Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
hauwie30
Lid
Woonplaats: Oud-Heverlee
Berichten: 4
Lid sinds: 10 okt. 2016
10 oktober 2016, 09:34 uur | Bericht #474708
Hallo iedereen,
 
Ik had een vraag ivm een weerstation. Ik heb een maand geleden een Alecto WS-3100 weerstation cadeau gekregen. Ondertussen staat dit in de tuin opgesteld maar ik ondervind toch een probleem. Het weerstation bestaat uit 1 stuk ( thermometer met radiation shield met pluviometer erbovenop ), 20 cm verder de windmeter.
 
Opstelling :
Weerstation staat op een witgeverfde houten paal op 2 meter hoogte boven lage vegetatie.
Weerstation staat de hele dag in de zon ( in de zomer zal dit van 8h ’s ochtends tot 20h ’s avonds zijn ), de enige schaduw is vlak achter het huis, maar daar is geen wind wegens ingesloten tussen 2 muren ( muren liggen dan ZO en ZW ) 

Situatie :
Windmeter werkt, maar toont een lagere snelheid dan werkelijk. Dit corrigeer ik met formules die ik op internet gevonden heb ( correctie 2m à 10m + correctie ligging in dorp ) è correctie zou zijn : gemeten windsnelheid /0.35 ( iemand een andere formule? ). Dit komt ongeveer overeen met een weerstation op 10km van mij thuis. Weet iemand of de correctie op het windstoten dezelfde is?
Regenmeter werkt perfect.
Temperatuur geeft overdag bij zonnig weer een te hoge waarde weer ( 3 – 4 graden momenteel, wie weet hoeveel in de zomer bij rustig zonnig weer ). Gisteren gaf hij bv 17° om 15h, toen kwam er een donkere wolk en 3 minuten later was het slechts 13,7° 

Mijn vraag is, wat kan ik doen om de temperatuur zo juist mogelijk te verkrijgen ( afwijking van 1 graad is geen probleem ). Het weerstation staat in de zon, maar dit kan niet anders. Aangezien de pluviometer er bovenop staat, kan ik er geen kast over bouwen. Iemand tips? Ik heb momenteel piepschuim om de pluviometer gedaan met een gat bovenin. Zo kan ik regen blijven meten die correct is, en komt er minder zon op de meter, of dit werkt weet ik natuurlijk niet, maar met sterke wind is dat geen optie.
 
Alvast bedankt
Mvg,
Kristof
 
 
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
10 oktober 2016, 10:27 uur | Bericht #474710
Zonder actieve koeling zul je dit probleem van "warmtestuwing" helaas altijd houden. Dat geldt voor al dit soort weerstations. Mocht je nauwekeurige luchttemperatuur willen hebben dan zul je moeten switchen naar een professioneel of semi-professioneel weerstation. Voor de hobby meteoroloog die hoge(re) eisen aan de metingen stelt kom je dan al snel uit bij de de Davis Vantage Pro2 (plus)



Deze zijn heel nauwkeurig en  uit te breiden met div meetinstrumenten (Solar, UV etc verwarming neerslagmetingen bij sneeuw etc etc), Wij hebben met de Davis weerstation hier in de Alpenzeer goed ervaringen opgedaan (zelfs tot op 3500 meter hoogte met wind tot 180km/h en meer  en temperaturen van -20 tot - 30 graden als ook met tropische 38 graden doen ze hun werk en zijn zeer nauuwkeurig)

Een goedkopere variant is de Davis Vantage Vue, hier gelden echter wel beperkingen en opties voor uitbreidingen! Nadeel is ook dat de neerslagmeter niet verwarmd wordt (sneeuw) 


  
 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Waarom deze advertentie?
hauwie30
Lid
Woonplaats: Oud-Heverlee
Berichten: 4
Lid sinds: 10 okt. 2016
10 oktober 2016, 11:01 uur | Bericht #474711
Bedankt voor het antwoord.

Dat ziet er inderdaad een heel mooi weerstation uit, helaas een beetje ( veel ) boven mijn budget. Alsook zou mijn vrouw het niet zo leuk vinden mocht ik haar weerstation vervangen door een ander

Zijn er andere mogelijkheden om het verschil toch zoveel mogelijk te beperken? Bestaat er bv een soort plastieken spiraal die ik bovenop het radiationshield kan plaatsen?

Alvast bedankt
mvg,
Kristof
Alpenweerman
AWM Moderator
Woonplaats: Termen (Wallis, CH)
Berichten: 1295
Lid sinds: 11 okt. 2010
10 oktober 2016, 11:07 uur | Bericht #474712
Citaat van hauwie30, maandag 10 oktober 2016, 11:01 uur Bedankt voor het antwoord.

Dat ziet er inderdaad een heel mooi weerstation uit, helaas een beetje ( veel ) boven mijn budget. Alsook zou mijn vrouw het niet zo leuk vinden mocht ik haar weerstation vervangen door een ander

Zijn er andere mogelijkheden om het verschil toch zoveel mogelijk te beperken? Bestaat er bv een soort plastieken spiraal die ik bovenop het radiationshield kan plaatsen?

Alvast bedankt
mvg,
Kristof

Neem andere vrouw, liefst een "weer"vrouw en koop dan meteen een Davis :p

Ik ben bang dat je met dit soort maatregelen altijd problemen zult houden dan wel krijgen.
Mocht je een "bevredigende" oplossing hebben gevonden dan lezen we die natuurlijk graag!


 
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.842 topics, welke bij elkaar 448.334 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 282 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 282, lezen 12 mensen het topic "Berichtgeving Noord- en Zuidpool".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden