Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 januari 2015, 12:48 uur | Bericht #448303
Bijzondere onweersbui op de Wadden, Xtremechasing gaat op onderzoek
Dinsdag avond ging er een kortstondige onweersbui met hagel en veel wind over de Nederlandse eilanden. Het blijkt een bijzondere bui te zijn geweest.Op de radar was een paar keer een duidelijke hookecho te zien op de verschillende neerslagradaren. Maar we mogen dit niet alleen vanuit gaan op de radar. Maar we willen graag dat de bewoners van de eilanden ons een handje helpen. Woon jij op Texel, Terschellingen of Ameland. Laat het ons dan even weten!

 

 Wij hebben op onze facebookpagina aan bewoners van onze eilanden gevraagd of hun zelf wat hebben meegemaakt toen de hookecho bij hun in de buurt kwam. De volgende verhalen werden naar ons gestuurd:

- Theo: Forse kletterhagel op het dakraam. ±1cm (geen Korrelhagel), zware onweerslagen, even zware regen ook.
- Tess: 'Op Ameland schijnt de boot los geraakt te zijn van de wal door een enorme windvlaag. De pennen waarmee de boot aan de autobrug vast zat zijn losgeraakt en de gangway is door de wind verschoven'. 
- Ingrid: 'Deze bui draaide om ons heen over zee de hagel kwam van alle kanten. Prachtige bliksem luchten. Wij wonen boven met uitzicht over duinen zee vliegveld. Het waaide bij ons niet heel erg misschien 5BFT'.

 
Ook krijgen we diverse berichten binnen van andere bewoners dat bij hun huis de hagel tegen alle ramen aansloeg wat heel merkwaardig is voor een storm uit een enkele richting. Dit kan zijn vanwege draaiende luchtkolommen of juist de wind die om je huis heen slaat. Maar als het een vrijstaand huis betreft is dat laatste zeer onwaarschijnlijk dat je directe hagel op alle ruiten tegelijk hoort.

Er is contact gelegd met Wagenborg Dankzij de tip van Tess, ook heb ik gevraagd aan het KNMI of hun ons misschien wilden helpen ( ga er van uit van niet ) Daarnaast heeft de media van Texel en Ameland ook contact met ons gezocht en ook hun helpen een handje om te kijken of we meer te weten kunnen komen over de betreffende hookecho's. Binnenkort maken we een post om wat indhoudelijker in te gaan op hookechos, mesocyclonen en andere extreme weersfenomenen.
We hebben net met betrekking tot het onderzoek op de waddeneilanden contact gezocht met veerdienst Wagenborg. Hun hebben een email gestuurd waar ik wel even van schrok.

we citeren;

“Veel extra informatie is er niet voor handen. Het enige dat Robert (medewerker technische dienst) in de korte tijd dat het plaatsvond heeft gezien op de meter in het stuurhuis, is een windsnelheid van 38 m/s (> 12 Bft). Tevens vielen er grote hagelstenen. Alles vond plaats in een tijdsbestek van rond de 10 minuten. “

Deze email bevestigt ook wat de bewoners van de eilanden vertellen. Daarom is ook een van de veerboten losgeslagen. Dat in combinatie met de boei informatie wat we hebben gekregen van de Rijkswaterstaat samen met de winddata van KNMI indiceert dat wind ver boven normale stormkracht zit. Nu nog kijken waar we eventuele windrichtingen per minuut kunnen halen om te zien of er zich cyclonische activiteiten hebben plaatsgevonden. Bedankt alles en iedereen die hun verhaal hebben verteld en de instanties die ons helpen bij het onderzoek hierna!


Dat het een hook was, dat was duidelijk maar we wilden meer, Dus we hebben contact gezocht met de rijkswaterstaat en windpatronen gezocht op de KNMI website dankzij de hulp van Dzengiz Tafa. Dus nu uit gaan van ALLE informatie kan ik er van uit gaan dat er MOGELIJK een waterspout of dergelijke heeft plaatsgevonden. Het enige wat we nu nog missen van het puzzelstukje is de windrichting maar ook dat krijgen we nog wel voor elkaar. Ik heb vanavond nog aan de telefoon gehangen met een bewoner die 800 meter van de veerdienst van Ameland af woont. En hij verklaarde een directionele windverandering naarmate de bui over trok en dat zijn geeikt weerstation maximaal 9BFt aangaf. Morgen bellen we nog even met het vliegveld op Ameland of hun ons nog kunnen helpen met doppler beeld. Maar als ik zeg dat chasers van over de hele wereld er over praten vind ik dat een groot succes voor xtremechasing!  Stormchasing 2015 is voor ons begonnen!

Bron: xtremechasing
site: http://www.xtremechasing.nl/xtreme-nieuws/117-bijzondere-onweersbui-bij-de-nl-eilanden
Twitter: https://twitter.com/Xtremechasing
Facebook: https://nl-nl.facebook.com/xtremechasing.nl | Gewijzigd: 16 januari 2015, 13:10 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
richard
Lid
Woonplaats: Hoorn (NH)
Berichten: 606
Lid sinds: 28 jul. 2006
16 januari 2015, 13:14 uur | Bericht #448310
Jammer dat het donker was, anders was misschien de vorm van een supercel gezien.
waren toch berichten van een low-topped supercel hier op O-O
Waarom deze advertentie?
pkd19
Lid
Woonplaats: Burdaard
Berichten: 631
Lid sinds: 9 feb. 2013
16 januari 2015, 13:23 uur | Bericht #448315
Zo,schijnt dus bijzonder geweest te zijn,jammer dat ik die avond op tennisbaan stond,anders was ik zeker wel naar de pier in Holwerd geweest.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 januari 2015, 16:16 uur | Bericht #448329
Citaat van pkd19, vrijdag 16 januari 2015, 13:23 uur Zo,schijnt dus bijzonder geweest te zijn,jammer dat ik die avond op tennisbaan stond,anders was ik zeker wel naar de pier in Holwerd geweest.
De bui zag er idd wel leuk uit op de radar. Maar dan verwacht je niet gelijk een (low-topped) supercell | Gewijzigd: 16 januari 2015, 16:17 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
wazzaah
Lid
Woonplaats: Terschelling Midsland
Berichten: 100
Lid sinds: 27 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 januari 2015, 16:27 uur | Bericht #448331
Ging hier lekker tekeer, had t niet verwacht dus zat lekker op de bank ipv op onweersjacht te gaan. Contact opnemen met de Brandaris op Terschelling?

Weerfotograaf Sytse was er wel op tijd bij: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=810717475662474&set=pcb.810658425668379&type=1&theater | Gewijzigd: 16 januari 2015, 16:28 uur, door wazzaah
Woonplaats: Zwolle, Netherlands
Berichten: 5
Lid sinds: 1 sep. 2014
16 januari 2015, 18:18 uur | Bericht #448343
Ik heb al verschillende wachters mogen spreken, maar het KNMI heeft alle meetapparatuur van de torens gehaald, Dat is ook de rede dat ik bij de Rijkswaterstaat heb aangeklopt. Ook het vliegveld op Ameland is buiten beheer, dus ook hun konden ons niet helpen. Dankzij de bewoners van het eiland zijn er een paar opmerkelijke situaties aan het licht gekomen. De pier bij Holwerd daar ligt ook de veerboot van Wagenborg toch? Die is dus losgeslagen en de pennen zijn uit de gangway gerukt. zelfs de gangway is helemaal verschoven door de wind. vergis je niet 38m/s is windkracht 13, orkaankracht. | Gewijzigd: 16 januari 2015, 18:20 uur, door Maickel Geurts
|| Fotograaf || Reddingsbrigade || Luchtfotografie || Stormchaser ||

www.xtremechasing.nl
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
16 januari 2015, 18:24 uur | Bericht #448344
Citaat van Maickel Geurts, vrijdag 16 januari 2015, 18:18 uur Ik heb al verschillende wachters mogen spreken, maar het KNMI heeft alle meetapparatuur van de torens gehaald, Dat is ook de rede dat ik bij de Rijkswaterstaat heb aangeklopt. Ook het vliegveld op Ameland is buiten beheer, dus ook hun konden ons niet helpen. Dankzij de bewoners van het eiland zijn er een paar opmerkelijke situaties aan het licht gekomen. De pier bij Holwerd daar ligt ook de veerboot van Wagenborg toch? Die is dus losgeslagen en de pennen zijn uit de gangway gerukt. zelfs de gangway is helemaal verschoven door de wind. vergis je niet 38m/s is windkracht 13, orkaankracht.
Het KNMI werkt zichzelf behoorlijk tegen door zo gesloten te zijn. Ze moeten eens wat opener zijn en informatie uitwisselen met bijv. stormchasers. Deze mensen verzamelen soms belangrijk en nuttige data, ook voor het KNMI. Zo kunnen we het weer nog beter onderzoeken.
 
#KeepOnSmiling
Woonplaats: Zwolle, Netherlands
Berichten: 5
Lid sinds: 1 sep. 2014
16 januari 2015, 18:27 uur | Bericht #448345
Daar zijn een paar mensen druk mee bezig, dus ik denk dat dat binnenkort er heel anders uitziet. Het is ook zelfbescherming van KNMI, want als ze er een antwoord geven moeten ze alle jagers antwoord gaan geven. Dus ik snap het wel van KNMI, maar een hoop is ook te vinden op hun website, daar heb ik de windgegevens ook van!
|| Fotograaf || Reddingsbrigade || Luchtfotografie || Stormchaser ||

www.xtremechasing.nl
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.335 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 198 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 198, lezen 9 mensen het topic "Berichtgeving aardbevingen Noord Nederland ".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden