Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

28 Mar 2024 16:59:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Beaufort, NC; Craven, NC; Jones, NC; Pamlico, NC.

28 Mar 2024 10:03:12

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Screven, GA.

28 Mar 2024 03:29:38

De kaart KNMI klassieke pluim is bijgewerkt.

27 Mar 2024 15:59:58

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 14:15:23

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Alachua, FL; Columbia, FL; Gilchrist, FL.

27 Mar 2024 13:40:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL.

27 Mar 2024 13:33:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Levy, FL.

27 Mar 2024 13:25:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dixie, FL; Taylor, FL.

27 Mar 2024 13:13:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Decatur, GA; Grady, GA.

27 Mar 2024 13:08:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 13:03:11

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Gadsden, FL; Leon, FL; Liberty, FL; Wakulla, FL.

27 Mar 2024 12:26:19

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:16:03

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL; Liberty, FL.

27 Mar 2024 12:03:34

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, FL; Gulf, FL.

27 Mar 2024 11:36:51
Actueel
1 / 4

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

×
Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
×
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

×
Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
1 2 3
Vriezzer
Lid
Woonplaats:
Berichten: 10
Lid sinds: 1 jan. 2017
2 januari 2022, 18:44 uur | Bericht #497763
En toen was de eerste onweersdag van 2022 een feit. Onweer boven Weert.
Aantal onweersdagen 2023: 17
Aantal onweersdagen 2022: 21
Aantal onweersdagen 2021: 16
Aantal onweersdagen 2020: 17
Aantal onweersdagen 2019: 22
Aantal onweersdagen 2018: 26
Aantal onweersdagen 2017: 12
Aantal onweersdagen 2016: 20
Aantal onweersdagen 2015: 14
TimL97
Lid
Woonplaats: DELFT
Berichten: 27
Lid sinds: 4 jan. 2016
11 januari 2022, 22:01 uur | Bericht #497804
Volgens mij is iemand vergeten het kopieerapparaat uit te zetten bij het ECMWF, wat een saaie bende zeg. Het enige positieve is dat je zou kunnen zeggen dat het de komende tijd tamelijk rustig en vaak ook vriendelijk weer is. Persoonlijk vind ik alles beter dan die lauwe Zuidwester die een aaneenschakeling van droevige grijstinten met zich mee brengt bij eeuwig 5 Bft en continu regen.
Waarom deze advertentie?
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
12 januari 2022, 15:18 uur | Bericht #497807
tja , laat dat nu echt januari weer zijn, kou moeten we maar op hopen, kaarten waren voor 22 jan hoopvoller
dan de huidige, feb/mrt geeft hoop ik nog wat kansen
Brouwer
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2543
Lid sinds: 29 mrt. 2016
18 januari 2022, 18:06 uur | Bericht #497841
Wat is die gele bol aan de lucht? De zon was hier vandaag circa 15-30 minuten te zien, voor het eerst sinds dinsdag 11 januari!
Eindelijk een heel klein beetje zon (na dat zonnige moment natuurlijk weer meteen bewolkt).



Voor mijn gevoel heb ik zelden een hele week zonder enige zon gehad, en dat klopt ook wel als we naar weerstation Arcen of Volkel kijken. We staan op koers voor een 2de decade met recordweinig zon. Het argument dat Arcen een jong weerstation is, en het record dus weinig voorstelt, kan ontkracht worden, een zonneschijnduur van 2,4 uur zou in De Bilt ook bijna tot een record leiden. (enkel de 2de decade in 1917 had minder zon).

In De Bilt scheen de zon 3,7 uur. Dat is goed voor een voorlopige 3de plaats.

Vrijwel alle zon gemeten in Arcen deze decade komt van dinsdag 11 januari, de laatste dag dat er enige zon was. Om het record daadwerkelijk te behalen mag er maximaal nog 2,6 uur zon zijn t/m 20-januari. Morgen is het waarschijnlijk bewolkt, enkel donderdag kan dit record nog in gevaar komen. Donderdag zijn er polaire buien met tussen de buien wat zon.


Het maandrecord kan ook behaald worden, hiervoor mag er niet meer dan 25 uur zon zijn. 25 zonuren =  3,5 volledig zonnige dagen, dus als januari zonnig eindigt dan wordt het record niet behaald. Een maandrecord wordt nog lastig.

Eerder W. in t Erland (Winterland)
joris put
Lid
Woonplaats: haaksbergen (weatherfreak)
Berichten: 268
Lid sinds: 1 dec. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
20 januari 2022, 15:06 uur | Bericht #497849
Kan me niet heugen ooit zo'n saaie winter meegemaakt te hebben. 
En afgaande op de lange termijn voorspelling blijft het de komende weken kommer en kwel.

 
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
21 januari 2022, 22:45 uur | Bericht #497858
Citaat van joris put, donderdag 20 januari 2022, 15:06 uur Kan me niet heugen ooit zo'n saaie winter meegemaakt te hebben. 
En afgaande op de lange termijn voorspelling blijft het de komende weken kommer en kwel.

 


Klopt, erg frustrerend maar helaas niets aan te doen........ 
 
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
22 januari 2022, 20:30 uur | Bericht #497860
Hoi
Nee , ik vrees het ergste, saaier kan haast niet , maar hebben wel vaker saaie winters meegemaakt.
weet niet hoe oud Joris is maar het kan erger
Brouwer
Woonplaats: Drogeham
Berichten: 34
Lid sinds: 8 nov. 2013
23 januari 2022, 11:10 uur | Bericht #497863
dit word een elfstedentocht met korte kleren aan en aan eide een bbq buiten, doei winter haha
Woonplaats: Gouda
Berichten: 976
Lid sinds: 25 mei. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2022, 11:48 uur | Bericht #497864
Als fotograaf leef ik nu echt in een hel met dit weer. Aan de ene kant denk ik wat is t saai, er is niks aan, hier kan ik niks mee. Maar aan de andere kant is er t gevoel dat ik er iets mee moet kunnen, dat dit juist een uitdaging moet zijn, dat ik juist nu moet presteren om mooie foto's te maken. Echter ik wacht al weken op sneeuw, winter, maar op de kou na komt t gewoon maar niet. Het is gewoon echt een ramp dit jaar. Laat de lente maar komen id hoop dat er dan wat meer te fotograferen is. Want naast alle evenementen die afgelast zijn. Heb ik nu alleen me 112 fotografie nog. Voor portret fotografen is dit wel ideaal weer, maar dat ben ik niet.
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
Woonplaats: Enschede
Berichten: 381
Lid sinds: 19 aug. 2009
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
23 januari 2022, 12:12 uur | Bericht #497865
Citaat van Herdervriend, zondag 23 januari 2022, 11:48 uur Als fotograaf leef ik nu echt in een hel met dit weer. Aan de ene kant denk ik wat is t saai, er is niks aan, hier kan ik niks mee. Maar aan de andere kant is er t gevoel dat ik er iets mee moet kunnen, dat dit juist een uitdaging moet zijn, dat ik juist nu moet presteren om mooie foto's te maken. Echter ik wacht al weken op sneeuw, winter, maar op de kou na komt t gewoon maar niet. Het is gewoon echt een ramp dit jaar. Laat de lente maar komen id hoop dat er dan wat meer te fotograferen is. Want naast alle evenementen die afgelast zijn. Heb ik nu alleen me 112 fotografie nog. Voor portret fotografen is dit wel ideaal weer, maar dat ben ik niet.
https://www.facebook.com/LuchtvaartFotografie100/  ;)
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
27 januari 2022, 19:55 uur | Bericht #497876
hallo
kunt voorspellingen van voor de winter haast wel afschieten met zoals horrorwinter, veel winterse overlast e.d
hebben amper speldeprikje gehad en zie dat dan direkt ook niet gebeuren,
misschien sneeuwbui in februari ?
 
Brouwer
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
27 januari 2022, 21:00 uur | Bericht #497877
Het is idd drama met deze winter en zo te zien gaat er geen veranering in komen. 

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/gebrek-aan-kou-door-krachtige-poolwervel

is dit nu het effect van klimaat verandering of gewoon botte pech door het stromingspatroon ?
 
Callie-P
Moderator
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 2152
Lid sinds: 16 jan. 2010
28 januari 2022, 09:45 uur | Bericht #497880
Citaat van Noorderzon, donderdag 27 januari 2022, 21:00 uur Het is idd drama met deze winter en zo te zien gaat er geen veranering in komen. 

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/gebrek-aan-kou-door-krachtige-poolwervel

is dit nu het effect van klimaat verandering of gewoon botte pech door het stromingspatroon ?
 

Nee dit heeft niets met klimaatverandering te maken.. is gewoon dikke vette pech.. in Q4 21'leek het goed te gaan voor ons de Vortex was toen ( opvallend) rustig .. maar zoals ook in het stukje van het KNMI staat veranderde dit na de Kerst..

Wbt de kracht van de vortex.. deze wordt gedurende de winter altijd krachter en in het voorjaar als het weer minder koud en donker wordt neemt ze weer in kracht af.

Wat het KNMI zegt in relatie tot het klimaat is dat mogelijk de temperaturen bij aanvoer van koude lucht minder koud zal zijn dan vroeger..
maar goed..of je het daar mee eens bent moet ieder voor zich weten.

en wat betreft de pluimen.. ja die zijn Kl*... er staan wel koude leden op ( de groene lijntjes) maar dat schuift netjes elke keer een dag op als er weer een nieuwe pluim is. Ik heb ook het gevoel dat ik elke keer naar dezelfde pluim kijk terwijl de datums wel veranderen...

Maandag gaat mogelijk een fris dagje worden ( veel wind ( noord-west)).. vanaf pakweg zondag avond zakt de temperatuur op 1500 meter ( kaartje 850hPa) naar ruim onder nul en dat kan dan bij ons winterse neerslag geven.. maar met temperaturen van minimaal (!!) 4/5 graden is de kans dat het wit wordt erg klein.. sterker nog de meeste neerslag zal (denk ik ) voor het grootste gedeelte van Nederland gewoon regen zijn, mogelijk in het noorden wel wat meer natte sneeuw.. maar goed dat zien we dan wel weer.



  | Gewijzigd: 28 januari 2022, 10:01 uur, door Callie-P
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
28 januari 2022, 21:10 uur | Bericht #497882
Gezien het feit dat de zon ook steeds meer kracht krijgt slinken de kansen op echt winterweer snel. een keer een wit dekje als we wakker worden misschien meer acht ik deze winter niet toe in staat. 
Sven
Moderator
Woonplaats: Everywhere and Nowhere
Berichten: 6159
Lid sinds: 5 jul. 2011
28 januari 2022, 21:19 uur | Bericht #497883
Citaat van Noorderzon, vrijdag 28 januari 2022, 21:10 uur Gezien het feit dat de zon ook steeds meer kracht krijgt slinken de kansen op echt winterweer snel. een keer een wit dekje als we wakker worden misschien meer acht ik deze winter niet toe in staat.  Als de dagen gaan lengen, gaat de winter de strengen. Zeggen ze toch haha
Maar eigenlijk vind ik dat dus veels te kort door de bocht. Als je kijkt naar pakweg de laatste decade, moet je eens kijken naar de winterse periodes die er zijn geweest. Vaak richting eind februari tot zelfs maart
 
Woonplaats: Drenthe
Berichten: 108
Lid sinds: 2 aug. 2017
28 januari 2022, 22:14 uur | Bericht #497885
Citaat van Sven , vrijdag 28 januari 2022, 21:19 uur Citaat van Noorderzon, vrijdag 28 januari 2022, 21:10 uur Gezien het feit dat de zon ook steeds meer kracht krijgt slinken de kansen op echt winterweer snel. een keer een wit dekje als we wakker worden misschien meer acht ik deze winter niet toe in staat.  Als de dagen gaan lengen, gaat de winter de strengen. Zeggen ze toch haha
Maar eigenlijk vind ik dat dus veels te kort door de bocht. Als je kijkt naar pakweg de laatste decade, moet je eens kijken naar de winterse periodes die er zijn geweest. Vaak richting eind februari tot zelfs maart
 


Klopt maar in de winters waarin we in februari meer winterweer kregen was er in januari al teken van leven. Nu is het zover we kunnen kijken gezapig wisselvallig en somber weer zonder enige vorm van echte vorst of sneeuw.  Kijk je naar de lange termijn (die deze winter uiterst betrouwbaar is gebleken) dan zijn de signalen alles behalve winters. 
Waar moet de kou nu nog weg komen?
Woonplaats: Leeuwarden
Berichten: 303
Lid sinds: 6 jan. 2017
14 februari 2022, 19:13 uur | Bericht #497959
hallo
nou maar liefst 2 stormen in een week.
kijken wie/welke het meest vervelend wordt Dudley of Eunice
Dudley gaat in Schotland heel vervelend worden.
hoop op wat mooie kaarten in ik denk en apart topic?

gr uit Fryslân
Brouwer
cvandijk
Lid
Woonplaats: Borger (Dr)
Berichten: 283
Lid sinds: 29 jan. 2010
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
21 februari 2022, 11:26 uur | Bericht #498062
Zo waar, het sneeuwt in Borger
Thijs.
Moderator
Woonplaats: Wageningen
Berichten: 2543
Lid sinds: 29 mrt. 2016
21 februari 2022, 23:46 uur | Bericht #498068
Citaat van cvandijk, maandag 21 februari 2022, 11:26 uur Zo waar, het sneeuwt in Borger
Lokaal was er vanochtend zelfs een tijdelijk sneeuwdekje in het noordoosten. Er was voldoende neerslagafkoeling om de sneeuwvalgrens te laten dalen.
 Alle sneeuw smolt weer snel weg
Eerder W. in t Erland (Winterland)
ton1959
Lid
Woonplaats: rotterdam
Berichten: 191
Lid sinds: 1 sep. 2013
1 maart 2022, 10:55 uur | Bericht #498088
Goedenmorgen.. komt er nog een lente draadje of  komt dat niet meer??(H)
Terug naar boven
1 2 3
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Berichten
Er zijn in totaal 27.843 topics, welke bij elkaar 448.338 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.574 leden.
Het nieuwste lid is Stormliefhebber787.

Berichten
Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 269 mensen aan het browsen op het forum. 4 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 269, lezen 5 mensen het topic "Saharazand in 2024: steeds vaker boven Europa".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Kou in Noord-Europa

Zelfs -44,3 in Finland

Het Winter Discussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Hoogwater in Frankrijk, Engeland en de Benelux

Wintervoorspellingen 2023/24

Kunnen we al iets zeggen over de winter?

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden