Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
11 april 2018, 19:56 uur | Bericht #486418
Citaat van jvanstraten, woensdag 11 april 2018, 19:49 uur Jan, ik weet dat dit het klaagtopic is en ook hier in Rotterdam worden we weleens teleurgesteld, maar probeer een keertje iets positiefs te posten. Momenteel is alles wat je post negatief. Als het je echt zo dwars ziet dat alles en iedereen, behalve Ede, onweer heeft, stel ik voor dat je in de auto springt en het opzoekt.

Haha totdat ik ter plaatse ben en het in mijn omgeving losgaat. Dat is me wel eens gebeurd. Nouja dat er niet 1 ontlading is geregistreerd terwijl er een code geel van kracht was dat is toch vrij teleurstellend? Ik zie geen reden tot vreugde. Of de knoeperds boven het midden van Duitsland komen nog tot aan onze landsgrenzen, maar dan zijn we toch ook alweer gauw 4 uur verder, en dan zal de fut er ook weer uit zijn vrees ik.
Wolkje7
Lid
Woonplaats: Velp (Gelderland)
Berichten: 1534
Lid sinds: 24 mrt. 2008
11 april 2018, 20:05 uur | Bericht #486419
Hier gister en vandaag zwaar teleurgesteld. Ik moest echt uren de deur uit om 2 echte bliksems te zien gisteravond. En bij mijn zus in Capelle a/d IJssel ging het tekeer met autoalarm die afging door inslag en flinke hagel. Ik jaloers, teleurgesteld. Voor morgen heb ik ook totaal geen hoop.
Weerdagen Velp 2019:

Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4


Velp 2018:

Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)


Velp 2017:

Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Waarom deze advertentie?
Tom
Lid
Woonplaats: Groningen city
Berichten: 71
Lid sinds: 29 nov. 2012
11 april 2018, 20:14 uur | Bericht #486420
Vandaag veel hoop gehad en het was weer niet raak. Alles weer boven Duitsland en hier weer niks. Hopeloos dit.
Benjamin
Beheerder
Woonplaats: Haarlem
Berichten: 146
Lid sinds: 30 apr. 2010
11 april 2018, 20:17 uur | Bericht #486421
Citaat van Jan G, woensdag 11 april 2018, 19:56 uur Citaat van jvanstraten, woensdag 11 april 2018, 19:49 uur Jan, ik weet dat dit het klaagtopic is en ook hier in Rotterdam worden we weleens teleurgesteld, maar probeer een keertje iets positiefs te posten. Momenteel is alles wat je post negatief. Als het je echt zo dwars ziet dat alles en iedereen, behalve Ede, onweer heeft, stel ik voor dat je in de auto springt en het opzoekt.

Haha totdat ik ter plaatse ben en het in mijn omgeving losgaat. Dat is me wel eens gebeurd. Nouja dat er niet 1 ontlading is geregistreerd terwijl er een code geel van kracht was dat is toch vrij teleurstellend? Ik zie geen reden tot vreugde. Of de knoeperds boven het midden van Duitsland komen nog tot aan onze landsgrenzen, maar dan zijn we toch ook alweer gauw 4 uur verder, en dan zal de fut er ook weer uit zijn vrees ik.

Ik sluit me aan bij jvanstraten. Wij weten hier als geen ander dat het vaker niet lukt, dan wel. Daarom zijn wij ook vaak op de weg te vinden als er onweer dreigt. Dan hebben we iets meer controle over iets waar we geen controle over hebben. Ergo, je beplaald dan zelf waar je bent. 

Over code geel ga ik kort zijn: het geeft aan, zoals al vaak gesteld, dat het een káns is. Louter de mogelijkheid dat er iets zou kúnnen gebeuren. Garanties tot de deur, dus. 

Wij kijken uit naar morgen. Ostgewitter is een bijzondere setting die ook dinsdag al voor veel spektakel heeft gezorgd. Niet bij iedereen, nee. Maar spektakel was er. 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
11 april 2018, 20:18 uur | Bericht #486422
Kansen zijn kansen en geen zekerheden
Oja wat betreft gisteren: dit was boven het zuiden van NL dik, wat zeg ik, heeeel dik onweer gewoon. Een setting die optimaal benut is en heel hard deed denken aan de typische zomersettings, we zitten nog maar op 11 april!

Voor de settings waarvoor iedereen hier zowat zit, dan kijk je toch richting 2e helft mei en zomer.
 
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
11 april 2018, 20:32 uur | Bericht #486425
Citaat van Wolkje7, woensdag 11 april 2018, 20:05 uur Hier gister en vandaag zwaar teleurgesteld. Ik moest echt uren de deur uit om 2 echte bliksems te zien gisteravond. En bij mijn zus in Capelle a/d IJssel ging het tekeer met autoalarm die afging door inslag en flinke hagel. Ik jaloers, teleurgesteld. Voor morgen heb ik ook totaal geen hoop.

De 24 uursradar laat het morgen opnieuw spoken in de zuidelijke provincie's. En voor morgen zal die wel weer kloppen.
OostWest
Lid
Woonplaats: Delft
Berichten: 5
Lid sinds: 17 jan. 2018
11 april 2018, 20:40 uur | Bericht #486426
Als je altijd onweer zou hebben wanneer er een kans is, of als je altijd vooraf 100% zeker kon weten dat er wel of geen onweer komt en hoe zwaar, dan lijkt het me dat de lol er dan ook wel langzaam vanaf gaat Een goed deel van de pret zit hem er naar mijn mening ook in dat je van tevoren niet zeker weet wat er precies gaat gebeuren. Probeer het weer gewoon te accepteren zoals het komt. En als je dan echt de onweerskansen optimaal wil benutten, ga dan actief chasen wanneer er onweer voorspeld is. | Gewijzigd: 11 april 2018, 20:41 uur, door OostWest
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 1731
Lid sinds: 7 jul. 2012
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
11 april 2018, 21:31 uur | Bericht #486428
Meestal zitten de (zuid)westerlingen vol met frustraties en teleurstellingen. Op de één of andere manier kon het hier bijna nooit lukken met onweer. Moet wel zeggen ik de laatste jaartjes niet echt mag klagen over onweer hier. Vorige jaar hebben we ook wel stevig onweer gehad en gisteren ook weer. 

Verassingen zoals die van gisteren vind ik toch wel het leukst. Zolang je gewoon niet teveel verwacht, dan het kan alleen maar meevallen of juist leuker worden. 
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 118
Lid sinds: 26 jul. 2006
11 april 2018, 22:57 uur | Bericht #486433
Citaat van Jan G, woensdag 11 april 2018, 19:56 uur Citaat van jvanstraten, woensdag 11 april 2018, 19:49 uur Jan, ik weet dat dit het klaagtopic is en ook hier in Rotterdam worden we weleens teleurgesteld, maar probeer een keertje iets positiefs te posten. Momenteel is alles wat je post negatief. Als het je echt zo dwars ziet dat alles en iedereen, behalve Ede, onweer heeft, stel ik voor dat je in de auto springt en het opzoekt.

Haha totdat ik ter plaatse ben en het in mijn omgeving losgaat. Dat is me wel eens gebeurd. Nouja dat er niet 1 ontlading is geregistreerd terwijl er een code geel van kracht was dat is toch vrij teleurstellend? Ik zie geen reden tot vreugde. Of de knoeperds boven het midden van Duitsland komen nog tot aan onze landsgrenzen, maar dan zijn we toch ook alweer gauw 4 uur verder, en dan zal de fut er ook weer uit zijn vrees ik.

Dat bedoel ik dus... Probeer het glas eens halfvol te zien ipv.. je weet wel.... voor de rest: welkom op dit forum en maak jezelf niet te boos als het een keer tegen zit ????
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
12 april 2018, 12:05 uur | Bericht #486439
Gisteren werd er voor hier nog 20 graden verwacht maar dat is nu nog maar 16. Ik betwijfel of dat extreem onweer op gaat leveren. Op de satelliet is te zien dat er opklaringen onderweg zijn voor oost Nederland.
OnweerOss
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 58
Lid sinds: 14 aug. 2015
12 april 2018, 14:05 uur | Bericht #486441
Citaat van Jan G, donderdag 12 april 2018, 12:05 uur Gisteren werd er voor hier nog 20 graden verwacht maar dat is nu nog maar 16. Ik betwijfel of dat extreem onweer op gaat leveren. Op de satelliet is te zien dat er opklaringen onderweg zijn voor oost Nederland.
De brongebieden van het onweer vandaag zijn rondom Luxemburg, Vogezen en Ardennen. Nou de omstandigheden zijn daar hartstikke goed dus kan echt wel wat worden. 
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
12 april 2018, 14:45 uur | Bericht #486442
Citaat van OnweerOss, donderdag 12 april 2018, 14:05 uur Citaat van Jan G, donderdag 12 april 2018, 12:05 uur Gisteren werd er voor hier nog 20 graden verwacht maar dat is nu nog maar 16. Ik betwijfel of dat extreem onweer op gaat leveren. Op de satelliet is te zien dat er opklaringen onderweg zijn voor oost Nederland.
De brongebieden van het onweer vandaag zijn rondom Luxemburg, Vogezen en Ardennen. Nou de omstandigheden zijn daar hartstikke goed dus kan echt wel wat worden. 

Nu al enkele ontladingen bij de Ardennen
Frl86
Lid
Woonplaats:
Berichten: 309
Lid sinds: 28 okt. 2014
12 april 2018, 16:16 uur | Bericht #486443
De omstandigheden voor onweer moeten de komende uren nog verbeteren. In het zuidoosten eind middag en vanavond beste kansen denk ik met de opklaringen, vore en leuke windschering door de ZO jetstream die vanaf uur of 1700 aan kracht begint te winnen. Dit levert mogelijk 40-50 kt aan schering op als buien vanaf de grond gevoed kunnen worden. 
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
12 april 2018, 16:56 uur | Bericht #486448
Dat was het dan weer voor vandaag. De onweersbuien komen niet meer van de grond. We zijn voor de 2e dag op rij blij gemaakt met niks. Had het ook wel verwacht want het is eigenlijk ook gewoon best fris buiten, de opklaringen brengen m.i ook niet de benodigde warmte. Morgen in Duitsland opnieuw onweer en deze zone trekt net voor onze neus richting het noorden. Vanuit België kunnen er wat losse flodders overtrekken. Edit: of krijgen we vandaag toch nog eem verrassing van onze oosterburen? Er zijn ontladingen in de omgeving van Dortmund. | Gewijzigd: 12 april 2018, 17:01 uur, door Jan G
Joël87
Lid
Woonplaats: Barneveld
Berichten: 363
Lid sinds: 23 mrt. 2010
12 april 2018, 17:04 uur | Bericht #486450
Citaat van Jan G, donderdag 12 april 2018, 16:56 uur Dat was het dan weer voor vandaag. De onweersbuien komen niet meer van de grond. We zijn voor de 2e dag op rij blij gemaakt met niks. Had het ook wel verwacht want het is eigenlijk ook gewoon best fris buiten, de opklaringen brengen m.i ook niet de benodigde warmte. Morgen in Duitsland opnieuw onweer en deze zone trekt net voor onze neus richting het noorden. Vanuit België kunnen er wat losse flodders overtrekken. Edit: of krijgen we vandaag toch nog eem verrassing van onze oosterburen? Er zijn ontladingen in de omgeving van Dortmund.
Je post in elk forum onderwerp alleen maar negatieve reacties... Dit is vrij irritant, zou je hiermee kunnen stoppen? Hier heeft niemand wat aan... 
Dont worry, be happy!!
Jakira94
Lid
Woonplaats: Dussen
Berichten: 1
Lid sinds: 12 apr. 2018
12 april 2018, 18:25 uur | Bericht #486460
Ik denk dat we vanavond maar vrij weinig actie hebben helaas
Jakira Bras
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
12 april 2018, 19:04 uur | Bericht #486465
Serieuze vraag; weet iemand hoe het komt dat altijd in andere landen het onweer ontstaat en boven Nederland vrij weinig?hoogteverschillen?
OnweerOss
Lid
Woonplaats: Oss
Berichten: 58
Lid sinds: 14 aug. 2015
12 april 2018, 19:19 uur | Bericht #486467
Citaat van Jan G, donderdag 12 april 2018, 19:04 uur Serieuze vraag; weet iemand hoe het komt dat altijd in andere landen het onweer ontstaat en boven Nederland vrij weinig?hoogteverschillen?
technisch gezien is in elk gebied van europa (Uitzonderingen buitengelaten zoals landen aan de Middellandse Zee) evenveel onweer. Nu is Nederland ongeveer 10x zo klein als Duitsland. Dus qua oppervlakte ook 10x minder onweer. Maar als je kijkt naar een gebied in Duitsland wat evengroot is als NL komt daar evenveel onweer. Kleine rol speelt wel dat NL ietwat ongunstiger ligt voor onweer maar deze verschillen zijn minim
Jan G
Lid
Woonplaats: Arnhem/Ede
Berichten: 44
Lid sinds: 3 apr. 2018
12 april 2018, 19:56 uur | Bericht #486468
Citaat van OnweerOss, donderdag 12 april 2018, 19:19 uur Citaat van Jan G, donderdag 12 april 2018, 19:04 uur Serieuze vraag; weet iemand hoe het komt dat altijd in andere landen het onweer ontstaat en boven Nederland vrij weinig?hoogteverschillen?
technisch gezien is in elk gebied van europa (Uitzonderingen buitengelaten zoals landen aan de Middellandse Zee) evenveel onweer. Nu is Nederland ongeveer 10x zo klein als Duitsland. Dus qua oppervlakte ook 10x minder onweer. Maar als je kijkt naar een gebied in Duitsland wat evengroot is als NL komt daar evenveel onweer. Kleine rol speelt wel dat NL ietwat ongunstiger ligt voor onweer maar deze verschillen zijn minim


Ah oke bedankt. Het valt mij op dat we 9 van de 10 keer moeten afwachten wat er of in Duitsland of Frankrijk of in België gebeurt. Het ontstaat heel weinig echt pal boven ons hoofd. Op een uitzondering na zoals afgelopen maandag toen er ook buien boven Eindhoven en Venlo ontstonden, maar dat waren toch weer gelucsterde buien die uiteindelijk het complex lieten ontstaan. Voor mijn gevoel is het oosten van Brabant, het zuid(west)en van België en het midden en noorden van Duitsland het meesr gevoelig voor onweer. De regio Parijs krijgt ook regelmatig een opdonder.
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
12 april 2018, 20:01 uur | Bericht #486469
Misschien ook eens rekening houden dat wij grotendeels met een zeeklimaat te maken hebben en dat (zeker NL) zo vlak als iets is meer heuvelachtig gebied kan namelijk ook een trigger zijn. Het is niet voor niets dat de Ardennen de meest onweersrijke regio van BE is
Terug naar boven
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.337 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 224 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 224, lezen 2 mensen het topic "Type's onweer die kunnen voorkomen in de Benelux".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden