Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 22:10:29

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor San Diego, CA.

18 Mar 2024 21:02:48

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

18 Mar 2024 10:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Victoria, TX.

17 Mar 2024 22:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 21:05:02

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 21:05:01

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Live Oak, TX; McMullen, TX.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA; St. Bernard, LA.

17 Mar 2024 15:58:04

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:40:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, LA; Plaquemines, LA.

17 Mar 2024 15:09:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Iberia, LA; St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 15:09:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Vermilion, LA.

17 Mar 2024 14:36:27

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cameron, LA; Jefferson Davis, LA.

17 Mar 2024 13:56:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor St. Martin, LA; St. Mary, LA.

17 Mar 2024 12:39:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, TX; Galveston, TX.

17 Mar 2024 10:41:55
Actueel
1 / 4

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
1 augustus 2020, 13:45 uur | Bericht #493722

Definitie hittegolf nog up-to-date?

Wat is de bedoeling van het begrip hittegolf? Voor mij moet een hittegolf vooral aangeven dat er een zeldzaam warme periode op komst is. Het zou ook ongeveer evenveel voor moeten komen als een koudegolf, het is immers allebei een golf.

Huidige definities
Een hittegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 zomerse dagen (maximumtemperatuur 25,0 °C of hoger), waarvan er minimaal drie tropisch (maximumtemperatuur 30,0 °C of hoger) zijn.

Een koudegolf is een opeenvolging van in De Bilt minimaal 5 ijsdagen (maximumtemperatuur lager dan 0,0 °C), waarvan tenminste drie dagen met strenge vorst (minimumtemperatuur lager dan -10,0 °C).


Dit was lange tijd precies zo, tussen 1901 en 1990 kwam er eens per 8 jaar een hittegolf voor, een koudegolf was wel wat minder zeldzaam met gemiddeld eens per 3 jaar een koudegolf.
Tussen 1990 en 2020 is er echter flink wat verschoven, in dit tijdvak daalde de frequentie van koudegolven van eens per 3 jaar, naar eens per 10 jaar. De frequentie van hittegolven nam juist toe van eens per 8 jaar naar eens per 1,75 jaar. Dit is een ware aardverschuiving in het land van de definities, waar eerst een koudegolf bijna 2x zo vaak voorkwam, komt nu een hittegolf ruim 5x zo vaak voor.
 
 1901-19891990-2020
Koudegolven30 golven3 golven
Hittegolven11 golven17 golven
Let op dat de 2 periodes niet gelijk zijn.

Mijn ideeën
Mij lijkt het zelf niet handig om de definities zelf aan te passen (met de huidige definities zijn de veranderingen in de extremen namelijk overduidelijk). Wellicht is het beter om iets als een ''superhittegolf'' toe te voegen. Aan de andere kant is het misschien ook handiger om een alternatief te hebben voor koudegolven, bijvoorbeeld een ''vorstperiode'' (bestaat al)

Vorstperiode: een tijdvak van minstens vijf dagen op rij met een etmaalgemiddelde temperatuur beneden het vriespunt (Hellmanndagen), waarin de som van etmaalgemiddelde temperaturen -16 graden of lager is (of 16 Hellmannen).

Vorstperiodes kwamen de afgelopen 30 jaar bijna evenveel voor als hittegolven, dus deze zijn wel te vergelijken qua frequentie (17 hittegolven tegenover 24 vorstperiodes), zeker met oog op de nabije toekomst.

Weeronline heeft al geëxperimenteerd met hun eigen definitie van "superhittegolf", namelijk:

Weeronline
Van een superhittegolf is sprake als het minstens vijf dagen op rij 30 graden of meer wordt, waarbij het kwik op drie dagen zelfs stijgt naar 35 graden of meer.

We zoeken echter iets wat wel met enige regelmaat voorkomt (circa eens per 10 jaar) om te kunnen vergelijken met koudegolven. Echter is de definitie van weeronline nog nooit voorgekomen in De Bilt, dus daarom vindt ik deze definitie niet heel passend bij een (opwarmend) Nederlands klimaat.

De definitie waar ik het meeste voor voel gaat als volgt:

Superhittegolf:
minstens 5 dagen op rij 25+, waarvan 4 dagen 30+ en 2 dagen 35+

Deze definitie zou beter passen bij de huidige frequentie van koudegolven. Superhittegolven volgens bovenstaande definitie zouden dan al twee keer zijn voorgekomen:
Superhittegolf 2018: 15 juli tot 27 juli (2 dagen 35+)
Superhittegolf 2019: 22 juli tot 27 juli (3 dagen 35+)
Uiteraard zouden regionale superhittegolven dan nog veel meer voorkomen in het binnenland.

Wellicht komt er deze zomer nog een derde superhittegolf, in de huidige pluim bestaat er een kleine kans op een temperatuur van circa 35°C gedurende meerdere dagen:


Minimale kans op superhittegolf in De Bilt, 3 dagen lang 5% kans op 34+ volgens EC ensemble. Kans op normale hittegolf is ook zeker aanwezig, kleine slag om de arm nog vanwege de termijn.


In het zuidoosten is de kans soms wel 50% op 34+. Kans op normale hittegolf voor het zuidoosten is ook zeer groot.

Naam voor 35+ dagen?
De dagen waarop 35°C behaald wordt, worden in een opwarmend klimaat ook steeds talrijker. Hier verwacht ik ook dat de roep voor een officiële naam voor zulke dagen zal toenemen. Mogelijke namen zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:
- Extreem tropische dag
- Mediterrane dag
- Hittedag


De frequentie van 35+ dagen zal waarschijnlijk toenemen v an eens per 17 jaar, naar eens per 1,5 tot eens per 3,5 jaar.

Wat is jullie visie op definities?
Hoe voorkomen we een wildgroei aan definities en termen om nieuwe temperaturen te beschrijven?
Hebben jullie zelf nog voorstellen voor definities of namen voor 35+ dagen?
Zouden we nieuwe definities moeten maken, of juist de definitie van hitte- en koudegolven aanpassen?
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Tieske
Lid
Woonplaats: Bavel (Breda) / Kamer in Arnhem
Berichten: 313
Lid sinds: 30 jun. 2015
2 augustus 2020, 10:35 uur | Bericht #493725
Aangezien hittegolven steeds extremer worden, denk ik dat de volgende waardes het beste zijn om nog vele tientallen jaren ermee door te gaan:

- Zomerse dagen (>25 graden): 7 of meer
- Tropische dagen (>30 graden): 5 of meer
- Hete dagen (>35 graden): 2 of meer
  | Gewijzigd: 2 augustus 2020, 10:36 uur, door Tieske
Waarom deze advertentie?
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
2 augustus 2020, 15:19 uur | Bericht #493726
Ik stel voor deze definities: 25 - zomerse dag. 30 - tropische dag. 35 - hittedag 40 - extreme hiittedag.
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



Woonplaats: Enschede
Berichten: 1493
Lid sinds: 7 jun. 2011
2 augustus 2020, 15:38 uur | Bericht #493727
Gezien de statistieken zou ik nog niet te veel sleutelen aan de definitie van een hittegolf:

Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2526
Lid sinds: 29 mrt. 2016
15 augustus 2020, 13:19 uur | Bericht #493922
Citaat van reedtimmer, zondag 2 augustus 2020, 15:38 uur Gezien de statistieken zou ik nog niet te veel sleutelen aan de definitie van een hittegolf:

- zie afbeelding bovenstaand bericht -
Naar mijn mening vertekent de grafiek nu het beeld. Op de x-as staan alleen de jaren met een hittegolf, waardoor het lijkt alsof er niets veranderd gedurende de tijd (alleen staat er dus geen tijd op de x-as). Wanneer je op de x-as alle jaren sinds 1901 neer zou zetten, zou je zien dat een hittegolf tegenwoordig véél meer voorkomt.

In de eerste helft (1901 - 1960) kwamen er maar 7 hittegolven voor, terwijl in een periode van dezelfde grootte (1961 - 2020) er 22 hittegolven voorkwamen. Mij lijkt er dus gezien de statistiek zeker een reden voor nieuwe definities of namen. 35+ dagen komen steeds vaker voor en dat vraagt om een naam voor zo'n temperatuur.
Vóór 1981 kwamen deze ééns in de 20 - 30 jaar voor, tussen 1981 en 2010 ééns per 17 jaar, en in 2050 zou het mogelijk eens per 2,5 jaar voor kunnen komen, volgens huidige klimaatscenario's.
Eerder W. in t Erland (Winterland)
Ben47
Lid
Woonplaats: Heenvliet, Eiland Voorne-Putten (Zuid-Holland)
Berichten: 4219
Lid sinds: 16 jan. 2011
16 augustus 2020, 21:14 uur | Bericht #493978
NCitaat van W. in t Erland, zaterdag 15 augustus 2020, 13:19 uur Naar mijn mening vertekent de grafiek nu het beeld. Op de x-as staan alleen de jaren met een hittegolf, waardoor het lijkt alsof er niets veranderd gedurende de tijd (alleen staat er dus geen tijd op de x-as). Wanneer je op de x-as alle jaren sinds 1901 neer zou zetten, zou je zien dat een hittegolf tegenwoordig véél meer voorkomt.

In de eerste helft (1901 - 1960) kwamen er maar 7 hittegolven voor, terwijl in een periode van dezelfde grootte (1961 - 2020) er 22 hittegolven voorkwamen. 


Je vergeet erbij te zeggen dat het KNMI in mei 2016 in De Bilt nog 23 hittegolven telde in de periode 1901-1951. Dus in de eerste 50 jaar vorige eeuw meer hittegolven dan in de 70 jaar daarna. Daarom moesten er zonodig 16 uit die periode van 1901-1951 herberekend worden, na 70 jaar als juist te zijn doorgegaan. En kijk eens naar de GEMETEN maximumtemperaturen uit dezelfde periode 1901- 1951 in de Bilt. Dan is een nieuwe definitie alleen maar voortborduren op de idioterie van KNMI-klimaatjunks om Gemeten temperaturen na 100 tot 70 jaar na de gedane metingen te HERBEREKENEN. Gewoon uitgaan van de GEMETEN temperaturen want je weet niet of de huidige gemeten temperaturen over 100 jaar nog als juist worden aangemerkt door de klimaatjochies van het KNMI. Maar ga je door met de valse in 2016 herberekende temperaturen van 1901-1951 in De Bilt dan maakt Onweer-Omline zich onkritisch en daarmee belachelijk. 

Edit Sven: het KNMI is en blijft een officiële instantie. Dus ik zie niet in waarom we hun gegevens niet zouden hanteren. We maken ons hier zeker niet belachelijk mee, dat is jouw mening die je zeker mag hebben. | Gewijzigd: 19 augustus 2020, 10:46 uur, door Sven
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Novi
Moderator
Woonplaats: Meppel
Berichten: 394
Lid sinds: 31 mei. 2018
18 augustus 2020, 17:33 uur | Bericht #494005
En daarnaast nieuwe toevoeging van een superhittegolf zoals Weeronline doet en dezelfde definitie. Zoals in de post staat, deze definitie waarmee Erland komt vindt ik persoonlijk raar en verwarrend, dat van Weeronline is net zo duidelijk als een gewone hittegolf.

Dit is dus die aparte definitie zoals in de openingspost staat:
  • 5 dagen 25+
  • 4 dagen 30+
  • 2 dagen 35+
| Gewijzigd: 18 augustus 2020, 17:34 uur, door Novi
Twitter account over het weer: twitter.com/weerextremen.



Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
19 augustus 2020, 10:53 uur | Bericht #494011
Op zich vind ik het idee van 'superhittegolf' niet verkeerd. Zo behou je de term hittegolf als vergelijkingsinstrument.
Bij superhittegolf zouden ze naast extreme maxima misschien ook minima kunnen mee opnemen.

Is voer voor discussie, maar uiteindelijk ligt het bij de officiële instanties (KNMI) om er iets mee aan te vangen
Rots53
Lid
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 250
Lid sinds: 26 dec. 2014
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 augustus 2020, 17:23 uur | Bericht #494017
En nog een idee:
25+ zomerse dag
30+ subtropische dag
35+ tropische dag
En dat kan je doortrekken naar:
subtropische hittegolf (5 dagen 25+ en 3 dagen 30+)
tropische hittegolf (7 dagen 25+ en 5 dagen 30+ inclusief 2 dagen 35+)

En natuurlijk heeft Sven gelijk; officiele benaming en eventuele veranderingen worden gedaan door KNMI en KMI | Gewijzigd: 19 augustus 2020, 17:25 uur, door Rots53
zwoof
Lid
Woonplaats: Rijssen (Twente)
Berichten: 2015
Lid sinds: 8 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 september 2020, 22:32 uur | Bericht #494731
Citaat van Ben47, zondag 16 augustus 2020, 21:14 uur NCitaat van W. in t Erland, zaterdag 15 augustus 2020, 13:19 uur Naar mijn mening vertekent de grafiek nu het beeld. Op de x-as staan alleen de jaren met een hittegolf, waardoor het lijkt alsof er niets veranderd gedurende de tijd (alleen staat er dus geen tijd op de x-as). Wanneer je op de x-as alle jaren sinds 1901 neer zou zetten, zou je zien dat een hittegolf tegenwoordig véél meer voorkomt.

In de eerste helft (1901 - 1960) kwamen er maar 7 hittegolven voor, terwijl in een periode van dezelfde grootte (1961 - 2020) er 22 hittegolven voorkwamen. 


Je vergeet erbij te zeggen dat het KNMI in mei 2016 in De Bilt nog 23 hittegolven telde in de periode 1901-1951. Dus in de eerste 50 jaar vorige eeuw meer hittegolven dan in de 70 jaar daarna. Daarom moesten er zonodig 16 uit die periode van 1901-1951 herberekend worden, na 70 jaar als juist te zijn doorgegaan. En kijk eens naar de GEMETEN maximumtemperaturen uit dezelfde periode 1901- 1951 in de Bilt. Dan is een nieuwe definitie alleen maar voortborduren op de idioterie van KNMI-klimaatjunks om Gemeten temperaturen na 100 tot 70 jaar na de gedane metingen te HERBEREKENEN. Gewoon uitgaan van de GEMETEN temperaturen want je weet niet of de huidige gemeten temperaturen over 100 jaar nog als juist worden aangemerkt door de klimaatjochies van het KNMI. Maar ga je door met de valse in 2016 herberekende temperaturen van 1901-1951 in De Bilt dan maakt Onweer-Omline zich onkritisch en daarmee belachelijk. 

Edit Sven: het KNMI is en blijft een officiële instantie. Dus ik zie niet in waarom we hun gegevens niet zouden hanteren. We maken ons hier zeker niet belachelijk mee, dat is jouw mening die je zeker mag hebben.

Datagraver Stephan Okhuijsen met de antihomogenisatie van de KNMI data. 



Zie hier het bijbehorend artikel ==>   https://sargasso.nl/antihomogenisatie-hittegolven/  | Gewijzigd: 6 september 2020, 07:56 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
Terug naar boven
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.840 topics, welke bij elkaar 448.316 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.573 leden.
Het nieuwste lid is paterbon.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 92 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 92, lezen 3 mensen het topic "KNMI: Wat kan ik verwachten en wat kan ik doen bij een weerwaarschuwing?".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden