Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Fisher, TX.

24 Apr 2024 00:56:55

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

24 Apr 2024 00:45:51

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kent, TX.

23 Apr 2024 23:56:54

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:19:17

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dickens, TX; Garza, TX; Kent, TX.

23 Apr 2024 23:03:28

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 februari 2016, 10:32 uur | Bericht #468793
Hoe je het ook wend of keert "de winter periode nadert zijn einde"

Nuance erin is dat we dan wel spreken over de Meteorologische winter die per 1 maart is afgelopen. De Astronomische winter duurt nog tot eind maart dus de Hellmann-netjes kunnen nog aangevuld worden tot eind maart en misschien zal het huidige getal van 8 nog iets verhoogd worden..

Maar gaat dit nou nog gebeuren ? Ik ben geen ziener en het antwoord is dan dat ik dat niet kan ontkennen noch bevestigen. Mijn enige leidraad is om de trend van de afgelopen periode te volgen, mogelijk andere factoren hierbij op-te-tellen en op basis hiervan maak ik een verwachting.

Het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd aangezien february al een poosje aan de gang is maar toch wil ik even kort terugkomen op de afgelopen maand januari en hoe het verwachtings patroon daarop is uitgekomen.

Eind december heb ik de volgende verwachting geplaats wbt Januari:
  1. Voor Januari verwacht ik niet veel verbetering ten opzichte van December..
  2. met het huidige verloop ( mocht dit de trend worden) dan kunnen we misschien wel wat speldeprikjes verwachten
  3. maar zal Januari een stuk natter gaan worden dan december
  4. maar minder warm als december.(rond wat normaal is tot iets erboven.)
Hiervoor pakken we maar even de KNMI samenvatting van deze maand: (source www.knmi.nl)
  • Het nieuwe jaar begon in het noorden van het land met vier dagen lang ijzel en gladheid.
  • Tegelijkertijd was het in het midden en zuiden zachter dan normaal met op diverse plaatsen zelfs ruim 10°C.
Temperatuur:
  • In De Bilt was met een gemiddelde temperatuur van 4,8 °C zachter dan normaal (3,1°C),
  • Terwijl het in Nieuw Beerta (Groningen) met gemiddeld 2,0°C iets kouder was dan de normaal van 2,3°C.
  • Vanaf 15 januari kreeg ook de rest van het land te maken met lagere temperaturen.
  • Tot een ijsdag (maximumtemperatuur onder 0,0 °C ) in De Bilt kwam het net niet, de laagste maximumtemperatuur was daar 0,0 °C op 18 januari.
  • De laatste tien dagen van januari waren zeer zacht met op 25 januari maar liefst 16,3°C in Eindhoven en in het gehele land maximumtemperaturen van ruim boven de 10,0°C.
Neerslag:
  • De maand was nat met gemiddeld over het land 102 mm neerslag tegen een langjarig gemiddelde van 73 mm.
    • De regionale verschillen waren groot. Het natst was het in het zuidwesten van het land met 163 mm in Hoek van Holland, terwijl Nieuw Beerta 74 mm noteerde. In het noordoosten van het land viel de neerslag geregeld in de vorm van sneeuw, zodat op sommige plaatsen een sneeuwdek van 10 cm lag. De sneeuw bleef hier een week liggen en verdween op 22 januari toen de vorst uit het hele land werd verdreven.

Als je bovenstaande leest komt het wel aardig overeen met wat we bedacht hadden , de temperatuur is iets hoger uitgevallen dan normaal maar het verdiende gelukkig geen plek in de top 10.  ( normaal 3,1 en gemeten is 4,8)

Natuurlijk is het een beetje een geluks treffer als het zo klopt maar toch zitten we er deze winter al goed op puur door te kijken naar de trends die we elkeer zien ontstaan en ook stug stand blijven houden.
Ik heb het nog niet helemaal duidelijk op mijn vizier staan, maar volgens mij is deze winter tot nu toe uniek in zijn soort door de constant standvastige stramienen waarin we belanden.. Het is niet zo dat we de ene week even een Noordwestelijke stroming hebben en een polarjet die in het zuiden bivakeert en de week erop een zuidwestelijke stroming met een polarjet in het noorden..
Nee, het is wat dat betreft eigenlijk een hele saaie gezapige winter die geen enkele fantasie toestaat.

En zo is februari eigenlijk ook... ik kan eigenlijk johan direct citeren want dat is nog steeds van toepassing en zie ik zelf ook voorlopig niet veranderen..

linkje naar post Johan
"Op de middellange en langere termijn verandert er niet veel aan het overwegend zonale stromingspatroon. Met een zwabberende polaire jet houden we in west Europa die zonale hoogtestroming waarmee steeds weer storingen het continent optrekken. Dan weer krijgen we met zachtere en dan weer met koudere lucht te maken maar vanuit deze hoek natuurlijk geen "winter" te verwachten.

Wel zien we dat we op termijn met een meer zuidelijke Westlage te maken gaan krijgen. Met een jet die dan een wat zuidelijkere koers gaat vervolgen (midden Frankrijk - Alpen) komen we ook wat meer aan de koudere kant van de frontale zone te zitten waardoor de temperaturen algemeen wat zullen gaan dalen! (maart - april weer)"


(Check ook zijn site ( www.alpenweerman.nl))

Hieronder even een actuele kaart die het even in een plaatje zet Ik heb hier twee pijlen met vraagtekens staan.. daarmee probeer ik aan te geven dat de ene keer het laag uit het noordwesten uitzakt en de ander keer het hoog uit het zuidwesten zich over ons uitstrekt... wat het voor gevolgen heeft zie het citaat van "Johan"hierboven, (geen winter)




Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het op dit moment dodelijk saai vind om de modellen te volgen aangezien er geen enkele beweging richting een vorm van winter lijkt te zijn.
Afgelopen week kwam er met regelmaat een zeer zware storm in de runs tevoorschijn.. deze is al benoemd door Tatanka en we zouden daar mogelijk extra aandacht aan gaan besteden.. maaaaar zoals de winter ons de hele tijd al geen windeieren legt ook deze storm is al niet meer echt indrukwekkend .. al raad ik het wel af om a.s maandag voor een heerlijk dagje zeilen de Noordzee op te gaan..
Maar goed hou het wel in de gaten want het kan natuurlijk wel veranderen...eerst moeten de modellen Hirlam en Harmonie maar eens kaarten opleveren




Dan wil ik het toch nog even hebben over die eeuwige discussie van de Polar Vortex. Ik heb van diverse mensen al feedback gehad dat ze de discussie hierover verwarrend vinden en het gevoel krijgen van valse hoop.

Eerlijk toege-geven de Polar Vortex is zeker niet mijn paradepaardje maar ik begrijp er net genoeg van om hieronder een kleine simpele uitleg te geven.let wel dit is een zeer ingewikkeld onderwerp waarvan de wetenschap nog lang niet alle ins- en outs van kent. ( laat staan ik )

Ik zal de volgende vragen proberen te beantwoorden:
  • Wat is de polar vortex
  • Wat is een split
  • Wat is een SSW
  • Wat is de invloed van dit fenomeen op ons weer in de Benelux.
De polar vortex is eigenlijk niet meer dan een permanent lage druk gebied boven de polen die in de winter toeneemt in kracht en in de zomer haar kracht verliest. Dit heeft te maken met de temperatuur.

Verschil met onze bekendere lagedruk gebieden is dat de polarvortex zich niet bevind op 500hPa maar in de stratosphere.

Aannames wbt de polar vortex zijn:
  • Als ze sterk is ( + onverstoord) dan nemen de westerlies ( westelijke stroming) toe met als gevolg dat wij in Europa te maken hebben met een westelijke aanvoer van (warme) lucht.( zonale stroming)
  • Als ze zwak is ( +verstoord) dan nemen de westerlies af en bestaat er een kans dat er koude kan ontsnappen uit de Polar vortex (splitsen)  of dat de polar vortex zich gaat
    • verplaatsen
    • uitlubberen

Hieronder 2 afbeeldingen :
(source https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_vortex )

Hieronder een onverstoorde blije vortex.



En hieronder een verstoorde in dit geval uitgelubberde vortex.



Wat is een split:

Een split kan ontstaan bij een verstoorde vortex, er kan dan koude lucht ontsnappen uit deze centrifuge. Ik zelf heb nog niet gezien dat de Vortex is gesplits deze winter.

Wat is een SSW
Soms schiet de temperatuur van de Vortex ineens mega de lucht in.. een verschil van 50 graden is makkelijk haalbaar. Als zoiets gebeurt dan wordt de Polar vortex verstoord en kan (!) er zich een split voor doen.. Echter opwarming van de vortex komt in een winter meerdere malen voor en heeft vaak geen of nauwelijks effect. ( dit noemen ze een minor SSW)

Het bovenstaande zal niet iedereen intresseren.. eigenlijk het enige wat we willen weten is..

"Wat is de invloed van dit fenomeen op ons weer in de Benelux."

Zoals eerder gezegd kan een verstoorde vortex ervoor zorgen dat er koude lucht op grote hoogte onze kant op gestuwd wordt. Deze koude lucht moet dan afzakken en als alle andere omstandigheden juist zijn KAN dit voor koud(der) weer zorgen in Europa...( drukgebieden moeten op de juiste plek liggen enz )
 
Edit ik vond net op de site van Johan eigenlijk zo een zelfde verhaal. Zeker de moeite waard van het lezen..( daarna moet je het wel snappen )
Uitleg Johan


Verwachtingen :

Ook hier heeft Johan eigenlijk al een uitspraak over gedaan.. Er is absoluut GEEN sprake van een verstoorde Vortex laat staan dat er sprake is van een split.
Ik vond op de site www.aer.com (Dank Roberto) de volgende verwachting:

"A return to colder temperatures across Western Europe is less certain as the position of the PV favors strong westerly flow of maritime air into Europe, which would prevent a turn to cold temperatures not only for Europe but Western Asia as well.  It is our opinion that a split in the PV would most likely favor a turn to colder temperatures for Europe, however for now, the weather models do not predict this outcome."

En voor de plaatjes liefhebbers ( ook ondergetekende )  (dit plaatje laat de afwijking zien in temperaturen t.o.v normaal..)



Kortom ook in deze wereld wordt er geen winter verwacht..

p.s.mocht je in bovenstaande fouten hebben gevonden dan hoor ik het graag !!


Ik sluit af met het stoplicht... en hoe verbazend...hij staat echt op donker donker...( sorry kan er echt niets beters van maken)



Termijn : Maximaal tot 10 dagen vanaf plaatsing   

Groen = Winter binnen de gestelde termijn
Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
Oranje/rood = er is kans op winterweer maar zeker kans op ( terugkeer naar)  temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.

Definitie winterweer : 
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig  
  • (stralings) vorst
  • hagel
  • sneeuw (nat en droog)
  • ijzel
  • ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.


Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.



  | Gewijzigd: 5 februari 2016, 16:46 uur, door Callie-P
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
5 februari 2016, 13:13 uur | Bericht #468798
Vraag me weleens af...... 
 Hoe zat dat dan in de winter 1963 zo'n SSW? Was het toen ook warm op de Noordpool of net zo bitterkoud als hier destijds in BENELUX?Wie iemand hier het (theoretische) antwoord op?

Edit Callie-p : Theoretisch kan het ( theoretisch kan alles )  maar volgens mij weten we het niet, daarvoor weten we net te kort iets af van dit fenomeen SSW. ( 1952) Ik heb er i.e.g niets officieels over kunnen vinden. | Gewijzigd: 5 februari 2016, 13:29 uur, door Callie-P
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Waarom deze advertentie?
Marlies
Lid
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 139
Lid sinds: 25 jan. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2016, 13:58 uur | Bericht #468799
Citaat van Rens@weer, vrijdag 5 februari 2016, 13:13 uur Vraag me weleens af...... 
 Hoe zat dat dan in de winter 1963 zo'n SSW? Was het toen ook warm op de Noordpool of net zo bitterkoud als hier destijds in BENELUX?Wie iemand hier het (theoretische) antwoord op?

Edit Callie-p : Theoretisch kan het ( theoretisch kan alles )  maar volgens mij weten we het niet, daarvoor weten we net te kort iets af van dit fenomeen SSW. ( 1952) Ik heb er i.e.g niets officieels over kunnen vinden.

En die koude februari 1956? Dat is na 1952, is daar ook niks over te vinden?
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
5 februari 2016, 14:48 uur | Bericht #468800
Citaat van Rens@weer, vrijdag 5 februari 2016, 13:13 uur Vraag me weleens af...... 
 Hoe zat dat dan in de winter 1963 zo'n SSW? Was het toen ook warm op de Noordpool of net zo bitterkoud als hier destijds in BENELUX?Wie iemand hier het (theoretische) antwoord op?


 

Theoretisch kan het ( theoretisch kan alles )  maar volgens mij weten we het niet, daarvoor weten we net te kort iets af van dit fenomeen SSW. ( 1952) Ik heb er i.e.g niets officieels over kunnen vinden.

Citaat van Marlies, vrijdag 5 februari 2016, 13:58 uur Citaat van Rens@weer, vrijdag 5 februari 2016, 13:13 uur Vraag me weleens af...... 
 Hoe zat dat dan in de winter 1963 zo'n SSW? Was het toen ook warm op de Noordpool of net zo bitterkoud als hier destijds in BENELUX?Wie iemand hier het (theoretische) antwoord op?

Edit Callie-p : Theoretisch kan het ( theoretisch kan alles )  maar volgens mij weten we het niet, daarvoor weten we net te kort iets af van dit fenomeen SSW. ( 1952) Ik heb er i.e.g niets officieels over kunnen vinden.

En die koude februari 1956? Dat is na 1952, is daar ook niks over te vinden?

1963 is ook na 1952   maar het gaat er meer om dat er nog niet echt veel is vastgelegd hierover en zeker niet in die periode..
Er zijn niet echt lijstjes of kaarten e.d. beschikbaar waarmee ik dit kan bevestigen.. ( tenminste ik kan ze niet vinden)

 

Berichten samengevoegd door Callie-P
Roare
Lid
Woonplaats:
Berichten: 186
Lid sinds: 6 feb. 2012
5 februari 2016, 19:20 uur | Bericht #468813
De warmste winter ooit 2015-2016. Het kan bijna niet meer misgaan. We zitten nog steeds 0,7 graden boven de warmste winter ooit van 2007. De temperatuur moet nu echt gaan instorten wil dit nog misgaan.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
5 februari 2016, 19:44 uur | Bericht #468816
Citaat van Roare, vrijdag 5 februari 2016, 19:20 uur De warmste winter ooit 2015-2016. Het kan bijna niet meer misgaan. We zitten nog steeds 0,7 graden boven de warmste winter ooit van 2007. De temperatuur moet nu echt gaan instorten wil dit nog misgaan. Mee eens! Het moet echt gaan kelderen om er nog onder het gemiddelde van winter 2007 te komen. En voor zover we er op de 28e toch nog onder komen zal die schrikkeldag erna nog roet in het eten gooien, :D.
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Hoofddorp, Netherlands
Berichten: 276
Lid sinds: 23 dec. 2014
5 februari 2016, 20:34 uur | Bericht #468817
Citaat van Callie-P, vrijdag 5 februari 2016, 14:48 uurTheoretisch kan het ( theoretisch kan alles )  maar volgens mij weten we het niet, daarvoor weten we net te kort iets af van dit fenomeen SSW. ( 1952) Ik heb er i.e.g niets officieels over kunnen vinden.

1963 is ook na 1952   maar het gaat er meer om dat er nog niet echt veel is vastgelegd hierover en zeker niet in die periode..
Er zijn niet echt lijstjes of kaarten e.d. beschikbaar waarmee ik dit kan bevestigen.. ( tenminste ik kan ze niet vinden)

Super en helder verhaal Callie. Doe jezelf niet te min, je hebt er echt kijk op.

Voor 1978 is inderdaad niet veel te vinden (bron: wikipedia) 
Een plotselinge stratosferische opwarming (PSO), (Engels: 'Sudden stratospheric warming', SSW) is een meteorologische gebeurtenis waarbij de polar vortex van westenwinden op het winterhalfrond afremt of zelfs omkeert binnen een tijdsbestek van een aantal dagen. De verandering gaat gepaard met het toenemen van enkele tientallen graden kelvin op stratosferische hoogte.Een plotselinge stratosferische opwarming (PSO), (Engels: 'Sudden stratospheric warming', SSW) is een meteorologische gebeurtenis waarbij de polar vortex van westenwinden op het winterhalfrond afremt of zelfs omkeert binnen een tijdsbestek van een aantal dagen. De verandering gaat gepaard met het toenemen van enkele tientallen graden kelvin op stratosferische hoogte.

De eerste doorlopende metingen aan de stratosfeer werden gedaan door Richard Scherhag in 1951. Hij gebruikte radiosondes om plausibele temperatuurmetingen van de hoogste laag van de stratosfeer (zo'n 40 km hoogte) te maken. Hij observeerde de eerste plotselinge stratosferische opwarming op 27 januari 1952. Na zijn ontdekking haalde Scherhag een aantal meteorologen bij elkaar, specifiek om de stratosfeer te observeren aan de Vrije Universiteit van Berlijn. Deze groep bleef de temperatuur engeopotentiële hoogte van de bovenste laag van de stratosfeer in kaart brengen door middel van radiosondes en raketsondes. In 1979, toen het satellietentijdperk begon, namen meteorologische metingen in aantal toe. Ondanks dat satellieten vooral voor de troposfeer gebruikt werden, namen ze ook metingen af voor de stratosfeer.

Er zijn drie clasificaties:
Major: Plotselinge stratosferische opwarmingen worden groot (major) genoemd als de westenwinden op 60 N en 10 hPa (Geopotentiële hoogte) omdraaien, oftewel oostelijk worden. Een volledige ontwrichting van de polar vortex treedt op en de vortex zal zich splitsen, of zal verdrongen worden van haar normale locatie op de pool.
Minor: Plotselinge stratosferische opwarmingen worden groot (major) genoemd als de westenwinden op 60 N en 10 hPa (Geopotentiële hoogte) omdraaien, oftewel oostelijk worden. Een volledige ontwrichting van de polar vortex treedt op en de vortex zal zich splitsen, of zal verdrongen worden van haar normale locatie op de pool.
Final.De jaarcyclus van de stratosferische stromen bestaat uit twee fasen. In de winterfase is de gemiddelde stroming westelijk en in de zomerfase juist oostelijk. Een laatste (final) opwarming vindt plaats vlak voor de overgang van winter naar zomer. De polar vortex-winden draaien om, maar draaien niet terug om totdat de volgende winterfase zich aandoet. Dit is omdat de stratosfeer dan reeds de zomerfase heeft aangedaan. Het heet de laatste stratosferische opwarming omdat stratosferische opwarmingen niet in de zomer voor kunnen komen.

Ik heb wel enkele registraties kunnen vinden uit die tijd....maar een echte SSW komt daarop zelfden voor.


  | Gewijzigd: 5 februari 2016, 23:22 uur, door Roberto Koopman
dani290
Lid
Woonplaats: Son en Breugel
Berichten: 374
Lid sinds: 28 sep. 2010
5 februari 2016, 21:40 uur | Bericht #468819
Dan de winter maar opzoeken! Op naar Oostenrijk! Houdoe!
Mrkos
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 572
Lid sinds: 19 aug. 2010
5 februari 2016, 21:47 uur | Bericht #468821
Helder verhaal weer Callie P, tnx! Hopelijk volgend jaar beter en mijn gevoel zegt van wel. Op naar de lente. Nog 1 vraagje, deze natte dagen/ weken hoort dit al bij de verwachte ''nate'' lente die ze voorspellen door EL NINO?
Woonplaats: Groningen
Berichten: 1285
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 februari 2016, 22:16 uur | Bericht #468823
Hulde voor het uitgebreide verhaal Callie-p!
Iedereen kan op zijn of haar niveau hier zijn zegje doen, dat kan ik altijd erg respecteren
Fijn dat we veel van jou uitleg kunnen leren, je doet er veel je best voor merk ik.
En wie weet komt er inderdaad nog een winter om de boeg, de toekomst is onzeker (en dat maakt het juist ook weer leuk en spannend toch?)

 
Mijn timelapse video: http://www.youtube.com/watch?v=u50lhEUOSNk
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Raymond
Lid
Woonplaats: Midden Delfland
Berichten: 516
Lid sinds: 13 aug. 2008
6 februari 2016, 08:37 uur | Bericht #468824
Dank Callie P . Prachtige analyse.
Woonplaats:
Berichten: 84
Lid sinds: 31 dec. 2015
6 februari 2016, 09:47 uur | Bericht #468828
25 februari 2015, 20:18 uur | Gewijzigd: 25 februari 2015, 20:57 uur, door Roberto Koopman | Bericht #452587

Lente is zeer ver weg, volgens de laatste kaarten, straks even kijken hoe dit vanaf 5 maart op ons af gaat komen. Wellicht kunnen we toch binnenkort op de schaats staan ?, het is nog te vroeg uiteraard om hier iets zinnigs op te zeggen ,maar NIETS is uitgesloten. Krijgen we dan toch die winter die we allemaal willen hebben, of krijgen toch de azijnzeikers hun zin dat het toch weer niets wordt....voorlopig zijn dit nog steeds de beste winterse kaarten die we gezien hebben en de winter is pas voorbij in APRIL..... 

De ideale setting, daar komt EC en GEM mee.Ook CMA komt vanaf 7 maart met een zeer koude setting op de proppen.
Diepvrieskoude wat nu in Siberie ligt, gaat zich verplaatsen naar onze regio's. We moeten rekening houden met strenge nachtvorst, vanaf 6 maart.


En zo kletste de heer Koopman het hele discussietopic verleden jaar vol, en dit jaar is het weer hetzelfde liedje.

Edit Joyce: s.v.p. niet op de man spelen. Als je het ergens niet mee eens bent, weerleg e.e.a. dan zelf met onderbouwde gegevens/kaarten, oftewel reageer op de inhoud. Zo wordt een discussie gevoerd, niet met beschuldigingen.  | Gewijzigd: 6 februari 2016, 13:31 uur, door Joyce.s
de Hel van 16 laat nog op zich wachten...
tot die tijd ander weer nieuws.
Kat Mandu
Lid
Woonplaats: Tilburg, Reeshof
Berichten: 117
Lid sinds: 12 feb. 2012
6 februari 2016, 10:17 uur | Bericht #468829
Citaat van deHelvan16, zaterdag 6 februari 2016, 9:47 uur 25 februari 2015, 20:18 uur | Gewijzigd: 25 februari 2015, 20:57 uur, door Roberto Koopman | Bericht #452587

Lente is zeer ver weg, volgens de laatste kaarten, straks even kijken hoe dit vanaf 5 maart op ons af gaat komen. Wellicht kunnen we toch binnenkort op de schaats staan ?, het is nog te vroeg uiteraard om hier iets zinnigs op te zeggen ,maar NIETS is uitgesloten. Krijgen we dan toch die winter die we allemaal willen hebben, of krijgen toch de azijnzeikers hun zin dat het toch weer niets wordt....voorlopig zijn dit nog steeds de beste winterse kaarten die we gezien hebben en de winter is pas voorbij in APRIL..... 

De ideale setting, daar komt EC en GEM mee.Ook CMA komt vanaf 7 maart met een zeer koude setting op de proppen.
Diepvrieskoude wat nu in Siberie ligt, gaat zich verplaatsen naar onze regio's. We moeten rekening houden met strenge nachtvorst, vanaf 6 maart.


En zo kletste de heer Koopman het hele discussietopic verleden jaar vol, en dit jaar is het weer hetzelfde liedje.
 

Inderdaad, Niet te serieus nemen, dan kan het best vermakelijk zijn. En als hij gelijk krijgt (wat binnen zo'n 5 tot 10 jaar toch een keer moet lukken), dan heeft 'ie 't toch maar mooi voorspeld! :D;)

Verder natuurlijk @Callie-P: Goed en begrijpelijk stuk! Bedankt. | Gewijzigd: 6 februari 2016, 10:20 uur, door Kat Mandu
Handtekening
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
6 februari 2016, 10:47 uur | Bericht #468830
Mooie uiteenzetting @Callie-P
Het blijft zoals eerder gezegd een zeer complexe en veelal ook nog onbegrepen wisselwarking wat zich tussen trop en stratosfeer afspeelt!
Terug naar de orde van de dag:

Los van de SSW of PV, voor de winterliefhebbers ziet het er allemaal niet best uit en zoals ik al eerder vermeldde blijft het sterk zonale karakter (west) behouden. Oorzaak is de polaire jetstream die  tussen de lageedruk op de noordelijke breedtegraden en de hogere druk op de lagere breedtegraden (pos NAO /AO) wordt aangejakkerd en vanaf New Foundland over de Atlantische Oceaan via zuid Engeland naar centraal Europa koerst. Lage druk gebieden jagen elkaar in hoog tempo op en veroorzaken een zeer wisselvallig en deels ook zeer onstuimig weerbeeld.

ECMWF zonaal open end met een komen en gaan van depressies afgewisseld door tussenhoogs (mobielie wig/trekrug)  De jet ingetekend met de pijlen, normaal mooi af te leiden op 500hPa aan de zgn 552 dam (dikke zwarte lijn /pijlen)



Pre frontaal stroomt daarbij steeds weer wat zachtere en post frontraal dan weer wat koudere martiem polaire lucht over west Europa uit. Aandachts punt is vooral een storing (trog, occlusie) die voor maandag op het weermenu  staat en waarbij vooral de wind een thema zo kunnen gaan worden (zeer zware windstoten /storm kuststreken en wateren)

Maandag kon nog wel eens flink onstuimig gaan worden (storm)


In de loop van de week dan geleidelijk  wat minder zacht met mogelijk wat lichte vorst in de nacht (tusenhoog, opklaringen). Winterse neerslag (natte sneeuw) in de LL  lijkt er dan echter niet in te zitten maar geheel uitgesloten is die op de wat langere termijn niet  (zondag-maandag vlg week).
Nee, winterweer zit er ook de komende dagen niet in, daarvoor moet de stroming toch echt een andere hoek gaan opzoeken.

Interessante kaart voor zondag maandag met de uitdiepende hoogtetrog en een daarin afzakken laagje. Afhankelijk van de koers tijdelijk in de LL oost stroming met lagere temperaturen (sneeuw?)



Overigens gaat er de komende week in de Alpen wel veel sneeuw vallen, daar worden neerslaghoeveeldheden verwacht die tot 150 a 250mm gaan oplopen. Vooral de westelijke en zuidelijke Alpen krijgen het zwaar te voorduren waarbij 150 tot 200cm Neuschnee gaat vallen en misschien nog wel meer. Fijn weekend allemaal, ciao
  | Gewijzigd: 6 februari 2016, 10:54 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Mrkos
Lid
Woonplaats: Assen
Berichten: 572
Lid sinds: 19 aug. 2010
6 februari 2016, 12:16 uur | Bericht #468831
Ofwel je hebt geluk daar Johann. Veel plezier daar en fijn weekend! Mooi stukje btw.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
6 februari 2016, 20:54 uur | Bericht #468847

Mooie theoretische (start)kaart.
Het duurt nog 10 dagen en het kan er bij de volgende EC-run alweer af zijn, maar toch een mooie startkaart voor verandering mits die er 2 dagen tevoren ook nog zou staan. Deze noordoostelijke stroming zal nog geen echte koude geven aangezien ze van oorsprong van de Middellandse Zee komt (rode pijen). Maar die depressie boven Italië ligt daar goed; Alleen moet het Azorenhoog verbinding maken met het Russisch Hoog via Scandinavië (dus de rug ten noorden van onze streken!) In dat geval kan het laag boven Italië als motor dienen voor een echte oostelijke stroming.
Dan is hopelijk ook wel wat koudevoorraad aanwezig om het tijdens het transport onze kant op niet teveel te laten opwarmen.

| Gewijzigd: 6 februari 2016, 20:56 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
6 februari 2016, 21:31 uur | Bericht #468848
Citaat van Ben47, zaterdag 6 februari 2016, 20:54 uur
Mooie theoretische (start)kaart.
Het duurt nog 10 dagen en het kan er bij de volgende EC-run alweer af zijn, maar toch een mooie startkaart voor verandering mits die er 2 dagen tevoren ook nog zou staan. Deze noordoostelijke stroming zal nog geen echte koude geven aangezien ze van oorsprong van de Middellandse Zee komt (rode pijen). Maar die depressie boven Italië ligt daar goed; Alleen moet het Azorenhoog verbinding maken met het Russisch Hoog via Scandinavië (dus de rug ten noorden van onze streken!) In dat geval kan het laag boven Italië als motor dienen voor een echte oostelijke stroming.
Dan is hopelijk ook wel wat koudevoorraad aanwezig om het tijdens het transport onze kant op niet teveel te laten opwarmen.


EC is vrij consistent met deze ontwikkeling. Kan een "escape" zijn uit de zonale missère maar de hoogteas is niet gunstig en bij gebrek aan warmte advectie op de Atlantsiche Oceaan voorzie ik geen ondersteuning voor de hoogterug resp. wordt vervolgens weer mooi glad gestreken.
Maar wie weet, zal niet de eerste keer zijn dat een vrijwel hopeloze situatie toch nog vrij snel omslaat naar een winterse setting.
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
6 februari 2016, 21:49 uur | Bericht #468849
Dan liever deze :o

Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 februari 2016, 22:04 uur | Bericht #468850
Vanaf volgende week dinsdag normale temps met in de nachten kans op een graadje vorst. Hopelij heeft deze maand nog een koude verassing in petto.
Shirkah
Lid
Woonplaats: Westende
Berichten: 51
Lid sinds: 1 aug. 2011
6 februari 2016, 22:50 uur | Bericht #468852
Ik heb het vreemde gevoel dat regen maar vooral wind die hele winter overheersen.
Zware stormen blijven uit maar het waait en het waait...
bestaan daar ergens cijfers/statistieken van ?
Als ik het weerbericht bekijk voor de komende 6 dagen dan zakt de windsnelheid weer amper onder de 4-5 bft.
Als dit niet de juiste plaats is, verplaatst mijn vraag gerust maar mocht iemand een antwoord weten zou ik verlost zijn van mijn "vreemd gevoel"
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 106 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 106, lezen 2 mensen het topic "Onweerskansen van 23 en 24 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden