Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 07:42 uur | Bericht #461736
Flinke setting morgen op programma

Harmonie


Voor morgen staat de volgende setting alweer op het programma. Wederom veel schering aanwezig op zon 1000 j/kg max SBcape. Dls-lls bedraagt lokaal 50-40kts veelal 40-30kts. Deze scherings waardes komen al run na run sterk terug. Het front ligt Zw-Nw georienteerd en zal ONO waarts over de benelux trekken. Harmonie veruit het felst hetgeen je ook mag verwachten in een convectieve situatie. Alle andere modellen laten deze ontwikkeling zien en laten ook wel voor een globaal model convectieve dingen zien. Maar ze zijn minder uitbesproken dan harmonie>>>>Wrf4km is er nog niet die zal later toegevoegd worden.



Op deze waardes dus weer goed georganiseerd multicell mogelijk en enkele Sc's. De boel gaat zoals de modellen aangeven goed georganiseerd oplijnen naar een zeer forse Squall-line. Sc kansen liggen vooral voor op het front mochten ze de kans krijgen. Op het front zelf zijn ze verscholen ook niet uitgesloten.

GFS


Kans op wateroverlast is er weer aanwezig, een enkele windhoos (is niet uitgesloten op deze waardes wederom). En windstoten in de orde van 75-90km/u vooral in de actievere plukken uitschieters naar 100km/u mogelijk. De activering ligt deels op zee en we zagen gisteren al wat die buien daar deden. Omwille van het warme zeewater dus 300ontladingen per 5min is niet geheel ondenkelijk. Hagel in de orde van 2cm vooral, sporadisch dat ze even in de orde van 3-5cm kunnen liggen. (Echter net als de windstoten zeer lokaal dit laaste). Het zal me dan ook niet verbazen dat estofex hier als ze tijd hebben een Level 3 voor afgeven een 2 sowieso.

Fijne dag vandaag 

Mvg

  | Gewijzigd: 25 augustus 2015, 08:14 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
25 augustus 2015, 07:56 uur | Bericht #461738
Dit zegt het KNMI, maar midden in het verhaal loopt het niet lekker

Wat klopt hier niet  :p

Morgen overdag is er met name in de noordwestelijke helft van het land vrij veel bewolking, in de zuidoostelijke helft is de zon ook geregeld te zien. Aan het einde van de middag en in de avond zijn trekken er enkele buien over het land. De buien gaan mogelijk gepaard met onweer, hagel en zware windstoten. De middagtemperatuur loopt uiteen van 22 graden in het westen tot 27 lokaal in het zuidoosten van het land. De zuidelijke wind blijft matig, aan zee (vrij) krachtig. (Bron: KNMI)


Btw
 buien mogen wel iets lager nog, dan heeft van noord tot zuid dikke prijs. Maar is zo ie zo weer spannend. | Gewijzigd: 25 augustus 2015, 08:01 uur, door Weatherman
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Waarom deze advertentie?
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 08:14 uur | Bericht #461739
NEERSLAG:
Op de occlusie buiige regen. Overdag meest droog, in de avond frontale regen. Op woensdag oogt de frontale neerslag op de Noordzee al buiig van karakter, hetgeen door de progtemps ondersteund wordt. Harmonie geeft dan al lokaal onweer in het het front. Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan. Met een CAPE van net boven de 1000 J/kg en een sterke windschering van ca. 50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of supercells ontwikkelen. Harmonie berekent hoge bliksemintensiteiten, INDECS is laat ook duidelijke kansen op onweer zien, maar een stuk minder heftig dan Harmonie.

KNMI

 
#KeepOnSmiling
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
25 augustus 2015, 08:22 uur | Bericht #461740
Als ik snel wat kaarten bekijk is er morgen meer 0-1 km shear dan gister. Opnieuw vrij lage wolkenbasissen.. De supercell en tornadoparameter zijn ook wat uitgesprokener:



raspy
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 116
Lid sinds: 25 aug. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 08:54 uur | Bericht #461741
wrf laat alles over het westen en noorden gaan 
  | Gewijzigd: 25 augustus 2015, 08:55 uur, door raspy
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 augustus 2015, 09:11 uur | Bericht #461744
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 10:58 uur | Bericht #461745
Ziet er goed uit voor het westen.
raspy
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 116
Lid sinds: 25 aug. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 12:08 uur | Bericht #461747
nieuwe harmonie is nog heftig maar al een stuk minder vooral het westen en noorden krijgen het 
wappy
Lid
Woonplaats: Haarlem-Schalkwijk
Berichten: 1195
Lid sinds: 26 jul. 2006
25 augustus 2015, 12:28 uur | Bericht #461749
Mooi plaatje voor het westen idd, mijn benieuwen hoe het uit gaat komen.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
25 augustus 2015, 14:02 uur | Bericht #461753
SYNOPTISCHE SITUATIE:
... In de tweede helft van woensdagmiddag bereikt het polaire front het noordwesten van de FIR, maar wordt vervolgens wat opgehouden door een golf die in de avond over het westen van het land NNO-waarts trekt.
Het gevolg is dat er woensdag overdag met een zuidwestelijke stroming warme en vrij vochtige lucht wordt aangevoerd.
Bovendien lijkt er in het isobarenpatroon nog een thermische vore boven Frankrijk te ontwikkelen die oost van de frontale golf in de avond over ons land beweegt.

MODELBEOORDELING:
...Aandacht gaat dan vooral uit naar de activiteit van het koufront woensdagavond, of op de thermische vore daar vooruit. De modellen suggereren dat de activiteit met name op de vore zal ontstaan.
Harmonie pakt de convectie uiteraard het beste op, maar ook Hirlam en EC komen met een fors neerslagsignaal.
Overigens zien we nog wel kleine timings- en positieverschillen.
Accent ligt het accent in alle gevallen op het noordwesten van het land en buitengaats.

BEWOLKING:
... Woensdag: Vlak ten oosten van het naderende front aan ontstaan er waarschijnlijk enkele Cb's die in de avond met name over de noordwestelijke helft van het land trekken. De toppen van de Cb's kunnen richting de FL400 gaan.

NEERSLAG:
... Woensdag oogt de frontale neerslag op de Noordzee al buiig van karakter, hetgeen door de progtemps ondersteund wordt. Harmonie geeft dan al lokaal onweer in het het front.
Naarmate het front later in de middag dichterbij ons land komt zien we aan de voorzijde van het front boven het westen van het land stevige regen- en onweersbuien ontstaan (warmte-advectie onderin en al kou-advectie rond 700 hPa).
Vanaf de grond lijkt het allemaal net niet te lukken. Met een CAPE van net boven de 1000 J/kg en een effectieve windschering van mogelijk ca. 40-50 kn kunnen zich goed georganiseerde multicells of supercells ontwikkelen.

Harmonie berekent de laatste runs hoge bliksemintensiteiten, 250-320/5min. INDECS is laat ook hoge kansen op onweer zien, maar zeer lage voorwaardelijke kansen voor veel ontladingen. INDECS leunt echter vooral op de CAPE.

KNMI 12.59 uur
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Berichten: 119
Lid sinds: 14 feb. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 14:13 uur | Bericht #461754
ik zit goed hier in Katwijk laat het maar komen;)
Stefanv
Moderator
Woonplaats: Hulst
Berichten: 3519
Lid sinds: 8 dec. 2011
25 augustus 2015, 15:36 uur | Bericht #461755
Harmonie 06Z


UKMO 06Z

 
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
25 augustus 2015, 16:41 uur | Bericht #461758
Voor het zuiden ziet het er nog maar slapjes uit, hopenlijk veranderd daar nog wat aan.
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Jenss
Moderator
Woonplaats: mechelen(belgie)
Berichten: 2921
Lid sinds: 7 jun. 2011
25 augustus 2015, 16:56 uur | Bericht #461759
Citaat van Weatherman, dinsdag 25 augustus 2015, 16:41 uur Voor het zuiden ziet het er nog maar slapjes uit, hopenlijk veranderd daar nog wat aan.
Valt wel mee hoor het zijn ook maar verwachtingen, in het zuiden is de cape en de temperatuur hoger maar in het noorden is er meer forcering door het koufront. Eigenlijk is het hoe noordelijker hoe groter de kans dat er wat ontstaat maar als er een bui in het zuiden ploft is die waarschijnlijk actiever door de hogere temperaturen en cape in het zuiden.
 
Woonplaats: aduard
Berichten: 24
Lid sinds: 6 jun. 2015
25 augustus 2015, 17:00 uur | Bericht #461760
ziet er goed uit voor morgen  hopen dat het zo blijft ik zit hier vlak bij groningen wel goed denk ik, was hier gisteren ook behoorlijk pittig zeg:D
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
25 augustus 2015, 17:18 uur | Bericht #461761
Is dat voor morgen vergelijkbaar met het zware onweer van 13 augustus? Ik weet wel dat de harmonie toen ook grote dikke rode vlekken liet zien.
Woonplaats: Alkmaar
Berichten: 351
Lid sinds: 6 jun. 2011
25 augustus 2015, 17:49 uur | Bericht #461762
het kan morgen tot een supercell komen met ook kans op een tornado zeggen ze op het nieuws plaats alkmaar noemen ze.

http://www.alkmaarcentraal.nl/nieuws/10962688-slecht-weer-op-komst-mogelijk-supercellen-op-woensdagavond | Gewijzigd: 25 augustus 2015, 20:14 uur, door Justin
Woonplaats:
Berichten: 3
Lid sinds: 22 jun. 2015
25 augustus 2015, 17:54 uur | Bericht #461764
voor drenthe ziet het er ook TOP uit! 
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
25 augustus 2015, 18:02 uur | Bericht #461765
@jenssweerts is dat wel zo? verschil in CAPE is niet zo heel groot (high shear low cape setting) en buien gaan volgens Harmonie lineair geforceerd ontstaan. Dit in tegenstelling tot de losse verspreide convectie maandag. Ook is het nog de vraag of buien vanaf de grond kunnen ontstaan voor het front uit. Overigens moet je high shear low cape situaties nooit onderschatten, de F4 Tornado in Hautmont (augustus 2008) kon ontstaan bij een voorspelde ML CAPE van minder dan 500 J/kg
Woonplaats: Tilburg Noord-Brabant
Berichten: 4127
Lid sinds: 16 jul. 2009
25 augustus 2015, 18:03 uur | Bericht #461766
Citaat van jenssweerts, dinsdag 25 augustus 2015, 16:56 uurValt wel mee hoor het zijn ook maar verwachtingen, in het zuiden is de cape en de temperatuur hoger maar in het noorden is er meer forcering door het koufront. Eigenlijk is het hoe noordelijker hoe groter de kans dat er wat ontstaat maar als er een bui in het zuiden ploft is die waarschijnlijk actiever door de hogere temperaturen en cape in het zuiden.
 

Oke dan, dat klinkt ook goed :D
Zie mijn hobby via de link
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos

En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.338 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 244 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 244, lezen 5 mensen het topic "Saharazand in 2024: steeds vaker boven Europa".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden