Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS; Wabaunsee, KS.

25 Apr 2024 18:59:35

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Geary, KS; Riley, KS.

25 Apr 2024 18:33:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Mitchell, KS; Osborne, KS.

25 Apr 2024 16:54:56

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:44:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS; Republic, KS.

25 Apr 2024 15:29:41

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Perry, AR; Pulaski, AR; Saline, AR.

25 Apr 2024 15:29:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR.

25 Apr 2024 15:10:59

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cloud, KS.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Conway, AR; Perry, AR; Pope, AR; Yell, AR.

25 Apr 2024 14:46:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Smith, KS; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:46:00

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:25:25

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Phillips, KS; Smith, KS; Franklin, NE; Harlan, NE; Webster, NE.

25 Apr 2024 14:12:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS.

25 Apr 2024 14:08:32

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jewell, KS; Mitchell, KS; Osborne, KS; Smith, KS.

25 Apr 2024 13:44:40
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 december 2017, 10:22 uur | Bericht #484217
Weer discussie oud en nieuw 2017/18 + Vuurwerk topic.

Ter info: Pas tegen de kerst dagen kom pas met een eerste globale bericht omtrent weer van oud en nieuw. Dan zijn we al heel wat dagen en runs verder, ook zijn er dan meer modellen beschikbaar om te vergelijken, dat heeft nou nog niet zoveel nut namelijk teveel spreiding, termijn etc etc. 



De Italiaanse shows staan nog steeds hoog op mijn verlanglijstje, eveneens als de Fallas shows in Valencia Spanje.!!

Elk jaar is het weer erg spannend voor alle vuurwerk liefhebbers onder ons, naast het weer ben ik ook een groot vuurwerkliefhebber. En ik weet dat er hier ook een groot aantal leden zitten die fervent vuurwerkliefhebber zijn, en ook actief zijn op Vuurwerkcrew. Op weergebied hebben we de afgelopen jaren behoorlijk wat verschillen gezien. Zoals de dikke mist van 2008 waarbij mensen voor de auto moesten lopen om de weg te wijzen. In 2010 was het behoorlijk koud met temperaturen beneden het vriespunt maar wel droog en weinig wind op de meeste plaatsen, zodat de meeste allemaal konden genieten van een prachtige jaarwisseling. 2011 was opzich ook een aardig goed jaar te noemen, weinig wind en de temperatuur was iets boven het vriespunt. Kortom opzich een goede overgang naar het nieuwe jaar te noemen.

Waarmee gaan we dit jaar te maken krijgen is dat regenachtig/onstuimig weer, of word het weer mist zoals vorig jaar in grote delen (nooo) . Kortom eerst genoemende worden we allemaal niet vrolijk van als vuurwerkliefhebber.  We gaan gewoon voor een prima avond zodat iedereen kan genieten van het mooie vuurwerk spannend!!. Eigenlijks is deze termijn voor oud en nieuw best ver nog. De trend lijkt te gaan naar regenachtig weer en daarbij staat ook soms veel wind. Gelukkig is er nog genoeg ruimte voor verbetering, tegen kerst zoals boven aangegeven doe ik een eerste weerupdate!!.

Ook in mijn collectie dit jaar 2 x deze kleine cake box. Zeer mooie blinkers.


Pyroblom

Om de tijd te doden tot de kerst kan je vuurwerk tonen van legaal vuurwerk wat van jezelf en anderen is, en/of weet je leuke siervuurwerk aanraders dan is dat toegestaan!!. Duits consumenten vuurwerk mag ook zoals vuurwerk van de Lidl,Aldi.Kaufland,Edeka,Centreshop etc etc. 

Hieronder valt

Cakes met een kaliber tot en met 30 mm (1,2 inch)
Vuurpijlen tot en met 40 gram kruit.
En knalvuurwerk zonder flashkruit.


Ik heb zelf ook een aardige pluk, zal de hele lijst van nederland en duitsland hier niet tonen (wil je me lijsten zien ik zit vaak in de chat). Ook een goeie showbox op de nederlandse markt die ik in de collectie heb. Is de smash box 3 van pangu fireworks!!

Smashbox 3:


Vuurwerkbieb

Het tonen van illegaal vuurwerk het bespreken ervan zijn niet toegestaan!!. Maar dat spreekt voorzichzelf natuurlijk. Berichten posten over het zelf maken van vuurwerk willen wij niet hebben, evenals berichten over verkeerd gebruik van vuurwerk in algemeen. Als je een beetje logisch nadenkt weet je wel wat en niet gepost kan worden.!!!

Hieronder valt!!.
Lawinepijlen
Salutes
Siershells en shellkitjes
Professionele cakes met een kaliber groter dan 30mm (1,2 inch)
Vuurpijlen met meer dan 40 gram kruit
Zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) 2gram en meer


Veel plezier in dit topic, hoop leuke dingen terug te zien omtrent weerverwachtingen en vuurwerkposts!!

Met vriendelijke groet,

Tatanka

  | Gewijzigd: 19 december 2017, 19:38 uur, door Tatanka
there can be only one
Wiardi372
Lid
Woonplaats:
Berichten: 32
Lid sinds: 10 jan. 2017
20 december 2017, 10:40 uur | Bericht #484241
Leuk dat er hier ook vuurwerk fans zijn. Ik ben zelf een enorme thunderking-fan.
Waarom deze advertentie?
rocal
Lid
Woonplaats: Veldhoven
Berichten: 172
Lid sinds: 11 jan. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 december 2017, 12:18 uur | Bericht #484245
Daarentegen zijn er ook antivuurwerkfans. Zoals ik. Grootste onzin dat er is. Kost veel geld wat je beter in humanitaire hulp kan steken ed. Elk jaar weer gewonden en soms zelfs doden en huisdieren raken van slag of lopen weg. Leuk, vuurwerk.. maar niet heus
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 december 2017, 12:43 uur | Bericht #484247
Citaat van rocal, woensdag 20 december 2017, 12:18 uur Daarentegen zijn er ook antivuurwerkfans. Zoals ik. Grootste onzin dat er is. Kost veel geld wat je beter in humanitaire hulp kan steken ed. Elk jaar weer gewonden en soms zelfs doden en huisdieren raken van slag of lopen weg. Leuk, vuurwerk.. maar niet heus
Deze discussie gaan we hier niet voeren. We gaan hier het hebben over het het weer met oud en nieuw. En wat mensen in de collectie hebben.

Het vuurwerk is er nou eenmaal en jouwn probleem daarmee gaan we hier niet oplossen. Er zijn genoeg media waarbij jij jouw'n ei kwijt kan.!!

Ontopic a.u.b | Gewijzigd: 20 december 2017, 13:00 uur, door Tatanka
there can be only one
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
20 december 2017, 12:56 uur | Bericht #484248
We zijn ons ervan bewust dat er zowel voor- als tegenstanders zijn van vuurwerk.
Dit topic is echter niet bedoeld, om een hele discussie hieromtrent te starten.
Daarom: blijf a.u.b. ontopic!

 
Nimbus
Lid
Woonplaats: Sint Nicolaasga
Berichten: 8
Lid sinds: 17 mei. 2010
20 december 2017, 21:51 uur | Bericht #484256
Ik ben benieuwd wat voor weer de jaarwisseling deze keer gaat brengen. Ik hoop op droog met niet teveel wind.
Ik ben nog iemand van de traditie en mag/wil dan op deze ene avond het nodige plezier beleven aan het vuurwerk:)
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 december 2017, 23:46 uur | Bericht #484257
Kerst avond zal ik met een grote uitgebreide weerupdate komen. Modellen zijn nog steeds zoekende op deze termijn, dus echt een uitgebreid bericht heeft nou totaal geen nut. Rond die tijd zijn er meer modellen ook beschikbaar, en dan kan je gewoon simpelweg een beter bericht neerzetten. In de week tussen kerst en oud en nieuw komen daar nog een stuk of 4/5 korte termijn modellen bij. 

Kan wel een beetje de trend tonen momenteel maar er kan nog heel wat veranderen. Op basis van 2 hoofdmodellen Gfs (amerikaanse model) en Ecmwf (europese model). Dit zijn de meest gebruikte modellen op Lange termijn en middelbaar termijn. Hiermee spot je de eerste signalen, en met de korte termijn modellen werk je de kans verder uit.

Temperaturen:
Hier de laatste Ec pluim van vanavond. Ik heb oudjaarsdag en nieuwjaarsdag tussen de 2 rode balken verticaal gezet. En de 10 graden lijn rood horizontaal hierin kan je op deze termijn het beste de gemiddelde pakken.



De overige lijntjes zijn leden van Ecmwf, daarin zie je een spreiding naar wat zachter weer en wat kouder weer. Hierin zie je dat er nog een grote cluster naar zeer zacht gaat, een cluster die op de gemiddelde lig. En nog een cluster naar wat kouder weer. Op basis van deze uitvoer en die trend zit er al wel een tijdje in. Gaan we ongeveer temps van 6-8 graden zien overdag, en in de nachten 3-5 ongeveer.

Maar al die lidjes kunnen in princiepe uit gaan komen. Hoe dichterbij je komt naar een dag, in dit geval oud en nieuw hoe eensgezinder die pluim gaat worden. En dan kan je redelijk goed de temps verwachten>> de korte termijn modellen moeten dan dingen er uit filteren zoals doorkomst van een regenfront, toename wind op die dag, mist een hele belangrijke in korte termijn.  

Kijken we nog naar de neerslag pluim dan zien we die niet echt fors wezen. Er kan wat regen vallen maar die is te verwaarlozen. In model Ecmwf



Kijken we naar model gfs dan zie we die iets meer neerslag hebben, de temperaturen zijn aardig gelijk aan Ecmwf.


Nou ja een hele tekst en uitleg, maar deze modellen moeten dus meer naar elkaar toe gaan. Naar mate we dichterbij komen, en dan werk je dat verder uit met korte termijn modellen. 


Dat is een beetje het princiepe!!

Met vriendelijke groet, en tot de update kerstavond voor nou weltrusten.!!!

Tatanka
  | Gewijzigd: 21 december 2017, 00:42 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Almelo
Berichten: 213
Lid sinds: 28 jun. 2011
21 december 2017, 02:18 uur | Bericht #484258
Niet weer gerelateerd maar wel vuurwerk gerelateerd.
Mocht men vuurwerk uit België, Duitsland of desnoods in Timboektoe willen halen let dan op de volgende dingen:

Er moet een Nederlandse tekst (handleiding)op staan

Het effect moet erop staan

Het vuurwerk mag niet zwaarder zijn dan cat.2 (Let hier wel bij op dat cat.2 vuurwerk niet automatisch wil betekenen dat het legaal is een voorbeeld is met de 70 grams pijlen uit België, ze voldoen aan het tekst en effect gedeelte maar zijn te zwaar kwa gewicht of zoals Tatanka al eerder benoemde flashpowder bevatten)

Niet meer dan 25kg per persoon meenemen, meer mag je officieel toch niet vervoeren in Nederland maar anders ben je verplicht vergunningen te hebben vanwege het invoeren van springstoffen.

In België mag je niet meer dan 1 kg kruit per persoon hebben, Zena speelt hier op in door vrachtpapieren mee te geven waardoor het wel mag, echter dien je wel een minimaal 2kg poederblusser bij je te hebben, die kun je bij hen kopen voor €20,- en je kan hem eventueel ,mits niet gebruikt natuurlijk, ook terugbrengen en dan krijg je je geld voor de brandblusser terug.

En dan een dingentje die ik persoonlijk zelf al jaren gebruik om de wind te checken, misschien dat anderen er wat aan hebben.
Steek een lichtgewicht sierpijl af en dan bij voorkeur een pijl met een staart tijdens het stijgen.
Hierdoor kan je zien of de pijl veel afwijkt tijdens het stijgen en kan je daarop het positioneren van je vuurwerk op afstellen of zelfs afhaken, zodat er geen onnodige ongelukken gebeuren.



  | Gewijzigd: 21 december 2017, 06:37 uur, door tukkerjasper
Benjamin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 146
Lid sinds: 30 apr. 2010
21 december 2017, 10:08 uur | Bericht #484262
Citaat van tukkerjasper, donderdag 21 december 2017, 2:18 uur Niet weer gerelateerd maar wel vuurwerk gerelateerd.
Mocht men vuurwerk uit België, Duitsland of desnoods in Timboektoe willen halen let dan op de volgende dingen:

Er moet een Nederlandse tekst (handleiding)op staan

Het effect moet erop staan

Het vuurwerk mag niet zwaarder zijn dan cat.2 (Let hier wel bij op dat cat.2 vuurwerk niet automatisch wil betekenen dat het legaal is een voorbeeld is met de 70 grams pijlen uit België, ze voldoen aan het tekst en effect gedeelte maar zijn te zwaar kwa gewicht of zoals Tatanka al eerder benoemde flashpowder bevatten)

Niet meer dan 25kg per persoon meenemen, meer mag je officieel toch niet vervoeren in Nederland maar anders ben je verplicht vergunningen te hebben vanwege het invoeren van springstoffen.

In België mag je niet meer dan 1 kg kruit per persoon hebben, Zena speelt hier op in door vrachtpapieren mee te geven waardoor het wel mag, echter dien je wel een minimaal 2kg poederblusser bij je te hebben, die kun je bij hen kopen voor €20,- en je kan hem eventueel ,mits niet gebruikt natuurlijk, ook terugbrengen en dan krijg je je geld voor de brandblusser terug.

En dan een dingentje die ik persoonlijk zelf al jaren gebruik om de wind te checken, misschien dat anderen er wat aan hebben.
Steek een lichtgewicht sierpijl af en dan bij voorkeur een pijl met een staart tijdens het stijgen.
Hierdoor kan je zien of de pijl veel afwijkt tijdens het stijgen en kan je daarop het positioneren van je vuurwerk op afstellen of zelfs afhaken, zodat er geen onnodige ongelukken gebeuren.



 

Als aanvulling; bij het halen van vuurwerk in het buitenland dien je officieel gezien een melding te doen van "Het binnen de landsgrenzen brengen" van een partij vuurwerk van 25kg, bij IL&T.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 december 2017, 18:04 uur | Bericht #484304
Eerste weerupdate richting oud en nieuw 24-11-2017!!




Kan alleen maar de trend laten zien momenteel nog. Ik zal regelmatig met update's komen gedurende loop van de week. Morgen en overmorgen ben ik net zoals velen vollop aan het kerstvieren. Dus de eerst volgende zal weer woensdag komen.!!

De trend is zacht en wisselvallig momenteel met oud en nieuw. Het lijkt vaak een beetje op het weer van de afgelopen dagen, grijs en somber m.u.v de mist. Komende week zien we het eerst nog frisser worden en windrijker. Vanaf woensdag kunnen er wat winterse buien vallen. En zien we lichte vorst in de nachten terug t/m vrijdag.  Overdag schommelen de temperaturen tussen de  3-6 graden.


Ook dit jaar in mijn collectie de professional tube van Cafferata.

Richting oudjaarsdag gaan zowel Gfs als Ecmwf weer richting de dubbele cijfers zo rond de 10-12 graden. Mist heeft momenteel geen kans van slagen, maar er loert wel wat neerslag. De ene run forser,de andere run minder fors, en soms ook zelfs droge runs. Hoe die fronten komen te liggen en in welke hoeveelheden,valt nou dus nog niet te zeggen. Maar het zijn dingen die vaak en al een tijdje,regelmatig terug komen het staat er nog steeds niet vast in dus. Die spreiding zie je ook nog terug in de modellen.!!


Het ziet er momenteel dus niet heel slecht uit, maar verre van perfect is het ook nog niet. Langs deze weg wens ik jullie eerst fijne kerstdagen en tot woensdag met de volgende update.!! 

Met vriendelijke groet Tatanka

Ps: We zien graag in deze topic jullie artikelen ook terug. Dus wat heb je dit jaar in je collectie. Of heb je nog leuke aanraders voor leden post ze hier gerust tussen de update's door. 
| Gewijzigd: 24 december 2017, 18:37 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
27 december 2017, 11:48 uur | Bericht #484331
Weer oud en nieuw update 27-12-2017. Zacht en wisselvallig met kans op regen (nog te bepalen in lokalisering e.d).

Goed de kerstdagen zijn achter de rug, iedereen leuke kerstdagen gehad!!. Inmiddels zijn we natuurlijk ook wat runs verder. En krijgen we wat meer inzage omtrent weer oud en nieuw.  We zien dat modellen nog steeds moeite hebben met berekenen van timing fronten, hoeveelheid etc, hetgeen op deze termijn ook nog gebruikelijk is. Over 1 ding zijn alle modellen het eens. En daar gaat niet veel meer aan veranderen, dat zijn de temperaturen. Oud en nieuw zal zacht verlopen met temperaturen van 8-10 graden overdag. En in de avond zullen de temperaturen zo rond de 6-7 graden liggen.

Ook een topper bij mij in de collectie 3 x heb ik hem de monster ride van (geisha)vuurwermania. Een leuk budget potje!!



Regen:
We zien regelmatig buien of fronten langs komen in de modellen. Maar er staat nog steeds niet standvast in hoe en wat, dat er regelmatig regen op de loer ligt wel. Pas als de korte termijn modellen erbij komen tegen vrijdagavond/zaterdag morgen. Kan je meer dingen naast elkaar leggen met de modellen die er nou alleen nog beschikbaar zijn.

De oper van Gfs er maar even bij gepakt (zie gifje) . We zien nou een uitgesproken front ruim in de morgen en middag wegtrekken via het oosten richting Duitsland. Eind van de middag is het dan overal droog in deze run, en gedurende stookperiode inclusief jaarwisseling is het droog. Maar goed straks als de korte termijn modellen erbij komen, moet dan bekeken worden hoe wat en hoelaat deze passeerd. Dit kan nog makkelijk de verkeerde kant op gaan..Ecmf heeft dit front helemaal over het zuidoosten liggen. En komt tegen de avond iets meer noordelijker te liggen. Waardoor er in de avond wat lichte regen valt over de oostelijke helften. Maar ook droog tijdens de jaarwisseling. Het zijn dit soort verschillen die de komende dagen er uit gefilterd moeten gaan worden. 

Klik voor Gifje


Wind:
Momenteel in de runs aan de kust best wel wat wind. Een 5-6 bft hetgeen vrij stevig is om vuurwerk af te steken. In het binnenland is het gunstiger logischerwijs met een 3-4 bft.

Dat het overal verre van perfect is nog in de runs moge duidelijk zijn. Het zal tot de laatste moment spannend zijn, een beetje regen hoeft niet zo erg te zijn. Een heel postitief punt is dat mist geen schijn van kans heeft op deze kaarten momenteel.


De volgende update zal weer zijn op zijn vroegst vrijdagavond, sowieso zaterdagmorgen.!! | Gewijzigd: 27 december 2017, 12:02 uur, door Tatanka
there can be only one
Maurice82
Lid
Woonplaats: Dtc
Berichten: 182
Lid sinds: 29 jun. 2011
28 december 2017, 10:08 uur | Bericht #484339
Het schommelt wel erg met de neerslag... ene moment zo goed als droog en nu weer regen.

Heb net wel mijn kleine collectie opgehaald bij Huisman Vuurwerk in Huissen.

| Gewijzigd: 28 december 2017, 10:10 uur, door Maurice82
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 december 2017, 12:31 uur | Bericht #484363
Vanavond na de Ec run een update voor oud en nieuw.

Mijn buit is ook binnen foto's volgen later (na oud en nieuw, maak ik er een leuk verslagje van met filmpjes ook). 

Het weer verbetert wel iets zie ik, dat wil zeggen het front versnelt wat.... de avond lijkt redelijk te verlopen nu. Toch blijft het in de avond ook gevoelig voor buien, ook qua wind is het nog een beetje aankijken kust is daar sowieso wat meer gevoeliger voor dan binnenland. Vanavond wat runs verder en dan ook hirlam erbij meen ik. Kan ik een wat beter bericht schrijven er is ook nog wel ruimte voor meer verbetering, en idem ook verslechtering.

Vanavond meer dus rond 21 uur!! | Gewijzigd: 29 december 2017, 12:34 uur, door Tatanka
there can be only one
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1732
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 december 2017, 14:49 uur | Bericht #484367
Heb mijn collectie ook binnen.:)



​Nu hopen op goed weer! En als het dan toch gaat regenen, dan zou ik wat lichte regen of gemiezer niet eens zo erg vinden. Het is die wind die zich gedeisd moet houden.
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
29 december 2017, 19:14 uur | Bericht #484374
Momenteel komt de 12z van gfs op de proppen met een 8-9bft langs de kust op oudjaarsdag. Boven de wadden zelfs 10 bft, zoals ie nou in de run staat is dit in de morgen en eerste deel overdag. Met stookavond en middernacht al lang en breed boven Denemarken (in deze run).




Het is overdag maar dat dit op zo'n termijn er in komt is niet echt heel best. Hopen dat ie voor ons de goeie kant op valt en in de morgen en middag passeerd (zoals nou), of wat eerder in de nacht van zaterdag op zondag. Deze knaap wil je niet in de avond hebben. Vooralsnog geen reden tot paniek, er zijn nog wat runs te gaan tot oud en nieuw. En wellicht toont Ec een heel andere beeld nog en andere modellen. 


Ik kom morgenmiddag met een update ipv vanavond, want dit moet even over meer runs bekeken worden!!. Dan is alles goed binnen en dan is dat ook vrijwel in grote lijnen het beeld van oud en nieuw. We zitten dan ook al in zo'n termijn dat dat grotendeels wel duidelijk moet zijn.

  | Gewijzigd: 29 december 2017, 19:15 uur, door Tatanka
there can be only one
Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2017, 13:35 uur | Bericht #484379
Laatste update 30 december 2017: Oudjaarsdag zacht en regenachtig en soms ook veel wind, tijdens de stookperiode veelal droog m.u.v het zuid-oosten eerste uren.



Oudjaarsdag regen:
Oudjaarsdag is niet zo heel best, de grond is al flink verzadigd. En er komt nog aardig wat neerslag bij, niet echt gunstig voor de vroege stokertjes en carbidschieters. Maar net tijdens boodschappen doen, zag ik daar ook al c reatieve oplossingen voor. Zoals een grote feesttent en hooi op de velden voor het schieten en toeschouwers. Ook voor de kleine stokertjes met wat knalvuurwerk en cat 1 vuurwerk  is het dus niet heel gunstig. (Het eerste mag niet maar we weten allemaal dat het gebeurd echter).

Oudjaarsdag wind:
Tijdens oudjaarsmorgen en middag staat er langs de kustregio's veelal een een stevige 6 bft, mogelijk een 7 bft. Boven de wadden is het in de ochtend en deels middag onstuimig met een 8bft. In het binnenland staat er veelal een 4-5 bft. 



Een veiligheids bril is altijd raadzaam tijdens het vuurwerk afsteken, zorg gewoon dat je hem morgen eens te meer op heb. Mocht dan tijdens de wind toch verkeerd gaan met omvallen heb je hem gewoon op. Ook voor je toeschouwers koop gewoon een paar brillen en deel die uit. Ze kosten geen drol en kan je veel ellende besparen.




Stookperiode 18:00-02:00 uur jaarwisseling:
Kijken we naar de periode wanneer vuurwerk afgestoken mag worden, zien we m.u.v zuidoosten. Een drogere periode tegemoet, zeker in de eerste uren kan het in het zuidoosten nog regenen. Rest van het land zijn meer drogere periodes, maar later tegen de jaarwisseling naderen vanuit zuidwesten weer nieuwe buien. Deze kunnen gepaard gaan met een donderklap en hagel. De buien zijn lokaal dus kan wezen dat er plaatsen zijn met die buien, en ook plaatsen die wat meer geluk hebben waarbij het helemaal droog blijft.


Wind oudjaarsavond en jaarwisseling:
Veelal in de orde van oudjaarsdag zie boven. Het is dan ook raadzaam inclussief binnenland, om je pijlen en ook cake's goed vast te zetten. Zeker in de kustprovincies vuurpijlen niet in lege flessen te stoppen, maar in flessen met water of zand. De flessen waaien daardoor niet om, wat de veiligheid vergroot. De wind heeft als voordeel dat vuurwerkdampen snel wegwaaien en mist geen kans krijgt.

 

Goed al om al zal het een oudjaarsdag/avond worden met hangen en wurgen. Maar het is zeker te doen, het is in iedergeval beter dan de mist.!!

Ik zal niet meer met update's komen, ik ben straks zelf ook druk met voorbereidingen en morgen idem dito. Zoals het nou staat gaat echt niet veel meer aan veranderen. Misschien dat zuid-oosten nog een fractie eerder uit te regen komt of dat de buien van in de avond wat later komen, of iets eerder. 


Ik wens jullie bij deze alvast een fijne jaarwisseling toe en een gelukkig 2018!!!


 
there can be only one
Maurice82
Lid
Woonplaats: Dtc
Berichten: 182
Lid sinds: 29 jun. 2011
30 december 2017, 14:00 uur | Bericht #484380
laten we goede hoop houden!

vanmorgen nog de stoute schoenen aangetrokken en toch maar naar Duitsland gereden. Drukte viel mee en toch nog 3 mooie cakes meegenomen bij de Kaufland. 

Tatanka
Lid
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 5265
Lid sinds: 4 jun. 2011
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
30 december 2017, 14:06 uur | Bericht #484381
Citaat van Maurice82, zaterdag 30 december 2017, 14:00 uur laten we goede hoop houden!

vanmorgen nog de stoute schoenen aangetrokken en toch maar naar Duitsland gereden. Drukte viel mee en toch nog 3 mooie cakes meegenomen bij de Kaufland. 




Hahaha mooi man. Ik ga vanavond nog even naar de verassings uitverkoop/happy hours bij outlet
there can be only one
Maurice82
Lid
Woonplaats: Dtc
Berichten: 182
Lid sinds: 29 jun. 2011
30 december 2017, 14:08 uur | Bericht #484382
Maar wat een prijzen, was 50€ kwijt. 1x 500gr, 1x 200gr en dan die compound (18€!!!)

haha laatst restjes scoren? | Gewijzigd: 30 december 2017, 14:10 uur, door Maurice82
Woonplaats:
Berichten: 60
Lid sinds: 21 apr. 2014
30 december 2017, 16:10 uur | Bericht #484385
Citaat van Maurice82, zaterdag 30 december 2017, 14:08 uur Maar wat een prijzen, was 50€ kwijt. 1x 500gr, 1x 200gr en dan die compound (18€!!!)

haha laatst restjes scoren?

Zo goedkoop?!
Ik weet waar ik volgend jaar mijn vuurwerk ga halen. In NL ben je zo 200eu kwijt voor het spul wat jij hebt.
2018:

Licht Onweer: 1
Matig Onweer: 3
Zwaar Onweer: 0
Terug naar boven
1 2
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.363 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 358 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 358, lezen 2 mensen het topic "Waarnemingentopic Zomer 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden