Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 0
Lid sinds: 18 aug. 2016
18 augustus 2016, 18:28 uur | Bericht #473373
Hallo allemaal,
ik ben samen met mijn vader en kleine broertje aan het kamperen tussen Vrsar en  Rovinj, we zitten in een tent. Gisternacht heftig onweer meegemaakt. Ik was niet bang maar ik wilde plots weten wat donder eigenlijk is. Dus ik ging dat opzoeken maar toen kwam ik er ook achter dat een tent absoluut niet veilig is. Ik begon met tellen en ik kwam maar tot 1 seconde. Ik zei tegen mn vader dat we beter in de auto konden gaan zitten of naar het sanitair gebouw lopen, om daar te schuilen voor de onweersbui. Hij vond dat onzin. Ik ben toen maar weer gaan slapen. De volgende dag besluit ik wat info op te zoeken over onweer. Ik weet nu dat je zeer onveilig zit in een tent en dat als je minder dan 10 seconden telt tussen bliksem en donder je zo snel mogelijk een veilige schuilplaats moet zoeken. Ik verwacht vannacht weer een fikse onweersbui en wil mijn vader overtuigen dat we echt niet de bliksem moeten onderschatten maar ik weet dat het geen zin heeft, ik zeg het al zo vaak. Nu kan ik zelf wel naar het toiletgebouw lopen maar ik wil dat mijn vader en broertje ook veilig zitten. Wat kan ik het best doen?

PS:ik ben 12 jaar oud

alvast heel erg bedankt!!
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
18 augustus 2016, 20:11 uur | Bericht #473375
Je kan het beste even in de chat komen. Daar kan er even rustig gepraat worden!!. De chat vind je onderin de pagina of op je mobiel of tablet boven in!!.

Heb je daar geen tijd voor of wil het niet lukken!!
Je kan idd het beste even die buien uitzitten in en/of het receptie gebouw/wc gebouw of in de auto. Dat is gewoon zo de tent is absoluut niet veilig. Omdat er allerlei randverschijnselen bij kunnen komen, dikke hagel, zware windstoten. En het is een kleine moeite om daar te gaan schuilen!!

Heb even gekeken vanacht is die regio ook weer gevoelig voor onweer!! | Gewijzigd: 18 augustus 2016, 20:19 uur, door Tatanka
there can be only one
Waarom deze advertentie?
Benjamin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 146
Lid sinds: 30 apr. 2010
19 augustus 2016, 09:54 uur | Bericht #473381
Citaat van Helenasuuss, donderdag 18 augustus 2016, 18:28 uur Hallo allemaal,
ik ben samen met mijn vader en kleine broertje aan het kamperen tussen Vrsar en  Rovinj, we zitten in een tent. Gisternacht heftig onweer meegemaakt. Ik was niet bang maar ik wilde plots weten wat donder eigenlijk is. Dus ik ging dat opzoeken maar toen kwam ik er ook achter dat een tent absoluut niet veilig is. Ik begon met tellen en ik kwam maar tot 1 seconde. Ik zei tegen mn vader dat we beter in de auto konden gaan zitten of naar het sanitair gebouw lopen, om daar te schuilen voor de onweersbui. Hij vond dat onzin. Ik ben toen maar weer gaan slapen. De volgende dag besluit ik wat info op te zoeken over onweer. Ik weet nu dat je zeer onveilig zit in een tent en dat als je minder dan 10 seconden telt tussen bliksem en donder je zo snel mogelijk een veilige schuilplaats moet zoeken. Ik verwacht vannacht weer een fikse onweersbui en wil mijn vader overtuigen dat we echt niet de bliksem moeten onderschatten maar ik weet dat het geen zin heeft, ik zeg het al zo vaak. Nu kan ik zelf wel naar het toiletgebouw lopen maar ik wil dat mijn vader en broertje ook veilig zitten. Wat kan ik het best doen?

PS:ik ben 12 jaar oud

alvast heel erg bedankt!!

Wat een ontzettend wijs bericht voor je leeftijd! 

Zoals Tatanka ook al zegt en je zelf eigenlijk ook al gelezen hebt: een tent - maar eigenlijk geen enkel open veld - is veilig. De veiligste optie is om in de auto te gaan zitten, met de ramen en deuren dicht. Je zit dan in een 'kooi van Faraday'. Dat wil eigenlijk zeggen dat de elektriciteit van de bliksem je niets aan kunt doen, zo lang je daar in zit. Auto's, vliegtuigen etc hebben deze eigenschap.

Schuilen in het toiletgebouw is ook een prima optie, maar ik zou toch liever in de auto gaan zitten. Daar zit je toch nog net even prettiger.

Ik zou je vader er zeker van proberen te doordringen dat het geen goed idee is om in de tent te blijven, als de onweersbui (en dus de donder) dicht in de buurt is. We weten hier allemaal dondersgoed (haha!) de gevaren van een flinke bliksemschicht, die moet je absoluut niet onderschatten. 
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2016, 19:52 uur | Bericht #473386
Ik ben benieuwd of je dr nog uit bent gekomen, afgelopen nacht toch weer hevig onweer in die regio's geweest!!.;) | Gewijzigd: 19 augustus 2016, 20:54 uur, door Tatanka
there can be only one
raspy
Lid
Woonplaats: deventer
Berichten: 116
Lid sinds: 25 aug. 2015
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2016, 20:09 uur | Bericht #473388
helaas was je net weg toen ik vanacht nog even online was  | Gewijzigd: 19 augustus 2016, 20:10 uur, door raspy
Woonplaats: Zwolle
Berichten: 753
Lid sinds: 24 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2016, 20:18 uur | Bericht #473392
Heel goed dat je zelf op onderzoek uit bent gegaan en je vader proberen over te halen dat het niet veilig is. Onweer is mooi maar zeker gevaarlijk en vooral als je in de tent ligt te slapen en ook wat Tatanka zegt: komt de rest ook nog mogelijk bij kijken (grote hagel, zware windstoten). Voor een praktisch overzicht over je veiligheid tijdens onweer staat op mijn site een complete uitleg over wat je moet doen tijdens onweer op het land en op het water.

De veiligste optie is inderdaad om in de auto te gaan zitten

http://www.art-of-thunders.nl/products/onweer-en-veiligheid/ | Gewijzigd: 19 augustus 2016, 20:19 uur, door Leon Eikenaar
Stormchaser bij @Art_of_thunders.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2016, 22:14 uur | Bericht #473410
Citaat van Leon Eikenaar, vrijdag 19 augustus 2016, 20:18 uur

http://www.art-of-thunders.nl/products/onweer-en-veiligheid/

Leuke link Leon denk dat zij daar wel wat aan heeft, en anderen hier ook. Bedankt voor delen.!!
there can be only one
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 142 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 142, lezen 3 mensen het topic "New Horizon onthult steeds meer over Pluto".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden