een metaal smaak in mijn mond ( net of ik op een roestige spijker zat te kauwen ) tevens een knallende hoofdpijn en een vreemde wijze van duf zijn .
ik stond ruim 400 a 500 meter af van de inslag bij ons op het veld ( waar ik meestal chase ) en op het zelfde moment bij de inslag kreek ik deze verschijnselen . daar ik zelf EHBO-er ben en het niet vertrouwde ben ik  de zelfde avond nog even langs de CHP ( centrale huisartsen post ) geweest .
en daar uit bleek toch echt dat ik indriect getroffen was door de bliksem en daar door is mijn hart vanslag ge raakt en moet ik nu medicatie slikken .
dus het is echt levens gevaarlijk om in open vel of waar dan ook ( buiten een huis en beschutte plek ) te gaan jagen op onweer ...
ik raad dus ook idereen aan om als je toch wilt gaan jagen schoenen aan te doen met rubberen zolen ( dit heeft mij gewoon weg gered )  en een afdak dan wel woning te vinden waar je kunt gaan foto's maken . ga nooit onder een boom of een paal staan en nooit in open water zwemmen dan wel staan en ook niet in een open veld waar jij het hoogste punt blijkt te zijn .
kort om als je bliksem in slaat en je krijgt wat mee en je voeld je niet echt fijn en lekker na de inslag ga meteen naar je arts toe en of CHP toe .
 
first aid and tornadoes are linked by their work. they let us both work.
Supercell
Lid
Woonplaats: België (Kortrijk)
Berichten: 240
Lid sinds: 25 aug. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 maart 2015, 14:00 uur | Bericht #453198
Wat extra informatie over de verschijnselen na een inslag op de mens (met foto)

Bliksem slaat in op stormchaser

Hopelijk ben je hiermee wat geholpen. Ik heb trouwens ook gelezen dat de effecten van elektrocutie pas enkele uren na de inslag zichtbaar worden in de vorm van misselijkheid, duizeligheid. Je lichaam maakt als het ware giftige stoffen aan en dan is een bezoek aan het ziekenhuis binnen de eerste minuten van enorm belang!

 
Uw online platform tijdens onweer in de Benelux - www.noodweer.be
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
25 maart 2015, 14:36 uur | Bericht #453200
Hoi Kyra,

Jeetje, je hebt ongelooflijk veel geluk gehad. Je wilt ons de lichamelijke klachten besparen, maar die zijn wel degelijk van belang. Niet alleen je hart en longen, hoe zit het met je geheugen - aangezien je even buiten westen bent geweest - , merk je verschil? Zijn je trommelvliezen nog oke. Heb je brandwonden, etc etc. Ik zou als ik jou was toch even langs het ziekenhuis gaan. Als ik me niet helemaal vergis moet er in Groningen een contactgroep zitten voor mensen die (in) direct getroffen zijn door de bliksem. Als het ziekenhuis niet zou willen helpen, kan je wellicht contact opnemen met slachtofferhulp. Misschien kunnen zij je ook nog informatie geven wat te doen en hoe nu verder.
Sterkte en neem even de tijd om op te knappen.
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
25 maart 2015, 17:06 uur | Bericht #453205
Vorig jaar op Pinkpop heb ik de effecten van lekstroom na een blikseminslag ondervonden... had voor mij (en voor zover bekend ook voor andere mensen) geen grote gevolgen.... Je kan het hele verhaal lezen op http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41306/onweersfotos-van-amras-pinkpop-2014/
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 maart 2015, 22:08 uur | Bericht #453229
Wat ik boeiend vind bij deze topics vind is dat mensen dus staan te filmen. En die camera waarmee ze filmen. T dus gewoon overleeft. Hoe zit dat dan? Waarom heeft t menselijk lichaam er meer schade aan dan t apparatuur wat je gebruikt? Die toch een stuk minder sterk is dan ons lichaam kan zijn, zeker met de juiste bescherming.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 maart 2015, 09:15 uur | Bericht #453264
Citaat van Herdervriend, donderdag 26 maart 2015, 22:08 uur Wat ik boeiend vind bij deze topics vind is dat mensen dus staan te filmen. En die camera waarmee ze filmen. T dus gewoon overleeft. Hoe zit dat dan? Waarom heeft t menselijk lichaam er meer schade aan dan t apparatuur wat je gebruikt? Die toch een stuk minder sterk is dan ons lichaam kan zijn, zeker met de juiste bescherming.
Dit is mijn theorie: Ik denk omdat wij veel water bevatten. Water in ons lichaam bevat opgeloste zouten, in vorm van ionen. Als deze zouten opgelost zijn; geleiden ze dus supergoed elektriciteit door ons lichaam.
 
#KeepOnSmiling
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
29 maart 2015, 11:29 uur | Bericht #453266
Citaat van Amras, woensdag 25 maart 2015, 17:06 uur Vorig jaar op Pinkpop heb ik de effecten van lekstroom na een blikseminslag ondervonden... had voor mij (en voor zover bekend ook voor andere mensen) geen grote gevolgen.... Je kan het hele verhaal lezen op http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41306/onweersfotos-van-amras-pinkpop-2014/  Daar is ook een filmpje van die inslag 

 
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Amras
Lid
Woonplaats: Dordrecht
Berichten: 554
Lid sinds: 25 mei. 2009
29 maart 2015, 18:35 uur | Bericht #453306
Citaat van weergek111, zondag 29 maart 2015, 11:29 uur Citaat van Amras, woensdag 25 maart 2015, 17:06 uur Vorig jaar op Pinkpop heb ik de effecten van lekstroom na een blikseminslag ondervonden... had voor mij (en voor zover bekend ook voor andere mensen) geen grote gevolgen.... Je kan het hele verhaal lezen op http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41306/onweersfotos-van-amras-pinkpop-2014/  Daar is ook een filmpje van die inslag Filmpje inslag pinkpop
 

Mooi filmpje, maar ik heb het over een andere onweersbui, een dag eerder, op Camping C.
Regen, das gewoon vloeibare zonneschijn
mercedes
Lid
Woonplaats: amsterdam
Berichten: 154
Lid sinds: 19 jul. 2008
30 maart 2015, 08:09 uur | Bericht #453322
Ik zelf heb dit 4 weken geleden meegemaakt. De hagelbui was net voorbij, en ik liep naar buiten. Ik hoorde net zoals een vuurpijl, maar dan sneller en het werd wit voor me ogen. Ik zakte letterlijk door me benen. De knal was zeer hard. Mijn haren stonden letterlijk overeind. Ik werd hyper. Onrustig. Kon de hele nacht niet slapen, ook last van verhoogde bloeddruk. Doordat ik een tijd verblind was, kon ik niet zien waar het ingeslagen was. Mijn man hoorde de volgende dag op zijn werk dat de bliksem recht voor me was ingeslagen in een flat. Alles was daar kapot. Heb drie dagen last gehad van hypertensie.en nee ik ben niet bang voor onweer. Het ws gewoon in een woonwijk
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 192 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 192, lezen 2 mensen het topic "Opgeslokt door sinkholes".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden