Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alger, MI; Marquette, MI.

23 Apr 2024 19:07:37

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

23 Apr 2024 17:00:01

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:04

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

23 Apr 2024 08:58:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Jefferson, NE; Saline, NE.

23 Apr 2024 07:21:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gage, NE; Pawnee, NE.

23 Apr 2024 07:00:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Prairie, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 01:11:40

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

23 Apr 2024 00:17:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Garfield, MT; McCone, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Daniels, MT; McCone, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 23:03:37

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; Garfield, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT; Valley, MT.

22 Apr 2024 21:33:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dawson, MT; McCone, MT; Richland, MT; Roosevelt, MT.

22 Apr 2024 21:04:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC.

22 Apr 2024 07:46:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Hoke, NC; Moore, NC; Scotland, NC.

22 Apr 2024 07:46:26

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

22 Apr 2024 05:00:00
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
1 september 2018, 23:30 uur | Bericht #488532
@Sven: ik kijk nu al uit naar de winter. Ik weet dat het net pas herfst is maar zag deze week dit artikel in De Telegraaf:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2500796/zonneminimum-nabij-krijgen-we-elfstedentocht

Kan jij of iemand anders uitleg geven over dit fenomeen? Alvast mijn welgemeende dank. Mijn hart ging wat sneller kloppen. ;) | Gewijzigd: 2 september 2018, 22:14 uur, door Thijs.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2560
Lid sinds: 29 mrt. 2016
2 september 2018, 15:25 uur | Bericht #488536
Citaat van Storm in een glas water, zaterdag 1 september 2018, 23:30 uur @Sven: Ja zeker, ik kijk nu al uit naar de winter. Ik weet dat het net pas herfst is maar zag deze week dit artikel in De Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2500796/zonneminimum-nabij-krijgen-we-elfstedentocht
Kan jij of iemand anders uitleg geven over dit fenomeen? Alvast mijn welgemeende dank. Mijn hart ging wat sneller kloppen. ;)

Het fenomeen 'De Telegraaf' is een krant die het nieuws vaak wat spannender of groter brengt dan dat het is (uiteraard voor de clickbait). :p
De wetenschap achter zonnevlekken en de mogelijke invloed op ons weer is erg ingewikkeld en ik moet zeggen dat ik er ook niet heel veel van weet. Dus als er nog aanvullingen of correcties zijn, laat het weten, dan maken we ook gelijk een apart topic hiervoor aan (kunnen we hier weer on-topic).

Wat is een zonnevlek?
Zonnevlekken ontstaan meestal wanneer de zon een magnetisch actieve periode beleeft. Er vinden dan explosies plaats aan de oppervlakte van de zon waardoor de zon rond de evenaar gloeiend hete materie naar buiten slingert, zoals te zien op onderstaande foto. Doordat de zon op deze manier hitte afgeeft aan zijn omgeving, koelt de oppervlakte van de zon zelf af. Dit wordt zichtbaar als een donkere vlek die relatief koeler is (in vergelijking met de aarde nog steeds bizar heet).

Een groep zonnevlekken op de gevoelige plaat. Bron: nasa

Effect van zonnevlekken
Zoals al eerder gezegd komen zonnevlekken in magnetisch actieve periodes voor, in een cyclus van ongeveer 11 jaar komen deze actieve periodes voor. Zo´n actieve periode wordt een maximum genoemd en een periode met amper zonnevlekken wordt een minimum genoemd. Wanneer er een zonnevlek is wordt er hete materie uit de zon geslingert, hierbij komt meer straling vrij dan normaal en ook op aarde is te meten dat de straling van de zon net iets hoger is wanneer er een zonnevlek is. Er komen ook meer geladen deeltjes vrij dan normaal, wat een prachtig fenomeen veroorzaakt: het noorderlicht (klik hier voor een topic over noorderlicht & de zon). Er bestaan ook krachtigere maar zeldzamere explosies op de zon, zogenaamde zonnevlammen. Deze kunnen, wanneer deze op de aarde gericht zijn en erg sterk zijn, zelfs grote schade op aarde aanrichten, bijvoorbeeld aan electriciteitscentrales.

Er is in de geschiedenis ook een periode geweest, het maunderminimum, waarin er amper zonnemaxima waren en er eigenlijk sprake was van een enorm zonnemimimum. In deze tijd nam de straling van de zon iets af en ook de temperatuur op aarde lag die tijd gemiddeld net iets lager (in Europa kwamen koude winters en koele zomers significant iets vaker voor dan normaal). De link tussen straling en temperatuur is dan snel gemaakt. Maar er is in de wetenschap nog veel discussie over de exacte oorzaak van deze koude periodes (zo hebben vulkaanuitbarstingen ook een verkoelend effect).

Het KNMI schrijft bijvoorbeeld:

Temperatuureffect
Sinds 1979 zijn dankzij satellieten nauwkeurige waarnemingen beschikbaar. Hieruit blijkt dat de intensiteit van de zonnestraling gelijk loopt met een elfjarige cyclus van zonneactiviteit. In de wereldgemiddelde temperatuur zijn die variaties echter nauwelijks terug te vinden. Ze veroorzaken variaties van ongeveer 0,03 graden. Er zijn aanwijzingen dat langzamere variaties in zonneactiviteit wel een merkbare invloed hebben.


Dan nu terug naar het artikel in De Telegraaf, zij halen hoogstwaarschijnlijk onderzoekers aan die een periode met koudere winters voorspellen. Deze onderzoekers baseren hun bevindingen op de eerste plaats op het feit dat er het afgelopen zonnemaximum minder zonnevlekken waren dan verwacht. Zoals zo vaak is er hier ook weer discussie tussen de onderzoekers, (veel) andere onderzoekers menen namelijk dat zonneminima amper invloed hebben op de temperatuur.

Laatste zonnemaximum was minder hoog dan de voorgaande en ook momenteel zijn er minder zonnevlekken dan eerder verwacht.

Nu is de temperatuursschommeling door zonneminima en -maxima tamelijk klein en zijn er ook nog vele factoren die meespelen. Laten we het broeikaseffect ook zeker niet vergeten als we naar de komende jaren kijken!
Al met al is het veel te voorbarig te stellen dat we weer een elfstedentocht zouden kunnen krijgen dankzij het aankomende zonneminimum. | Gewijzigd: 2 september 2018, 15:36 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
2 september 2018, 17:13 uur | Bericht #488537
Dank  W. in t Erland, voor de uiteenzetting. Ik moet zeggen dat ik een beetje gedesillusioneerd ben door het antwoord..... ;) :( (Met betrekking tot de Elf Stedentocht). | Gewijzigd: 2 september 2018, 17:14 uur, door Storm in een glas water
Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
2 september 2018, 17:47 uur | Bericht #488538
Schnee? :p


Als aanvulling op het antwoord van W in 't Erland, zelf geloof ik wel dat de zonneactiviteit invloed heeft op het verloop van de winter:

Hieronder zie je een grafiek met zonnevlekken door de jaren heen. In 2014 beleefden we een extreem zachte winter met 0.0 Hellmannen en de zonneactiviteit piekte in dat jaar. De winter in 2000 was ook een zachte met 4 Hellmannen en ook in dat jaar een piek in de zonneactiviteit. 

De fraaie winters van 2009 en vooral de sneeuwrijke van 2010 hadden respectievelijk 57 en 95 Hellmannen en dit valt samen met een mooi zonneminimum. De trend in dit grafiek is dus wel duidelijk.

We gaan het weer meemaken, maar eerst lekker nazomeren in de herfst. De winter is in de verste verte nog langer niet te bekennen

Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Woonplaats:
Berichten: 160
Lid sinds: 3 jul. 2009
2 september 2018, 21:58 uur | Bericht #488541
Zou leuk zijn, een apart topic over dit onderwerp. Hoeven we hier in het herfsttopic niet 'af te dwalen'.........
Arends
Lid
Woonplaats: Coevorden
Berichten: 404
Lid sinds: 18 aug. 2008
2 september 2018, 23:13 uur | Bericht #488542
Ik hou me al een dikke 40 jaar bezig met dit soort dingen, en ik hoop van ganzer harte dat de zon nu in een maunder minimum terechtkomt. Al is het alleen al omdat dat een flinke plaagstoot is is voor de CO2 hype. Er zijn overigen nog meer minima benoemd: die van Dalton en Spörer, beide niet zo diep als Maunder.
aar zoals hiervoor al aangegeven is, spelen er veel factoren mee die de temperatuur op aarde bepalen. Lees bijvoorbeeld eens een paar uur wat over de milankovic cycle, of verdiep je in de materie op klimaatgek.nl. Maar men weet helaas niet wat de zon gaat doen, we weten te weinig. We kunnen alleen maar afwachten de komende jaren. | Gewijzigd: 2 september 2018, 23:33 uur, door Arends
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 3066
Lid sinds: 13 jan. 2015
3 september 2018, 11:17 uur | Bericht #488545
Ik heb hier in 2015 een lang artikel over gemaakt (moet alleen nog eens aangevuld worden met de impact op het weer alhier) . Het artikel is hier terug te lezen: https://www.onweer-online.nl/forum/topic/43187/onze- | Gewijzigd: 3 september 2018, 11:18 uur, door Joyce.s
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
4 september 2018, 19:26 uur | Bericht #488580
hé mensen en winterliefhebbers
laat je niet te veel ophitsen voor een ( eventuele )elfstedentocht en zeker niet door de telegraaf.
die noemen we hier in Fryslan een leugenkrant.
wij krijgen pas koorts na een week strenge vorst

gr ût Fryslân
Brouwer
Rens@weer
Lid
Woonplaats: Harderwijk
Berichten: 263
Lid sinds: 28 jun. 2015
4 september 2018, 20:19 uur | Bericht #488581
Elfstedentocht is alleen mogelijk in combi met zonnevlekminimum, wassende maan en een anti-WC.. Althans dan is er de meeste kans...... 
ECHTER gelet op het gegeven, dat elke niet-Fries zich in de winter een volbloed-Fries moet voelen, is er uberhaupt geen kans meer dat er ooit een elfstedentocht komt.....
Als de dagen lengen, zullen de winters strengen. Winter in November, is Januari water in de emmer......
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.853 topics, welke bij elkaar 448.359 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.579 leden.
Het nieuwste lid is philip.beuckels@gmail.com.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 113 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 113, lezen 3 mensen het topic "Foto's/Video's onweer en extreem weer".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden