Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 2138
Lid sinds: 13 jan. 2015
4 december, 12:10 uur | Bericht #483447

Na 37 jaar starten de thrusters van Voyager 1 weer probleemloos op


The twin Voyager spacecraft are celebrating 40 years of continual operation in August and September 2017.
Credits: NASA/JPL-Caltech


Voyager 1 werd 40 jaar geleden gelanceerd en is inmiddels het snelst vliegende ruimtevaartuig en het verste weg van alle ruimtevaartuigen die ooit gelanceerd zijn.

Hij heeft motoren (thrusters) aan boord die gebruikt worden voor de oriëntatie in de ruimte en de communicatie met de aarde. Echter, deze motoren lagen al sinds 1980 stil. En nu, na 37 jaar, heeft Nasa een test gedaan of ze nog werkten. Ze hebben het vaartuig iets laten draaien, zodat de antenne weer aardegericht staat. En of dit gelukt was, bleef even spannend. Ze moesten maar liefst 19 uur en 35 minuten wachten, dit door de enorme afstand die er ligt tussen Voyager en de aarde! En yes...alles werkt nog prima aan boord. Hiermee kan de missie nog 2 tot 3 jaar verlengd worden. In januari wordt een test met de TCM thruster gedaan.

Omdat deze test zo goed verliep, willen ze hetzelfde doen met Voyager 2. Voyager 2 zal in de komende jaren de interstellaire ruimte gaan betreden.
Bron: https://www.nasa.gov 


Origineel artikel:
If you tried to start a car that's been sitting in a garage for decades, you might not expect the engine to respond. But a set of thrusters aboard the Voyager 1 spacecraft successfully fired up Wednesday after 37 years without use.

Voyager 1, NASA's farthest and fastest spacecraft, is the only human-made object in interstellar space, the environment between the stars. The spacecraft, which has been flying for 40 years, relies on small devices called thrusters to orient itself so it can communicate with Earth. These thrusters fire in tiny pulses, or "puffs," lasting mere milliseconds, to subtly rotate the spacecraft so that its antenna points at our planet. Now, the Voyager team is able to use a set of four backup thrusters, dormant since 1980.

"With these thrusters that are still functional after 37 years without use, we will be able to extend the life of the Voyager 1 spacecraft by two to three years," said Suzanne Dodd, project manager for Voyager at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California.

Since 2014, engineers have noticed that the thrusters Voyager 1 has been using to orient the spacecraft, called "attitude control thrusters," have been degrading. Over time, the thrusters require more puffs to give off the same amount of energy. At 13 billion miles from Earth, there's no mechanic shop nearby to get a tune-up.

The Voyager team assembled a group of propulsion experts at NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California, to study the problem. Chris Jones, Robert Shotwell, Carl Guernsey and Todd Barber analyzed options and predicted how the spacecraft would respond in different scenarios. They agreed on an unusual solution: Try giving the job of orientation to a set of thrusters that had been asleep for 37 years.

“The Voyager flight team dug up decades-old data and examined the software that was coded in an outdated assembler language, to make sure we could safely test the thrusters," said Jones, chief engineer at JPL.

In the early days of the mission, Voyager 1 flew by Jupiter, Saturn, and important moons of each. To accurately fly by and point the spacecraft's instruments at a smorgasbord of targets, engineers used "trajectory correction maneuver,” or TCM, thrusters that are identical in size and functionality to the attitude control thrusters, and are located on the back side of the spacecraft. But because Voyager 1's last planetary encounter was Saturn, the Voyager team hadn't needed to use the TCM thrusters since November 8, 1980. Back then, the TCM thrusters were used in a more continuous firing mode; they had never been used in the brief bursts necessary to orient the spacecraft.

All of Voyager's thrusters were developed by Aerojet Rocketdyne. The same kind of thruster, called the MR-103, flew on other NASA spacecraft as well, such as Cassini and Dawn.

On Tuesday, Nov. 28, 2017, Voyager engineers fired up the four TCM thrusters for the first time in 37 years and tested their ability to orient the spacecraft using 10-millisecond pulses. The team waited eagerly as the test results traveled through space, taking 19 hours and 35 minutes to reach an antenna in Goldstone, California, that is part of NASA's Deep Space Network.

Lo and behold, on Wednesday, Nov. 29, they learned the TCM thrusters worked perfectly -- and just as well as the attitude control thrusters.

“The Voyager team got more excited each time with each milestone in the thruster test. The mood was one of relief, joy and incredulity after witnessing these well-rested thrusters pick up the baton as if no time had passed at all," said Barber, a JPL propulsion engineer.  

The plan going forward is to switch to the TCM thrusters in January. To make the change, Voyager has to turn on one heater per thruster, which requires power -- a limited resource for the aging mission. When there is no longer enough power to operate the heaters, the team will switch back to the attitude control thrusters.

The thruster test went so well, the team will likely do a similar test on the TCM thrusters for Voyager 2, the twin spacecraft of Voyager 1. The attitude control thrusters currently used for Voyager 2 are not yet as degraded as Voyager 1's, however.
 

Voyager 2 is also on course to enter interstellar space, likely within the next few years.

The Voyager spacecraft were built by JPL, which continues to operate both. JPL is a division of Caltech in Pasadena. The Voyager missions are a part of the NASA Heliophysics System Observatory, sponsored by the Heliophysics Division of the Science Mission Directorate in Washington. For more information about the Voyager spacecraft, visit:
maxzz
Lid
Woonplaats: Kampen
Berichten: 14
Lid sinds: 26 jul. 2008
5 december, 13:40 uur | Bericht #483481
Citaat van Joyce.s, maandag 4 december 2017, 12:10 uur Na 37 jaar starten de thrusters van Voyager 1 weer probleemloos opEcht heel gaaf dat deze Voyagers het nog steeds doen. 
Groeten,

Richard
Waarom deze advertentie?
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 25.292 topics, welke bij elkaar 435.133 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 10.506 leden.
Het nieuwste lid is Daan5355.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 295 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 295, lezen 20 mensen het topic "Winter discussietopic 2017/2018".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Winter kletstopic

Voor chitchat over de winterkansen

Hoogtepunt Geminiden vannacht

Verzameltopic/foto's
8 t/m 12 december

Foto's/video's van de winterse buien/sneeuw in de Benelux

Winterdiscussie

De vooruitzichten

© 2003 - 2017 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden