Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
19 augustus 2016, 19:16 uur | Bericht #473383
'Zomer 1947 valt van voetstuk (door geknoei met cijfers, Ben47)
Het KNMI heeft de temperatuurreeksen bijgesteld en daarmee is de zomer van 1947 niet langer de warmste ooit.

Als één van de laatste (warme) seizoenen van vroeger voerde dit monument onder de zomers in De Bilt nog altijd de ranglijst van warmste zomers aan. Niet alleen voor wat de gemiddelde temperatuur betreft (18,7 graden), maar ook als zomer met het hoogste warmtegetal (221,3), de meeste hittegolven in één seizoen (4), het grootste aantal zomerse dagen (46) en het grootste aantal tropische dagen (16).

Zomer 1947 valt van voetstuk
Voerde. Want intussen is dit allemaal veranderd. Het KNMI heeft de temperatuurreeks van onder meer het station De Bilt ‘gehomogeniseerd’, zoals dat zo mooi heet. Nieuwe onderzoeksmethoden hebben ertoe geleid dat temperaturen van vooral voor 1970 her en der zijn bijgesteld, om ze beter vergelijkbaar te maken met de temperaturen zoals die tegenwoordig worden gemeten. En voor onder meer de zomer van 1947 heeft deze bijstelling flinke gevolgen gehad.

Zo is de gemiddelde temperatuur van de zomer van 1947 verlaagd, van 18,7 graden voorheen naar 18,0 graden nu. Daarmee daalt 1947 op de ranglijst van warmste zomers in De Bilt van plek 1 (voorheen) naar plek 6 nu. Het stokje wordt overgenomen door de zomer van 2003, die nu als warmste sinds het begin van de waarnemingen in de boeken staat met een gemiddelde temperatuur van 18,7 graden. Ook de zomers van 2006 (18,5), 1976 (18,4), 1983 (18,2) en 1995 (18,2) blijken na herberekening van de temperaturen nu warmer dan de zomer van 1947 te zijn geweest.

Veel hittegolven geschrapt (LET OP, Ben47)
Andere gevolgen voor de zomer van 1947 zijn het terugbrengen van het aantal warme dagen (boven 20 graden) van 76 naar 67, zomerse dagen (boven 25 graden) van 46 naar 35 en tropische dagen (boven 30 graden) van 16 naar 8. Verder zijn drie van de oorspronkelijk 4 hittegolven, die de zomer van 1947 op basis van de oude metingen had voortgebracht, verdwenen. Sowieso zijn 16 hittegolven uit de periode voor 1950 geschrapt, nu er een nieuwe temperatuurreeks geldt. Het warmtegetal, opgebouwd in de zomer van 1947, is teruggebracht van 221,3 (oude reeks en eerste plaats) naar 159,2 (nieuwe reeks, nu goed voor een vierde plaats). Alleen al voor deze zomer zien we dus grote verschillen optreden.

Uitleg KNMI
‘De historische temperatuurreeksen van de vijf oudste KNMI-meetstations zijn de afgelopen jaren onderzocht op onregelmatigheden die zijn ontstaan door verplaatsingen van de stations’, schrijft het KNMI op zijn site. ‘Deze onregelmatigheden zijn opgespoord en gecorrigeerd. Dit levert een herziene temperatuurreeks op die meer betrouwbare dagtemperaturen bevat van de KNMI-stations De Kooy (Den Helder), Eelde (Groningen), De Bilt, Vlissingen en Beek (Maastricht)’. 

De uitleg is de volgende: ‘Al ruim een eeuw wordt in Nederland op regelmatige basis en op vaste plaatsen dagelijks de temperatuur gemeten en vastgelegd. Dat heeft een lange tijdreeks van temperatuurmetingen opgeleverd.

Door de jaren heen zijn de meetlocaties echter veranderd. Sommige meetstations moesten verplaatst worden omdat er werd gebouwd of de metingen werden te veel beïnvloed door begroeiing of bebouwing. Zo is het KNMI-meetstation Den Helder in 1972 verplaatst van de Noordzeedijk naar de polder. Het meetstation Maastricht lag tot 1951 in de stad en werd verplaatst naar vliegveld Beek dat 9 kilometer verderop ligt en 65 meter hoger.

Door de verplaatsingen zijn de langjarige metingen op dagbasis minder goed met elkaar te vergelijken. Ze leiden tot een breuk of sprong in de meetreeks. Gelukkig zijn bij verplaatsingen van meetstations – net als bij het vernieuwen van meetinstrumenten - langere tijd metingen op beide locaties gedaan. Met behulp van deze ‘parallelle’ metingen kunnen de oude metingen, indien nodig, gecorrigeerd worden. Het eindresultaat is een reeks waar de sprong is verdwenen en metingen over de gehele lengte van de reeks onderling vergelijkbaar zijn’. Tot zover de uitleg van het KNMI.'

Uit (m.u.z. van door mij met rood aangegeven tekst, Ben47) http://www.weer.nl/nieuws/detail/2016-07-06-zomer-1947-valt-van-voetstuk/

Het is schering en inslag dat wereldwijd de temperaturen uit het verleden kunstmatig worden verlaagd om de huidige tempraturen voortdurend tot records te bestempelen. Gek genoeg wordt geen correctie toegepast op de huidige temperaturen die gemeten worden op plekken die al geheel niet meer daan de KNMI-eisen van een temperatuurhut voldoen. Zelfs niet die van De Bilt!!

Vorig jaar nam 1947 het stokje koudste winter (v.w.b het Hellmanngetal) over van 1963. Ook toen door correcties. En dan te bedenken dat het om voorlopige correctie gaat. Met blijft dus corrigeren, maar let op;  altijd naar de opwarming door toedoen van de mens toe, die velen op het KNMI klakkeloos propageren.

Dus de zomers worden warmer door het rigoreus weg corrigeren van warme zomers in het verleden. De winters worden warmer door de vroegre winters kouder te corrigeren. Kan het nog simpeler?

Dus nieuwe records? Gelijk de prullenbak in, want zo kan iedereen het!! En het KNMI? Ik vind dat dat instituut eens moet ophouden ons belastinggeld op te maken aan dit soort onzin om hun hobby "opwarming door de mens" uit te leven. Anders maar gewoon opheffen!!
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Haarlem, Netherlands
Berichten: 9
Lid sinds: 4 dec. 2014
19 augustus 2016, 19:46 uur | Bericht #473385
Ik heb 2 maanden geleden hier over gepraat met Jan Visser. Koren op de molen voor klimaatsceptici zei ik.Ik zou willen dat je gelijk hebt Ben.Ik ben een jaar geleden overstag gegaan. Je hebt gelijk over de maatregelen die ze willen nemen om uitstoot tegen te gaan, die slaan nergens op. zelfs als we weer holbewoners worden wordt het meer dan 2 graden warmer.We moeten maatregelen nemen om co2 omlaag te brengen Zeespiegel stijgt niet zo snel het grootste probleem is dater niet 1 miljoenvluchtelingen per jaar naar Europa willen , maar10 of veel meer miljoen als het zo door gaat.
 
Waarom deze advertentie?
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
19 augustus 2016, 21:49 uur | Bericht #473402
Over opwarmingsfraude gesproken!!

Hier de ranglijst hittegolven zoals die door KNMI voor de wijziging gold. Daar hoort 2015 nog bij en waren het er in totaal 40.

De rood gemarkeerde hittegolven zijn onlangs door het KNMI geschrapt. Al die jaren waren die gegevens als betrouwbaar geprojecteerd en ineens deugen ze niet meer. Maar goed het past in de lijn van het NASA/GISS waar de temperaturen over heel de wereld met terugwerkende kracht verlaagd worden en de hedendaagse kunstmatig verhoogd zodat de opwarmingsgrafiek steiler wordt.

Over een periode van 40 jaar zijn 16 van de 23 hittegolven verdwenen in de jaren 1911 - 1950. Gek hè, dat de grafiek nu een steil stijgende lijn vertoond van opwarming.

Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
19 augustus 2016, 22:55 uur | Bericht #473418
Citaat van Patrick van den Berg, vrijdag 19 augustus 2016, 19:46 uur Ik heb 2 maanden geleden hier over gepraat met Jan Visser. Koren op de molen voor klimaatsceptici zei ik.Ik zou willen dat je gelijk hebt Ben.Ik ben een jaar geleden overstag gegaan. Je hebt gelijk over de maatregelen die ze willen nemen om uitstoot tegen te gaan, die slaan nergens op. zelfs als we weer holbewoners worden wordt het meer dan 2 graden warmer.We moeten maatregelen nemen om co2 omlaag te brengen Zeespiegel stijgt niet zo snel het grootste probleem is dater niet 1 miljoenvluchtelingen per jaar naar Europa willen , maar10 of veel meer miljoen als het zo door gaat.
 
De vluchtelingenstroom heeft niets met klimaat te maken maar met bevolkingspolitiek, voedselindustrie en wapenhandel. Er is namelijk geen internationale politiek om de extreme bevolkingsaanwas te keren. Niemand wenst z'n handen hieraan te branden natuurlijk. Eilanden waar de bevolking in 50 jaar van 60.000 naar 250.000 toeneemt is vragen om problemen. Als er geen plaats meer is, moeten ze uit noodzaak gaan wonen op plekken waar normaal niet te leven valt.Bovendien neemt de onderlinge vijandigheid toe een daarbij floreert de wapenhandel. Bovendien kopen internationale voedsel industrieën hele landen op waarbij de kleine boeren moeten verdwijnen en met voedsel gespeculeerd zodat de hoogste prijs (lees winst) ontstaat die arme mensen niet kunnen betalen. Dus worden ze slachtoffer van mensensmokkel, waaraan ze hun laatste centen kwijtraken. Kortom vluchtelingenstroom wordt gecreëerd door koppen int zand steken mbt bevolkingsgroei, winsthonger en oorlogen en staat los van klimaat. 

Maar goed, de zeespiegel slokt geen laaggelegen eilanden op en van een versnelling van de stijging is langs de Nederlandse kust ook geen sprake. Langdurig onderzoek op o.a. de Marshalleilanden wijst uit dat er sprake is van landtoename i.p.v afname. 
 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Imrich
Lid
Woonplaats: Deventer Overijssel
Berichten: 904
Lid sinds: 1 feb. 2008
21 augustus 2016, 09:16 uur | Bericht #473458
Ik heb vaak ruzie met zogenaamde geleerden en wetenschappers ook hier. AGW zit diep bij deze mensen zo diep zelfs dat ze alles doen om hun geloof (want dat is het) te prediken. Ze gaan zelfs zo ver dat ze de tweede hoofdwet van de thermonynamica volledig negeren. Ze bouwen volledig op de eerste wet die ook wel de gaoswet wordt genoemd. Daarom kan het ook dat het volgens hun kouder wordt om dat de aarde opwarmt. In de eerste wet kan dat maar de tweede wet steekt daar en stokje voor. Maar daar hebben de AGWers maling aan.

Er zijn onnoemlijk veel voorbeelden van fraude en de bekenste is wel die van E Mann met zijn hockeystick welke het KNMI nu dus over neemt. Het probleem is echter dat het verleden niet uit te wissen is want er blijft genoeg data over en wat te denken van boeken en zelfs schilderijen.

Er is en ander probleem en dat is waarom het KNMI zo raar doet. Er zijn door het IPCC modellen gemaakt van wat er zal gebeuren als CO2 blijft stijgen. Nu is en model niks anders dan en door en compuer gefabriceert product wat helemaal niks aan geeft dan what as iff. De computer doet aan de hand van input (gigo) en aantal voorspellingen die uitkomen op tussen de 2 en 10 graden temperatuurstijging. Ja de schrik zit er goed in en de schrik wordt groter want wat het model aan geeft strookt niet met de werkelijkheid. Sterker nog RSS laat nog steeds en vlakke lijn zien wat temperatuur stijging betreft. Ja er is en stijging geweest maar die is toe te kennen aan de laatste El nino welke overigens zwakker was dan die van 1998.

Ja en dan sta je daar als AGW hippie te stuiteren dat de aarde opwarmt en dan wordt je geconfronteert met realtime data van en sceptici die wel na denkt. Dan heb je en probleem dan moet je met en oplossing komen. Je kunt natuurlijk en vent worden en toegeven dat er helemaal geen opwarming is maar ja dan ben je en je subsidie en je baan kwijt. Alternatief is klooien met de data.

Als je de waarheid wilt weten moet je scpetice worden en verder kijken dan je neus lang is. En ja je moet steeds dieper spitten maar het is de moeite.

Zo even wat links over temperatuur rotzooien. (ja sceptice sites en daarom waardeloos als je AGWers mag geloven)
https://wattsupwiththat.com/2012/07/13/after-an-airplane-gets-stuck-in-heat-softened-asphalt-al-gore-misses-the-fact-that-the-majority-of-surface-temperatures-used-in-climate-come-from-airports/#more-67434
http://jonova.s3.amazonaws.com/sh1/the_skeptics_handbook_2-3_lq.pdf
http://www.hidethedecline.eu/ Ook veel over Nederland.

Er is veel meer maar ik heb liever dat je zelf op onderzoek uit gaat alleen dan leer je dat volle waarheid kennen.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
21 augustus 2016, 11:08 uur | Bericht #473473
Het is het jaar 2075

Dat KNMI in 2016 zomaar 16 hittegolven van de 40 tot nu toe geregistreerde hittegolven sinds begin van de metingen in De Bilt schrapt die allemaal tot de jaren 1911- 1950 behoorden en dat heel weinig mensen zich daar druk over maken geeft te denken. En dan nog serieus met meteo bezig zijn? Laat me niet lachen!!! En wel elk dagrecord dat er nu aan komt bejubelen hoor. Nu heel veel dagrecords uit de jaren 1901-1950 ook door KNMI weg gesloemeld zijn zullen er heel makkelijk nieuwe records verschijnen. Goh, hoe komt het nou toch dat het lijkt op te warmen, hè KNMI.

Maar goed in het jaar 2075 worden die 16 hittegolven weer terug geplaatst in de ranglijst en de oorspronkelijke warmterecords hersteld want dan heeft het knmi weer andere maatstaven. En zo rommelt het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut maar door! Over feiten verdraaien gesproken!

 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 augustus 2016, 11:31 uur | Bericht #473475
Ga bij ze op de koffie. 



Bezoekers

Bezoekt u het KNMI, dan moet u zich melden bij de Receptie op vertoon van een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of ID-kaart).

Postbus 201, 3730 AE De Bilt

Bezoekadres

Utrechtseweg 297 
3731 GA De Bilt

 030 22 06 911 
 030 22 10 407


  | Gewijzigd: 21 augustus 2016, 11:32 uur, door Tatanka
there can be only one
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
21 augustus 2016, 11:52 uur | Bericht #473476
Ze schenken daar geen zuivere koffie en ik ga ook niet meedoen aan het koffiedik staren... :D. Nu weer serieus bij het topic graag. | Gewijzigd: 21 augustus 2016, 11:53 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 augustus 2016, 11:55 uur | Bericht #473477
Citaat van Ben47, zondag 21 augustus 2016, 11:52 uur Ze schenken daar geen zuivere koffie en ik ga ook niet meedoen aan het koffiedik staren... :D. Nu weer serieus bij het topic graag.
Ik ben serieus je heb duidelijk een probleem met hun, moet je het daar gaan vermelden niet hier;)

EDIT Exchange: Dit topic is bedoeld als een serieuze discussie omtrent de correcties uitgevoerd door het KNMI. Ben47 en anderen zijn vrij hier over te discussiëren en topics te openen op Onweer Online. 

Recordjes van 60-120jaar oud gaan ook wel verbroken worden als ze blijven staan. Die mogen best wel eens opgeruimd worden, zal ook wel eens tijd worden he. Dat deden ze vorig jaar namelijk al toen ze dr ook nog stonden. Vind het dan ook igg niet meer zo relevant. http://www.nu.nl/binnenland/3541381/dagrecord-hitte-gebroken.html



Volgens mij ga je nou al schetsen wat ze gaan zeggen op records die nog niet verbroken zijn. Sinds ze die jaren weghalen, namelijk al suggereren dat ze over het klimaat gaan beginnen dan.;) | Gewijzigd: 21 augustus 2016, 12:04 uur, door Benjamin
there can be only one
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
21 augustus 2016, 12:11 uur | Bericht #473479
KNMI heeft zomertemperaturen (records) met tot wel 2 graden laten zakken over de jaren 1911-1950. Bovendien 16 hittegolven weggeschrapt uit dezelfde periode. Dat is terecht een aandachtspunt voor deze site in klimaat in dit topic, Pogingen om met het KNMI daarover te praten lopen op niets uit omdat ze gewoonweg geen antwoord geven op vragen. Men wenst geen kritische vragen. 
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
27 augustus 2016, 18:52 uur | Bericht #473735
Vandaag bezwaar gemaakt tegen door KNMI tot 2 graden kuntmatig verlaagde temperaturen in de meetreeks vanaf 1901-1953 en alle gevolgen daarvan in overzichten, tabellen e.d.

"KNMI
Postbus 201,
3730 AE De Bilt

Datum: 27-08-2016
Betreft: Bezwaar tegen gebruik gehomogeniseerde reeksen in diverse tabellen i.p.v. de oorspronkelijke reeksen met gemeten waarden.

Ik maak ernstig bezwaar dat in div overzichten en tabellen voor De Bilt, Groningen, Den Helder , Vlissingen en Maastricht de oorspronkelijke werkelijk gemeten waarden van die stations vervangen zijn door de gehomogeniseerde reeksen over de periode van 1901 gedurende aansluitend ca 50 jaar, waarna in de volgende jaren in die overzichten en tabellen wel met de gemeten reeksen wordt gewerkt.

Met als gevolg dat daardoor o.a het aantal hittegolven sinds begin van de metingen van 40 naar 24 is gereduceerd (waardoor 3 van de 4 hittegolven van 1947 zijn vervallen!), oorspronkelijke dagrecords zijn geschrapt, warmtegetallen zijn gewijzigd, seizoengemiddelden zijn gewijzigd enz enz.

Het is onjuist berekeningen los te laten op feitelijke waarnemingen over een periode van meer dan 50 jaar. Immers, hierdoor komen na verloop van tijd ook alle na 1950 gemeten waarden ter discussie te staan als er weer andere inzichten verschijnen en mensen met een andere pet op bij het KNMI komen te werken. M.a.w. de temperatuur die vandaag gemeten wordt is eigenlijk niet de juiste temperatuur, als we KNMI hierin volgen. Immers die oorspronkelijke reeksen zijn meer dan 60 jaar voor serieus gehanteerd in elk door KNMI verstrekt overzicht naar alle media. Alle artikelen zowel van KNMI als de media uit het verleden waarin werd gerefereerd aan de oorspronkelijk gemeten waarden over de periode 1901-1953 zijn nu tot onzin verworden.

M.i. is het duidelijker bij reeksen en tabellen aan te geven dat de gemeten waarden onder die en die condities tot stand zijn gekomen en daardoor niet 1 op 1 vergeleken kunnen worden met de gemeten waarden in de jaren waarna die condities zijn veranderd. Helder, klaar!

Ik verzoek alle overzichten en tabellen e.d. terug te corrigeren uitgaande van de werkelijk gemeten waarden, eventueel onder vermelding van de condities over het tijdvak van bepaalde metingen.

Hoewel het ongebruikelijk is in één bezwaarschrift vermeld ik hier dat het KNMI al enkele keren in gebreke is gebleven mij een antwoord te geven op vragen en opmerkingen die via het klachtenformulier zijn ingediend. Volkomen in strijd met waar zij zelf zeggen voor te staan.

Ik geef hierbij aan de wens te hebben inzake het bezwaar gehoord te worden.

Indien dit bezwaar niet aan de vereisten voor bezwaar voldoet, verneem ik dat graag per ommegaande van u.

Hoogachtend
[NAAM]
[ADRES]
[Telnr:]
[E-mailadres]"
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2540
Lid sinds: 29 mrt. 2016
11 september 2016, 21:02 uur | Bericht #474161
Citaat van Ben47, 11 september, 19:44 uur Hier de bijna hittegolf in september 1919 met de oorspronkelijke meetwaarden voordat het KNMI die verlaagde in 2016. Toen slechts 0,3 graden (op de 14e) verwijderd van een uitzonderlijke herfst-hittegolf. Wedden dat het KNMI en de o zo volgzame media de in 2016 verlaagde getallen van september 1919 gaat vergelijken met de temperaturen die deze week gemeten worden? Hoe krom kan je vergelijkingen maken.
Citaat van Weerplaza 'Volop zon brengt een recordregen' Dagrecords
In De Bilt waar het KNMI zijn hoofdvestiging heeft worden dinsdag (13-9) en woensdag (14-9) tropische temperaturen verwacht. Het is zelfs niet uitgesloten dan maandag (12-9) ook al de 30 graden wordt bereikt. Voor alle drie de dagen geldt dat het nog nooit tropisch is geweest en dus kunnen er drie landelijke records sneuvelen. Het zou ook betekenen dat het record tropische dagen in De Bilt in september zal worden verbroken want alleen in 1949, 1991 en 2013 werd er een enkele tropische dag genoteerd.
http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/volop-zon-brengt-een-recordregen/2660
De tropische dagen van 11, 12 en 13 september 1919 zijn al vergeten.

Edit:
Weeronline doet hetzelfde als Weerplaza bij het nieuws: http://nieuws.weeronline.nl/12-09-2016-zeldzame-tropische-septemberdag/
  | Gewijzigd: 12 september 2016, 16:57 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
11 september 2016, 21:48 uur | Bericht #474162
Bedankt voor het bericht W. in t Erland

Ik heb weerplaza het volgende bericht gestuurd.

"In het artikel " Volop zon brengt een recordregen" van Raymond Klaassen geplaatst op 11 september 2016 - 11:01 uur wordt geheel onterecht verzuimd om de septemberdagen uit 1919 met tropische temperaturen te noemen. Op 11 en 12 sept werd het beide dagen 30,9 graden, op 13 sept 1919 31,2 graden.

Blijkbaar raadpleegt Raymond Klaassen statistieken die reeds de gehomogeniseerde gegevens van De Bilt hanteert, maar dat is natuurlijk onjuist, want dat zijn niet de gemeten waarden.

Het is natuurlijk te zot voor woorden om meetgegevens die tot enkele maanden geleden als juiste gegevens werden gehanteerd, plotseling te negeren.

Ook de temperatuur van 1949 die in het artikel wordt genoemd (32,6 op 5 sept) is onjuist. De gemeten waarde was 34,2 graden.

Ik verzoek u een rectificatie aan te brengen waarbij de juiste gemeten temperaturen te vermelden.  

De oorspronkelijk gemeten waarden en de gehomogeniseerde uitkomsten vindt u hier https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/gegevens/daggegevens/temp_260.txt

Hoogachtend"

Nu maar afwachten of en hoe ze bericht terug sturen. | Gewijzigd: 11 september 2016, 21:52 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
dorian
Lid
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 154
Lid sinds: 11 nov. 2010
13 september 2016, 11:48 uur | Bericht #474187
Hier kan ik me toch ook wel een beetje over opwinden, zeker nu de gemanipuleerde data klakkeloos door de media wordt overgenomen nu het datumrecord zou kunnen gaan sneuvelen vandaag.
Uiteraard is de meetapparatuur de afgelopen honderd jaar verbeterd en zijn de metingen van nu veel nauwkeuriger dan in 1916, maar is het dan gerechtvaardigd om de oude meetwaarden te veranderen? Ik vind van niet.
Stel je voor dat ze in de sport zo redeneerden. In dat geval zouden voor het schaatsen bijvoorbeeld alle records behaald voordat de klapschaats werd geïntroduceerd kunnen worden aangepast met een bepaalde factor. Misschien dat Sven Kramer dan een aantal records moet gaan inleveren? Was dan Eric Heiden niet toch sneller? En moeten we bij het zwemmen ook oude records aanpassen gehaald met een ander badpak? Nee, dat zou onzin zijn. We weten best dat oude records niet altijd één op één met elkaar te vergelijken zijn en dat is bij het weer net zo. In plaats van de waarden te veranderen zou het KNMI dus gewoon de gemeten waarden moeten aanhouden met daarbij de vermelding dat deze op een verouderde manier zijn verkregen. Dan kan iedereen zelf beslissen hoeveel waarde kan worden gehecht aan een bepaalde meetwaarde.

Overigens is er voor vandaag ook een kans dat het 'echte' datumrecord (31.2 graden) gaat sneuvelen, dat zou zeker bijzonder zijn, we zullen het zien.
Is het koud of warm weer, altijd is het wel weer weer
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
14 september 2016, 12:17 uur | Bericht #474215
Gegoochel met temperaturen om je gelijk te krijgen KNMI?

Zoals ik al verwacht had, is het KNMI direct op de warmte van gisteren  ingesprongen met "Klimaatanalyse van septemberhitte in Nederland".
Kijk als we het over de slager die z'n eigen vlees keurt hebben dan slaat het wel op het KNMI.

Want nadat ze in 2016 vrijwel alle tropische temperaturen in september uit de jaren 1901- 1951 van De Bilt hebben verlaagd met 1,6 graden, is het volgens KNMI ineens bijzonder dat het in 2016 wel gebeurd. En,daar komt het, "door klimaatverandering komt het nu veel vaker voor" volgens dat artikel. En dat het nu een week later in september gebeurde dan alle vorige keren?

Nee KNMI de laatst in september gemeten tropische waarde vond plaat op 19 september 1947!! Bovendien is de tropische temperatuur van gisteren geen record, want op 13 september 1919 werd eveneens 31,2 graden gemeten!

En hoe zit het dan met die 14 tropische temperaturen in september (De Bilt) van voor 1951 KNMI? Tegenover slechts 3 na 1951, die van gisteren meegerekend. Dus 14 in september in de eerste 50 jaar en slecht 3 in de 66 jaar daarna??

Hier alle tropische temperatuur in september sinds 1901 voordat KNMI er 13 van de 14 van voor 1951 liet verdwijnen.

En dan durven jullie met zo'n klimaat uitspraak? De kans op tropische temperaturen in september is juist dramatisch afgenomen. Ow wacht even jullie hebben van die 14 tropische temperaturen voor 1951 er 13 tot onder de 30 graden laten kelderen? Nee, nou begrijp ik waarom. Nu heb je er 1 in de eerste 50 jaar en 3 in de 66 jaar erna. BINGO!!

Hoeveel frauduleuze handelingen moeten jullie nog verrichten om je gelijk te krijgen m.b.t jullie krankzinnige opwarmingsretoriek?

Er wordt door KNMI een buitengewoon smakeloos beleid gevoerd. Om te kotsen!!

Klimaatanalyse van septemberhitte KNMI

De oorspronkelijke metingen van KNMI 1901-1951 in De Bilt met de door KNMI bewerkte temperaturen ernaast. (LET OP! die waarden wordn in tienden aangegeven. Dus bijv 31,2 graden wordt vermeld als 312)




  | Gewijzigd: 14 september 2016, 12:38 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Woonplaats: Deventer
Berichten: 108
Lid sinds: 8 jun. 2010
14 september 2016, 12:51 uur | Bericht #474216
Ik ben vooral benieuwd waarom het KNMI zo handelt. Is het eigen overtuiging of zit er een politieke agenda achter? Dat kansloze eenzijdige stukje in nieuwsuur laatst over de huidige warmte sprak boekdelen. Alleen de klimaatverandering was oorzaak en geen woord over stromingspatroon e.d.
Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.
Roare
Lid
Woonplaats:
Berichten: 186
Lid sinds: 6 feb. 2012
14 september 2016, 13:39 uur | Bericht #474218

Citaat van Stormjager, woensdag 14 september 2016, 12:51 uur Ik ben vooral benieuwd waarom het KNMI zo handelt. Is het eigen overtuiging of zit er een politieke agenda achter? Dat kansloze eenzijdige stukje in nieuwsuur laatst over de huidige warmte sprak boekdelen. Alleen de klimaatverandering was oorzaak en geen woord over stromingspatroon e.d.  Altijd die complottheorieen. Leg je nu gewoon eens een keer neer bij de feiten. In plaats van alles in twijfel te trekken. Je kan toch ook logisch nadenken. Je ziet toch zelf ook wel dat er steeds vaker warme dagen zijn en steeds minder koude. Ik zou zeggen kijk waneer de elfstedentochten zijn gereden en je weet genoeg. En je kan allemaal dingen erbij gaan verzinnen over stromingspatronen, maar feit is dat de overgrote, en echt overgrote meerderheid van de wetenschappers in klimaatverandering gelooft.
 
dorian
Lid
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 154
Lid sinds: 11 nov. 2010
14 september 2016, 14:07 uur | Bericht #474219
Citaat van Roare, woensdag 14 september 2016, 13:39 uur
Citaat van Stormjager, woensdag 14 september 2016, 12:51 uur Ik ben vooral benieuwd waarom het KNMI zo handelt. Is het eigen overtuiging of zit er een politieke agenda achter? Dat kansloze eenzijdige stukje in nieuwsuur laatst over de huidige warmte sprak boekdelen. Alleen de klimaatverandering was oorzaak en geen woord over stromingspatroon e.d.  Altijd die complottheorieen. Leg je nu gewoon eens een keer neer bij de feiten. In plaats van alles in twijfel te trekken. Je kan toch ook logisch nadenken. Je ziet toch zelf ook wel dat er steeds vaker warme dagen zijn en steeds minder koude. Ik zou zeggen kijk waneer de elfstedentochten zijn gereden en je weet genoeg. En je kan allemaal dingen erbij gaan verzinnen over stromingspatronen, maar feit is dat de overgrote, en echt overgrote meerderheid van de wetenschappers in klimaatverandering gelooft.
 

Als de feiten laten zien dat er een opwarming van de aarde is, is dat prima. Wat echter mijns inziens niet kan is dat feiten worden verdraaid, en dat is precies wat het KNMI heeft gedaan door deze gemeten waardes te veranderen. Dat het opwarmt kun je ook prima zien zonder de waarden uit het verleden aan te passen!

Overigens was er tussen 1963 en 1985 geen Elfstedentocht, 22 jaar lang. De laatste elfstedentocht was 19 jaar geleden, dus een nieuwe tocht kan nog steeds.
Is het koud of warm weer, altijd is het wel weer weer
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Roare
Lid
Woonplaats:
Berichten: 186
Lid sinds: 6 feb. 2012
14 september 2016, 16:46 uur | Bericht #474222
De reden dat de waarden verlaagd zijn, heeft het KNMI toch duidelijk uitgelegd. Ik snap de hele discussie echt niet. Ze willen gewoon goed vergelijkbare meetpunten hebben. En je mag blij zijn als er de komende 50 jaar nog 1 elfstedentocht komt. De kans daarop wordt echt rap steeds kleiner. Maar mensen zijn heel erg kortzichtig. Een koude winter en ze denken meteen dat klimaatverandering onzin is. Terwijl dat niks zegt. Kijk naar de oplopende gemiddelden.
wazzaah
Lid
Woonplaats: Terschelling Midsland
Berichten: 100
Lid sinds: 27 aug. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 september 2016, 22:16 uur | Bericht #474241
Het is natuurlijk vrij eenvoudig te checken, neem een station dicht bij de Belgisch of Duitse grens en zoek dan aan de andere kant van de grens een station met gegevens. Weliswaar zijn er dan ook weer lichte verschillen maar heel veel kan t niet zijn, iig geen 1.6-1.9 graden
Terug naar boven
1 2 3
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 158 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 158, lezen 3 mensen het topic "Saharazand in 2024: steeds vaker boven Europa".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden