Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart Vlissingen - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:18

De kaart Vlissingen - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:18

De kaart Vlissingen - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:18

De kaart Twente - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:18

De kaart Twente - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:17

De kaart Schiphol - Sneeuwval
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:17

De kaart Schiphol - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:16

De kaart Schiphol - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:16

De kaart Maastricht - Dauwpunt
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:16

De kaart Maastricht - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:16

De kaart Maastricht - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:16

De kaart Groningen - CAPE/Onweer
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:14

De kaart Den Helder - Windstoten
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:14

De kaart De Bilt - Neerslagsom
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 14:00:13

De kaart Maastricht - Temperatuur
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

19 Nov 2018 13:02:44
Actueel
1 / 4

Herfst discussietopic

Kletstopic

Waarnemingen

O-O Video: Westendorf bij -20 tot -25°C

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2672
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari, 16:30 uur | Bericht #484602

Lichaam gevonden op brandende olietanker China, nog 31 vermisten


Deze foto is niet meer beschikbaar
Bron afbeelding: Reuters

Aan boord van de olietanker die gisteren voor de Chinese kust botste met een vrachtschip, is een lichaam gevonden. Het lichaam wordt naar Shanghai gebracht en daar geïdentificeerd, melden de Iraanse autoriteiten. De overige 31 bemanningsleden van de olietanker, met aan boord vooral Iraniërs, worden nog vermist. Reddingsteams van de Chinese, Zuid-Koreaanse en Amerikaanse marine zijn bezig met een zoekactie in de omgeving van het schip. De reddingsactie wordt bemoeilijkt door het slechte weer.

Het ongeluk gebeurde gisteren ongeveer 300 kilometer ten oosten van Shanghai. De olietanker Sanchi vervoerde ruim 136.000 ton ruwe olie van Iran naar Zuid-Korea. Aan boord waren dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh. Het schip voer onder de Panamese vlag. De oorzaak van de aanvaring is nog onduidelijk. De 21 opvarenden van het vrachtschip uit Hongkong, waarmee de tanker botste, bleven ongedeerd

Over het lot van de vermiste bemanning van de tanker is weinig te zeggen, zegt Johan Luijks van Offmain, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het blussen van branden op zee. "Er is altijd hoop op overlevenden. De bemanningsleden van zo'n schip krijgen uitgebreide training over hoe ze bij een brand het schip kunnen verlaten, bijvoorbeeld met een reddingsboot", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Dus mogelijk dobberen ze ergens rond. Maar de omstandigheden op zee kunnen zo ver uit de kust behoorlijk ruig zijn."

Mogelijk is het laten opbranden van de olie minder schadelijk dan blussen met vervuilend schuim.

Johan Luijks, Offmain


De Sanchi staat nog steeds in brand en er stijgen grote zwarte rookwolken boven het schip op. De vrees bestaat dat het overhellende schip explodeert en zinkt. Een deel van de olie in het schip zou al in het zeewater zijn terechtgekomen.

Over milieuschade door de aanvaring is nog weinig te zeggen. "De lading bestaat uit condensaat, een bijproduct van gaswinning", zegt Luijks. "Dat is heel licht. Het brandt heel snel en is daarom ook snel 'weggebrand'. Het zou kunnen dat de blusteams ervoor kiezen om de gelekte lading op te laten branden. Dat is uiteindelijk beter voor het milieu dan blussen, want daar is heel veel schuim voor nodig en dat brengt veel vervuiling met zich mee."

Het is niet eenvoudig om dit olielek qua gevolgen te vergelijken met de ramp met bijvoorbeeld de Exxon Valdez, die in 1989 vastliep voor de kust van Alaska. "Dat schip had een heel ander product aan boord. Dat ging om heel zware olie en die is veel moeilijker op te ruimen."

Bron: NOS.nl
#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2672
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari, 19:07 uur | Bericht #484612

Angst voor grootste milieuramp ooit door 'onnodige botsing'


Deze foto is niet meer beschikbaar
Bron afbeelding: AFP

Voor de kust van China staat een olietanker in lichterlaaie na een botsing met een vrachtschip. Volgens een expert is er 'geen enkel excuus voor dit ongeluk', dat volgens natuurbeschermers kan uitdraaien op een van de grootste milieurampen ooit. Met man en macht proberen hulpdiensten de verwoestende brand op de olietanker Sanchi te bestrijden. Gevreesd wordt dat het schip zal exploderen. 

Zaterdag kwam de olietanker in botsing met een vrachtschip, waarna brand uitbrak. Vanwege de giftige zwarte rook en het slechte weer is het vuur moeilijk te bestrijden. Gevreesd wordt voor een van de ergste milieurampen ooit op zee. ,,We zijn erg bezorgd over de gevolgen voor het zeeleven in het gebied'', schrijft Greenpeace. De laatste ramp van deze omgang was in 1991, toen voor de kust van Angola meer dan 200.000 ton olie weglekte uit de tanker ABT Summer.
 

''We zijn erg bezorgd over de gevolgen voor het zeeleven in het gebied''

- Greenpeace


Marineschepen van China, Zuid-Korea en de VS zoeken voor de Chinese kust naar de opvarenden van de tanker, 30 Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh. Tot dusverre is het lichaam van één opvarende geborgen.

De supertanker voer ten oosten van Sjanghai tegen het vrachtschip CF Chrystal uit Hongkong. De 21-koppige bemanning van dat met graan beladen schip is in veiligheid gebracht.Reactie met zeewaterDe 274 meter lange olietanker Sanchi was vanuit Iran op weg naar Zuid-Korea. Het schip vervoerde 136.000 ton aan condensaat, een zeer lichte vorm van aardolie. Dat staat ongeveer gelijk aan een miljoen vaten, die grofweg 50 miljoen euro waard zijn.

Hulpverleners zijn als de dood dat het schip explodeert. Weglekkend condensaat gaat een chemische reactie aan met het zeewater, waardoor licht ontvlambaar gas ontstaat, waarschuwt het Chinese ministerie van Transport. 

Het is onduidelijk waarom de twee schepen elkaar raakten. ,,In tijden van waarschuwingssystemen, radar en identificatietechnieken zouden twee enorme schepen als deze niet met elkaar in botsing mogen komen'', zei scheepvaartexpert Simon Boxall tegen de nieuwszender ABC. ,,Zeker omdat de schepen niet in een nauw kanaal voeren, maar gewoon op open zee en er geen navigatiebeperkingen golden. Er is geen enkel excuus voor dit ongeluk.''

De botsing vond plaats in een drukbevaren gebied. Sjanghai is een van de grootste havens ter wereld en er is veel verkeer in de monding van de Yangtze. Vanwege de groeiende scheepvaart geldt dit deel van de Oost-Chinese zee ook wel als de 'nieuwe Bermudadriehoek.' Alleen al in 2016 gingen er zeker 33 schepen verloren, blijkt uit onderzoek dat onlangs is gepubliceerd in de Duitse krant Die Welt. ,,Veel scheepsongelukken gebeuren doordat vaartuigen slecht zijn onderhouden of te zwaar zijn beladen. Vooral in Azië is er onvoldoende toezicht op het naleven van de veiligheidseisen.''

Bron: AD.nl
#KeepOnSmiling
Waarom deze advertentie?
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2672
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 januari, 15:21 uur | Bericht #484669

Explosie op brandende olietanker voor kust Shanghai

Deze foto is niet meer beschikbaar
Bron: Reuters/China's Ministry of Transport

Op de olietanker die sinds zaterdag in brand staat voor de kust van Shanghai, is een explosie geweest. De Sanchi vervoerde 163.000 ton ontvlambaar oliecondensaat van Iran naar Zuid-Korea. Zaterdag botste de tanker met een graanschip uit Hongkong. Door de explosie, waarbij geen gewonden vielen, moesten schepen die ter plaatste waren voor blus- en reddingswerk afstand nemen van de tanker. Hulp bieden werd de afgelopen dagen al bemoeilijkt door slecht weer en hoge golven.

Er is nog een hoop onduidelijk over milieurisico's van de schipbrand. Het condensaat is volgens experts giftiger dan ruwe olie. "Het doodt de microben in zee die normaal gesproken olie afbreken", zei oceanograaf Simon Boxall eerder tegen de BBC. Een milieuramp dreigt vooral als het schip zinkt met de lading nog intact. Het nagenoeg kleur- en geurloze condensaat komt dan geleidelijk vrij, volgens Boxall "als een soort tijdbom op de zeebodem". Onduidelijk is of het schip door de explosie op zinken staat.

Grote hoeveelheid
Het aantal vaten is volgens de Washington Post vergelijkbaar met dat van tankers bij grote historische olierampen. Maar het is lang niet zeker dat de 1 miljoen vaten oliecondensaat ook echt in zee belanden. De Chinese overheid zei dinsdag dat er niet op grote schaal olie lekt uit het schip. Een groot deel van het condensaat zou verbranden, of verdampen. Dat zou dus alleen leiden tot problemen in de lucht. De situatie van de opvarenden is ongewis. Aan boord van het schip is zondag een lichaam gevonden. De overige 31 bemanningsleden worden nog vermist.

Bron: NOS.nl


 
#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2672
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 januari, 11:38 uur | Bericht #484734

Brandende olietanker in Zuid-Chinese Zee gezonken


Bron afbeelding: @STcom | Twitter

De olietanker die al meer dan een week in brand stond in de Zuid-Chinese Zee, is gezonken. De Iraanse staatstelevisie zegt dat er geen hoop is op overlevenden. Aan boord zouden nog 29 opvarenden zijn geweest. Eerder zijn al drie lichamen geborgen. De bemanning van het schip bestond uit 30 Iraniërs en twee mensen uit Bangladesh.

Brand
De tanker Sanchi was onderweg van Iran naar Zuid-Korea, toen hij op 6 januari een aanvaring had met een ander vrachtschip. Dat gebeurde zo'n 300 kilometer voor de kust van Sjanghai. Het schip raakte stuurloos en er brak brand uit aan boord. De brand maakte het erg moeilijk voor reddingswerkers om iets te doen. Zij konden telkens maar kort aan boord zijn, omdat het anders door de giftige rook en hoge temperaturen te gevaarlijk zou zijn voor hen.

Milieuramp
Gevreesd wordt voor een milieuramp. Het schip, dat onder de Panamese vlag voer, vervoerde 136.000 ton oliecondensaat. Dat is een bijproduct van gaswinning, dat schadelijker is dan ruwe olie en microben doodt die olie afbreken. Mogelijk komt de kleur- en geurloze stof geleidelijk vrij als het schip op de zeebodem ligt. Chinese autoriteiten zeggen dat er tot nu toe geen grote sporen zijn waargenomen.

Bron artikel: NOS.nl

#KeepOnSmiling
Lako
Moderator
Woonplaats: Stiens
Berichten: 2672
Lid sinds: 19 mei. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
14 januari, 16:55 uur | Bericht #484748

Mileuramp dreigt in Oost-Chinese zee: gezonken tanker lekt olie


Deze foto is niet meer beschikbaar
Bron afbeelding: AFP/RTLNieuws

De Iraanse tanker die vorige week zondag zonk na een aanvaring in de Oost-Chinese Zee, lekt olie. Dat kan leiden tot een milieuramp. Rondom het schip, de Sanchi, is al een olievlek van tien vierkante kilometer ontstaan. Dat meldde de Chinese staatstelevisie. Als de hele lading van het schip zou weglekken, is sprake van de grootste olieramp met een schip in zo'n vijftig jaar.

Extreem giftig
Het schip bevat 150.000 ton oliecondensaat, een extreem giftig bijproduct van aardolie. Condensaat is een brede noemer voor een aantal bijproducten in de petrochemische industrie. De dampen kunnen een gevaar vormen voor opruimploegen. Ter vergelijking: de Exxon Valdez, een schip dat bij Alaska verging en enorme schade veroorzaakte, bevatte 35.000 ton ruwe aardolie.

Bron: RTLNieuws.nl | Gewijzigd: 14 januari, 16:57 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 26.088 topics, welke bij elkaar 439.300 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 10.761 leden.
Het nieuwste lid is vantuijl77.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 363 mensen aan het browsen op het forum. 5 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 363, lezen 21 mensen het topic "Herfstdiscussietopic 2018".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Waarnemingen

Kletstopic

O-O Video: Westendorf bij -20 tot -25°C

Herfst discussietopic

© 2003 - 2018 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden