Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
eljom
Lid
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 1
Lid sinds: 18 feb. 2020
18 februari 2020, 18:58 uur | Bericht #493002
Ik heb een Huawei horloge waar op word aangegeven de hPa in getallen. Mijn weer kennis laat staan hPa en mBar ed is NUL. Ik heb meerdere sites bekeken waar over hPa word gesproken, maar ik kan dit niet vertalen naar de getallen op het horloge. Het is iets met druk en mooi of slecht weer maar wanneer is wat en bij welke getallen. Hier onder staat 742 HPA en er boven 2680m op mijn horloge slingert de HPA tussen de 1009 t\m 1015 en 3 t/m -13m

Dus hoe lees ik dit specifieke metertje af en hoe vertaal ik dat.

| Gewijzigd: 18 februari 2020, 18:59 uur, door eljom
x
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 februari 2020, 23:05 uur | Bericht #493004
Hallo Eljom, welkom op het forum.
Er zullen genoeg weerhobbyisten zijn met een luchtdrukmeter (een barometer) aan de muur of in hun weerstation. Ik had nog niet gehoord van een horloge met luchtdrukmeter, maar het is wel een logisch extraatje op het horloge. Ik zal simpel beginnen, het laatste stukje wordt wat technischer.

Wat is luchtdruk?
Luchtdruk geeft aan hoeveel lucht er op je drukt. Vroeger werd deze druk gemeten in bar (in dagelijks gebruik vaak millibar - mbar). Tegenwoordig is afgesproken Pascal daarvoor te gebruiken (in dagelijks gebruik vaak hectopascal - hPa). Het is lekker makkelijk, 1 mbar = 1 hPa.
De druk van lucht is behoorlijk groot, zo drukt op iedere vierkante meter 10.000 kilo lucht. Gelukkig is het menselijk lichaam daarvoor gebouwd, wij voelen van deze druk niets (in de ruimte voel je pas hoe het is zonder deze druk, namelijk erg oncomfortabel).

Wat kan je met luchtdruk?
De gemiddelde luchtdruk van de wereld op zeeniveau is 1013 hPa. Dit is dus wereldwijd een normale waarde, in de Benelux is de gemiddelde waarde 1015 hPa. In oktober en november is de luchtdruk gemiddeld het laagst, in januari en februari is de luchtdruk gemiddeld het hoogst. Zie deze KNMI-site voor de maandelijkse verdeling.



Als je één keer de luchtdruk meet, kan je de kans op neerslag grof inschatten. Zo zou er grofweg 8 van de 10 keer (80% kans) neerslag gaan vallen bij een druk van 990 hPa. Bij een druk van 1020 zou er 2 van de 10 keer (20% kans) neerslag gaan vallen (aldus Wikipedia). Hier moet ik wel bij zeggen dat het een grove inschatting is, er zijn uitzonderingen.
Over het algemeen kan je zeggen: lagedruk = grote neerslagskans, hogedruk = kleine neerslagskans.

In het geval dat je ieder uur de luchtdruk zou meten, zie je patronen ontstaan. Hiervan kan je veel meer informatie krijgen over het weertype dan wanneer je één enkele keer kijkt.
Dalende luchtdruk = stijgende neerslagskans & kans op windstoten, oplopende luchtdruk = dalende neerslagskans.
Dit heeft te maken met de vraag, komt een lagedrukgebied dichterbij, of komt een hogedrukgebied dichterbij?
> Een lagedrukgebied brengt neerslaggebieden, (zware) buien, schaarse opklaringen en een kans op windstoten.
> Een hogedrukgebied brengt rustig weer met in de winter vooral wolkenvelden, in de zomer vooral zonnig weer.

Als je naar patronen (trends) zoekt in druk, kan je die ook koppelen aan o.a. patronen temperatuur, neerslag en windrichting. Wanneer de luchtdruk zijn laagste punt bereikt, kan dat betekenen dat een front (grootschalig gebied met neerslag) langs trekt. We kennen zowel warmte- als koufronten.


Een simpele grafiek van wat luchtdruk, temperatuur en neerslag vertonen bij het langstrekken van fronten. Het laat de patronen zien naarmate de tijd verstrekt (van links naar rechts).


Negeer voor nu maar even de pijlen, hier zie je een doorsnede van een kou- en warmtefront. Voor de hele uitleg rond de afbeelding, zie www.onweer-online.nl winter-discussietopic-2019-2020 post 492710.

Waarom doet hoogte er ook toe?
Op de display zie ik ook hoogte staan, dit is van groot belang bij luchtdruk.
Des te hoger, des te minder kg lucht aanwezig boven je hoofd, des te lagere luchtdruk.


De gemiddelde luchtdruk, afnemend met hoogte.

Wij merken dit vooral wanneer we naar de bergen gaan, hier zullen apparaten die luchtdruk meten lagere waardes aangeven. Zo is de luchtdruk op de hoogte van de Mont Blanc gemiddeld geen 1013 hPa, maar 545 hPa. Ter hoogte van de Euromast (186 meter, Rotterdam) zou je overigens gemiddeld al op 993 hPa zitten.

Om af te sluiten, een leuke animatie voor weerliefhebbers.


Kort samengevat:
Lage luchtdruk (grofweg 970-1005): grotere kans op neerslag.
Hoge luchtdruk (grofweg 1020-1040): grotere kans op droog en kalm weer.
Dalende luchtdruk: mogelijk neerslagsgebied onderweg.
Stijgende luchtdruk: afnemende wind en kleinere kans op neerslag.
Op grote hoogte (in de bergen)? Luchtdruk is dan standaard lager!

De getallen in de grootte van -10 tot 10 lijken mij, als het om druk gaat, de verandering de afgelopen tijd aan te geven. Dus bij een positief getal stijgt de luchtdruk, bij een negatief getal daalt de luchtdruk.


Als er iets nog niet helemaal duidelijk is, vraag het gerust! | Gewijzigd: 18 februari 2020, 23:17 uur, door Thijs.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Waarom deze advertentie?
eljom
Lid
Woonplaats: Amstelveen
Berichten: 1
Lid sinds: 18 feb. 2020
19 februari 2020, 09:53 uur | Bericht #493007
Hoi W,  Goedemorgen.
Super dat je dit zo uitgebreid wilde uitleggen. 

Mijn horloge geeft nu aan 1015 a 16 hPa hij slingert tussen metingen. De druk is van -15 naar -6 m gegaan in de afgelopen minuut.

Als 1013 hPa op zeeniveau standaard is hebben we dus iets hogere druk dan normaal wat zou inhouden dat het beter weer zou moeten zijn of worden. 

Ik maak er uit op, vooral door je laatste opmerking over druk en -10 tot 10 zeg maar, dat de bovenste meter niet de hoogte is, maar waarschijnlijk de verandering in een afgelopen gemeten druk periode?. Het verschil tussen de hPa metingen waarschijnlijk.

Dan verwacht je eigenlijk simpel gezegd beter weer en geen storm en regen toch? Of denk ik nu weer net te simpel. Want als ik naar buiten kijk zie ik dat de dikke bewolking vrij snel plaats maakt voor blauwe lucht en dat zou dus weer kloppen met het verhaal.

Ik probeer hier 1 en 1 = 2 te doen in de hoop dat het zo simpel is.

 
x
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
19 februari 2020, 11:50 uur | Bericht #493008
Citaat van eljom, dinsdag 18 februari 2020, 18:58 uur Ik heb een Huawei horloge waar op word aangegeven de hPa in getallen. Mijn weer kennis laat staan hPa en mBar ed is NUL. Ik heb meerdere sites bekeken waar over hPa word gesproken, maar ik kan dit niet vertalen naar de getallen op het horloge. Het is iets met druk en mooi of slecht weer maar wanneer is wat en bij welke getallen. Hier onder staat 742 HPA en er boven 2680m op mijn horloge slingert de HPA tussen de 1009 t\m 1015 en 3 t/m -13m

Dus hoe lees ik dit specifieke metertje af en hoe vertaal ik dat.

Het is zo dat de hoeveelheid lucht boven je hoofd (de luchtdruk) afneemt als je naar boven gaat.
De hoeveelheid lucht onder je neemt dan toe.
Om te kijken naar welke luchtdruk er werkelijk bij je is, moet je naar de laagste luchtdruk kijken (742 hPa).
In deze meting wordt alleen de lucht boven je gemeten. De lucht onder je dus niet.
Om te kijken naar de totale luchtdruk, moet je naar de hoogste luchtdruk (1009 t/m 1015 hPa) kijken.
Dit is inclusief de tientallen duizenden meters onder je.
In weerkaarten wordt alle druk namelijk berekend op zeeniveau, zodat het niet verwarrend is.

Met vriendelijke groet,
Thijs
  | Gewijzigd: 19 februari 2020, 11:55 uur, door Tieske
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
19 februari 2020, 21:33 uur | Bericht #493013
Citaat van eljom, woensdag 19 februari 2020, 9:53 uur Ik maak er uit op, vooral door je laatste opmerking over druk en -10 tot 10 zeg maar, dat de bovenste meter niet de hoogte is, maar waarschijnlijk de verandering in een afgelopen gemeten druk periode?. Het verschil tussen de hPa metingen waarschijnlijk.

Dan verwacht je eigenlijk simpel gezegd beter weer en geen storm en regen toch? Of denk ik nu weer net te simpel. Want als ik naar buiten kijk zie ik dat de dikke bewolking vrij snel plaats maakt voor blauwe lucht en dat zou dus weer kloppen met het verhaal.

Ik probeer hier 1 en 1 = 2 te doen in de hoop dat het zo simpel is.


Ik bedenk me nu dat die -10 tot 10 natuurlijk de hoogtemeting is in meters (ik had de 'm' erachter even gemist). De hoogtemeting zal wel wat schommelen tussen -20 en 10 meter, want de satellieten die deze meting waarschijnlijk verrichten, hebben beperkte nauwkeurigheid.
Zoals beschreven in mijn eerdere bericht is de hoogte van invloed op luchtdruk. Zolang je echter in het platte Nederland blijft, merk je daar helemaal niets van (want hoogte is nagenoeg constant). Zolang je niet de bergen in gaat, kan je het zien als twee losse metingen: hoogte en luchtdruk.
Echt pas wanneer je naar bijvoorbeeld de Ardennen of de Alpen gaat, zie je dat met toenemende hoogte de luchtdruk af zal nemen.

Citaat van Tieske Om te kijken naar welke luchtdruk er werkelijk bij je is, moet je naar de laagste luchtdruk kijken (742 hPa).
In deze meting wordt alleen de lucht boven je gemeten. De lucht onder je dus niet.
Om te kijken naar de totale luchtdruk, moet je naar de hoogste luchtdruk (1009 t/m 1015 hPa) kijken.
Dit is inclusief de tientallen duizenden meters onder je.

Die 742 hPa van de afbeelding zal wel een voorbeeldje zijn van een situatie op hoogte (2680 m in dit geval, hoogstwaarschijnlijk in de bergen en niet van de Benelux). Zolang je niet zweeft, heb je geen lucht onder je en is dat niet van toepassing. Luchtdruk wordt veroorzaakt door zwaartekracht van het gewicht van de lucht boven je, enige lucht onder je zou dan ook geen druk op jou uit kunnen oefenen. :)

Voor de weerliefhebbers die kaarten van bijvoorbeeld de temperatuur boven ons bekijken, is het wel van belang. Wij bekijken bijvoorbeeld naar temperatuur op 850 hPa, of 10 hPa (de stratosfeer). In zo'n geval is dat de temperatuur op de hoogte waar de luchtdruk al is afgenomen (volgens de grafiek in mijn post) naar 850 of 10 hPa. Ik vermoed alleen dat Eljom nog niet direct een hardcore weerliefhebber is, maar wat niet is, kan nog komen :p
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 73 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 73, lezen 2 mensen het topic "Orkaan Michael treft Florida".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden