Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Scott, IA.

17 Apr 2024 01:08:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Henry, IA.

17 Apr 2024 01:08:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Rock Island, IL; Muscatine, IA; Scott, IA.

17 Apr 2024 01:08:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Henderson, IL; Mercer, IL; Warren, IL; Des Moines, IA; Louisa, IA.

17 Apr 2024 00:40:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jo Daviess, IL; Dubuque, IA; Jackson, IA; Jones, IA.

17 Apr 2024 00:40:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Kossuth, IA.

17 Apr 2024 00:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, WI.

17 Apr 2024 00:40:08

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Mercer, IL; Rock Island, IL; Louisa, IA.

17 Apr 2024 00:40:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iowa, WI; Lafayette, WI.

17 Apr 2024 00:40:07

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Henderson, IL; Des Moines, IA; Lee, IA.

17 Apr 2024 00:40:07

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jo Daviess, IL; Delaware, IA; Dubuque, IA; Jackson, IA; Jones, IA.

17 Apr 2024 00:10:13

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Des Moines, IA; Louisa, IA.

17 Apr 2024 00:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jo Daviess, IL; Stephenson, IL.

17 Apr 2024 00:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Muscatine, IA.

17 Apr 2024 00:10:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cedar, IA; Clinton, IA; Jackson, IA; Johnson, IA; Jones, IA; Muscatine, IA; Scott, IA.

17 Apr 2024 00:01:08
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
26 april 2016, 15:10 uur | Bericht #470239
Vandaag zijn er al de hele dag enkele losse ontladingen in de buien, maar nu lijkt de eerste onweersbui boven Eindhoven ontstaan te zijn.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 3425
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 april 2016, 09:25 uur | Bericht #470273
Vandaag weer onweerskansen, beste kansen zijn boor ZO Nederland en het midden/oostenb van België

Estofex:




Storm Forecast
Valid: Wed 27 Apr 2016 06:00 to Thu 28 Apr 2016 06:00 UTC
Issued: Wed 27 Apr 2016 00:07
Forecaster: PUCIK


A level 1 was issued for eastern Belgium and central Germany mainly for severe wind gusts.

SYNOPSIS and DISCUSSION


Situation over whole Europe is dominated by a large mid to upper tropospheric low centered over Denmark. Unseasonably cold airmass has been advected from the Artic through Great Britain towards central Europe. Core of the low is associated with steep lapse rates reaching 7 to 7.5 K/km from surface to approximately 500 hPa, as is evidenced by numerous Tuesday 12 UTC soundings from NW Germany and UK. Also during Wednesday, scattered low topped DMC will form in bands and a rather large area of western to central Europe deserves at least a low prob lightning area. Despite the steep lapse rates, instability will stay marginal due to the meager mixing ratios up to 4 g/kg. A lvl 1 is introduced for parts of Germany and Belgium, where a belt of 850 hPa flow up to 20 m/s may contribute to severe wind gusts at the surface with any stronger downdraft. Otherwise, sub-severe hail / soft hail and gusty winds will be common in this situation.

KNMI:

Bewolking:


Cu/Sc/Cb. Toppen Cb's in de koudste lucht tot FL240. St bij de occlusie en in de Limburgse heuvels niet helemaal uitgesloten. Ook donderdag kunnen de Cb's nog behoorlijk doorschieten, mogelijk tot rond FL200.

Neerslag:

Voornamelijk convectief. Lokaal met onweer, hagel, natte sneeuw. Natte sneeuw nu vooral in het noordoosten. Schering is in het algemeen 15-20 kt. CAPE-waarden liggen in de middag met veel hoger dan ongeveer 500 J/kg: Multi Cell. Vannacht de koudste bovenlucht, maar de opbouw van de occlusie lijkt tijdelijk iets minder diep onstabiel te zijn. We zien consistent hoge onweerskansen in INDECS voor het oosten en zuidoosten, ook Harmonie geeft in dezelfde regio een duidelijk onweerssignaal. Is goed verklaarbaar met de meeste cyclonaliteit in het oosten en daar ook net wat hogere temperaturen. De afname van de buien later vanmiddag en vanavond zit in alle modellen, dit komt mede door advectie van iets warmer lucht op 500 hPa. Donderdag voornamelijk op dagelijkse gang vrij snel oplevende buienactiviteit, in de nacht vooral in de kustgebieden. Schering is dan niet meer dan ongeveer 10 kn.
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Gouda
Berichten: 553
Lid sinds: 17 apr. 2012
29 april 2016, 03:33 uur | Bericht #470289
Dames en heren,

Het is een hele tijd geleden dat ik voor het laatst heb gepost aangezien ik in een winterslaap gezeten heb en papa en mama beer goed voor me hebben gezorgd. Het was namelijk wintertijd en als er iets is waar ik naar uit kijk dan is het warmer weer en natuurlijk onweer.
Ik wil dan ook graag bij deze het seizoen inluiden met behoorlijke onweerskansen op vrijdag 6 mei en zondag 8 mei. Na het bekijken van een hoop kaarten en de vooruitzichten in temperaturen en instabiliteit is de komende week een spannende week. Volgens een aantal weersites lijkt het er namelijk op dat de temperatuur flink gaat toenemen.

Velen van jullie hebben waarschijnlijk nog sneeuwvlokken staan tellen tijdens oranjenacht dus het is best flink dat de temperatuur een week erna al richting de 21 graden gaat. Vaak gaat een dergelijk snelle wisseling van temps samen met behoorlijke instabiliteit. Nu kunnen jullie in de bovenste 14 dagen bijlage van mijn stad zien dat de hogere temps vooral op 12 mei zijn. In het verdere binnenland zou het weleens warmer kunnen worden. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de temps volg i.c.m. instabiliteit en daarom wekken 6 en 8 mei mijn aandacht.

Even wat kaartjes van gfs om erop in te gaan:

Er heerst, opzich, redelijk wat instabiliteit rond die dagen en daarom wil ik dit nauwgezet in de gaten gaan houden. Het zou weleens zo kunnen zijn dat we hier de eerste echte onweerkansen van 2016 gaan meemaken (echt echt onweer bedoel ik dan he  

Nu weet ik dat er een hoop mensen sceptisch zullen zijn of in ieder geval zullen denken van het is nog ver weg. Ben ik het mee eens! Maar ik heb hier goede hoop voor en laten we de kaarten de komende week goed in de gaten houden. Gisteren werd ik aangenaam verrast tijdens een regenbui door een gigantische dreun na een flits waar beiden tussen elkaar maar een fractie van een seconde op zich lieten wachten. Ik was gelijk wakker uit de winterslaap!

We zullen het zien de komende week en ik zal mijn best doen, samen met andere leden van de site, jullie te voorzien van regelmatige updates.

Groeten Viktor
Aantal onweersdagen 2020
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 april 2016, 12:26 uur | Bericht #470293
Er heerst inderdaad wat instabiliteit rond die dagen. 5 mei mag je er ook bij plakken. GFS komt steeds met onweerskansen op 5 mei alhoewel de kans minimaal is. Ben benieuwd wat de uitkomsten zijn!


Voor meer regio's -> http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/professionele-weerkaarten/onweerskansen/ | Gewijzigd: 29 april 2016, 16:44 uur, door Justin
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 april 2016, 14:50 uur | Bericht #470305
Richting volgende weekend (eerder de maandag van de daarop volgende week) opbouwende onweerskansen....heel fragiel en vooral een hoog Gfs gehalte en ver weg nog. Ec heeft dit zelfs vrijwel niet (wel de warme temps maar stabiel). En met op ruim een week dus bij lange na,nog geen apart topic waardig!!. Maximaal 2-3 dagen voor een kans kan je, met een redelijke inzage een kijkje doen in de modellen wrf4km/harmonie. En dan eens nadenken over een apart topic zelfs op die termijn en op de dag zelf kan er nog veel veranderen. Maar je moet ook op een punt komen dat je in die topic kan discussieren.

Maar goed!!
Eerst maar eens zaak dat we richting die warme temps gaan;)En dat de cape er in blijf staan en Ec en uiteindelijk ook andere modellen gaan volgen.

| Gewijzigd: 30 april 2016, 14:56 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
3 mei 2016, 20:30 uur | Bericht #470336
Qua Cape droomkaarten voor de onweerliefhebber medio volgende week (tot 3000j/kg aan de oostgrens. Mooi om die dikke Cape bommen weer langs zien te komen maar nog te ver voor details. Dat word ook pas volgende week duidelijk mits het nog staat.


Toch wil ik het 1 en ander al even toelichten!!
Hiervoor echter ook al wat kansen beginnend vanaf het weekend (zondag). Qua cape en windschering laat dat nog te wensen over.. de theta's en dauwpunten zijn nog niet goed voor echt stevig onweer. Die je bij deze temps eigenlijks al een beetje mag verwachten. O.a de dauwpunten mogen echt wel richting de 17/18 graden gaan,en die zitten zo rond de 14 graden.

Hoe verder je dan die week ingaat zie je die theta's wel oplopen, en de daauwpunten meer naar die 17-19graden gaan. En dan zie je meteen de Cape omhoog schieten(zoals hieronder). Maar goed ik treed eigenlijks al teveel in details, maar dit is om even uit te leggen dat daar dan het verschil in zit. Want in het weekend is het ook gewoon warm met 25-27 graden. Maar de cape stokt ongeveer tot maximaal eens een keer 1000j/kg. Daar zit dus het verschil in de theta's.

Maar daar kan rustig naar toegewerkt worden hopend dat het blijft staan. De mooie warme dagen staan wel steeds prominenter,ook in de pluimen, opzich ook al een mooi vooruitzicht.




Mvg Tatanka
  | Gewijzigd: 3 mei 2016, 20:44 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 mei 2016, 21:40 uur | Bericht #470345
Die heerlijke CAPE bommen worden nog helaas door Tor uitgesteld, maar er lijkt wel een situatie te komen op dinsdag 10 mei. GFS berekent vaak CAPE waardes met een neerslagsignaal erbij voor dinsdagmiddag en avond. Aan de schering mag er nog wel het 1 en ander aan gesleuteld worden.


Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
4 mei 2016, 22:44 uur | Bericht #470346
En zo te zien keek ik niet verder dan mijn neus lang is, want ook na dinsdag blijft de kans op onweer bestaan. :D
Zondag is ook een gevalletje om in de smiezen te houden, want dan is er ook voldoende energie aanwezig. Daarbij lijkt er wat convectie vanaf de grond aanwezig te zijn wat kan resulteren tot een plaatselijke pulse storm (warmte onweer). GFS laat het niet zien, maar ECMWF wel.


Voor meer regio's is te zien op http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/professionele-weerkaarten/onweerskansen/ | Gewijzigd: 4 mei 2016, 22:45 uur, door Leon Eikenaar
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
7 mei 2016, 15:09 uur | Bericht #470361
Even wat stukjes geplukt van de website van het KMI voor volgende week:

Maandag
Maandag is het zonnig. Geleidelijk verschijnen er meer stapelwolken en in de late namiddag of avond trekken een aantal onweersbuien vanuit Frankrijk over ons land. Ook 's avonds en 's nachts blijft de buienactiviteit standhouden

Dinsdag
Dinsdag is er veel bewolking met buiige regen en kans op een onweer. Het is wel nog warm met maxima tussen 18 en 23 graden. De wind waait zwak of matig uit zuidoost, ruimend naar zuid.

Woensdag & donderdag
Woensdag en donderdag is het eerst nog zonnig. Later zien we alweer stapelwolken opbollen en na de middag kunnen er een aantal fikse onweders losbarsten. De maxima liggen tussen 17 en 25 graden. Woensdag krimpt een zwakke zuidoostenwind naar het noordoosten. Donderdag blijft de wind in die hoek steken.

Vrijdag
Ook vrijdag kunnen er nog (onweers)buien vallen, maar geleidelijk worden deze naar het zuiden weggeduwd. De maxima liggen tussen 15 en 21 graden. De wind wordt matig uit het noorden.
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
7 mei 2016, 15:33 uur | Bericht #470363
Vanaf maandag lijkt inderdaad de eerste onweersbuien in de namiddag en avond los te barsten boven het zuidelijk deel van de Benelux waarvan de mogelijke stevige examplaren terug te vinden zijn in Belgie.


Voor de onweerskansen die dagen even deze site checken.
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
7 mei 2016, 16:05 uur | Bericht #470364
Vanaf maandag bouwt de onweerskans zich langzaam op met donderdag als hoogtepunt:

Vandaag hebben zich wat wolken gevormd:

Er is nog een kleine kans dat aan de westkust en in het westen van België, de Ardennen en zuid-Limburg lokaal wat lichte regen zou kunnen vallen, maar de kans is groter dat het bij een paar wolken blijft.

Zondag is er in het westen van België weer een kans op een bui met mogelijk wat onweer.

Maandag komen er vanuit Frankrijk weer wat onweersbuien naar het westen van België, er is ook een kans dat de buien de grens oversteken bij Zeeland.

Dinsdag komt er vanuit Frankrijk weer wat regen België binnen, ook met onweer, in de avond bevinden ze zich boven zuid-Nederland, en rond middennacht bereiken ze ook midden Nederland.

Woensdag is er in de gehele BeNeLux kans op onweersbuien.

Donderdag komt er vanuit het noordwesten koelere lucht en het wordt die dag ook vanuit het noordwesten droger.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 mei 2016, 07:43 uur | Bericht #470373
Onweerkansen week 19

Ik heb een flink aantal runs de boel aangekeken. En echt groootschalig zwaar onweer zit er momenteel niet in,er missen gewoon teveel dingen. Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat dat er ook niet in gaat zitten. Er missen gewoon nog teveel dingen waaronder de theta's die verre van goed zijn daarvoor. En er is niks wat er op wijst dat dit gaat verbeteren of dr mag al een wonder gebeuren.(Voor de extreme liefhebber)

Neemt niet weg dat de kansen op onweer in de loop van de week wel toenemen. Vanaf dinsdagmiddag/avond komt er wat schot in,beginnend in belgie en zuidwest-zuid-zuidoost nederland. Aldaar maandagavond laat wellicht al wat advectief vanuit frankrijk wat onweersachtige buien, kansjes voor belgie (Nowcasten). Momenteel zijn die te verwaarlosen de jetstream is ook ver te zoeken,dus qua windschering blijft het ook aan de lage kant. Max 20kts mischien eens lokaal 30kts effectieve windschering. Over alle dagen vanaf maandag tot woensdag/donderdag veelal tot 20kts max dus niet bijster veel. Single cell tot matig georganiseerd multicell zijn dan mogelijk vanaf dinsdag.



Zulke taferelen zijn goed mogelijk vanaf dinsdag. Foto vorig jaar sint philipsland zeeland via RTLnieuws

Wrf is het enigste model die er wel zin aan heeft en die komt ook met de forste oplossingen. Met maximaal een stevige buienlijn op dinsdag die in belgie op word gebouwd. En die in zuidwest-zuid-zuidoost nederland goed op stoom lijkt te komen. Op die lijn is vanwege het windprofiel (trage treksnelheid) veel neerslag mogelijk,matige bliksemactivititeit en hagel tot 2cm maar gezien deze model alleen staat slechts een aandachtspunt.

Met nog een aantal runs te gaan en Ec en Gfs die er weinig van willen weten >>meer verspreid losse buien<<.(beiden ook fors minder met de Cape max 1000 j/kg) Wrf zelf 1500-2000 j/kg. Vraag ik me af of dat haalbaar is (Aangezien die de dp's zoals wel vaker overschatten maar is wel een aandachtspunt). >>>Ik had Gfs daarom ook wel mee verwacht maar die is aardig tam samen met Ec.<<


Beste kansen momenteel dus dinsdag hieronder Wrf.



Mocht dit nog verbeteren in Gfs en Ec dan is er mogelijkheid voor een apart topic. Maar op bassis hiervan op puur Wrf een topic openen nee,maar zodra de eerste convectieve modellen daarvoor binnen zijn. >>>WRF4km en harmonie kan ik dat nog eens opnieuw bekijken en dat is vanavond laat of morgenvroeg.!!

Maar eerst genieten van de zon komende dagen nog die is er vollop en dito tempraturen.

Mvg niels (Tatanka)
| Gewijzigd: 23 februari 2017, 11:08 uur, door Joyce.s
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2016, 08:24 uur | Bericht #470386
Onweerskansjes week 19

Vanavond kleine kans vlaanderen. Morgen in grotere delen van belgie en zuid-west-zuid-zuid-oost nederland. Woensdag verspreid over de benelux wat onweersbuien (Daar kom ik later op terug aangezien de Wrf4km en de harmonie daarvoor nog niet binnen is).


Maandagavond
Vanavond zien we in vlaanderen de kans op wat lokale onweersbuitjes toenemen. Cape in de orde 500-1000 j/kg effectieve schering 15-10kts. Veel meer dan single cell zit er niet in. Vanwege de lage treksnelheid in dit profiel kan er zeer lokaal wateroverlast op treden. De bliksemactiviteit is gering en verdere randsverschijnselen verwacht ik niet.

Dinsdagmiddag/avond.

Ja wat zullen we daar eens van zeggen. Gfs en Ecmwf komen niet verder dan max 600 j/kg, en Wrf  komt met het dubbele tot 1500 j/kg over zuidelijk benelux. Dus gans belgie en zuidwest-zuid nederland. Wrf laat een laag in het midden-oosten van frankrijk (wat woensdag verder trekt richting alpen) wat verder uitdiepen dan Gfs en EC. Dus die heeft meer vocht opstuwing dan Gfs en Ec (Hogere dauwpunten,theta's dan t.o.v 2meter temp dus ook hogere cape). Ook naar woensdag is dit het geval en dan wil Gfs wel wat meer met Wrf mee.

Ik hou de oplossing mooi in het midden voor dinsdag, en dat betekend dat er zon max 1000 j/kg beschikbaar is. Ook verwacht ik dat de schering iets hoger uitpakt dan gfs toont. Aangezien harmonie het convectieve model mij iets te felle buien geeft op slechts 500 j/kg. Nabij het koufront 20-25kts dus wat matig georganiseerd multicell is mogelijk. Maar dit kan ook het beeld zijn van telkens nieuwe single cell in de outflow.Maar het gros zal dus single cell zijn morgenmiddag/avond en nowcasten hoe ver ze advectief nederland in gaan. Bij deze buien geringe tot matige bliksemactiviteit,en kans op lokaal veel neerslag(wateroverlast).

Harmonie voor morgen (Details hierboven).



Voor woensdag kom ik morgen terug met een nieuw bericht en dan ook nog even een update voor dinsdagmiddag/avond.

Mvg Tatanka en een fijne dag!!



  | Gewijzigd: 9 mei 2016, 08:29 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2016, 09:43 uur | Bericht #470387
Ziet er hoogvol uit voor ZW. Ik heb er zin in.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
9 mei 2016, 20:03 uur | Bericht #470398
Ook de guidance van Knmi komt niet verder dan single cell/pulse morgen. Alleen even de aandachtspunten. De Mucape die ze benoemen in de nacht naar woensdag ,gaat geen onweer opleveren naar mijn mening. Aangezien het dan mist aan convergentie;).

Triggers aangepast heb er nog 1 aan toegevoegd rood vet gedrukt:
Dagelijkse gang, warmteadvectie, kleinschalige hoogtetroggen en in de nachten het windmaximum. Oreografisch

Neerslag:

Vanavond neemt in het zuidwesten de kans op een bui met een hoge basis of wat druppels uit Ac/As toe. Actueel een melding van neerslag op afstand in Brussel. Vannacht en morgen neemt de buienkans daar verder toe en uiteindelijk kan er ook een klap onweer bij zitten. Van de drie Harmonie-varianten laat alleen versie 36 een onweerssignaal boven het zuidwesten en zuiden zien morgenmiddag en -avond. INDECS komt voor het uiterste zuidwesten en zuiden morgen 15-21 met onweerskansen van 70-80%. Hirlam muCAPE daarbij van ca. 500 J/kg, in de nacht naar woensdag 1000-1500 J/kg. Effectieve windschering (0-6 km geeft goede indicatie met toppen FL350-380) slechts 10-15 kn, dus geringe organisatiegraad: modus single cell. Waterinhoud in HARMONIE 30-32 mm. De buien hebben wel enige snelheid, hoewel die gering is met orde 15 kn. Waarschijnlijk is de buiigheid niet grootschalig genoeg op om lokaal tot neerslagsommen > 30 mm/uur te komen.


  | Gewijzigd: 9 mei 2016, 20:06 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats:
Berichten: 1
Lid sinds: 10 mei. 2016
10 mei 2016, 04:59 uur | Bericht #470416
Citaat van Tatanka, maandag 9 mei 2016, 20:03 uur Ook de guidance van Knmi komt niet verder dan single cell/pulse morgen. Alleen even de aandachtspunten. De Mucape die ze benoemen in de nacht naar woensdag ,gaat geen onweer opleveren naar mijn mening. Aangezien het dan mist aan convergentie;).

Triggers aangepast heb er nog 1 aan toegevoegd rood vet gedrukt:
Dagelijkse gang, warmteadvectie, kleinschalige hoogtetroggen en in de nachten het windmaximum. Oreografisch

Neerslag:

Vanavond neemt in het zuidwe

 

Wat praat jij toch altijd een hoop onzin zeg .. heb je een glazen bol ofzo, of wil je gewoon interessant doen met je convergentie, praat ff normaal Nederlands. Ik volg dit forum al een aantal jaar, maar irriteer me matenloos aan je posts. En ja er komt onweer, Nederland eindigd niet in jouw achtertuin. | Gewijzigd: 10 mei 2016, 05:02 uur, door Lisca Sloten
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 mei 2016, 06:23 uur | Bericht #470417
Citaat van Lisca Sloten, dinsdag 10 mei 2016, 4:59 uur Citaat van Tatanka, maandag 9 mei 2016, 20:03 uur Ook de guidance van Knmi komt niet verder dan single cell/pulse morgen. Alleen even de aandachtspunten. De Mucape die ze benoemen in de nacht naar woensdag ,gaat geen onweer opleveren naar mijn mening. Aangezien het dan mist aan convergentie;).

Triggers aangepast heb er nog 1 aan toegevoegd rood vet gedrukt:
Dagelijkse gang, warmteadvectie, kleinschalige hoogtetroggen en in de nachten het windmaximum. Oreografisch

Neerslag:

Vanavond neemt in het zuidwe

 

Wat praat jij toch altijd een hoop onzin zeg .. heb je een glazen bol ofzo, of wil je gewoon interessant doen met je convergentie, praat ff normaal Nederlands. Ik volg dit forum al een aantal jaar, maar irriteer me matenloos aan je posts. En ja er komt onweer, Nederland eindigd niet in jouw achtertuin.

Kan ook gewoon een weerbericht zetten hier zijn we snel klaar. Er zijn vandaag onweersbuien mogelijk in belgie en in het zuid-westen en zuiden van nederland. Dat jij niet de moeite neemt om wat van de dynamische kant leren hier is toch echt jouwn probleem. Zekers als je het forum al jaren volgt. En ik neem aan dat mensen hier wat willen leren. En dat doen ze niet via een jip en janneke bericht. Waarbij ik overigens in de nederlandse scene aardig rustig ben met die termen. Kijk maar naar een estofex of naar een bericht van een chaser die er nog dieper induiken. Ik chase zelf ook maar daarbij word echt alles uitgepluisd dat zal ik hier niet posten.;)

Maar:
Er zitten notabene zoekfuncties hier op de pagina,en de meesten worden zelfs hier onderstippeld gehighlight.

En je kan via privebericht mij alles vragen,en ik zit vrijwel dagelijks in de chat. Maar jij doe het op zo'n manier hier gewoon op de man prima!!.

En ik ga me postings nou cker niet aan jou aanpassen. Mischien in vervolg wel een intressant bericht van jouwn kant,.


Fijne dag!! | Gewijzigd: 10 mei 2016, 06:43 uur, door Tatanka
there can be only one
krikkaah
Lid
Woonplaats: keerbergen
Berichten: 30
Lid sinds: 29 jun. 2011
10 mei 2016, 06:29 uur | Bericht #470418
Citaat van Lisca Sloten, dinsdag 10 mei 2016, 4:59 uurWat praat jij toch altijd een hoop onzin zeg .. heb je een glazen bol ofzo, of wil je gewoon interessant doen met je convergentie, praat ff normaal Nederlands. Ik volg dit forum al een aantal jaar, maar irriteer me matenloos aan je posts. En ja er komt onweer, Nederland eindigd niet in jouw achtertuin. Beste, 

Ik ben iemand die zich zelden laat zien op dit forum maar ben hier ook al actief vanaf 2011. Ik wil toch even zeggen dat ik de posts van Tatanka graag doorneem. Ik heb zijn kennis qua weer niet maar ik heb de moeite gedaan om me een beetje te verdiepen in de terminologie en op deze manier worden de posts zeer begrijpbaar en leuk om te volgen. Aangezien onweer vrij onvoorspelbaar is, kan men alleen de parameters aanhalen die men weet en kan lezen van een kaart. Ik wil hier geen discussie openen maar als deze posts je irriteren, scroll er dan voorbij en breek de mensen (met kennis van zaken) niet af.

Vriendelijke groet, 

  | Gewijzigd: 10 mei 2016, 09:22 uur, door Sven
Woonplaats: Deventer
Berichten: 108
Lid sinds: 8 jun. 2010
10 mei 2016, 07:03 uur | Bericht #470420
Tatanka, laat je niet opnaaien door iemand waarvan ik me afvraag wat die op dit forum doet. Ik heb al ontzettend veel geleerd hier over alle atmosferische verschijnselen, mede dankzij jouw bijdragen. Ik hoop dat je hier ook nog lang mee door zal gaan, net als andere leden met waardevolle bijdragen!
Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 mei 2016, 07:17 uur | Bericht #470422
Ik laat me totaal niet opnaaien geef gewoon een weerwoord. Ik ga mijn postings echt niet aanpassen, op die manier doe ik het en niet anders. Iedereen heeft zijn unieke manier van postings. Ook op andere forums en pagina's, maar ik probeer te balanceren in de berichten. Dat iemand het nog redelijk snapt, maar er ook wat van opsteekt. En de kansen die ik zet zijn overigens,ook niet bepaald in mijn achtertuin. Ben vaker bezig voor andere mensen dan daadwerkelijk voor mezelf.;)

En iedereen is welkom hier....!!. En als je iets niet snapt dan is er altijd een chat, waar dagelijks wel mensen in te vinden zijn. En momenteel ik ook weer wat meer aangezien mijn contract niet is verlengd grrr.


Nou On-Topic maar weer!!
 
there can be only one
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.847 topics, welke bij elkaar 448.358 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.576 leden.
Het nieuwste lid is Jeffrey bunk .

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 52 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 52, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen 27, 28, 29 en 30 mei 2016".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden