Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

19 Mar 2024 11:00:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
15 januari 2018, 19:42 uur | Bericht #484795

Stormkans donderdag 18 januari 2018


Normaal gezien zouden we wachten om een apart topic te openen voor komende donderdag op de korte termijn modellen, maar toch nu al anders raakt het winterdiscussietopic helemaal ondergesneeuwd. Daarom ga ik nog niet te veel uitspraken doen over de details, daarvoor moeten we echt de korte termijn modellen erbij hebben en dat is iets voor dinsdag.

Situatie:
Een kleinschalig, snel uitdiepend, lagedrukgebied zet koers richting Nederland waarbij ook een stevig windveld hoort. De koers is belangrijk voor waar het sterkste windveld zal huis houden én waar er tijdelijk ook sneeuw kan vallen. De laatste runs van ECMWF en GFS laten het laag nu weer iets zuidelijker trekken pal over noord-nederland.





Wat mogen we verwachten?
Wel hierover ga ik nog geen te grote uitspraken gaan doen. Daarvoor moeten we toch een Hirlam en Harmonie erbij hebben en die komen er dinsdag bij. Onstuimig zal het zeker worden, ook tot in ver in het binnenland  volgens de laatste runs. Er zijn modellen die met heel extreme waardes komen, maar die kans is toch een stuk minder realistisch lijkt me. Of de KT modellen moeten daar morgen ook mee komen. Hieronder even de kaarten van de laatste run van ECMWF:



Bijhorend komt er ook een bakje neerslag mee en het zou zomaar kunnen dat dit in de noordoostelijke helften eerst gewoon sneeuw betreft. Even uit de laatste run van ECMWF (GFS heeft dit ook wel wat staan):



Goed, dit is het voorlopig, plaats hier gerust je kaartjes voor komende donderdag! Benieuwd naar de runs van morgen met die van de korte termijn modellen er bij | Gewijzigd: 16 januari 2018, 09:54 uur, door Joyce.s
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
15 januari 2018, 21:30 uur | Bericht #484796
Ben benieuwd of de aankomende storm  op donderdag in de top tien gaat belanden, zou wel weer eens tijd worden:p https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/storm-top-10 | Gewijzigd: 15 januari 2018, 21:32 uur, door weergek111
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Waarom deze advertentie?
Roare
Lid
Woonplaats:
Berichten: 186
Lid sinds: 6 feb. 2012
15 januari 2018, 21:51 uur | Bericht #484797
De laatste onzekerheidsmarges zijn enorm. En bovendien valt op dat het tijdstip steeds verder naar voren wordt geschoven. Overdag is een storm uiteraard veel gevaarlijker dan ' s nachts. | Gewijzigd: 15 januari 2018, 21:52 uur, door Roare
Woonplaats:
Berichten: 363
Lid sinds: 9 dec. 2011
15 januari 2018, 22:27 uur | Bericht #484799
Als ik zo naar de kaarten kijk op diverse sites valt me op dat provincie groningen meest buiten schot blijft? Ik weet niet of het voor jullie ook geldt maar ik vind het ongeacht wat er ook gebeurt een leuke voorpret zo..
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
15 januari 2018, 22:53 uur | Bericht #484800
Scherppe luchtdruk verschillen,sting jet in de maak?
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Woonplaats: ANNA PAULOWNA
Berichten: 3
Lid sinds: 20 jun. 2013
15 januari 2018, 23:54 uur | Bericht #484802
toch apart hoor. Nieuwste GFS run in Windfinder locatie den helder. Donderdag geen storm!

Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
16 januari 2018, 00:23 uur | Bericht #484804
Citaat van raymond042, maandag 15 januari 2018, 23:54 uur toch apart hoor. Nieuwste GFS run in Windfinder locatie den helder. Donderdag geen storm!
Het sterke windveld ligt net onder Den Helder, daardoor is de wind donderdag daar niet hard volgens deze run.
  | Gewijzigd: 16 januari 2018, 11:24 uur, door Sven
Edwin.
Lid
Woonplaats: Zutphen
Berichten: 33
Lid sinds: 11 jan. 2017
16 januari 2018, 11:20 uur | Bericht #484815
Het zal wel niet veel zwaarder worden als de "normale" stormen in Nederland.



Edit Sven: even plaatje voor gezet, hou er rekening mee dat de run van Harmonie ook nog niet verder gaat dan donderdag 6z | Gewijzigd: 16 januari 2018, 11:26 uur, door Sven
Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
16 januari 2018, 13:23 uur | Bericht #484816
Mogenlijk windstoten tot 150 kilometer in Nederland verwacht http://wetterkanal.kachelmannwetter.com/sturm-update-fuer-donnerstag/ 
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 januari 2018, 16:46 uur | Bericht #484818
Snel even een post, ik heb momenteel niet zo veel tijd maar ik kom er vanavond uitgebreider op terug. De extremen gaan er toch wel uit, het wordt wel zeker nog winderig, maar de kans dat we een extreem zware storm gaan krijgen slinkt serieus. 

Hieronder Harmonie en de laatste run van GFS. Duidelijk te zien dat het laag minder uitgediept is (is ieder run wat minder en minder) wat resulteert in minder wind. Het laag ligt ook steeds een fractie iets zuidelijker ten opzicht van de enkele runs geleden waardoor de kans bestaat dat het noordoosten van Nederland zelfs langere tijd in de koude lucht (=sneeuw blijft).


Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
16 januari 2018, 19:41 uur | Bericht #484821
Nieuwe EC windstoten toegenomen 100-118 km/uur, sneeuw voor Noordelijke helft NL

Woonplaats: nijmegen
Berichten: 156
Lid sinds: 30 aug. 2014
16 januari 2018, 19:50 uur | Bericht #484822
In gebieden waar het gaat sneeuwen, geen storm!!!!
Weer gek, vooral van onweer en storm. Ben meer een lezer. Maar als het hier in Nijmegen onweert dan meldt ik het. Nijmegen totaal al 13 dagen onweer in 2018
Jeroen71
Lid
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Berichten: 932
Lid sinds: 30 aug. 2008
16 januari 2018, 20:50 uur | Bericht #484825
Hirlam komt met 10 cm sneeuw voor delen noord NL

Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
16 januari 2018, 21:07 uur | Bericht #484826

Goed, tijd voor een stand van zaken!


Zoals ik eerder vandaag al schreef, zijn de extremen er wel wat uitgegaan de laatste runs. Kaartje van Harmonie laat dit zien. Hirlam komt met een 9bft tegen de Belgische en ZW kust van Nederland, een 8bft boven deze kustgebieden.

Hirlam:


Hirlam laat de luchtdrukkern nog zakken tot 982hPa, GFS houdt het nog op 990hPa. De uitdieping van het laagje is van belang voor de windsnelheid. Hoe lager de luchtdruk uitvalt, hoe dichter de isobaren op elkaar komen te liggen en hoe steviger de wind kan uitpakken.

GFS:



De laatste dagen is het laag wat zuidelijker komen te liggen. Dus focus voor zwaarste windstoten ligt momenteel dus ook zuidelijk. We moeten wel rekening houden dat het nog 36 uren is voor het laag er effectief aankomt, dus het is nog moeilijk om nog verder in te gaan op de details. Het laag kan namelijk nog wat anders gaan koersen en kan misschien ook nog verder uitdiepen of opvullen.

Daarom post ik nu ook even geen plaatjes meer van mogelijke rukwinden van verschillende modellen aangezien er daarvoor mij inziens teveel onzekerheid is. Sommige laten nog wel wat extremen zien tot zelfs +120km/u in het oosten van Nederland, anderen komen met max. 110km/u aan de kust.

Momenteel ga ik uit van rukwinden aan de kust van 110km/u tot 120km/u. In het binnenland 90km/u met misschien uitschieters tot +100km/u. Over welke regio's doe ik momenteel nog geen uitspraken, dat zal eerder iets zijn voor morgenavond.

Dan nog snel even over de neerslagsoort, in veel delen van Nederland kan de eerste neerslag sneeuw zijn. In het uiterste noordoosten zou er wel eens 5-10cm kunnen vallen! Hieronder enkele kaartjes.

Hirlam (sneeuwval per uur)


ECMWF (sneeuwval per 3 uur):



Om te eindigen nog even een stukje uit de guidance van het KNMI die duidelijk ook de onzekheid schetst:
De onzekerheid in de precieze koers en de structuur van de randstoring en het bijbehorende windveld van donderdag is nog steeds vrij groot. Het lijkt erop dat in de meest recente runs er geen optimale koppeling met de linkeruitgang van een jetstreak aanwezig is. Ook de timing is verschillend. Op zijn vroegst zware windstoten in de nanacht, maar er zijn ook scenario's dat het windveld pas later in de ochtend ons land bereikt. Afhankelijk van de koers valt een deel van de frontale neerslag bij het laagje ook in vooral in de noordoostelijke helft van het land als (natte) sneeuw.

Donderdag tegen of in de ochtend en tot ongeveer halverwege de middag waarschijnlijk in een groot deel van het land zware windstoten met een kleine kans op zeer zware windstoten.

Globaal in de eerste helft van donderdagochtend kan het in het noorden en oosten tot een sneeuwdek van enkele centimeters komen, in het uiterste noordoosten mogelijk lokaal 5-10 cm. Dit is allemaal erg onzeker en afhankelijk van de precieze koers van het laagje.

To be continued
Woonplaats: Drachten
Berichten: 86
Lid sinds: 30 nov. 2017
17 januari 2018, 00:16 uur | Bericht #484828
Wat een grap..zelfs de kans op een stormachtige wind is al verdwenen...het word met het uur minder.



 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
17 januari 2018, 00:33 uur | Bericht #484831
Citaat van FryslânBoppe, woensdag 17 januari 2018, 0:16 uur Wat een grap..zelfs de kans op een stormachtige wind is al verdwenen...het word met het uur minder.
Het is de laatste keer dat ik de moeite neem om op 1 van je posts wederwoord te bieden, want het begint inderdaad lachwekkend te worden hoe je ook maar je best kunt doen om iets negatiefs te gaan posten

Veel commentaar ga ik niet meer neerpennen aangezien ik dit reeds uitgebreid heb beschreven in een vorige post waar ik alles uiteen heb gezet. Maar goed dan toch maar een kaartje van even kijken... hirlam. Volle 9bft tegen de kust en tot redelijk ver in het binnenland een 8bft. Stormachtige wind verdwenen, wat een grap!





En moest je het niet gezien hebben, de sneeuwkansen nemen meer en meer toe in jou regio en dat tijdens je herfst!!!  Maar goed, nogmaals de tip om de vorige posts misschien ook eens te lezen | Gewijzigd: 17 januari 2018, 00:34 uur, door Sven
weertje
Lid
Woonplaats: Nunspeet
Berichten: 108
Lid sinds: 14 jul. 2010
17 januari 2018, 09:33 uur | Bericht #484839
Uitdieping van de storm is nog erg onzeker. De GFS en EC zijn in de ochtend runs weer wat forser dan gisteravond. Ook hirlam komt nu met een 10bft net voor de west kust. Heb momenteel geen tijd om alle kaartjes te posten. 

Voor degene die de uitdieping van het laag live willen volgen is deze site wel leuk. Wordt volgens mij om de 15 minuten ververst.
http://www.meteociel.fr/observations-meteo/pression.php?region=eur2​

 
Weertje hé?
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
17 januari 2018, 09:33 uur | Bericht #484840
Het kan nog alle kanten op. Op basis van 1 niet fijnmazig model als GFS de storm afschrijven zou ik niet doen. Een aantal modellen (Aperge, Alaro, Duitse ICON ) hebben redelijk consistent windstoten van 140-160 km/uur aan de kust en 120 + tot in het oosten. Spannende situatie. Laat je niet gek maken door de media dagen vantevoren  
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
17 januari 2018, 09:49 uur | Bericht #484841


weertje
Lid
Woonplaats: Nunspeet
Berichten: 108
Lid sinds: 14 jul. 2010
17 januari 2018, 09:58 uur | Bericht #484842
Harmonie 6z is ook weer forser. Waarbij de windstoten eerst tot nipt 100km aan de kust kwamen gaan we nu richting 120-130 aan de kust. En ruim 100km verder het binnenland in. Zou het Aperge/Icon model toch gelijk krijgen? We gaan het volgen!

Weertje hé?
Terug naar boven
1 2 3 4 5
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.317 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 68 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 68, lezen 1 mensen het topic "Zware aardbeving van 7.1 in de buurt van Tonga".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden