Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

Het KNMI heeft Code Geel uitgegeven voor Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Overijssel.

20 Nov 2019 10:20:29

Het KNMI heeft Code Geel uitgegeven voor Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Overijssel.

20 Nov 2019 08:30:30

De kaart Den Helder - Neerslag
KNMI Expertpluim
is bijgewerkt.

20 Nov 2019 07:59:29

De temperatuur bij Hoek van Holland is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:22

De temperatuur bij Schiphol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:22

Het zicht bij Twente is onder de 200 meter gedaald. Er is in deze regio sprake van dichte mist. Kijk uit in het verkeer!

20 Nov 2019 06:09:22

De temperatuur bij Stavoren is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Dourbes is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Diepenbeek is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Arcen is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

Het zicht bij Ell is onder de 200 meter gedaald. Er is in deze regio sprake van dichte mist. Kijk uit in het verkeer!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Volkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21

Het zicht bij Rotterdam is onder de 200 meter gedaald. Er is in deze regio sprake van dichte mist. Kijk uit in het verkeer!

20 Nov 2019 06:09:21

De temperatuur bij Wijk aan Zee is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

20 Nov 2019 06:09:21
Actueel
1 / 4

Herfst Kletstopic

2019

Fotowedstrijd November

Herfst Waarnemingentopic

2019

Herfst Discussietopic

2019

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Joyce.s
Moderator
Woonplaats: Helmond
Berichten: 2919
Lid sinds: 13 jan. 2015
6 november, 11:56 uur | Bericht #492242


We zien hier het zonnestelsel en dat wordt omringd door de zogenoemde heliosfeer. Het randje van die ballon wordt aangeduid als de heliopauze. En het buitenste deel van die heliopauze is hier weer aangeduid als ‘heliosheath’. Dankzij Voyager 2 krijgen we nu een steeds beter beeld van dit gebied aan de rand van ons zonnestelsel. Afbeelding: NASA JPL

Een verschil in plasmadichtheid bevestigt dat het ruimtevaartuig het rijk der sterren is binnengegaan.

Bijna een jaar geleden kwam NASA met groot nieuws. Nadat de geruchtenmolen op volle toeren had gedraaid bevestigde de ruimtevaartorganisatie dat wat velen al vermoeden: Voyager 2 was de interstellaire ruimte binnengedrongen. Een conclusie die echter lastig hard te maken is. Wat is de interstellaire ruimte precies? En hoe weet je dat je erin zit? Onderzoekers van de Universiteit van Iowa besloten de stoutmoedige uitspraak van NASA nader te bestuderen. En zij komen nu met aanvullend bewijsmateriaal.

Tweede object
De onderzoekers melden dat ruimtevaartuig Voyager 2 inderdaad op 5 november 2018 de interstellaire ruimte is binnengegaan. Daarmee is het vaartuig het tweede door de mens gemaakte object dat de interstellaire ruimte heeft bereikt. Voyager 2 moet alleen zijn tweelingbroer Voyager 1 voor zich dulden. Deze sonde bereikte de interstellaire ruimte in 2012. Meer dan een jaar twijfelde NASA echter of het vaartuig wel echt het diepe onbekende binnen was gedrongen. Maar uiteindelijk wezen metingen van verschillende instrumenten aan boord van Voyager 1 uit dat de sonde zich in de interstellaire ruimte moest bevinden.

Zonnewind
Door deze metingen naast die van Voyager 2 te leggen, wist NASA te concluderen dat ook dit vaartuig achter zijn broertje aan de interstellaire ruimte in was gegaan. Het instrument dat deze metingen deed – het Plasma Science Experiment (kortweg PLS) – zag de snelheid van de zonnewind – een stroom van geladen deeltjes afkomstig van de zon – enorm afnemen. Daarna mat het instrument zelfs helemaal geen zonnewind meer in de omgeving van Voyager 2. Hieruit concludeerde NASA dat de sonde de heliosfeer – de beschermende bubbel rond ons zonnestelsel waarin de zonnewind domineert – verlaten had en zich in de interstellaire ruimte bevindt. Maar de onderzoekers tonen dit nu ook om andere redenen aan.

Plasmadichtheid
De onderzoekers baseren zich op metingen van het plasma-instrument waarmee de sonde uitgerust is. Die nam namelijk een duidelijke toename van de plasmadichtheid waar. En dit is het onomstotelijke bewijs dat Voyager 2 de grens heeft overgestoken van een heet gebied met lage plasmadichtheid – duidelijke karakteristieken van de zonnewind – naar een koeler gebied met hogere plasmadichtheid – de interstellaire ruimte. Zo’n zelfde verschil in plasmadichtheid werd bovendien waargenomen toen Voyager 1 het diepe onbekende binnendrong. “We laten zien met Voyager 2 – en eerder met Voyager 1 – dat er een duidelijke grens is,” legt Gurnett uit. “Het is verbazingwekkend hoe vloeistoffen, inclusief plasma, grenzen vormen.”

Symmetrie
De intrede van Voyager 2 in de interstellaire ruimte vond plaats op 119,7 AE (Astronomische Eenheid, de afstand aarde-zon) ofwel meer dan 18 miljard kilometer van de zon. Voyager 1 verliet de heliosfeer op ongeveer 122,6 AE. Hoewel beide ruimtevaartuigen binnen enkele weken na elkaar werden gelanceerd met verschillende missiedoelen en trajecten in de ruimte, staken ze toch op ongeveer dezelfde afstand van de zon de grens naar de interstellaire ruimte over. En dat is interessant. Want het geeft waardevolle aanwijzingen over de structuur van de heliosfeer. “Het impliceert dat de heliosfeer symmetrisch is,” concludeert onderzoeker Bill Kurth. “Ten minste op de twee punten waar de Voyagers de grens overstaken. Het betekent dat deze twee punten bijna op dezelfde afstand liggen.” Waarschijnlijk heeft de heliosfeer dus een soort bolvormige voorkant. “Net als een stompe kogel,” aldus Gurnett.

Dikte
Gegevens van het plasma-instrument aan boord van Voyager 2 geven bovendien aanvullend bewijs over de dikte van de heliosheath; het buitenste deel van de heliopauze die zich aan de rand van de heliosfeer bevindt (zie afbeelding). Volgens de onderzoekers beschikt de heliosheath over verschillende diktes. Dat concluderen ze nadat ze opmerkten dat Voyager 1 zo’n 10 AE verder moest reizen dan Voyager 2 om de heliopauze te bereiken. Sommigen hadden juist gedacht dat laatstgenoemde die oversteek eerst zou maken, gebaseerd op bestaande modellen van de heliosfeer. Maar dat blijkt dus toch anders te zijn. “We hebben nu een globaal model van de heliosfeer samengesteld die overeenkomt met de waarnemingen,” aldus Kurth.

De laatste metingen verkregen van Voyager 1 was toen het vaartuig zich op 146 AE, ofwel bijna 22 miljard kilometer van de zon, bevond. Het plasma-instrument registreert dat de plasmadichtheid nog steeds stijgt. Al is het vaartuig ondertussen zo ver weg dat het meer dan 19 uur duurt voordat informatie van de sonde de aarde heeft bereikt. Beide sondes hebben de planeten van ons zonnestelsel inmiddels ver achter zich gelaten en geen van beide sondes zal de komende 40.000 jaar nog in de buurt van een ster komen. “De twee Voyagers zullen de aarde overleven,” zegt Kurth. “De kans dat ze ergens tegenaan botsen is bijna nul.” De ruimtevaartuigen zullen zich dus door een relatief lege ruimte voort haasten. Zij zullen koers houden en nog lang nadat de mensheid ze al vergeten is met een snelheid van meer dan 48.000 kilometer per uur door de Melkweg vliegen.

Bron: scientias.nl 
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 26.801 topics, welke bij elkaar 441.757 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.006 leden.
Het nieuwste lid is Aislin.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 3389 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 3389, lezen 13 mensen het topic "Herfstdiscussietopic 2019".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Fotowedstrijd November

Herfst Waarnemingentopic

2019

Herfst Kletstopic

2019

Herfst Discussietopic

2019

© 2003 - 2019 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden