Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Kern, CA; Tulare, CA.

20 Apr 2024 01:01:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Union, SC.

20 Apr 2024 00:04:45

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

20 Apr 2024 00:00:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Spartanburg, SC; Union, SC.

19 Apr 2024 23:25:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC.

19 Apr 2024 20:44:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 20:31:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

19 Apr 2024 20:16:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Richmond, NC; Scotland, NC.

19 Apr 2024 19:50:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 16:12:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Aiken, SC; Edgefield, SC; Lexington, SC; Richland, SC; Saluda, SC.

19 Apr 2024 15:38:36

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Winston, AL.

19 Apr 2024 14:26:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lawrence, AL.

19 Apr 2024 12:59:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Colbert, AL; Franklin, AL; Lauderdale, AL.

19 Apr 2024 12:35:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Grant, AR; Jefferson, AR.

19 Apr 2024 09:45:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AR; Lonoke, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

19 Apr 2024 08:41:57
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
21 juli 2016, 21:16 uur | Bericht #473144
Schade door noodweer in het oosten
In het oosten van het land is er donderdagmiddag en -avond veel overlast door zware regenval. Zo zijn in Salland en Twente, maar ook in Drenthe veel straten, tunnels en kelders ondergelopen. Het regent en onweert hard en ook staat er een flinke wind.Onder meer Wierden en Rijssen kampten met behoorlijke wateroverlast. Rond 19.30 uur leek het ergste leed daar geleden. De brandweer is in Rijssen te hulp geschoten om mensen met een bootje van het perron te redden omdat een tunnel bij het NS-station blank stond.

Er werd getwitterd dat mensen er over het spoor liepen omdat ze niet door de tunnel kunnen. Ook zijn hier en daar bomen omgewaaid.

Twente
De brandweer Twente meldt dat de hulpdiensten het er erg druk mee hadden. Ze moesten ongeveer honderd keer in actie komen. In Almelo was blikseminslag in een woning en in Markelo belandde een grote tak bovenop een huis.

Ook verkeer op de snelwegen hadden flinke last. Automobilisten moesten af en toe stilstaan om de bui af te wachten, meldt de VID. Op sociale media worden overigens ook veel waterpretfoto's geplaatst.

Wolkbreuk
In Rijssen en Holten is vanmiddag zo’n 40-60 mm neerslag gevallen in minder dan anderhalf uur tijd. Door een heuse wolkbreuk viel de helft van deze neerslag zelfs in een half uur tijd, zo meldt Weeronline. Wateroverlast was het gevolg. Normaal valt in een hele julimaand circa 78 mm.

Op dit moment trekken nog enkele zware buien over het noordoosten van het land. Daarbij komt veel bliksem voor en is kans op grote hagel en wateroverlast. Op verschillende plaatsen in het noorden van Drenthe en in Groningen is al meer dan 20 mm gevallen.

http://www.nu.nl/binnenland/4296765/schade-noodweer-in-oosten.html
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 10:24 uur | Bericht #473166

Wateroverlast en stormschade op diverse plekken in Drenthe


Gieten - In Drenthe was er op verschillende plaatsen donderdagavond stormschade en wateroverlast door hevige regenval en onweer. Straten liepen vol omdat het riool de wolkbreuken niet aankon. Ook in Gieten was er overlast.
Na een wolkbreuk liep water een lager gelegen bedrijf aan de Bloemakkers in. De brandweer hielp om het water weg te pompen. Op de Bonnerdijk in Gieten viel een boom over de weg. De brandweer moest ook uitrukken voor problemen in onder meer Zuidlaren en Smilde. 



Bron: http://www.assercourant.nl/algemeen/455159/wateroverlast-en-stormschade-op-diverse-plekken-in-drenthe.html 
 
Waarom deze advertentie?
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 10:30 uur | Bericht #473167

Straten blank in Rijssen en Holten door regenval, reizigers geëvacueerd van station


RIJSSEN - In Rijssen en Holten staan straten blank door hevige regenval. Het noodweer is inmiddels uit Nederland vertrokken. De brandweer heeft ongeveer twintig reizigers geëvacueerd van station Rijssen. Daar konden treinreizigers het station niet meer verlaten door een ondergelopen tunnel. Alle reizigers zijn per boot naar het droge gebracht.
Volgende de Verkeersinformatie Dienst wachtten automobilisten op de A1 het slechte weer op de vluchtstrook af. Op de vluchtstrook stonden auto's stil.

Ook een kledingwinkel in Rijssen liep onder water. Niet alleen Rijssen had last van het noodweer, ook in de buurt van Almen en Lochem barstte het slechte weer vanavond los.

Op Twitter roept de brandweer Twente op om alleen 112 te bellen bij gevaar voor mens en dier. De brandweer krijgt veel meldingen over storm- en waterschade. 

Het is nu weer rustig rondom Rijssen. Brandweer Twente heeft ongeveer 100 meldingen ontvangen over het noodweer. De meeste daarvan kwamen uit de gemeenten Rijssen-Holten en Wierden.





https://pbs.twimg.com/media/Cn6DorPVMAAAA8Y.jpg 

https://pbs.twimg.com/media/Cn5WH8JWcAAtNSA.jpg 

https://pbs.twimg.com/media/Cn5SRimWAAAe8d0.jpg 

Bron: http://www.destentor.nl/regio/rijssen-holten/straten-blank-in-rijssen-en-holten-door-regenval-reizigers-ge%C3%ABvacueerd-van-station- 1.6211168 | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:01 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 10:34 uur | Bericht #473168

Veel wateroverlast in Noord-Brabant


ZEIST - Zware regenbuien zorgden vrijdagochtend in Noord-Brabant voor veel overlast. Vooral de plaats Dongen kreeg het te verduren, meldde de brandweer.

In Dongen viel vrijdagochtend al 98 millimeter water, dat is anderhalf keer de hoeveelheid die normaal in de hele maand juli valt. In veel plaatsen stonden in korte tijd straten blank en liepen tunnels vol water.

Ook in Nijmegen regende het vrijdagochtend flink, maar de zware onweersbuien trokken net langs de oostkant van de stad weg. ,,De zware onweersklappen vielen in het grensgebied. De Vierdaagsewandelaars hadden hier geen last van, maar ze hebben wel een nat pak'' , zei een woordvoerder van Weeronline.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/26268029/__Veel_overlast_in_Nooird-Brabant__.html | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:01 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 10:45 uur | Bericht #473171

Wegen onder water en bliksem slaat in huis, onweer zorgt voor problemen

WAALWIJK - Noodweer heeft vrijdagochtend voor problemen gezorgd op verschillende plaatsen in Brabant. Verschillende straten liepen onder water en in Eindhoven sloeg de bliksem in.








In Oosterhout liep door hevige regenval de tunnelbak aan de Bovensteweg onder water. Twee auto's kwamen stil te staan toen bestuurders toch probeerden door de tunnel te rijden. De gemeente sloot de tunnelbak daarop af. 

Huis en straten blank
In Kaatsheuvel kwam een huis aan het Anton Pieckplein blank te staan, evenals de Gasthuisstraat. Daar zijn vaker problemen als het flink regent. De gemeente heeft de straat daarom kort geleden aangepakt. Vanwege de wateroverlast werden er vrijdagochtend dranghekken geplaatst. 

In Waalwijk werd vrijdagochtend de Taxandriaweg afgesloten, omdat ook daar heel veel water op stond. 
Afbeelding weergeven op Twitter

https://pbs.twimg.com/media/Cn862WgWYAE5a12.jpg

Forse schade
In Rijen is de wijk Wolfsweide volledig onder water gelopen. Bewoners doen er alles aan om te zorgen dat het water niet bij hen binnen komt. De Zaaren zou het ergst getroffen zijn. 

https://pbs.twimg.com/media/Cn8oMHeWIAAylPX.jpg 

In Eindhoven sloeg de bliksem in de spouwmuur van een huis aan de Laagstraat. Vier huizen hebben hierdoor geen stroom, maar niemand raakte gewond. Het dak, een dakkapel en elektrische leidingen hebben forse schade opgelopen. Blikseminslag was waarschijnlijk ook de oorzaak van de brand in een chalet op een camping in Oosterhout eerder op de ochtend.



Code geel
Mogelijk was het noodweer ook de oorzaak van het dodelijke ongeluk dat vrijdagochtend gebeurde op de A58 bij Bavel. Daar kwam een auto op zijn kop in een sloot terecht. Ook op de A27 tussen Breda en Gorinchem lag veel water op de weg. Daarom werd de linkerrijstrook tussen Breda en Oosterhout-Zuid tijdelijk afgesloten. 

Volgens Weeronline is in Dongen vrijdagochtend 98 millimeter regen gevallen, anderhalf keer zoveel als wat gebruikelijk is voor deze hele maand. In Breda viel 58 millimeter. Het KNMI heeft voor Brabant, net zoals voor Limburg, Gelderland en Overijssel, code geel afgegeven vanwege de zware buien en de aanhoudende hitte. Lokaal kan de maximumtemperatuur hier boven de 27 graden uitkomen. 
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/252401402/Wegen+onder+water+en+bliksem+slaat+in+huis,+onweer+zorgt+voor+problemen.aspx 
  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:02 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 10:51 uur | Bericht #473172

Chalet in brand op camping De Eekhoorn Oosterhout


OOSTERHOUT - Op camping De Eekhoorn aan de Seterseweg in Oosterhout stond vrijdagochtend een chalet in brand. Omstanders zagen een flits en hoorden daarna een harde knal.

Vermoedelijk sloeg de bliksem in. 

Chalets in de buurt werden voor de zekerheid ontruimd. De brandweer was snel aanwezig, maar kon niet voorkomen dat de chalet voleldig uitbrandde.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/252400342/Chalet+in+brand+op+camping+De+Eekhoorn+Oosterhout.aspx | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:02 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 11:03 uur | Bericht #473175

Noodweer hindert verkeer in oosten

21 juli 2016, 16:38

Het verkeer in Twente heeft donderdagmiddag last van noodweer. Het KNMI heeft voor de vier noordelijke provincies code geel afgegeven.

Een wolkbreuk hangt momenteel vrijwel stil boven de omgeving van Rijssen en Almelo. Het noodweer trekt ook over de snelweg A1. Diverse mensen durven niet verder te rijden en wachten de bui op de vluchtstrook af. Vanwege het vele water op de weg wordt er sowieso langzaam gereden. Dit is ook het geval op lokale wegen bij Rijssen. Hier wordt het verkeer ook gehinderd door afgewaaide takken.

https://pbs.twimg.com/media/Cn5LMwNXYAAK84O.jpg 

Bron: https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2016.203.04 | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:02 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 11:10 uur | Bericht #473177

‘Ik besefte dat ik door de bliksem was getroffen’

Gisteren om 18:54  Marc Bootsgezel  Drenthe

Martijn Boer (39) uit Beilen ging woensdagavond even de kinderen van de nabijgelegen camping ophalen, toen het noodweer losbarstte. Amper een kwartier later werd hij door de bliksem getroffen. ‘Het had veel slechter kunnen aflopen.’

Martijn Boer, wat is er gebeurd?

‘’We hebben de traditie dat in de eerste week van de vakantie opa en oma hun caravan op minicamping ‘t Smalbroekerhout zetten, zo’n vijfhonderd meter achter ons huis. Daar gaan mijn kinderen en hun neefjes dan naartoe. Woensdagavond kwam ik hen ophalen om te slapen, toen opeens noodweer losbrak. Het regende, stormde en onweerde enorm.’’

Dus jullie gingen schuilen?

,,Ja, we zijn in de voortent van de caravan gaan schuilen. Omdat het zo waaide, hield ik met mijn linkerhand de grote tentpaal vast. Ik was net aan het uitleggen hoe je de afstand van onweer kunt berekenen, je weet wel, door de seconden tussen de flits en de knal te tellen, en toen merkte ik al dat het onweer heel dichtbij was.’’

En toen?

,,Opeens was er een keiharde knal en zag ik een lichtflits. Ik merkte dat ik mijn hand niet meer los kon krijgen van de paal, ik verkrampte helemaal. Toen besefte ik dat ik door de bliksem was geraakt. Het ging allemaal heel snel. Even later kon ik de paal loslaten en zette ik een stap opzij.’’

Dat moet schrikken zijn geweest...

,Ja, enorm. Ik ben eerst maar eens rustig gaan zitten, totdat ik weer een beetje kleur kreeg. Ik heb een glas water gedronken om bij te komen. Op de camping was flink paniek; alle stroom was uitgevallen. Ik voelde mijn lichaam nog steeds tintelen, dus na een half uurtje heb ik toch maar even de huisartsenpost gebeld wat het protocol is wanneer je door de bliksem wordt geraakt.’’

En dat was?

,,Ze adviseerden me om even langs te komen. En kort daarna belden ze nog een keer om te vragen of ik ook last had van mijn hart, want dan zou ik door een ambulance worden opgehaald. In het ziekenhuis zeiden de doktoren later dat ik hen een groot plezier zou doen wanneer ik een volgende keer meteen een ambulance zou bellen...’’

En wat vonden de doktoren?

,,Die hebben me doorgestuurd naar het Martini Ziekenhuis, ook omdat ze daar een brandwondencentrum hebben. Maar ze wilden ook zeker weten of ik geen inwendig letsel had. Dat schijnt een risico te zijn, dat je van buiten niets ziet maar dat inwendig organen worden beschadigd. Dus ik ben per ambulance naar Groningen gebracht, waar allerlei tests zijn gedaan en ik een nacht aan de hartbewaking heb gelegen. Een neuroloog daar zei dat hij dit in dertig jaar nog niet had meegemaakt.

Hoe is het nu met je?

,,Ik ben net tien minuten thuis, maar het gaat wel goed. Ik heb nog wat hoofdpijn, een dof gevoel in mijn oren en ik voel nog steeds tintelingen in de linkerkant van mijn lichaam. Opmerkelijk genoeg heb ik er geen brandwonden aan overgehouden. Maar het had veel slechter kunnen aflopen, hoorde ik later. Op het veldje naast ons op de camping liepen twee pony’s. Ook daar is de bliksem ingeslagen en een van de pony’s heeft dat niet overleefd; die lag op z’n rug in de wei.’’

Bron: http://www.dvhn.nl/drenthe/%E2%80%98Ik-besefte-dat-ik-door-de-bliksem-was-getroffen%E2%80%99-21516838.html  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:03 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 11:13 uur | Bericht #473179

Straten blank door hevige buien in delen Drenthe

Gisteren om 20:28  Daniëlle Molenaar  Drenthe


 FOTO'sVAN OOST MEDIA

De Drentse brandweer heeft donderdagavond meldingen gekregen van wateroverlast door hevige regenbuien.

Dat zegt woordvoerster Mariska Oving. ,,Over een deel van Drenthe trekken zware buien. Er valt in korte tijd veel regen. Doordat de riolering het niet aan kan, staan op verschillende plaatsen straten blank en zijn kelders ondergelopen.



De eerste meldingen hierover bij de brandweer kwamen uit Smilde, daarna volgde Anloo, Zuidlaren, Eext, en Gasselte.” Over de omvang van de schade is nog niets te zeggen.


In Gieten kwam het distributiecentrum van de Coop onder water te staan. De brandweer kwam ter plaatse om het water weg te pompen.

Bron: http://www.dvhn.nl/drenthe/Straten-blank-door-hevige-buien-in-delen-Drenthe-21517237.html 
  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:04 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 11:20 uur | Bericht #473181

Noodweer in het Noorden: de mooiste lezersfoto's

Donderdagavond barstte het noodweer los boven het Noorden. Wij ontvingen via Facebook heel veel foto's van lezers die de prachtige taferelen vastlegden op de gevoelige plaat. Om nog even na te genieten geven wij in een slideshow hierboven een overzicht van de mooiste foto's.

Bron: http://www.dvhn.nl/groningen/Noodweer-in-het-Noorden-de-mooiste-lezersfotos-21518083.html 
  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:04 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 11:31 uur | Bericht #473184

Bliksem slaat in bij woning in Nijverdal.

vrijdag 22 juli 2016 | 11:26

Bij een woning aan de Wierdensestraat in Nijverdal is vanmorgen de bliksem ingeslagen.

Er was korte tijd sprake van brand, maar die was alweer uit voordat de brandweer arriveerde. De schade aan het dak is wel groot. Daar is een gat ingeslagen.
Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=248907&cat=1 
  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 13:31 uur | Bericht #473194

Noodweer verwacht in Achterhoek: programma Zwarte Cross aangepast

VRIJDAG 22 JULI 2016, 10:57


LICHTENVOORDE - De Achterhoek en daarmee de bezoekers krijgen mogelijk te maken met zwaar noodweer. Daarvoor waarschuwt MeteoGroup in Wageningen. Een geplande cross begint later omdat het terrein te nat is.

Nu al vallen er zware buien en de kans op regen- en onweersbuien blijft aanwezig. Daarbij kunnen windstoten voorkomen tot 70 kilometer per uur.

De organisatie van de Zwarte Cross heeft het programma voor vandaag aangepast, omdat het terrein in Lichtenvoorde erg nat is.

De cross begint een half uur later. De 85cc-Calimeroklasse bleek vanmorgen het circuit niet rond te komen vanwege de drassigheid. De organisatoren verwachten later op de dag mooi festivalweer. 

De organisatie bezweert op Facebook: 'Ons festivalterrein is gewoon open en we doen er (ouderwets) alles aan het terrein prachtiger dan prachtig te houden. We willen de boel graag heel houden en dus zorgen we voor extra rijplaten.'

Voor festivaldirectrice Tante Rikie is een grote paraplu geregeld:

De bezoekers van de Zwarte Cross maken er het beste van:
Voor het begaanbaar maken van het terrein heeft de organisatie van de Zwarte Cross een voor de hand liggende oplossing gevonden:

https://pbs.twimg.com/media/Cn9doyHWAAAssUc.jpg 
Bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2113861/Noodweer-verwacht-in-Achterhoek-programma-Zwarte-Cross-aangepast 

Volg live blog: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=248793&cat=1  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
22 juli 2016, 13:48 uur | Bericht #473195

Megaknal schudt Eindhoven wakker

22 juli 2016


EINDHOVEN - Een enorme onweersdreun heeft vrijdagochtend veel inwoners van Eindhoven wakker geschud. Omstreeks half zeven was de knal in een groot gebied te horen, tot zelfs in Waalre en Nuenen toe.
De onweersdreun deed ook Twitteraars rechtop in bed zitten. Volgens Eindhovenaar Marijn Kortstra gingen bij hem in de buurt (in de omgeving van de Montgomerylaan - Kruisstraat) zelfs auto-alarmen af. Tjerk Langman spreekt van een 'mega-knal'.

Stoppen er uit
De dreun was het gevolg van een blikseminslag in vier woningen in de Laagstraat, laat een woordvoerster van de Veiligheidsregio weten. "Daarbij zijn alle stoppen in de huizen eruit geknald. Er was wel wat rook, maar geen brand."

Stuiteren
Volgens Rob Groenland van het KNMI kan de knal bij een verticale bliksem in een straal van meerdere kilometers gehoord worden. Als er op dat moment sprake is van 'inversie van de luchttemperatuur', waarbij een wat hoger gelegen luchtlaag -in tegenstelling tot wat meestal voorkomt- warmer is dan de laag eronder, kan de dreun tot op wel zeventig kilometer hoorbaar zijn. Dit komt omdat de klap blijft weerkaatsen tussen de bewolking en de aarde. "Hij stuitert in feite op en neer." Een onweersknal ontstaat door uitzetting van de lucht in zeer korte tijd. "In een fractie van een microseconde stijgt de temperatuur van zo'n 18 graden naar 30.000 graden. De lucht zet uit en de knal is het gevolg daarvan. En die kan inderdaad zo hard zijn dat auto-alarmen spontaan afgaan."

Bron:http://www.ed.nl/regio/eindhoven/megaknal-schudt-eindhoven-wakker-1.6212795 

Edit Joyce: bij de plaatsen kunnen ze Helmond toevoegen. Want van deze knal ben ook ik wakker geschrokken vanmorgen. ;)
  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
23 juli 2016, 12:45 uur | Bericht #473213

Scouts geëvacueerd na overstromingen provincie Luxemburg




Als gevolg van hevige regenval in de nacht van vrijdag op zaterdag zijn er gebieden overstroomd in Virton en Saint-Hubert, in de provincie Luxemburg. Kamperende scouts moesten tijdelijk elders ondergebracht worden. Volgens weerman Frank Deboosere viel er tussen 20 uur en 8 uur 59 mm neerslag in Saint-Hubert.

In Virton liep een 20-tal huizen onder water, toen een beek aan de rue Merantius de regen niet meer kon slikken. De brandweer deelde zandzakjes uit aan de inwoners en pompte het water weg. Niemand moest worden geëvacueerd.

In Paliseul werd een 15-tal scouts verrast toen hun camping aan de rue du Chaffour onder water kwam te staan. Ze werden ondergebracht in het gemeentehuis. Eenzelfde scenario voor een jeugdbeweging die kampeerde in Bouillon. Zij mochten in de lokale sporthal schuilen. 

In Saint-Hubert kwam de weg N89 ter hoogte van de brug van Lavaux helemaal onder water te staan. De weg is afgesloten en er is een omleiding voorzien langs de brug van Vesqueville. 

De bliksem sloeg in op een huis in Bra (Libramont), maar de brandweer kon het vuur snel blussen.

Bron: hln.be | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:05 uur, door Joyce.s
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
24 juli 2016, 01:38 uur | Bericht #473226

Onweer houdt huis in deel Vlaams-Brabant: water tot halve meter hoog




Het zware onweer dat deze namiddag en vanavond is losgebarsten boven het oosten van Vlaams-Brabant blijft voor problemen zorgen. Zowel de gemeente Kortenaken als de gemeente Linter hebben het rampenplan afgekondigd. Kelders, straten en huizen staan onder water en op sommige plaatsen staat het water zelfs tot een meter hoog, aldus de burgemeesters van beide gemeenten. Ook de brandweerkorpsen van Hasselt, Diest en Tienen kregen tientallen oproepen binnen.

"Het heeft hier ongeveer drie kwartier, een uur heel hard geregend", zegt burgemeester Patrick Vandijck van Kortenaken. "De gemeentelijke fase van het rampenplan is intussen in werking gesteld. Zowat de helft van de gemeente staat onder water en volgens de brandweer zijn er uit onze gemeente alleen al meer dan 200 oproepen gekomen. Ik heb al het gemeentelijk personeel opgevorderd, ook de mensen die in vakantie waren maar we kunnen het gewoon niet aan. Er is ook versterking gevraagd van de Civiele Bescherming."
    
Volgens lokaal KMI-waarnemer Hugo Mathues is er in Kortenaken op korte tijd 80 liter neerslag per vierkante meter gevallen.
    
Ook in Linter heeft het niet langer dan een uur geregend maar dat was voldoende om zware overlast te veroorzaken, aldus burgemeester Marc Wynants. "Het is een ware stortvloed geweest. In de meeste straten staat het water 50 tot 60 centimeter hoog maar op enkele plaatsen staat het zelfs een meter hoog. Wie daarin terechtkomt, wordt gewoon meegesleurd door de vloed."



De hevige regenval heeft vanavond ook wateroverlast veroorzaakt in West-Limburg. Bij de brandweer van Beringen liep een zestigtal oproepen binnen voor ondergelopen straten en kelders. De eerste meldingen kwamen rond 18.30 uur binnen. De brandweer had rond 22 uur nog een uurtje werk met het wegpompen van water. De problemen situeerden zich in Beringen, Tessenderlo, Meldert bij Lummen en in Halen (zie video bovenaan dit artikel).

Net over de taalgrens kregen ze ook hun deel van de ellende te verwerken. Door de aanhoudende regen en daarmee gepaard gaande overstromingen is een scoutskamp in Geldenaken ontruimd. Dat meldt de lokale brandweer. Een veertigtal jongeren wordt opgevangen in lokalen van een rusthuis van het OCMW van Geldenaken.
    
De brandweer van Geldenaken heeft sinds vanmiddag meer dan 150 oproepen gekregen van ondergelopen kelders, overstromingen en ander onheil door het onweer. De spuitgasten hebben versterking gekregen van andere korpsen van onder meer Tubeke, Nijvel, Waver en Eigenbrakel.
    
In Geldenaken en in Ramillies is een crisiscentrum opgericht enis het gemeentelijk rampenplan afgekondigd.






Vanavond kunnen er zich nog intense onweersbuien ontwikkelen over het centrum en vooral het oosten van het land. Ook morgennamiddag blijft de kans op felle onweersbuien in het uiterste oosten van het land. Aangezien die buien zich slechts langzaam verplaatsen, kunnen de neerslagcijfers plaatselijk oplopen.

Voor Brussel en Vlaams- en Waals-Brabant geldt vanavond even code oranje. Dat betekent dat er verspreid kans is op hevig onweer met mogelijk overlast op meerdere plaatsen. Intense regenval, hagelbuien en/of blikseminslagen kunnen vrij grote schade veroorzaken. Overvloedige regen is mogelijk en kan voor wateroverlast zorgen. "Wees dus op uw hoede en begeef u zo weinig mogelijk in het wegverkeer", waarschuwt het KMI.

Voor Antwerpen en Limburg en alle Waalse provincies geldt code geel. Voor morgen geldt code geel voor Limburg, Luik, Namen en Luxemburg. Dat betekent dat er plaatselijk kans is op onweer. "Een lokaal onweer is niet zonder gevaar. Er is kans op intense regenval, hagelbuien en/of blikseminslagen die lokaal voor overlast kunnen zorgen", aldus het KMI.

Bron: hln.be


  | Gewijzigd: 2 februari 2017, 10:06 uur, door Joyce.s
jcroon
Lid
Woonplaats: breda
Berichten: 4155
Lid sinds: 26 aug. 2011
24 juli 2016, 12:06 uur | Bericht #473229
https://www.politie.nl/nieuws/2016/juli/22/08-twee-ernstige-aanrijdingen-op-de-a58.html

Citaat van politie.nl
Twee ernstige aanrijdingen op de A58

Laatste update:
22-07-2016 | 10:17

Gilze - Bij een aanrijdingen op de A58 ter hoogte van Gilze is vrijdagmorgen een man overleden, bij een andere aanrijding vielen vier gewonden.

Er wordt nog een onderzoek ingesteld maar een stevige regenbui zou debet kunnen zijn aan twee aanrijdingen op de A58 op vrijdag 22 juli 2016 rond zes uur. Een auto, bestuurd door een 26-jarige man uit Tilburg, raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. De auto belandde in de sloot. Ondanks alle toegestroomde hulpdiensten overleed de bestuurder daar ter plaatse aan zijn verwondingen.

.....

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2523981233/Tilburger+(26)+overleden+tijdens+noodweer+op+A58,+auto+belandt+in+sloot.aspx

Citaat van Omroep Brabant Tilburger (26) overleden tijdens noodweer op A58, auto belandt in sloot

TILBURG - Een 26-jarige man uit Tilburg is vrijdagochtend overleden bij een ongeluk op de A58 bij Bavel. De auto van de Tiburger kwam op z'n kop in een sloot terecht. Dit gebeurde tijdens noodweer. De weg was vanwege een eerder ongeluk bij Gilze helemaal dicht richting Breda, maar is inmiddels weer open.


 
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.850 topics, welke bij elkaar 448.360 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.578 leden.
Het nieuwste lid is NightFoxy.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 185 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 185, lezen 3 mensen het topic "Onweerskansen algemeen 2017".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden